Osta halvalla, myy kalliimmalla

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lare
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lare »

sannakatja kirjoitti:Hyvä dsl, ei mulla ole yhtään hyvää syytä sanoa, että ei olisi tuollainen sallittua, minua vaan henkilökohtaisesti tuollainen ärsyttää. Ostetaan halvalla ja myydään heti seuraavalla viikolla vähän kalliimmalla.
Käytkö koskaan ruokakaupoissa, kioskeilla, autokaupoissa, akvaariokaupoissa, kodinkoneliikkeissä, urheiluvälinekaupoissa, vaatekaupoissa, rautakaupoissa, tukkukaupoissa, jne? Niissä ostetaan halvalla ja myydään kalliimmalla jopa samana päivänä.
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Tää alkaa mennä taas joillakin ohi aiheen, itse olen koko ajan tarkoittanut jobbareita, ketkä tekee tätä tarkoituksella, tienatakseen. Ei pidä nyt kaikkia kauppoja sotkea tähän..En ole ilmeisesti osannut asiaani oikein ilmaista, joten antaa olla koko aiheen. Ettei tule enempää väärinkäsityksiä.
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

sannakatja kirjoitti:Tää alkaa mennä taas joillakin ohi aiheen, itse olen koko ajan tarkoittanut jobbareita, ketkä tekee tätä tarkoituksella, tienatakseen. Ei pidä nyt kaikkia kauppoja sotkea tähän..En ole ilmeisesti osannut asiaani oikein ilmaista, joten antaa olla koko aiheen. Ettei tule enempää väärinkäsityksiä.
Ihan samaa ajavat kaikki kaupat takaa, tienatakseen. Mitä sitten jos jobbari myy tavarat eteenpäin kalliimmalla? Tuotteen aikaisempi omistaja on kauppojen yhteydessä haluamansa hinnan saanut, mitä väliä sen jälkeen on mitä tavaran uusi omistaja tavaralla tekee? Ihme kyyläystä, ketä se haittaa jos "jobbari" saa muutaman euron lisää myymällä tavaran eteenpäin. Vai onko se kateus joka sieltä paistaa, kun toinen saikin saman tuotteen myytyä paremmalla hinnalla kuin minä? :roll:
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Heh - on se hassua kuinka suomalaiseen kansanluonteeseen kuuluu kateus toisen menestyksestä 8O

Jos annan/myyn halvalla kaverille sillä yhteisellä ymmärryksellä, että hän ottaa kamat omaan käyttöön, niin en todellakaan tykkää jos hän heti jobbaa ne eteenpäin. Siinä on huijauksen makua. Mutta muutenhan se on vain hyvä että tavara löytää uuden omistajan eikä päädy roskiin. Ja jos joku tekee siinä välissä vielä ekee niin se on hatunnoston arvoista!

-Juissi
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Ei minuakaan haittaa jos joku myy minulta ostamansa "tuotteen" eteenpäin voitolla. Ellei sitten ostaja ole väittänyt että tuote tulee "kovaan tarpeeseen" ja vielä valitellut rahapulaa ja tinkinyt pyyntihinnasta. Tai jos olen hyvää hyvyyttäni jollekin lahjoittanut kasveja, ja antanut vielä jonkun harvinaisemman kasvin taimen mukaan ja kohta onkin sitten ko. rehu myynnissä hirveään hintaan.

Eli jos ostaa/ottaa vastaan myydäkseen eteenpäin, on siitä mielestäni oikeudenmukaista kertoa kauppoja tehdessä, eikä varsinkaan valehdella että tulee kovaan tarpeeseen jne.

Onnekseni kuvaamani kaltaisiin tapauksiin en ole muistaakseni kuitenkaan törmännyt. :P
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mall@s
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mall@s »

