malawi-akvaario..
Valvoja: Moderaattorit
malawi-akvaario..
Hei. Olisin kiinnostunnut malawi-akvaariosta. Mulla on noin 250 litran akvaario(120*50*40cm), onko se liian pieni malawi-altaaksi? Onko sähkönjohtavuusmittari(tai joku sellainen) pakollinen? riittääkö jos mittaa pH:n, KH:n, GH:n, nitriitin jaa mitä muita?
Kivaa:D mutta entäpä ne kivet?? kotona ei ihan innostuta siitä että kasaan akvaarioon niin paljon kiviä.. onko niitä pakko olla niin paljon? Luin kyllä niistä styroks ja niistä toisista kivistä, mutta en osaa sellaisia tehdä, onko niitä styroks juttuja myynnissä missään aika halvalla? Ja entäs se sähkönjohtavuusmittari? Voiko sinihuulimalaweja(Labidochromis caeruleus) laittaa tuon kokoiseen akvaarioon ja montako? Entä mitä muita sinne voi laittaa noiden seuraksi tai sitten ilman niitä? paljonko malawit yleensä maksaa?
Eihän se kivien määrä malawi allasta tee. Eli jos haluat niin tee vaikka saviruukuista taikka kookoksen puolikkaista piilopaikkoja. Tärkeintä on että noita piilopaikkoja löyty.
Noita styroks taustoja myydään joissakin kaupoissa aika halpaan hintaan. Ihan kivan näköisiä ja pääsee helpolla jos ei jaksa rueta taustaa itse värkkäämään.
Malaweiden hinta on n.10e/kpl heittää muutaman euron suuntaansa lajista riippuen.
Caeruleuksia mahtuu tuohon pyttyy jo aika iso määrä. n.10, mutta ensin kannattaa ottaa selville kuinkamonta lajia aikoo pyttyy mukaan laittaa ja sitten tarkistaa yksilö määriä. Suosittelen lukemaan Izzen kirjoittaman mainion tiivistelmän malaweista.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=40701
Noita styroks taustoja myydään joissakin kaupoissa aika halpaan hintaan. Ihan kivan näköisiä ja pääsee helpolla jos ei jaksa rueta taustaa itse värkkäämään.
Malaweiden hinta on n.10e/kpl heittää muutaman euron suuntaansa lajista riippuen.
Caeruleuksia mahtuu tuohon pyttyy jo aika iso määrä. n.10, mutta ensin kannattaa ottaa selville kuinkamonta lajia aikoo pyttyy mukaan laittaa ja sitten tarkistaa yksilö määriä. Suosittelen lukemaan Izzen kirjoittaman mainion tiivistelmän malaweista.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=40701
Kaloja mietin, ja tykästyin eniten seuraaviin;
- Labidochromis caeruleus
- Pseudotropheus demasoni
- Metriaclima callainos
- Melanochromis cyaneorhabdos
- Cynotilapia afra(vai affra?)
Anteeksi jos on kirjoitusvirheitä, on aika vaikeita nimiä
Ja sitten liuta muita kysymyksiä
:
1.Voiko noita lajeja pitää yhdessä, siis ei kaikkia tietenkään mutta mitkä noista pärjäisi parhaiten jos lajeja oli 2-3? Niitä Caeruleuksia ainakin tahdon..
2.Ovatko nuo sopivia aloittelijoille?
3.montako kutakin lajia?
4.Entä onko se sähkönjohtavuusmittari pakollinen?
5.Pärjääkö vallisneriat, jaavansaniaiset ja anubiaat akvaariossa?
6.Minulla on vain yksiputkinen valaisin, tai siihen saisi kaksi mutta se toinen on rikki enkä ole saanut sitä korjautettua isukilla vielä
, niin riittääkö se ja mikä sävyinen valo pitää olla?
- Metriaclima callainos
Anteeksi jos on kirjoitusvirheitä, on aika vaikeita nimiä

1.Voiko noita lajeja pitää yhdessä, siis ei kaikkia tietenkään mutta mitkä noista pärjäisi parhaiten jos lajeja oli 2-3? Niitä Caeruleuksia ainakin tahdon..
3.montako kutakin lajia?
6.Minulla on vain yksiputkinen valaisin, tai siihen saisi kaksi mutta se toinen on rikki enkä ole saanut sitä korjautettua isukilla vielä

Muuten minusta nuo kalat sopisivat sinulle, mutta tuo Cynotilapia afra elelee "lihapitoisella" ruokavaliolla, jota taas noiden muiden elimistö ei kestä.eeti_ kirjoitti:Kaloja mietin, ja tykästyin eniten seuraaviin;
- Metriaclima callainos
Anteeksi jos on kirjoitusvirheitä, on aika vaikeita nimiäJa sitten liuta muita kysymyksiä
:
3.montako kutakin lajia?
6.Minulla on vain yksiputkinen valaisin, tai siihen saisi kaksi mutta se toinen on rikki enkä ole saanut sitä korjautettua isukilla vielä, niin riittääkö se ja mikä sävyinen valo pitää olla?
Kalamääristäkin liikkuu erilaisia suosituksia. Joidenkin mielestä tiheämpään asuttu estää enemmän reviirikiistoja, kun koirailla on tarpeeksi vilskettä ympärillä. Joissain suosituksissa puhutaan yksi kala/kymmenen litraa vettä. Kalamäärä riippuu tietysti myös kalojen aikuiskoosta sekä siitä kuinka paljon akvaariossasi on piilopaikkoja tarjolla kaloille.
Tällä hetkellä minun altaassani on 10 kalaa (litroja 283), ja tulossa on vielä kuusi lisää (sekä poikasaltaassa kolme sinttiä kasvamassa). Tämä tulee olemaan minun kalastoni.
Pääsääntöisestihän suositellaan, että yhtä urosta kohti olisi useampi naaras. Minun alkuperäinen suunnitelmani oli ottaa kuusi yksilöä kutakin lajia 2 koirasta ja 4 naarasta jaolla, mutta matkan varrella ja kalahankintoja tehtyäni nämäkin luvut ovat muuttuneet, mutta tuollainen lukumäärä kutakin lajia on varmastikin varsin sopiva. Sinullekin varmaankin sellainen kolme lajia voisi alkuun olla ihan kiva.
Minulla ei ole sähkönjohtavuusmittaria, mutta joskus jos sen sopivasti saan hankittua niin se kyllä on ostoslistalla

