Kumpi on parempi aktiivilevitin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kumpi on parempi aktiivilevitin?

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

DuplaCO2 Set Omega hiilidioksidilevitin vai TUNZE CO2-levitin

Jos jollain on kokemusta noista niin kumpi mahtaa olla tehokkaampi?
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 185
Liittynyt: 19:09, 25.02.2005

Aktiivilevitin.

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Minulla on käytössä DuplaCO2 Set Omega 180l Juwel RIO akvaariossa ja hyvin toimii. Akvaarion pH 6.8 ilman hiilidioksiidia se on ollut about 7.3(hanaveden pH 8). Kasvit kasvaa hyvin ja kalat ovat tyytyväisiä niin myös omistaja. :mrgreen: TUNZE CO2-levitimista ei ole kokemusta.
maako
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 02:13, 08.12.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja maako »

Itelläni tuo Tunzen levitin käytössä ensimmäistä viikkoa, hiilarilähteenä 2 x kiljupullo, levitin päällä yötä päivää ja hyvin pelittää. Ei erota mitään ääntä pumpusta. Oli se kai hintansa väärtti. Ei mene hiilarit harakoille. :mrgreen:
240l mp-karat 120, Eheim 2215 Classic, Eheim 2252 Powerline, Jäger 150W
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

maako kirjoitti:Itelläni tuo Tunzen levitin käytössä ensimmäistä viikkoa, hiilarilähteenä 2 x kiljupullo, levitin päällä yötä päivää ja hyvin pelittää. Ei erota mitään ääntä pumpusta. Oli se kai hintansa väärtti. Ei mene hiilarit harakoille. :mrgreen:
CO2 arvot aamulla ja illalla? Guplia minuutissa?
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

rsy kirjoitti: CO2 arvot aamulla ja illalla? Guplia minuutissa?
Tähän väliin sanon että laite mainostaa hoitavansa 4 kuplaa sekunnissa.
maako
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 02:13, 08.12.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja maako »

En ole vielä nähnyt tarpeelliseksi mitata CO2:sta. Niin kuin sanoin; ensimmäistä viikkoa viedään (kestää hetki että ilma tulee letkuista/pulloista pois). Ensi viikolla voin mitata tuon CO2:n. pH:ta olen seuraillut ja siinä ei ole vielä muutoksia. Ja tuo 4 kuplaa sekunnissa on aikas kova kuormitus tuohon Tunzeen tietty riippuu kuplien koosta :mrgreen: . Mutta jos joku on varma ni se on aivan varma, että noita kuplia mitä kiljupulloista tuonne n. 4 sekunnin välein pulpahtaa ei kyllä ehdi liueta 4kpl:ta sekunnissa. Voin heittää mittaustulokset ennen seuraavaa vedenvaihtoa.
240l mp-karat 120, Eheim 2215 Classic, Eheim 2252 Powerline, Jäger 150W
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Sain tänään tuon Tunzen levittimen ja mulla se pitää kyllä aikamoista ääntä 8O Ei tule mitään, jos pitää tuollaista pörinää. Kalatkin säikkyvät. Ne kyllä säikkyvät niitä kupliakin.

Meni muutenkin asentamisessa varmaan pari tuntia. En ihan tajunnut niitä ruuvijuttuja :mrgreen:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

nallu80 kirjoitti:Sain tänään tuon Tunzen levittimen ja mulla se pitää kyllä aikamoista ääntä 8O
Täällä on myöskin käytössä tuo Tunzen aktiivilevitin, eikä pidä minkäänlaista ääntä käytettäessä. Onkohan sinulla nallu80 laite oikein asennettu tai laitteessa kenties jotain vikaa?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

nallu80 kirjoitti:Sain tänään tuon Tunzen levittimen ja mulla se pitää kyllä aikamoista ääntä 8O Ei tule mitään, jos pitää tuollaista pörinää. Kalatkin säikkyvät. Ne kyllä säikkyvät niitä kupliakin.

Meni muutenkin asentamisessa varmaan pari tuntia. En ihan tajunnut niitä ruuvijuttuja :mrgreen:
Pärinä on kova (ja vesi ei kierrä [kunnolla]) jos siinä vihreässä reaktoriputkessa on liikaa kaasuja. Koita säätää myös virtausta siitä mustasta suukappaleesta kiertämällä.