Lainatakseni itseäni :
Mall@s kirjoitti:Kyllä tuollanen tapa kun halvalla ostetaan jälleenmyyntitarkoituksessa aika ammattimaiselta ja arvelluttavalta vaikuttaa.Tosin ei varmaan (vielä)missään nimessä laitonta.
Jää ehkä joiltain harrastuksen aloittaminen koska sopivaan hintaan ei sitten yksinkertaisesti löydä mitään.
Tässä oli se mun esimerkkini asiaan, kun joku haki perusteluita sille, että miksi jobbaaminen ei olisi hyväksyttävää.
Ei tarvitse olla kateellinen ymmärtääkseen etteivät kaikki ole syntyneet kultalusikka suussaan.Haluja voisi kaikenlaisten harrastusten aloittamiseen olla, mutta pitäisi edullisesti päästä aloittamaan.Nälkä kasvaa sitten ajan myötä ja jostain kumman syystä alkaa rahaakin löytymään, vaikka sitä ei ehkä todellisuudessa ole sen enempää kuin ennenkään [;)] .
Eli toiset ostavat tarpeeseen ja toiset vaan muista syistä.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

sannakatja kirjoitti:Tää alkaa mennä taas joillakin ohi aiheen, itse olen koko ajan tarkoittanut jobbareita, ketkä tekee tätä tarkoituksella, tienatakseen. Ei pidä nyt kaikkia kauppoja sotkea tähän..En ole ilmeisesti osannut asiaani oikein ilmaista, joten antaa olla koko aiheen. Ettei tule enempää väärinkäsityksiä.
Ymmärrän osin pointtisi. Varsinkin viestisi jälkiosa pehmentää kantaasi, mutta alkuosan perusteella tuomitset harrastuksena tehtävän toiminan, jolla tuskin pääsee tuntipalkoille, mutta et pidemmälle kehittynyttä liiketoimintaa. Tarkoitit konkreettisesti tuota tai et, niin kirjoittamaani kiteytyy sosiaalidemokraattisen kateussuomen yrittäjähenkisyys. Hallitusta myöden ties missä huudellaan yrittämisen ja työllistämisen perään, mutta konkreettisella tasolla tehdään kaikki voitava sen hankaloitamiseksi. Ja elä nyt vetäse hernettä nenään, sillä tuo ei ole mitenkään tarkoitettu sinulle henkilökohtaiseksi.

Mielestäni juissi kiteytti asiaan nivoutuvan ongelman hyvin. Jos eteenpäin myydessä kusettaa hintaan alennusta toimii väärin. Jos sen sijaan ei mainitse mitään käyttötarkoituksesta, pitäisi sen myyjälle olla suurin piirtein sama, mitä ostaja tavaralle tekee.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Mall@s kirjoitti: Jää ehkä joiltain harrastuksen aloittaminen koska sopivaan hintaan ei sitten yksinkertaisesti löydä mitään.
Niinpä. Itsekin pääsisin merivesiharrastukseen mukaan, kun joku tajuaisi myydä täysin varustellun altaansa mulle "sopivaan" hintaan. Vaan aina tarjoaa joku jobberin perhana enemmän, jotain tarttis tehdä...

Myös 2000-luvun urheiluauto on toistaiseksi ostamatta, kun hinnat tuppaavat olemaan korkeita. Kyllä niitten myyjien nyt tulisi tajuta myydä tappiokseen, jotta saataisiin lisää auton omistajia.

On täysin omistajan ja ostajan välinen asia mihin hintaan kaupat tehdään. Keltä on pois, jos joku ostaa tavaran käypään hintaan ja myy myöhemmin voitolla eteenpäin? Mitä pahaa on "tarkoituksella tienaamisessa", muuta kuin että se voi ärsyttää kateellista halvemmalla myynyttä?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Käytetyn tavaran ehkä mieluummin ostaisi henkilöltä, joka tietää sen historian eli mieluummin on käyttänyt tavaraa itse. Jos välittäjä saa tavaran niin halvalla että voi myydä sen voitolla, ilman että huijaa millään nyyhkytarinalla, niin voi jo epäillä oliko tuote priimakunnossa alun alkaen ja jättikö välittäjä jotain oleellista kertomatta uudelle ostajalle.
Mall@s
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mall@s »

Polarit kirjoitti: On täysin omistajan ja ostajan välinen asia mihin hintaan kaupat tehdään. Keltä on pois, jos joku ostaa tavaran käypään hintaan ja myy myöhemmin voitolla eteenpäin? Mitä pahaa on "tarkoituksella tienaamisessa", muuta kuin että se voi ärsyttää kateellista halvemmalla myynyttä?
Et varmaan ole sitten ollut sellaisessa tilanteessa kuin tuossa "merivesiallas" osiossa mainitset.Se nimittäin varmasti sapettaa jos huomaa noin käyneen.Et kyselisi enään, että "mitä pahaa".

