pH:n lasku
Valvoja: Moderaattorit
pH:n lasku
Elikkä tarttis saada ph laskemaan 7.6:ta 6 lähelle. Olen ajatellut turvetta mutta kuinka isoja muutoksia sillä saa aikaan ja kuinka äkkiä turve "väsyy" eli kuinka usein vaihto? Kuinka tehokkaita/kalliita ovat kemialliset aineet?
Altaan tiedot 320 litraa
Ph 7.6
No3 10
No2 0
Gh 3
Kh 3
Altaan tiedot 320 litraa
Ph 7.6
No3 10
No2 0
Gh 3
Kh 3
90 + 320 litr.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tee turpeesta DIY turveuutetta
. Turvetta ämpäriin, vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle ja anna liota. Pullota ja testaa yhteen ämpärilliseen "teho".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
CO2 levitin
Tarkka ja hyvä ratkaisu on erillisellä pH-kontrollerilla toimiva CO2 levitys. Koko systeemille kertyy kaikkine romppeineen hintaa n. 350-500 e, joten halpahan se ei ole. PH pysyy tarkasti ja minun käyttämäni laite (ostettu Zoo Zajacista 230 e) ohjaa myös lämmitintä. Eipä tartte kaikenmaailman turpeilla pelata, ei värjää vettä ja kasvitkin tykkää 
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Re: CO2 levitin
Voiko tuo laitteisto tuottaa veteen liikaa hiilidioksidia säätäessään pH:ta haluttuun lukemaan? Topicin aloittaja haluaa laskea pH:n 7.6 -> 6...raju muutos?Jani kirjoitti:Tarkka ja hyvä ratkaisu on erillisellä pH-kontrollerilla toimiva CO2 levitys. Koko systeemille kertyy kaikkine romppeineen hintaa n. 350-500 e, joten halpahan se ei ole. PH pysyy tarkasti ja minun käyttämäni laite (ostettu Zoo Zajacista 230 e) ohjaa myös lämmitintä. Eipä tartte kaikenmaailman turpeilla pelata, ei värjää vettä ja kasvitkin tykkää
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Ph laskusta
Muutoshan on kyllä aika raju ja tuossa tapauksessa sitä ei kannata tehdä liian nopeasti. PH arvohan on logaritminen, joten pH 6 ja 8 ero on satakertainen ja 6 ja 7 ero on 10-kertainen. Ihmetyttää vain tuossa topicin aloittajan kohdalla, että miten pH voi olla 7.6 vaikka vesi ei erityisen kovaa ole? Onkohan kyseessä epätarkka mittaus? Iso kanto kyllä varmasti laskisi pH:ta ainakin pykälän verran.
Kysyjän tapauksessa kannattaisi pehmentää aluksi vettä kannoilla ja sitten vakauttaa olot vaikkapa CO2 levityksellä. Kun levityksen saa toimimaan ja säädettyä, se on huoltovapaa ja tarkka systeemi. Monethan käyttävät myös hiivakäymisellä toteutettuja CO2-systeemejä mutta itse en jaksanut semmoisilla alkaa värkkäämään.
Hiilaria ei veteen yleensä kovin helposti saa liikaa, siten että kaloja kuolisi. Jos tässä kysyjän tilanteessa säätäisi pH:n aluksi 6.5 tienoille ja katsoisi sitten. Pitäisi tuolla veden kovuudella olla aika optimi määrä CO2:sta.
Kysyjän tapauksessa kannattaisi pehmentää aluksi vettä kannoilla ja sitten vakauttaa olot vaikkapa CO2 levityksellä. Kun levityksen saa toimimaan ja säädettyä, se on huoltovapaa ja tarkka systeemi. Monethan käyttävät myös hiivakäymisellä toteutettuja CO2-systeemejä mutta itse en jaksanut semmoisilla alkaa värkkäämään.
Hiilaria ei veteen yleensä kovin helposti saa liikaa, siten että kaloja kuolisi. Jos tässä kysyjän tilanteessa säätäisi pH:n aluksi 6.5 tienoille ja katsoisi sitten. Pitäisi tuolla veden kovuudella olla aika optimi määrä CO2:sta.
Oulun Akvaarioseura
^ Kyllä KH 3 pitää pintansa noin että pH 7,6 on ihan luonnollinen. Vedenvaihdot suhteessa kuormitukseen voisivat olla taustalla, ja mittausajankohta. Kovuus (GH) taas ei pH-arvoon oikeastaan vaikuta. (Taikka tietenkin vesilaitoksilla käytetään usein kalkkia, jolloin se käytännössä usein korreloikin. Eri asia tosiaan onko saadut lukemat lainkaan tarkkoja.)
-------------------
Reilu turveläträys tai kuten itse tekisin: rikkihappotipoilla KH alas sopivasti ja sitten vielä turvetta uuttamaan lisäksi. Haulla löytyy tuhat ja yksi tekotapaa ja niksiä, esim. turveuut* tai rikkihap*, kummatkin toimivat.
-------------------
Reilu turveläträys tai kuten itse tekisin: rikkihappotipoilla KH alas sopivasti ja sitten vielä turvetta uuttamaan lisäksi. Haulla löytyy tuhat ja yksi tekotapaa ja niksiä, esim. turveuut* tai rikkihap*, kummatkin toimivat.
Mulla on aika tarkkaan samanlainen tilanne, pH oli aluksi 7,5. Sitten lisäsin kaksi tuollaista hiivapönttöä levittämään CO2:sta ja nyt pH vaihtelee 7-7.25 välillä päivästä toiseen. KH on 3 ollut koko ajan.Keitzi kirjoitti:Kyllä se ph näyttäs olevan 7.5 testasin just eri testillä ja kh myöskin 3 pinnassa. kaardinaalitetrojen takia yritän saada ph:n alaspäin taidan kokeilla sitä juurakkoa ja lietettä yhdessä, tosin pikkuhiljaa ettei kaloille käy huonosti.