Neontetrallani oli seuraavat vaivat:
vatsaan oli ilmestynyt iso möykky, yksi suomu törrötti, selkäranka näytti ylhäältä pyrstön kohdalta vääristyneeltä ja myöhemmin kala alkoi uida vaikean näköisesti (ympyrää) ja tuntui kuin sen olisi tarvinnut olla koko ajan liikkeessä. Muut kalat näyttivät terveiltä ja kaikki söivät normaalisti.
Luulen, että moni olisi sanonut näihin oireisiin: "kuulostaa tuberkuloosilta". Ainakin sen perusteella, mitä olen lukenut viestejä sairaista kaloista. Hyvin usein monipuolisista oireista ja etenkin selkärangan epämuodotumista veikataan tuberkuloosia. Pelkäsin tätä siis itsekin ja päätin ottaa asiasta selvää, jottein minun tarvinnut jäädä murehtimaan, sairastuvatko kaikki kalani ja voinko koskaan antaa kalanpoikasiani eteenpäin.
Vein siis kalan EELAan (kirjoitin tästä viestin otsikolla "Näin viet kalan EELAan"). Sainkin sieltä vastauksen jo noin viikon kuluttua ja diagnoosi oli: "Suolen epänormaali täyttyminen. Selkäranka on suora. Ei merkkejä tarttuvista taudeista."
Selkäranka oli todella näyttänyt kierolta, mutta se sitten johtui ilmeisesti muista syistä. Olin todella helpottunut.
Kalan suolistosta oli kuulemma löytynyt hiekkaa!? Hiekka oli sitten tukkinut suoliston ja kalan syödessä se oli täyttynyt entisestään. En ymmärrä miksi ihmeessä neontetrani on mennyt syömään hiekkaa?
Mahdollinen tuberkuloosi siis osoittautuikin tällaiseksi ihmeelliseksi yhden kalan vaivaksi ja sain samalla tietää, että akvaariossani ei ole tuberkuloosia eikä muutakaan tarttuvaa tautia.
Jos kalallasi on omituisia vaivoja, älä säikähdä ja tuomitse sitä automaattisesti tuberkuloosi-tartunnaksi, vaan selvitä, mikä kalaa vaivaa.
*Urhean pikku-kalani muistolle*
Kannattaa selvittää tuberkuloosin mahdollisuus
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Tursiopsus
- Starting Member