Alunperinkään ajatuksissani tämän keskustelun tiimoilta ei ole ollut ns. tutunkauppa tms. jossa myydään kaverille ja kaveri myy eteenpäin kun ei enään sitä tarvitse.Aivan saman tekevää minulle paljonko tulee frendille voittoa tai ei.Oikeastaan sekin on aivan sama onko kaveri edes tuttu ;)
Joka tapauksessa ei ole meidän asiamme tuomita toisten tapoja tienata, vaan ilmaisin mielipiteeni,enkä usko että kateudella on osaa asiaan,sillä minulle rahanpaska ei ole kaikki kaikessa vaan välttämätön paha.Hyvä jos sitä on tarpeeksi [;)]
Mutta niinhän hullutkin vakuuttavat olevansa järjissään ...

Kiitos ja kevään jatkeita.
Huutokaupassa tavataan :P
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Adrianna kirjoitti:Mielestäni ylensäkään myytäviin tuotteisiin ei tulisi kuulu "rikkaruohokasvit" (vallisneria, argentinan vesirutto...) tai riesakalat (partamonnit, palettikalat, seeprakirjoahvenet...) joita kuka tahansa voi kasvattaa myytäväksi ja suurin osa kasvattaakin vahingossa. Mielestäni ovat lahjoitettavaa kamaa.
Mielestäni mainitsemiasi "rikkaruohoja" voi ihan hyvin myydä niin kauan, kun löytyy ostajiakin. Monille aloittelijoille nuo kasvit saattavat olla ainoita, jotka viihtyvät. Kaikilla ei myöskään ole varaa parhaimpiin valaisimiin, joten vaikeammat kasvit eivät tule kyseeseen.

Usein kyselyjä kasvien ostosta tulee muualta Suomesta kuin pk-seudulta, jolloin lähetys on melkein ainoa vaihtoehto. Silloin varsinkin on mukava saada hieman vaivanpalkkaa, vaikka kyseessä olisivatkin vain nuo sinun haukkumasi "rikkaruohot". Lisäksi moni mieluummin jo heittää kasvit roskikseen, kuin lähtee niitä ilmaiseksi jakamaan.

Ja tuohon "ostaa halvalla - myy kalliilla" aiheeseen toteaisin, että on ihan ok, jos ostat vaikka hieman rikkinäisen altaan ja korjaat sen myyntiin, ja pyydät hieman kalliimpaa hintaa. Kieltämättä jotkut trokaajat ärsyttää, mutta onhan heilläkin noissa kaupanteoissa riskinsä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Koss kirjoitti:
Adrianna kirjoitti:Mielestäni ylensäkään myytäviin tuotteisiin ei tulisi kuulu "rikkaruohokasvit" (vallisneria, argentinan vesirutto...) tai riesakalat (partamonnit, palettikalat, seeprakirjoahvenet...) joita kuka tahansa voi kasvattaa myytäväksi ja suurin osa kasvattaakin vahingossa. Mielestäni ovat lahjoitettavaa kamaa.
Mielestäni mainitsemiasi "rikkaruohoja" voi ihan hyvin myydä niin kauan, kun löytyy ostajiakin. Monille aloittelijoille nuo kasvit saattavat olla ainoita, jotka viihtyvät. Kaikilla ei myöskään ole varaa parhaimpiin valaisimiin, joten vaikeammat kasvit eivät tule kyseeseen.

Usein kyselyjä kasvien ostosta tulee muualta Suomesta kuin pk-seudulta, jolloin lähetys on melkein ainoa vaihtoehto. Silloin varsinkin on mukava saada hieman vaivanpalkkaa, vaikka kyseessä olisivatkin vain nuo sinun haukkumasi "rikkaruohot". Lisäksi moni mieluummin jo heittää kasvit roskikseen, kuin lähtee niitä ilmaiseksi jakamaan.
Pakkauskulut, postikulut ja vaivanpalkka ovat mielestäni eri asia kun varsinainen myyntihinta. Tottakai omat otetaan takaisin ja jos posti ei satu olemaan naapurissa niin myöskään esim. bussimatkan hintaa en laittaisi omasta taskusta. Joskus kuitenkin tulee noita partamonni 5€ tai vallisnerian taimia 8€ ilmoja vastaan ja ihmettelen että kuinka sen hinta voi olla noin hurja 8O . Nk. rikkaruohoissa (huono nimitys?) ei ole mitään vikaa, ovat hyviä kasveja kaikille jotka jaksavat aktiivisesti altaan kasvillisuutta siistiä, meistä laiskoista ihmisistä ne ovat yksiä piruja joita saa koko ajan olla karsimassa ;).

