Suodatustehon riittävyys?
Valvoja: Moderaattorit
Suodatustehon riittävyys?
Eli jos altaaseen laittaa sekä ulko- että sisäsuodattimen, voiko suodatustehot laskea yhteen? Eli siis voiko kahdella pienemmällä suodattimella korvata yhden isomman?
Altaani on siis n.300 litraa ja minulla on 500 l/h kierrättävä ulkosuodatin ja 450 l/h kierrättävä sisäsuodatin, joten riittävätkö nämä? Jos näillä pärjää niin en viitsisi uusia hankkia, kun nämä minulta jo löytyy?
Altaani on siis n.300 litraa ja minulla on 500 l/h kierrättävä ulkosuodatin ja 450 l/h kierrättävä sisäsuodatin, joten riittävätkö nämä? Jos näillä pärjää niin en viitsisi uusia hankkia, kun nämä minulta jo löytyy?
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Laita toki molemmat. Ja suodatusteho lasketaankin yhteen. Muutama pieni on mielestäni parempi kuin yksi iso mylly, on ainakin pinta-alaa on suodattimessa enemmän bakuille. Itselläni on 317l 2 x 1000l/h ja sekään ei riitä, kalastostahan tuo riippuu. Nyrkkisääntönä 2 x altaan tilavuus on pienelle kalastolle riittävä, käytössähän sen näkee että onko suodatus riittävä vai ei
.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ai niinkö semenikin, kun mä olen lukenut ja mun mielestä vielä tällä palstalla, että ulkosuodattimen pitää olla kolme kertaa altaan tilavuus ja sisäsuodattimen viisi kertaa altaan tilavuus tehoiltaan siis... Onko se sittenkin ihan puppua?Adrianna kirjoitti:Nyrkkisääntönä 2 x altaan tilavuus on pienelle kalastolle riittävä, käytössähän sen näkee että onko suodatus riittävä vai ei.
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
No mun kuulema "ohje" on akvaariokauppiaan puhettaMervi* kirjoitti:Ai niinkö semenikin, kun mä olen lukenut ja mun mielestä vielä tällä palstalla, että ulkosuodattimen pitää olla kolme kertaa altaan tilavuus ja sisäsuodattimen viisi kertaa altaan tilavuus tehoiltaan siis... Onko se sittenkin ihan puppua?
Niin ja riippuu varmasti kuitenkin paljon siitäkin, mitä altaassa on...Adrianna kirjoitti:No mun kuulema "ohje" on akvaariokauppiaan puhettaMervi* kirjoitti:Ai niinkö semenikin, kun mä olen lukenut ja mun mielestä vielä tällä palstalla, että ulkosuodattimen pitää olla kolme kertaa altaan tilavuus ja sisäsuodattimen viisi kertaa altaan tilavuus tehoiltaan siis... Onko se sittenkin ihan puppua?. Minulle taasen on kerrottu sellaistakin, että pelkässä kasvialtaassa pitäisi olla 8x suodatus? Tuskin tuohon sellasita kaikkia miellyttävää nyrkkisääntöä löytyykään
.
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Matto mitotetaan kierron mukaan
. jarvij:n sivuilta löytyy ohjeet mattosuodattimen laskuja varten ja jopa automaattinen laskurikin.
Hei kaikki
Puhutte kylläkin nyt virtaustehosta, otsikossa lukee suodatusteho. Vedenvirtausta lisäämällä suodatusteho ei kasva.
Itse ymmärrän suodatuksella mekaanista (kiintoaineen poisto vesipatsaasta) ja biologista (bakteerien jätteitä hajottava toiminta, joista tärkein on typenkierto).
Siis hyvän suodattimen tulee pystyä ylläolevaan. Tällöin merkittävää onkin biomedian (vaikkapa Ehfisubstrat, sintratut pallot, pinta-ala 450 neliömetriä/litra) jossa on pinta-alaa bakteerikasvua varten.
t. Haarry
Puhutte kylläkin nyt virtaustehosta, otsikossa lukee suodatusteho. Vedenvirtausta lisäämällä suodatusteho ei kasva.
Itse ymmärrän suodatuksella mekaanista (kiintoaineen poisto vesipatsaasta) ja biologista (bakteerien jätteitä hajottava toiminta, joista tärkein on typenkierto).