BTW, pitää tuo mietoa ääntä minullakin: pumpun käyntiääni siirtyy ripustuksia pitkin tankin kehykseen.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

En kyllä tiedä miten se voisi olla väärin asennettu :roll: Panostin tosiaan siihen asentamiseen toista tuntia.
Täytyy tutustua siihen laitteeseen tänään, kun pääsen töistä. Sellaisen asian huomasin, että moottorin luukku aukesi tosi helposti, kun sitä laitetta pyörittelin käsissä. Auttasko, jos ottaisin sen roottorin vai mikä nyt lieneekään pois sieltä ja laittaisin takaisin? En kyllä tiedä, saako sitä pois.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Mulla ei tuo Tunze pidä mitään ääntä ja on todellisen väärin asennettu eli viskattu vain ilman mitään ruuvisysteemejä altaaseen turvallisuuden vuoksi. Eli jos kaasua tulee liikaa, se pääsee pois kun levitin kääntyy vaakasuoraan. Aiemmin mulla oli tuo laite kellolaitteella toiminnassa eli sammuksissa ollessa ylimääräiset kaasut pulpahti sieltä itsekseen pois moottoritilan kautta. Joskus silti päällä ollessa tuo saattoi täyttyä liiaksi kaasulla ja moottori alkoi pitää kamalaa ääntä. Nyt siis mitään vahinkoja ei voi tapahtua koska laite tyhjentää itse itseään jos täyttyy liikaa.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

nallu80 kirjoitti:En kyllä tiedä miten se voisi olla väärin asennettu :roll: Panostin tosiaan siihen asentamiseen toista tuntia.
Täytyy tutustua siihen laitteeseen tänään, kun pääsen töistä. Sellaisen asian huomasin, että moottorin luukku aukesi tosi helposti, kun sitä laitetta pyörittelin käsissä. Auttasko, jos ottaisin sen roottorin vai mikä nyt lieneekään pois sieltä ja laittaisin takaisin? En kyllä tiedä, saako sitä pois.
Kokosin eilen kyseisen laitteen ja käyn tänään asentamassa sen kaverini akvaarioon. Tilasin se Akvaarioon.fi:stä ja kauppias oli laittanut mukaan toisen imukupin ruuveineen, joten niitä muita kiinnitykseen kuuluvia kappaleita ei tarvinnut koota ollenkaan, tosi kätevää! Vain kaksi imukuppia kiskoon ja kiinni akvaan.

Tarkista että akseli ei ole poikki, silloin pumppu metelöi eikä kierrätä vettä vaikka suriseekin. Minulle kävi juuri näin yhden pumpun kanssa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Voi ei! :roll:

Mies yritti kovasti eilen ehdottaa, että laitetaan levitin vaan kiinni niillä imukupeilla. Minä vänkäsin vastaan ja ruuvasin pää punasena kiinni altaaseen. :mrgreen:

Otan tänään sen ruuvihärvelin irti ja laitan kiinni imukupeilla. Tarkastan samalla sen akselin. Tästä opimme sen, että miestäkin voisi joskus kuunnella. :mrgreen:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Alkureaktio tuosta Tunzen levittemestä oli minulla melko negatiivinen. Melko hennon oloinen laite kyseessä on ja joku olisi saanut etukäteen varoittaa ettei siihen saa koskea. Minä onnistuin hajoittamaan laitteen jo ennenkuin se pääsi veteen asti. Itse pumppu irtosi osittain siitä osasta, millä sen saa kiinni kiskoon.

Nyt arviolta kuukauden laitetta käyttäneenä niin onhan se kuitenkin melko näppärä peli. Todella hiljainen ja ajaa asiansa. Laite pysyy vallan mainiosti myös yhdellä imukupilla altaassa. Sellaisen vinkin voin antaa, että kannattaa pumppu asentaa tavallaan väärinpäin siihen kiskoon eli käytännössä kääntää vain kisko pumppuineen ylösalaisin kahdesta syystä. Tuota pumpun imuritelikköä joutuu putsaamaan melko usein ja se on todella paljon helpompaa kun laite on ylösalaisin ja lisäksi jos laitteen sammuttaa niin tällätavoin sisälle kertyvä hiilidioksidi pääsee karkaamaan yläkautta ja pumppu käynnistyy vaivattomasti sammutuksen jälkeenkin.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