Rahaahan saa pyytää mistä haluaa, tyhmä on se joka maksaa ja niin edelleen. Mukavaa olisi nähdä kuitenkin akvaarioharrastajien piirissä enemmän sellaista henkeä että laitetaan hyvää eteenpäin eikä sensijaan yritetä keksiä kaikki mahdollisia keinoja repiä rahaa muilta harrastajilta. Kyllä minua ainakin korpeaisi nähdä että lahjoittamani kasvin versoja tai elukan poikasia kaupataan muutaman kuukauden kuluttua € kuvat silmissä. Mutta minkäs teet [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Mall@s kirjoitti: Et varmaan ole sitten ollut sellaisessa tilanteessa kuin tuossa "merivesiallas" osiossa mainitset.Se nimittäin varmasti sapettaa jos huomaa noin käyneen.Et kyselisi enään, että "mitä pahaa".
Tilanne siis olisi, että joku tarjoaisi altaasta minua enemmän ja myisi myöhemmin sen vielä kalliimmalla pois. Miksi se nyt hirveästi sapettaisi. Olen koittanut hyväksyä sen, että eletään varojen mukaan eikä paruta kuuta taivaalta.

Itse mielummin myyn noita Adriannan mainitsemia "roskakasveja" vaikka euoron kappale. Ilmaiseksi lahjoittaessa ilmestyy usein "varaa mulle" -jamppoja, jotka hakevat kasvit tai sitten eivät. Vastaavia ohariolleja ei euron kappale myydessä näy.

Ja kevättä toki sinnekin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Polarit kirjoitti:Itse mielummin myyn noita Adriannan mainitsemia "roskakasveja" vaikka euoron kappale. Ilmaiseksi lahjoittaessa ilmestyy usein "varaa mulle" -jamppoja, jotka hakevat kasvit tai sitten eivät. Vastaavia ohariolleja ei euron kappale myydessä näy.
Tuo piti lisäämäni jo aikaisemmin, ja kalojenkin kohdalla pieni hinta saa pahimman "haalijat" pysymään loitolla. Sopivan pienesti kun mainostaa niin saavat nuo eniten tarvitsevat kasvinsa ja elukkansa halvalla/maksutta ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Polarit kirjoitti: Itse mielummin myyn noita Adriannan mainitsemia "roskakasveja" vaikka euoron kappale. Ilmaiseksi lahjoittaessa ilmestyy usein "varaa mulle" -jamppoja, jotka hakevat kasvit tai sitten eivät. Vastaavia ohariolleja ei euron kappale myydessä näy.
Se on kyllä kumma jos ilmoittaa että täällä olisi ilmaiseksi ämpärillinen kasveja, tulkaa hakemaan pois, että ei tule yhden yhtä yhteydenottoa. Mutta annas olla jos erittelee jokaisen ämpäristä löytyvän rehun ja ilmoittaa niille hinnan jokaiselle, on ostajia jonoksi asti. Yleensä en viitsi vaivautua erittelemään hintoja rehuille ja pelaileen rahan kanssa jos kyseessä on vaan pari kasvia. Heitän ne roskiin kun tiedän että ilmaiseksi ei kelpaa. Se olisi aivan sama mulle jos joku jobbari ne hakisi pois ja möisi, kun kerran en itse viitsi lähteä myyntirumbaan mukaan.
Sitten jos ryhdyn myymään isomman erän kasveja, laitan yleensä edullisen hinnan ihan siitä syystä, että haluan päästä kasveista (tai kaloista jos tarvii myydä) mahdollisimman nopeasti eroon. Jos joku jaksaa nähdä vaivaa niiden myymisestä eteenpäin, niin antaa mennä vaan.
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Dsl, olet ymmärtänyt kantani todellakin väärin. Jos tämä kyseinen henkilö, ketä nyt alunperin tässä jutussa tarkoitin, tekisi tätä harrastusmielessä, asia olisi todellakin OK! Mutta ei kenelläkään ihmisellä voi olla noin paljon ylimääräisiä altaita jatkuvasti myynnissä!! Ostaa huuto.netistä niitä ja myy sitten heti pois, kalliimmalla hinnalla! Eikö olisi parempi perustaa jo liike tuollaiselle toiminnalle. Eikös "oikeatkin" yrittäjät joudu maksamaan alv:Tä ja kaikkea mahdollista. En ole kateellinen, mutta on se vaan epäreilua "oikeille" yrittäjille.
No, en tiedä osasinko nytkään asiaa oikein ilmaista :roll:
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

