Akvaariossamme on valaisimena vain yksi loisteputki (kuului pakettiin) ja sen on altaan kokoon nähden vissiin liian vähän, kun kasvitkaan ei kunnolla kasva, hyvä jos hengissä pidempään pysyvät.
Sain tuossa loistoidean kiinnittää kaksi ylimääräistä seinäspottivalaisinta altaan yläpuolelle eli tehoa tulisi lisää 80W (kohdelamppuja). Onko tällä lisällä mitään todellista hyötyä kasvien viihtyvyyteen? Ainahan ne voi toki vaihtaa kasvilamppuihin...
Spottivaloista keksin ainakin sen hyvän puolen, että kun illalla sammuttaa loisteputken, voi kohdevalot vielä jättää palamaan, niin pimeys ei tule yhtäkkisesti ja aamulla toisinpäin
Lorina kirjoitti:kiinnittää kaksi ylimääräistä seinäspottivalaisinta altaan yläpuolelle eli tehoa tulisi lisää 80W (kohdelamppuja). Onko tällä lisällä mitään todellista hyötyä kasvien viihtyvyyteen? Ainahan ne voi toki vaihtaa kasvilamppuihin...
Miksi et hommaisi toista loisteputkea? Tuollaiset tavalliset spotit eivät juurikaan vaikuta kasvien hyvinvointiin.
Jos ostaisin toisen valaisinkotelon entisen rinnalle, kotelot peittäisivät ruokinta- ja ilmanottoaukon... ja tottapuhuakseni tällähetkellä ei ole mahdollisuutta investoida isoon yhtenäiseen valaisinkoteloon, jossa olisi 2-3 loisteputkea.
Mutta kai siitä jotain hyötyä on, jos vaihdan kohdevalaisimet kasvilamppuihin?
Lorina kirjoitti:Mutta kai siitä jotain hyötyä on, jos vaihdan kohdevalaisimet kasvilamppuihin?
Hyötysuhde on todella pieni. Eivät juurikaan vaikuta kasvien kasvuun, vaikka saattavat antaa tehokkaan vaikutelman. Hae vaikka haulla vanhoja keskusteluja, joissa puhutaan noista kasvilampuista.
Miten ne pienois loisteputket?
Muistaakseni toisilla on ollut ihan hyviä kokemuksia niistä.
Itse laitoin täyspitkän valaisimen lisäksi n.40 cm lyhyemmän valaisimen.
(2x58w 2x36w)
Nyt jää hyvin aukkoa molempiin päihin ja kuitenkin valoteho lisääntyi mukavasti.
Kansilaseina (ei siis altaan omia) on 3 lasinpalasta.
Laitoin kaksi niistä lyhyempää lamppua kannattelemaan ja sen kolmannen lasin laitoin suihkuputken yläpuolelle suojaamaan vesiroiskeilta.
Huomattavasti helpompaa on puuhastelu, kun ei tarvitse nostaa lamppua ja kansilaseja kokonaan pois.
Kovin kauniiksi tuota ei voi sanoa, mutta käytännön syistä paras ratkasu.
Ilma kiertää, ruokinta ja pelkkä vedenvaihto onnistuu lamppuja siirtämättä.
(Paremman näköistä olisi varmaan laittaa se täyspitkä eteen.)
Jos kasveja tai pohjaa pitää siistiä, nostan tuon lyhyemmän kotelon pitkän päälle.
Nurkkiin jääviin hämärämpiin kohtiin olen istuttanut vähemmän valoa vaativia kasveja.
Tämä oma valaisin ratkaisuni ei nyt varsinaisesti rahapulassa auta, mutta vinkkinä ehkä tulevaisuudessa..
Rahapula kehittää mielikuvitusta! Mulla on 60 litraisessa kotiloaltaassa
1 ainoa energiansäästölamppu, taitaa olla 7wattinen, ja kasvit pysyvät ainakin hengissä, anubias jopa kasvaa Leväongelmia ei ole ja kotilot voi hyvin ja lisääntyy hirmuvauhtia, saattaa kyllä olla niin, ettei muuta näe tehdä
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
No ajattelin nyt ainakin kokeilla tuota spottivalosysteemiä ja vaihtaa kohdelamppujen tilalle kasvilamput...