Siis hyvän suodattimen tulee pystyä ylläolevaan. Tällöin merkittävää onkin biomedian (vaikkapa Ehfisubstrat, sintratut pallot, pinta-ala 450 neliömetriä/litra) jossa on pinta-alaa bakteerikasvua varten.
t. Haarry
Voi että sä, Harry, oot hyvä "herättäjä"! Hyvä että oot tullu tälle palstalle herätteleen muita (ainakin minua)! Niinpä niin, mutta milläpä mitata noita mainitsemiasi asioita! Olisiko ulkosuodattimen tilavuus yksi huomionarvoinen seikka?
Jatketaan kysymyksin samaa aihepiiriä (onko tämä loisimista). Itselle on tulossa uuteen 375-litraiseen elämäni ensimmäinen ulkosuodatin
: Eheim 2028. Mietin riittäisikö se yksinään? En ymmärrä roskankerääjän virkaa: miksi ne roskat eivät mene ulkosuodattimeen? Harry: suodatus ei siis heikkene, vaikka virtausnopeutta säätäisikin pienemmälle - niinkö? (ihan oikeasti - en tiedä
). Onko se kova virtaus vain sellaista kaipaaville kaloille?
Jos sisäsuodattimella ulkosodattimen kaverina on vain roskienkeräyksen virka niin onko sen koolla juurikaan merkitystä? Itselläni olisi ottaa vanhasta 128-l akvasta Eheimin Aquaball tähän uuteen; voisikohan siitä irrottaa alaosan ja jättää vain yhden suodatusosan paikoilleen (ulkonäkösyistä)?
Jatketaan kysymyksin samaa aihepiiriä (onko tämä loisimista). Itselle on tulossa uuteen 375-litraiseen elämäni ensimmäinen ulkosuodatin
Jos sisäsuodattimella ulkosodattimen kaverina on vain roskienkeräyksen virka niin onko sen koolla juurikaan merkitystä? Itselläni olisi ottaa vanhasta 128-l akvasta Eheimin Aquaball tähän uuteen; voisikohan siitä irrottaa alaosan ja jättää vain yhden suodatusosan paikoilleen (ulkonäkösyistä)?
Menee ne roskat ulkosuodattimeen ja sen takia roskankerääjä onkin hyvä ettei ulkosuodatin kuormittuisi liikaa. Ulkosuodattimen puhdistusväli lyhenee jos se tukkeutuu esimerkiksi kasvinosista, usein toistuvasta puhdistuksesta on vaivaa ja haittaa altaan tasapainon kannalta. Myöskään ne typenkiertobakteerit ei välttis halua elää hajoavan kiinteän jätteen muodostamassa mössössä, vaan nätisti ohi virtaavassa sopivan ravintopitoisessa puhtaahkossa vedessäFisumamma kirjoitti: En ymmärrä roskankerääjän virkaa: miksi ne roskat eivät mene ulkosuodattimeen?
Kiitos sinulle Fisumamma kauniista sanoista!
Joo siis virtausnopeus on mielestäni kaikissa suodattimissa, joissa on riittävästi biomediatilavuutta, tarpeeksi voimakas. Jos siis vesi kiertää kunnolla esim. siten, että pintaväreily on selvä ja pohjakasviekin lehdet hiukan virtauksessa heiluvat. Tällaisen saa aikaan optimoimalla kierron. Käsittääkseni paras vaihtoehto olisi asentaa ulkosuodattimelle 2 imuputkea (kuten Eheim Pro III:ssa jo on) sekä sijoittaa ne akvaarion takanurkkiin mahdollisisimman alas (soran päälle, ei kuitenkaan hiekan) ja sitten paineputki taakse lähelle pintaa (noin 2 cm) ja virtaus kohti etulasia pintaa pitkin. Minun kokemusten mukaan jo tuollainen 2-3 kertaa akvaarion tilavuus tunnissa riittä hyvin virtausnopeudeksi. Suuremman kanssa alkaa olla hankaluuksia kasvien suorassapysymisen kannalta.
Eheim 2028 pumppaa siis noin 1000 litraa tunnissa (suunniteltu 600 litran tankkiin asti), joten kyllä varmasti riittää. Suodatustilavuus on tuossa laitteessa 7,3 litraa ja siinä on erilliset korit biomedialle. Kiintoainesuodatusta varten on erillinen vanu, joka vaihdetaan aika ajoin.