^ Hyvä pointti^ Mutta jos jaksaa putsailla ja rapusella vanhoja rytkyjä ja joku niitä vielä "pienellä" voitolla ostaa niin mikäs siinä sitten? Harrastushan se on tuokin [;)]
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Oma lukjnsa ovat ne, jotka ikäänkuin huijaavat aloittelijaa ostamaan ylihinnoitellun tuotteen. Omalle kohdalle sattui tapaus vuosia sitten. Tarvitsin loisteputkivalaisimen, mulle sitten tarjottiin 50 cm pitkää yksiputkista valaisinta. Myyjä kysyi multa, että mitä maksaisit siitä, itse en ole perillä hinnoista (tasan tarkkaan oli, "tutkiskelin" jälkikäteen tapausta). Itse en tiennyt hintoja, joten menin sitten tyhmänä maksamaan sitä valaisimesta, vanhasta loisteputkesta ja postikuluista 55 euroa.
No mutta, tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa....

Kerrottakoon että samaisleta henkilöltä oli tuttavani ostamassa aikoinaan 100 wattista lämmitintä hintaan 40 euroa, aloittelija oli ja luuli että ne maksavat uutena 100 euroa, kun myyjä antoi niin ymmärtää... Sai sitten halvemmalla ihna uuden lämppärin liikkeestä ostamalla [;)]
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Minä en muista yhtään kertaa, että en olisi saanut kasveja lahjoitettua eteenpäin. Viimeksi tänään lähti vallisneriaa maailmalle lahjoituksena. Joskus olen heittänyt kasveja menemäänkin jos on laiskottanut. Useinmiten kuitenkin laitan sen lahjoitetaan ilmoituksen. Tosin tässä taloudessa loppuu kohta jättiläisvallisnerian lahjoittaminen koska olen luopumassa siitä kokonaisuudessaan.

Yhden ainoan kerran olen joutunut pettymään kauppojen yhteydessä. Myin rispimonnin edullisesti sillä perusteella, että se pääsisi uuteen isompaan kotiin 540 litraisestani. Vein kalan itse paikalle ja kaikki oli kunnossa. Sitten hetken päästä ko. ripsimonni oli kalliimmalla myynnissä kalaston muutoksen vuoksi. Se vähän riepoi, mutta minkäs teet.

Muuten minua ei haittaa jos joku ostaa, kunnostaa ja myy sitten hieman kalliimmalla eteenpäin. Mulle on sinänsä sama mitä joku lahjoittamillani kasveilla tekee koska olisin niistä kuitenkin luopunut.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Mietin tuossa, että varmasti nämä "jobbarit" ovat laittaneet voitolla myytävään/myytyyn tuotteeseen kiinni omia rahojaankin. Jos minä ostaisin vaikkapa akvaarion, johon pitäisi uusia silikonit, niin varmasti laittaisin myyntihintaan tuon silikonin ja ehkäpä jopa työnkin osuuden.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Aivan selväähän se on, että jos myyjä on joutunut akvaariota kunnostamaan niin hintakin nousee. Itse ainankin nostaisin.
Tosin en ymmärrä mitä järkeä on jonkin ihmisen ottaa vastaan lahjoitettuja kasveja ja sitten myydä niitä eteenpäin. Siinähän joutuu näkemään mielestäni ihan turhaa vaivaa. Ei niillä kasveilla kuitenkaan paljoa rahaa saa.
Kyllä minä möin vajaa puolivuotta sitten ostamani auton kalliimmalla hinnalla mitä silloin siitä maksoin. Kumminkin oli melkein tuliterä. Eikä hävetä yhtään.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”