teemu7117 kirjoitti:Sellaisen vinkin voin antaa, että kannattaa pumppu asentaa tavallaan väärinpäin siihen kiskoon eli käytännössä kääntää vain kisko pumppuineen ylösalaisin kahdesta syystä. Tuota pumpun imuritelikköä joutuu putsaamaan melko usein ja se on todella paljon helpompaa kun laite on ylösalaisin ja lisäksi jos laitteen sammuttaa niin tällätavoin sisälle kertyvä hiilidioksidi pääsee karkaamaan yläkautta ja pumppu käynnistyy vaivattomasti sammutuksen jälkeenkin.
Tosi mainio vinkki KIITOS! Ajattelin liittää pumpun ajastimeen, koska se tulee vain 170 litraiseen akvaan, jota en ole itse seuraamassa päivittäin. Toi putsausjuttu on pidemmän päälle aika tärkeä seikka. Itselläni suodatin/lappoviritelmä joka toimii hyvin mutta vaikea tosiaan puhdistaa.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

teemu7117 kirjoitti: Sellaisen vinkin voin antaa, että kannattaa pumppu asentaa tavallaan väärinpäin siihen kiskoon eli käytännössä kääntää vain kisko pumppuineen ylösalaisin kahdesta syystä. Tuota pumpun imuritelikköä joutuu putsaamaan melko usein ja se on todella paljon helpompaa kun laite on ylösalaisin ja lisäksi jos laitteen sammuttaa niin tällätavoin sisälle kertyvä hiilidioksidi pääsee karkaamaan yläkautta ja pumppu käynnistyy vaivattomasti sammutuksen jälkeenkin.
Että mä oon kätevä :mrgreen: olen ihan tietämättäni asentanut sen noin. Siksipä ihmettelinkin, kun muut valittivat täällä ettei sitä laitetta mukamas voi ajastaa kun kaasu kertyy sinne. Mulla onkin tapana olla lukematta ohjeita, kerrankin siitä on ollut hyötyä.

Mutta jos pumppu on käynnissä, se ei pääse tyhjentämään itseään jos kaasua tuleekin sitten liikaa. Eli pidän edelleen laitteen irrallaan ja pumpun väärinpäin...
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kuinkas kuplille muuten käy kun koko hökötys on nurinpäin? Nousevatko kuplat heti pois sieltä tötteröstä vai toimiiko se silti kuten tehosekoitin?
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Liinanen kirjoitti:Kuinkas kuplille muuten käy kun koko hökötys on nurinpäin? Nousevatko kuplat heti pois sieltä tötteröstä vai toimiiko se silti kuten tehosekoitin?
Siis käsitin että ei sitä putkiloa sentäs nurinpäin vaan pelkkä pumppujuttu... Muuten taitavat kuplat nousta pois hökötyksestä. Kokeilemallahan sekin selviäisi, harmi etten ole kotosalla nyt.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

sani kirjoitti:
Liinanen kirjoitti:Kuinkas kuplille muuten käy kun koko hökötys on nurinpäin? Nousevatko kuplat heti pois sieltä tötteröstä vai toimiiko se silti kuten tehosekoitin?
Siis käsitin että ei sitä putkiloa sentäs nurinpäin vaan pelkkä pumppujuttu... Muuten taitavat kuplat nousta pois hökötyksestä. Kokeilemallahan sekin selviäisi, harmi etten ole kotosalla nyt.
No nyt mä hokasin :D Teemuhan puhuu pumpun imuriteliköstä ei siitä putken päässä olevasta riteliköstä. Ymmärsin ensin väärin...
Siis pumppu nurinpäin ja putki oikeinpäin JES!
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Laitoin imukupeilla kiinni. Ei pidä niin paljon ääntä, mutta ääntä tulee kuitenkin. En vaan tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Ei ole ikinä ollut tollasta.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kävin juuri asentamassa kaverini akvaan, enkä kyllä huomannut pitävän mitään ääntä. Sinulla on varmasti jotain häikkää pumpun sisällä. Pistäpä osiksi ohjeen mukaan.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Sain neuvon kauppiaalta puhaltaa ilmat pois ja nyt toimii. Ääntä ei kuule lainkaan ulkosuodattimen äänen alta. Nyt kun saisi vielä kiljun tomimaan. Liivatekulju ei toimi enää sen jälkeen, kun sinne pääsee ilmaa. Lensi taas yhdet kiljut viemäriin ja hiivakilju tilalle. Nyt sitten vaan odotellaan, että lähtee käyntiin. Näkisi sitten tuon levittimen toiminnankin.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

