Minialtaan kypsytyksen erityisohjeita?
Valvoja: Moderaattorit
Minialtaan kypsytyksen erityisohjeita?
Täällä on kypsymässä Motonetin alle 30-litrainen pikkuakvaario. Nyt on nitriitit 8:tta päivää koholla. Viisi päivää on sekä ne että nitraatti olleet tapissa, eli Seran testin mukaan syvän punaisella.
Kysymyksiä
• Olisiko aiheellista vaihtaa vettä tässä vaiheessa, kuinka paljon ja usein? Vaihdoin eilen n. puolet, ja arvot jäivät silti maksimiksi. Voiko kypsytys jotenkin jämähtää ja epäonnistua tankin pienuuden takia?
• Imuroinko pohjaa samalla? Siinä on silminnähden paljon sekalaista irtoroskaa, koska tein sen munauksen, että laitoin heti alkuun kasveja. Muuten on tehty täältä löytyvien kypsytysohjeiden mukaan ja ilman kaloja. Ammoniakkitestiä ei ole. Voi kyllä olla, että kalanruoan annostelu on ollut turhan ronskia.
• Täältä forumilta löysin myös tietoa siitä, miten kalojen uloshengitys tuottaa aineita(...?), jotka vaikuttavat kasveihin (positiivisesti). Tuottavatko amanoravut samanlaisia kemikaaleja? Eli jos ja kun akvaariossa on kasveja ja rapuja jääkö siinä puuttumaan joku prosessi, joka olisi edullista kasvien hyvinvoinnille?
Kysymyksiä
• Olisiko aiheellista vaihtaa vettä tässä vaiheessa, kuinka paljon ja usein? Vaihdoin eilen n. puolet, ja arvot jäivät silti maksimiksi. Voiko kypsytys jotenkin jämähtää ja epäonnistua tankin pienuuden takia?
• Imuroinko pohjaa samalla? Siinä on silminnähden paljon sekalaista irtoroskaa, koska tein sen munauksen, että laitoin heti alkuun kasveja. Muuten on tehty täältä löytyvien kypsytysohjeiden mukaan ja ilman kaloja. Ammoniakkitestiä ei ole. Voi kyllä olla, että kalanruoan annostelu on ollut turhan ronskia.
• Täältä forumilta löysin myös tietoa siitä, miten kalojen uloshengitys tuottaa aineita(...?), jotka vaikuttavat kasveihin (positiivisesti). Tuottavatko amanoravut samanlaisia kemikaaleja? Eli jos ja kun akvaariossa on kasveja ja rapuja jääkö siinä puuttumaan joku prosessi, joka olisi edullista kasvien hyvinvoinnille?
Millaisen ympin laitoit? Täällä kans nitriittipiikki riehui aika pitkään, mutta kun heitin altaaseen vielä ronskisti kourallisen kukkamultaa, alkoi nitriitti laskea. Eli ehkäpä tarvitset lisäympin.
Pohjaa en vielä tässä vaiheessa lähtisi siivoamaan. Tiedän kyllä kokemuksesta että hirveältä näyttää, mutta sen ratkaisee yksinkertainen asia: valot pois
Pohjaa en vielä tässä vaiheessa lähtisi siivoamaan. Tiedän kyllä kokemuksesta että hirveältä näyttää, mutta sen ratkaisee yksinkertainen asia: valot pois
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
-
Psykedelia
- Junior Member

- Viestit: 172
- Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ymppi tuli isosta vanhasta akvaariostani. Siis pohjasoraa kourallinen.
Nyt täytyy kyllä pikaisesti opiskella lisää tästä aiheesta. En nimittäin heti hokaa, miksi kukkamultaa pitäisi tässä vaiheessa lisätä
Tankissa ei ole mitään eläimiä. Suunnitteilla on muutama katkarapu, mutta hengittääkö ne ulos samanlaisia ok aineita kuin kalat?
Nyt täytyy kyllä pikaisesti opiskella lisää tästä aiheesta. En nimittäin heti hokaa, miksi kukkamultaa pitäisi tässä vaiheessa lisätä
Tankissa ei ole mitään eläimiä. Suunnitteilla on muutama katkarapu, mutta hengittääkö ne ulos samanlaisia ok aineita kuin kalat?
Tuo pohjasoraymppi ei varmaankaan ole riittävä. Itse laitoin 112 litraiseen hirveesti likaisesta suodattimesta lietettä uuden akvaarion suodattimeen, joka sekin oli otettu toimivasta akvaariosta. Lisäksi puristelin lietettä suoraan akvaarioveteen. Eipä riittänyt! Kukkamullassa on niitä tarvittavia typpibakteereita, jotka sitten.. kröhöm.. joo, lue J. Järven sivuilta lisää 
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Olet ihan oikeassa. Nitriittiä ja nitraattia pukkaa. Sitäpaitsi pohjan liete on varmasti paljon tehokkaampaa kuin monen suodattimen ympit, koska typpibakteerit esiintyvät kovin harvalukuisina niin kovassa virrassa.Kirva kirjoitti:Ymppi tuli isosta vanhasta akvaariostani. Siis pohjasoraa kourallinen.