Minulla on malawaariossa vallisneriaa sekä yksi iso miekkakasvi (joka sinne joutui ihan siksi kun sille ei ollut muualla tilaa

Itsekin olen aivan aloittelija näiden affenien kanssa, joten viisaammat lisätköön ja korjailkoon kirjoituksiani

http://www.nl-aqua.com/
Täällä on varsin kattava kalavalikoima ja mukava palvelu. Lähettelevät kaloja myös matkahuollon kautta, jos et asu lähellä.
Harrastelijoillekin noita poikasia syntyy, joten kannattaa tarkkailla tätä palstaa
Täällä on varsin kattava kalavalikoima ja mukava palvelu. Lähettelevät kaloja myös matkahuollon kautta, jos et asu lähellä.
Harrastelijoillekin noita poikasia syntyy, joten kannattaa tarkkailla tätä palstaa

Hyvä laji tuo L.caeruleus ekaksi lajiksi. Kantsii ottaa kymmenkunta yksilöä samoin kuin demasonia. Niillä kahdella lähdet liikkeelle ja opit nopeasti malaweista ihan niitä katselemalla. Sitten mielikin jatkosta selviytyy. Kun on useampi yksilö samaa lajia, on hyperdominoivan koiraan antama käsittely todennäköisesti vähäisempää tai ainakin jakautuu useamman kalan kesken.
Demasoni on joillakin ollut aika temperamenttinen laji. En itse kyllä ole huomannut minkäänlaista taipumusta tähän suuntaan omillani. Caeruleus on itse viilipytty lajina. Alistuu muitten lajien edessä miltei poikkeuksetta. Voi olla syy siihen miksi on joskus vaikeahko lisääntymään kun koiraat eivät reviirejä pysty pitämään muiden lajien läsnäollessa.
Demasoni on joillakin ollut aika temperamenttinen laji. En itse kyllä ole huomannut minkäänlaista taipumusta tähän suuntaan omillani. Caeruleus on itse viilipytty lajina. Alistuu muitten lajien edessä miltei poikkeuksetta. Voi olla syy siihen miksi on joskus vaikeahko lisääntymään kun koiraat eivät reviirejä pysty pitämään muiden lajien läsnäollessa.
http://www.cichlid-forum.com/profiles/c ... .php?cat=2
Linkkiä jälleen, aika mukavaa listaa malaweista kuvineen. Muutenkin mielenkiintoiset sivut.
Linkkiä jälleen, aika mukavaa listaa malaweista kuvineen. Muutenkin mielenkiintoiset sivut.
Nuo on hiukan hankalampia lajeja tunnistaa sukupuolia ilman sukuaukkojen tutkailun opettelua. Caeruleus koiraalla on enemmän pyrstön puoleisessa alaevässä ja selkäevässä mustaa ja on kookkaampi aikuisena. Käytös koirailla on nuorempanakin koiraalle ominaisia väristelyjä ja takaa-ajoja. Tosin kuten sanottua, caeruleus ei mulla ainakaan ole kovin aktiivinen tässä hommassa jos muita lajeja on samassa altaassa.
Demasoni on vaikeampi tapaus. Koko kertoo selvästi koiraan. Hiemmeämpivärisiä koiraita on, jotka sekoittuvat naaraisiin tai päinvastoin. Kannattaa ottaa yksi tai kaksi selvästi kookkaamaa yksilöä samasta parvesta ja silloin ainakin yksi koiras on. Todennäköisesti useampikin kun piilokoiraita kuitenkin voi olla pienemmissä yksilöissä.
Kymmenkunta yksilöä per laji vois olla jees mun mielestä. Ja ne piilot sisustuksessa, ne piilot...
Demasoni on vaikeampi tapaus. Koko kertoo selvästi koiraan. Hiemmeämpivärisiä koiraita on, jotka sekoittuvat naaraisiin tai päinvastoin. Kannattaa ottaa yksi tai kaksi selvästi kookkaamaa yksilöä samasta parvesta ja silloin ainakin yksi koiras on. Todennäköisesti useampikin kun piilokoiraita kuitenkin voi olla pienemmissä yksilöissä.
Kymmenkunta yksilöä per laji vois olla jees mun mielestä. Ja ne piilot sisustuksessa, ne piilot...
selvä. Mittasin äsken akvaarion pH:n, KH:n ja nitriitin ja mittaan vielä gh:n kun sen saan, oli loppunut, mutta "tulokset" olivat nämä;
pH 7,5
KH 4dkh
No2 <0,3 ja No2-n <0,1 mg
en ole siis vielä ruokasoodaa lisännyt, lisään vasta sitten kun saan sen gh:n, mutta ovatko nuo arvot ihan hyvät? Eikös KH nouse kun sitä ruokasoodaa lisää?
pH 7,5
KH 4dkh
No2 <0,3 ja No2-n <0,1 mg
en ole siis vielä ruokasoodaa lisännyt, lisään vasta sitten kun saan sen gh:n, mutta ovatko nuo arvot ihan hyvät? Eikös KH nouse kun sitä ruokasoodaa lisää?