Jos ei kasvien hengissä pysymiseen auta, niin ajaa asiansa ainakin hämärävalona ennen valojen kokonaan sammuttamista/ sytyttämistä.
jos vaihtaisinkin loisteputken tilalle kasvilampun ja jättäisin spottivaloihin tavalliset kohdelamput? Riittääkö sitten kasveille (aikomus ostaa vaan vähäistä valoa tarvitsevia kasveja)
Ehdottamistasi vaihtoehdoista itse päätyisin siihen, että pitäisin nykyisen loisteputken ja laittaisin ne tavalliset spotit palamaan. Eli ei kasvivaloa ollenkaan...
Danny kirjoitti:Ehdottamistasi vaihtoehdoista itse päätyisin siihen, että pitäisin nykyisen loisteputken ja laittaisin ne tavalliset spotit palamaan. Eli ei kasvivaloa ollenkaan...
Kannattaa laittaa energiansäästölamput noihin spotteihin. Kun valitset tarpeeksi tehokkaat ja kunnon värisävyä, niin saat hyvältä näyttävät valot joista on kasveillekin jotain hyötyä. Toisin kuin noista hehkulampuista.
Esimerkiksi 2* Osramin 12W/860 tai 21W/860.
Varsinkin pienempiin altaisiin nämä olisivat monta kertaa parempi vaihtoehto, kun nuo ainaiset loisteputket.
Tein uuteen 240-litraiseeni riippuvalaisimen, jossa on neljä energiansäästölamppua rinnakkain 20 cm välein: Megamanin kasvilamppu 2 kpl 15W, Megamanin 15W 6500 K (965) ja Megamanin 30W 4000 K (840). Pohjalle syntyy auringonvalon kaltainen "liplatus"varjo, värit ovat luonnolliset ja kauniit ja kasvitkin kasvavat. Tämä systeemi on tosin ollut käytössä vasta pari viikkoa, mutta alku on lupaava. Leväkään ei ole vielä iskenyt (kauhulla odottelen, onneksi tämä allas on talon pimeimmässä loukossa!)
Lamput on sijoitettu samaan rosteripeltikoteloon, jossa toivottavasti tapahtuu vähän värisävyjen miksausta, ainakin kasvilamppujen rosavioletti ei näy luonnottomasti kasveissa, kaloissa eikä pohjahiekassa. Samassa huoneessa on toinen allas, jossa tavanomainen Sylvania Aquastar + Gro-Lux yhdistelmä, jonka värit ovat minusta paljon luonnottomammat.
Megamanilta tulee tänä keväänä markkinoille vielä tehokkaampia täysvärienergiansäästölamppuja (6500K/965), joten vaativampiakin kasveja voinee näillä kasvatella. Mulla pääasiassa eri lajeja miekkakasveja, rasvalehteä ja Ludwigiaa.
Pitkävartiset seinäspotit varmasti sopii akvaarion valaisuun näillä erikoislampuilla, kunhan roiskevesisuojaus otetaan huomioon.
Ostin myös Megamanin kasvienergiansäästölampun kaupasta, joka oli viimeinen. Nyt rupesin katselemaan uutta samanlaista mutta tuntuu ettei mistään tahdo löytyä uusia. Pitää varmaan erikseen pyytää tilaamaan...
Finnparttialta löytyy E27 kantaan 23W säästöloistelamppuja 6000K/960 värissä. Näistä itsellä hyviä kokemuksia (luettelo s.112). Kaupoissa myytävät säästöloistelamput yleensä liian keltaisia (2700K Warm White).
Juuri viime vklpuna iskä rakenteli mulle vanhasta katto/spottivalaisimesta akvaarioon valon jonka sitten löin akvaarion ylle seinään kiinni. Nyt siinä on sellaiset spottilamput, eli ei tavalliset hehkut, mutta ei energiansäästötkään ja toinen niitä on kasvivalo. Oisko nyt kuitenki kannattavampi ostaa siihen energiansäästöt jos niissä on parempi valoteho? Onhan nuo nyt olevat aika ikävän keltaisetkin, ainakin se toinen. Tosin ei ole kyllä aikomustakaan mitään vaativampia kasveja tässä altaassa edes yrittää, jaavansammalta ja -saniaista korkeintaan.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Tai jos ostaisit sen toisen loisteputken koteloineen ja nostaisit kotelot altaan yläpuolelle, kiinnittäisit kattoon ketjuin tai keksisit jotain muuta, silloin ilma vaihtuisi ja ruuan saisi annettua helposti. Myös altaan siivoaminen on helpompaa, jos valaisimet roikkuvat katosta.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna