Mikä on vastuu kauppiaalla?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rosalinda
Junior Member
Junior Member

Mikä on vastuu kauppiaalla?

Viesti Kirjoittaja rosalinda »

Ostin ensin miljoonakaloja toisesta kaupungista 6 naarasta ja 4 urosta. Kaikki hyvin, ei ilmennyt mitään vikaa. Menin 2 viikon päästä toiseen kaupunkiin ja ostin muutaman lisää. Tais olla 3 naarasta ja 3 urosta. Sen jälkeen huomasin vuorokauden kuluttua, viimeksi ostetuissa vesipöhön. Lääkityksellä se onneks parani, eikä kuolleita kaloja tullut. Onko kauppias miten vastuussa tällaisissa tapauksissa? Tiedän vaan jos seuraavan kerran ilmenee samanlaisia tapauksia, ja osaan kertoa muillekkin sairaista kaloista.
Tänään kävin liikkeessä ja siellä oli aika riutuneen näköisiä milliksiä. Mutta akvaariot oli melkein tyhjiä, joten onko ihmiset ostaneet niitä vai ovatko lie kuolleet?
Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minun ymmärtääkseni kauppiaalla ei ole vastuuta kalojen kuolemasta/sairastumisesta jollei kalat ole kuolleet todistettavasti karanteeniaikana erillisessä karanteenialtaassa.

Korjatkaa jos olen väärässä...
jph78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jph78 »

Myyjä on vastuussa kaloista.
Terveisin: Akvaariokaupan omistaja.

P.S. Vastuuaika on noin viikko tai kaksi viikkoa. :o
rosalinda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rosalinda »

Kiitos! Nyt sain tarvittavan tiedon [;)]
Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

jph78 kirjoitti:Myyjä on vastuussa kaloista.
Terveisin: Akvaariokaupan omistaja.

P.S. Vastuuaika on noin viikko tai kaksi viikkoa. :o
Eikös tämä ole vähän tapaus kohtaista? Itse ainakaan en odota myyjän/liikkeen olevan missään vastuussa jos en kotona karanteenaa kaloja ja ne sairastuvat/kuolevat.
jph78
Starting Member
Starting Member

Niin se on tapauskohtaista, mutta maineen vuoksi otan vastuun minulla myynnissä olevista kaloista. Jos asiakkaan muut kalat kuolevat, minun kalojeni takia niitä en korvaa tietenkään.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

jph78 kirjoitti:Jos asiakkaan muut kalat kuolevat, minun kalojeni takia niitä en korvaa tietenkään.
Ja minusta kun nimenomaan se että, jos kauppias myy asiakkaalleen ja tuovat asiakkaan todistettavasti ennen terveeseen altaaseen mukanaan jonkin tappavan taudin, on kauppias "velvollinen" korvaamaan myös asiakkaan muun kalaston. Tuo "velvollinen" siis jos kaupalla on kaloille takuu ja kauppiaalla selkärankaa ottaa vastuu.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

crisse_83 kirjoitti:
jph78 kirjoitti:Jos asiakkaan muut kalat kuolevat, minun kalojeni takia niitä en korvaa tietenkään.
Ja minusta kun nimenomaan se että, jos kauppias myy asiakkaalleen ja tuovat asiakkaan todistettavasti ennen terveeseen altaaseen mukanaan jonkin tappavan taudin, on kauppias "velvollinen" korvaamaan myös asiakkaan muun kalaston. Tuo "velvollinen" siis jos kaupalla on kaloille takuu ja kauppiaalla selkärankaa ottaa vastuu.
Todistettavasti on vain tässä kohtaa aika vaikea määriteltävä.
Karanteeniallas on ainoa pätevä tapa osoittaa että tauti tuli uusien kalojen mukana. Piste.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Aivan Mari. Tämä olisi pitänyt itsenikin tuohon täsmentää.
Tosin itselläni ollut kerran karanteeniallas käytössä jo, kun isäni päätti hankkia itselleen kardinaalitetroja altaaseen josta avokin kanssa huolehdimme. En halunnut laittaa kardinaaleja harmovampyyriplekon kanssa karanteeniin, koska tuo meidän kotona noudattamamme 4viikon karanteenista oli enää viikko jäljellä.

Isän luona oleva allas oli kunnossa kypsytyksineen ja vesiarvoineen, meiltä siirretty. Kaupasta tuli 12kardinaalin parvi ja asiallisesta lämmöntasauksesta ja totutuksesta huolimatta kaikki ne ja ennestään altaassa olleet taistelukalakoiras, 3piikkisilmää ja partamonni menehtyivät 4päivän aikana kardinaalien tulosta. Vesiarvot pysyivät kokoajan samana.

Kauppias joka tiesi minut jotenkuten minut ja miten hoidan altaani, korvasi kalat jotka menehtyivät. Kertoi että viikonlopun aikana oli heillä liikkeessä kuollut melkein koko kardinaalitetra altaan kalasto, ilman mitään näkyviä oireita kuten isänikin altaassa.

Minusta tämä oli asiakas palvelua parhaimmillaan ja osoitti ko. kauppiaalla olevan selkärankaa eikä vain euron kuvat silmissä joita joillain valitettavasti on (ei kaikilla, kuten esim. tiedän ettei Marilla ole, muutaman hyvinkin "syvällisen" puhelimessa käydyn keskustelun perusteella. ).
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Ja nyt mää tosi-tollo kysyn että miks pitää karanteenata jos tietää akvaario-liikkeen tehneen sen. Kun vois kuvitella että stressiperäiset heikkous-taudit vaan yltyy mitä enemmän haavimisia ja altaiden- ja ympäristönvaihdoksia on.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Täällä päin missä minä asustelen löytyy harvemmin liikkeitä jotka karanteenaavat kaloja, ei oikeastaan yhtään. Kaikki mitä tiedän n. 100km. läheisyydeltä lyövät kalat altaisiin kun tukusta/maahantuojalta liikkeeseen saapuvat ja aloittavat myynnin. Turku, Tampere, Helsinki suunnalla asioidessani on käynyt useinkin niin että haluamiani kaloja on liikkeessä kyllä ollut, karanteenissa. Näissä tapauksissa olen omalla vastuullani ottanut joskus ja kotona sijoittanut karanteeniin.

Muutenkin, kyllä mielellään karanteenaan. On sen verran kumminkin varallisuutta sijoitettuna noihin eväkkäisiin-> kiekkoja, suuria monnis ja tetraparvia jne.
Ei tuollainen 1-2kuukauden karanteenauksen (haavinta kaupassa, kotona pussista karanteeniin jossa 1-2kk, jonka jälkeen "pää-altaaseen") luulisi kaloja stressaavan aivan järjettömästi.

Muutenkaan, kun olen tälläinen kaikkea mahdollista epäilevä luonteeltani en kovinkaan moneen kauppiaaseen luota, jos sanovat minulle että ko. kalat on karanteenattu, ennemmin pelaan ns. "varman päälle" kotona.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mielestäni tuollaisessa tapauksessa kuin tuo crissen kuvaama kardinaalitetratapaus on aivan selvää että kalat ovat tuoneet taudin liikkeestä tullessaan. Tällöin tilanne on ilmiselvä ja itsekin korvaisin myös asiakkaan kuolleet kalat (tosin muistuttaisin että juuri tällaisten vuoksi se karanteeni olisi hyvä juttu olla olemassa [;)] )

Sen sijaan tilanne jossa asiakas kotiuttaa kaupasta ostettuja kaloja akvaarioonsa ja kaikki sairastuvat ja kuolevat, mutta kaupan altaassa ei näy ongelmaa, on sitten hankalampi. Kuka tietää mihin kalat todellisuudessa kuolivat? Mielestäni on hiukan epäreilua tällaisessa tapauksessa osoittaa suoraan sinne kaupankaan suuntaan, vaikka tilanne varmasti kirveleekin.
Mutta yleensähän tällaiset ovat sovittelukysymyksiä.. Paljon riippuu myös asiakassuhteesta, ja tavasta millä reklamointi esitetään.
janecky kirjoitti:Ja nyt mää tosi-tollo kysyn että miks pitää karanteenata jos tietää akvaario-liikkeen tehneen sen. Kun vois kuvitella että stressiperäiset heikkous-taudit vaan yltyy mitä enemmän haavimisia ja altaiden- ja ympäristönvaihdoksia on.
Koska kaikki taudit eivät näy päälle, ja kalat saattavat silti kantaa jotakin tautia vaikka ne olisi liikkeessä karanteenattukin.
Lisäksi on tärkeää "rokottaa" kalat toistensa kantamia bakteerikantoja vastaan. Tämä toteutetaan vaihtamalla varsinaisen akvaarion ja karanteenin välillä pieniä määriä vettä, kun uudet kalat on ensin havaittu terveiksi.
Äkillinen suuri määrä vieraita bakteereita saattaa sairastuttaa tai jopa tappaa kalat vaikka alkuperäiset kantajat olisivatkin niille itse immuuneita.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Jos ostan kaloja myyntialtaista, yleensä karanteenaan. Luottokaupasta ostan joskus kaloja sopimuksella suoraan karanteenialtaasta kuukauden karanteenin jälkeen. Silloin laitan ne suoraan omaan akvaariooni jotta minimoin siirtostressin (ainakin itselle tulee rauhallisempi fiilis). Muista kaupoista ostettaessa karanteenaan aina. Tähän asti on ollut hyvä tuuri. Vain kerran on karanteenialtaassa käynyt kato, mutta silloin vakioliikkeen kauppias korvasi kalat koska luotti sanaani.
Rottweiler - probably the best breed in the world
jph78
Starting Member
Starting Member

Sehän on niin että myyjä korva, tapahtunnen vahinnon.
Muuta minä myyn vain yritysille ja niin sanotuille VIP asikaille.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

jph78 kirjoitti:Muuta minä myyn vain yritysille ja niin sanotuille VIP asikaille.
Saako muut vaan eioota [;)] ?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jph78
Starting Member
Starting Member

Mitä oiken yritä sanoa? :?
Lkiira
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lkiira »

Minun mielestä kauppiailla ei ole kalojen tapaturmiin mitään osaa. mutta kun kilpikonnani kuoli sain toisen sitten vähän aijan päästä puolet halvemalla! Ehkä se riippu ihan eläimestä, siis niin minä ainakin luulisin. Korjatkaaa jos olen väärässä! [:I]
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Lkiira kirjoitti:Minun mielestä kauppiailla ei ole kalojen tapaturmiin mitään osaa.
Tapaturmiin ei, mutta jos kala kuolee pian ostamisen jälkeen, sillä on voinut olla joku tauti jo kaupassa. Silloin kauppias on osallinen siihen.
96l+38l+20l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”