Nyt täytyy kyllä pikaisesti opiskella lisää tästä aiheesta. En nimittäin heti hokaa, miksi kukkamultaa pitäisi tässä vaiheessa lisätä![]()
Pienessä akvaariossa ei ole mitään mystistä eroa suurempiin. Nythän on vain niin, että olet annostellut ammoniumia ilmeisesti ohjeen mukaan ja se on yksinkertaisesti liikaa.
Oletkin varmasti jo löytänyt ratkaisun pulmalle. Eihän tarvitse kuin avata (lähes) mikä tahansa kypsytysaihe. Tässä viimeisin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 5&start=60
-
Sami
- Advanced Member

- Viestit: 1889
- Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kyllä hengittävät - happea sisään, hiilidioksidia ulos.Kirva kirjoitti:Suunnitteilla on muutama katkarapu, mutta hengittääkö ne ulos samanlaisia ok aineita kuin kalat?
Tosin sen verran vähäistä on katkarapujen hiilidioksidin tuottaminen, että et varmaan huomaa silminnähtävää eroa kasveissa, verrattuna tilanteeseen jossa katkarapuja ei ole. Toki tämäkin riippuu katkarapujen määrästä.
-Sami-
Kiitos kaikille kommentoijille!
Laitan huviksi, hyödyksi ja muistioksi tähän kuluneiden viikkojen vaiheet. Ei merkintää = ei mittauksia.
***NO2 NO3
1. 0 0
2.
3.
4.
5.
6.
7. 0 5mg/l -eli aiemminkin on saattanut jo nitraattia pukata
8.
9. 0 5
10. 0,9 20
11. 3,3 30+
12. 3,3 40
13. >16,5 40+
14. >16,5 40+
15. 16,5
16. 16,5 >max
17. max
18. max
19. max >max
20. max
21. max
22. 0,3 40
23. 0,3 <20
---
22. ja 23. päivinä siis nitriitti keltainen, eli minimi. Nitraatti vedenvaihtojen kautta tapista 20mg:aan.
--
Tapahtuikin niin, että vaihdoin vettä ja aika paljon. Nyt näyttäisi siltä, että nitriitit menevät nitraateiksi nopsaan ja toivotulla tavalla.
Missään vaiheessa en ole laittanut akvaarioon multaa. Lähdin liikkeelle sillä oletuksella, että noin erityisen pienessä yksiössä jo kourallinen toimivan toisen akvaarion pohjasoraa on riittävästi.
Seuraa filosofointia.
Entä, jos olisinkin mennyt totaali mutulla ja luottanut vain kunnon ymppiin ja kalanruokaan? Olisiko noilla kahdella eväällä kuitenkin voinut syntyä hyvä tasapaino, varsinkin, kun tankki on minikokoinen? Eikö tässä kohdin ole mitään eroa 20:n ja 200:n litran välillä?
Entä, jos olisi ottanut isosta (=128-litraisesta) oikein reilusti soraa, vaikka kaiken tarvittavan, ja lisännyt isoon uutta soraa tilalle (=ei suurta tasapainon heittoa siellä, kaloja jokunen vain)? Siinähän olisi kaiketi ollut yllin kyllin ainakin typpibakteereita pikkutankkiin!?
Joka tapauksessa näyttäisi siltä, että ymppi teki nitraattitoimintaa pikaisesti (vaikka vasta päivänä 7 mitattu). Voisikohan tuumia, että akvaario olisi ollut kelvollinen muutamalle katkaravulle, eli lopulliselle asujaimistolleen, ihan ilman varsinaista kypsyttämisprojektia, suht koht silleen noiden pian ilmaantuneiden nitraattien kanssa vain? Vai onko peräti haitaksi nitraatin ilmaantuminen ennen nitriittitulvaa (sitä toivottua)?
Kysymystä lisää: entä, jollen olisi panikoinut nitriittipäivänä kahdeksan, eli antanut olla vaan kovat lukemat. Odotellut vain, vettä vaihtamatta?
Asukkaat on jo kotonansa! Kolme katkarapua, joista kaksi senttisiä ja kolmas n. 1,5 cm:n pituinen. Ne myytiin cherrymerkkisinä. Ei mitään punaväriä kyllä nyt näillä silmillä huomaa
Kaupassa oli lasit unohtuneet kotiin ja luotin myyjättäreen.
Vielä yksi huomio. Laitoin päivänä yksi tankkiin kaksi kotiloa. Toinen perusnäköinen pyöreäkuorellinen, yli senttinen ja paksukin. Toinen kierteissarvi. Nyt on tankissa niin paljon jälkeläisiä, ettei voi laskea tarkasti. Ehkä 15-25 kpl.
Eikös AW:ssä ole mainintoja, että erityisesti kotilot ovat myrkyllisen vesitilanteen indikaattoreita?
Veitsenkärjellinen vai sen murto-osa kertaa viikossa?
Laitan huviksi, hyödyksi ja muistioksi tähän kuluneiden viikkojen vaiheet. Ei merkintää = ei mittauksia.
***NO2 NO3
1. 0 0
2.
3.
4.
5.
6.
7. 0 5mg/l -eli aiemminkin on saattanut jo nitraattia pukata
8.
9. 0 5
10. 0,9 20
11. 3,3 30+
12. 3,3 40
13. >16,5 40+
14. >16,5 40+
15. 16,5
16. 16,5 >max
17. max
18. max
19. max >max
20. max
21. max
22. 0,3 40
23. 0,3 <20
---
22. ja 23. päivinä siis nitriitti keltainen, eli minimi. Nitraatti vedenvaihtojen kautta tapista 20mg:aan.
--
Tätä juuri pohdin muutama päivä sitten ankarasti. Kiitokset vastauksesta ja vihjeistä111na kirjoitti:Pienessä akvaariossa ei ole mitään mystistä eroa suurempiin.
Missään vaiheessa en ole laittanut akvaarioon multaa. Lähdin liikkeelle sillä oletuksella, että noin erityisen pienessä yksiössä jo kourallinen toimivan toisen akvaarion pohjasoraa on riittävästi.
Seuraa filosofointia.
Entä, jos olisinkin mennyt totaali mutulla ja luottanut vain kunnon ymppiin ja kalanruokaan? Olisiko noilla kahdella eväällä kuitenkin voinut syntyä hyvä tasapaino, varsinkin, kun tankki on minikokoinen? Eikö tässä kohdin ole mitään eroa 20:n ja 200:n litran välillä?
Entä, jos olisi ottanut isosta (=128-litraisesta) oikein reilusti soraa, vaikka kaiken tarvittavan, ja lisännyt isoon uutta soraa tilalle (=ei suurta tasapainon heittoa siellä, kaloja jokunen vain)? Siinähän olisi kaiketi ollut yllin kyllin ainakin typpibakteereita pikkutankkiin!?
Joka tapauksessa näyttäisi siltä, että ymppi teki nitraattitoimintaa pikaisesti (vaikka vasta päivänä 7 mitattu). Voisikohan tuumia, että akvaario olisi ollut kelvollinen muutamalle katkaravulle, eli lopulliselle asujaimistolleen, ihan ilman varsinaista kypsyttämisprojektia, suht koht silleen noiden pian ilmaantuneiden nitraattien kanssa vain? Vai onko peräti haitaksi nitraatin ilmaantuminen ennen nitriittitulvaa (sitä toivottua)?
Kysymystä lisää: entä, jollen olisi panikoinut nitriittipäivänä kahdeksan, eli antanut olla vaan kovat lukemat. Odotellut vain, vettä vaihtamatta?
Asukkaat on jo kotonansa! Kolme katkarapua, joista kaksi senttisiä ja kolmas n. 1,5 cm:n pituinen. Ne myytiin cherrymerkkisinä. Ei mitään punaväriä kyllä nyt näillä silmillä huomaa
Vielä yksi huomio. Laitoin päivänä yksi tankkiin kaksi kotiloa. Toinen perusnäköinen pyöreäkuorellinen, yli senttinen ja paksukin. Toinen kierteissarvi. Nyt on tankissa niin paljon jälkeläisiä, ettei voi laskea tarkasti. Ehkä 15-25 kpl.
Eikös AW:ssä ole mainintoja, että erityisesti kotilot ovat myrkyllisen vesitilanteen indikaattoreita?
Oukkei, kiitokset. Miten nyt on kolmen ravun kanssa - liikaruokinnan vaaran suhteen kelpaisivat hyvät neuvotSami kirjoitti:...sen verran vähäistä on katkarapujen hiilidioksidin tuottaminen, että et varmaan huomaa silminnähtävää eroa kasveissa, verrattuna tilanteeseen jossa katkarapuja ei ole. Toki tämäkin riippuu katkarapujen määrästä.
Kalanruualla olisit varmasti selvinnyt ja jopa pelkällä ympillä. Mutta ammoniumkypsytyksessä harpataan pitkät askeleet herkän vaiheen yli antaen huolettomuutta ruokintaan ja monenlaista pienelämää saadaan akvaarioon samalla varsinkin pienten asukkiemme ja poikasten ruuaksi. (Mietit hyviä kysymyksiä! Minulle kävi näin viimeksi.)
Mutta miten kotilot toimivat vedenlaadun indikaattoreina?
Mutta miten kotilot toimivat vedenlaadun indikaattoreina?