Jos sisäsuodatinta pitää roskankerääjänä, vaikuttaa sen koko ainoastaan siihen, kuinka usein sitä joutuu puhdistamaan. Näiden virtausnopeus laskee olennaisesti vanun tai vaahtomuovin täyttyessä.
t. Harry
Joo siis virtausnopeus on mielestäni kaikissa suodattimissa, joissa on riittävästi biomediatilavuutta, tarpeeksi voimakas. Jos siis vesi kiertää kunnolla esim. siten, että pintaväreily on selvä ja pohjakasviekin lehdet hiukan virtauksessa heiluvat. Tällaisen saa aikaan optimoimalla kierron. Käsittääkseni paras vaihtoehto olisi asentaa ulkosuodattimelle 2 imuputkea (kuten Eheim Pro III:ssa jo on) sekä sijoittaa ne akvaarion takanurkkiin mahdollisisimman alas (soran päälle, ei kuitenkaan hiekan) ja sitten paineputki taakse lähelle pintaa (noin 2 cm) ja virtaus kohti etulasia pintaa pitkin. Minun kokemusten mukaan jo tuollainen 2-3 kertaa akvaarion tilavuus tunnissa riittä hyvin virtausnopeudeksi. Suuremman kanssa alkaa olla hankaluuksia kasvien suorassapysymisen kannalta.
Eheim 2028 pumppaa siis noin 1000 litraa tunnissa (suunniteltu 600 litran tankkiin asti), joten kyllä varmasti riittää. Suodatustilavuus on tuossa laitteessa 7,3 litraa ja siinä on erilliset korit biomedialle. Kiintoainesuodatusta varten on erillinen vanu, joka vaihdetaan aika ajoin.
Jos sisäsuodatinta pitää roskankerääjänä, vaikuttaa sen koko ainoastaan siihen, kuinka usein sitä joutuu puhdistamaan. Näiden virtausnopeus laskee olennaisesti vanun tai vaahtomuovin täyttyessä.
t. Harry
Mulla on 240 litran altaassa (pieniä kaloja vain) Eheim 2026 + 2210 (? aquaball kumminkin) ja ulkosuodattimen putsausväli on noin 6-12 kk ja sisäsuodattimen n. 3 vk. Aikaisemmin pyöri pelkällä ulkosuodattimella eikä mitään ongelmia ollut, puhdistin suodattimen noin 6 kk välein, mutta luultavasti päällimmäisen hienon vanun vaihtaminen olisi riittänyt (virtaus ei ollut silminnähden heikentynyt). Sisäsuodatin tuli ostettua pikkuakvaariota varten, mitä ei sitten koskaan tullutkaan... Eli laitoin sen roskia keräämään + hiilaria levittämään, eipä tuosta haittaakaan ole.
Tuo 2028 varmasti riittää akvaarioosi yksinäänkin, jos et mitään kovin isoja / sottaavia kaloja ota. Toisaalta sisäsuodattimen laittaminen voi tosiaan venyttää ulkosuodattimen putsausvälejä entisestään (ne suurimmat kököt kasaantuvat sisäsuodattimeen ja on helppo huuhdella välillä pois). Katsele tilannetta vähän aikaa ja osta sitten sisäsuodatin kaveriksi, jos siltä tuntuu.
Edit: Piti vielä sanoa, että noissa Eheimin Proffissa on moniin muihin verrattuna iso suodatintilavuus (siis sinne menee paljon suodatinaineita), joten ovat suht tehokkaita biologisia suodattimia. Virtausnopeutta tärkeämpää on juurikin tuo suodatinmateriaalin tilavuus (tai loppukädessä se pinta-ala, mihin bakteerit kiinnittyvät, substraatissa siis monta sataa neliötä litrassa). Jos sitten kaloiksi hankkii jotain "koskiuimareita" niin kiertovesipumpuilla saa (halvemmalla) virtausta aikaiseksi.
Tuo 2028 varmasti riittää akvaarioosi yksinäänkin, jos et mitään kovin isoja / sottaavia kaloja ota. Toisaalta sisäsuodattimen laittaminen voi tosiaan venyttää ulkosuodattimen putsausvälejä entisestään (ne suurimmat kököt kasaantuvat sisäsuodattimeen ja on helppo huuhdella välillä pois). Katsele tilannetta vähän aikaa ja osta sitten sisäsuodatin kaveriksi, jos siltä tuntuu.
Edit: Piti vielä sanoa, että noissa Eheimin Proffissa on moniin muihin verrattuna iso suodatintilavuus (siis sinne menee paljon suodatinaineita), joten ovat suht tehokkaita biologisia suodattimia. Virtausnopeutta tärkeämpää on juurikin tuo suodatinmateriaalin tilavuus (tai loppukädessä se pinta-ala, mihin bakteerit kiinnittyvät, substraatissa siis monta sataa neliötä litrassa). Jos sitten kaloiksi hankkii jotain "koskiuimareita" niin kiertovesipumpuilla saa (halvemmalla) virtausta aikaiseksi.
Be merrier with a terrier!