No nyt mä hokasin Teemuhan puhuu pumpun imuriteliköstä ei siitä putken päässä olevasta riteliköstä. Ymmärsin ensin väärin...
Siis pumppu nurinpäin ja putki oikeinpäin JES!
Eli nimenomaan juuri näin tarkoitin. Siis pumppu väärinpäin ja putki oikeinpäin.
Ääntä ei kuule lainkaan ulkosuodattimen äänen alta. Nyt kun saisi vielä kiljun tomimaan. Liivatekulju ei toimi enää sen jälkeen, kun sinne pääsee ilmaa. Lensi taas yhdet kiljut viemäriin ja hiivakilju tilalle. Nyt sitten vaan odotellaan, että lähtee käyntiin. Näkisi sitten tuon levittimen toiminnankin.
Noita kiljuohjeitahan on liivatteen kanssa ja ilman älyttömästi, mutta minä olen käyttänyt varsin helppoa ohjetta: 1 dl sokeria, 1 l vettä ja nokare hiivaa, en muista mistä tuo ohje on peräisin, mutta aina on alkanut käymään ja koskaan ei ole ongelmia ollut. Tuore hiiva säilyy yllättävän vähän aikaa jääkaapissa ja minä aina pilkonkin hiivan sopiviin palasiin tuoreena ja laitan palat pakasterasiaan pakkaseen. Aina tarvittaessa sitten kaivan rasiasta nokareen kiljupulloon.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

teemu7117 kirjoitti:Alkureaktio tuosta Tunzen levittemestä oli minulla melko negatiivinen. Melko hennon oloinen laite kyseessä on ja joku olisi saanut etukäteen varoittaa ettei siihen saa koskea. Minä onnistuin hajoittamaan laitteen jo ennenkuin se pääsi veteen asti. Itse pumppu irtosi osittain siitä osasta, millä sen saa kiinni kiskoon.

Nyt arviolta kuukauden laitetta käyttäneenä niin onhan se kuitenkin melko näppärä peli. Todella hiljainen ja ajaa asiansa. Laite pysyy vallan mainiosti myös yhdellä imukupilla altaassa. Sellaisen vinkin voin antaa, että kannattaa pumppu asentaa tavallaan väärinpäin siihen kiskoon eli käytännössä kääntää vain kisko pumppuineen ylösalaisin kahdesta syystä. Tuota pumpun imuritelikköä joutuu putsaamaan melko usein ja se on todella paljon helpompaa kun laite on ylösalaisin ja lisäksi jos laitteen sammuttaa niin tällätavoin sisälle kertyvä hiilidioksidi pääsee karkaamaan yläkautta ja pumppu käynnistyy vaivattomasti sammutuksen jälkeenkin.
Juu, Tunze pelittää liiankin hyvin eli 200 litran akvassa kiljupullolla tulee hiilaria liikaakin. Pitää olla jopa varovainen. MIelestäni minullakin on pumppu alassuin ja ritilä jää ylös päin. Ilma pääsee pois. Itselläni viritelmä on melkoisen herkkä irtoamaan (osat toisistaan...). Jouduin virittämään kuminauhalla osat varmuudeksi yhteen sekä ritilänkin vielä. Tehokas on ja ilmakuplat ovat nättiä katsottavaakin. Yöksi pakko pistää ajastimeen, kun liian tehokas muuten. Just mittasin arvot...ph oli 6.4, jota nostin heti ruokasoodalla 6.6:een ja otan toviksi hiilarin pois. Kh on nyt ruokasoodan jälkeen 4. Näin olle hiilaria on hiven liikaa...Helle pistänee kiljun käymään nopeasti, pitänee laittaa hellemäärä liivatetta, ehkä hidastaa pulputusta.

Akvaterrasta on 250 litran puljussa hiilarilevitin. Mielestäni ei niin tehokas. Se liitetään pieneen sisäsuodattimimeen.

Onneksi minulla on 100 ompun omenakotilopartio. Hetkessä ne vetävät tuntosarvet sisään ja alkavat kiivetä pohjalta pintaan. Melkoisia indikaattoreita :mrgreen: . Soodalisäyksen jälkeen kotiloarmeija alkaa valua alas kurkun kimppuun ja vilinä alkaa :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”