Haaveena 63 l kasviallas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Affen
Junior Member
Junior Member

Haaveena 63 l kasviallas

Viesti Kirjoittaja Affen »

Joo, eli olen suunnitellut perustavani jonkinmoisen kasvialtaan tyhjästä 63 litraisesta pytystäni ja nyt kysynkin teiltä fiksummilta neuvoa aiheeseen liittyen ja toivon, että pystytte auttamaan, koska olen aloittelija kasvihommissa [;)]

Eli siis altaan mitat ovat 60 x 35 x 30 ( leveys x korkeus x syvyys ) pohjaksi tulisi Bilteman puhallushiekka.
Sinne haluaisin kivan tuuhean kasvuston muutamasta kasvilajista.
Karttulehti olisi yksi vaihtoehto ja sen lisäksi jotain matalaa, joka tekee tuuhean ruohomaton + sitten vielä joku punertavan-/rusehtavansävyinen kasvi, esim papukaijalehti, joku rotala tai ärviä. Riccia olisi todella kiva matoksi, mutta taidan jättää sen pois listoilta, kun se on kuulema niin vaikea saada pysymään pohjassa/kivissä/kannoissa :? Onko parempi, että kasvit ovat yhdeltä maanosalta, vai voiko olla vaikka Etelä-Amerikasta ja Aasiasta?

Jotain kalojakin olisi sinne kiva ottaa ja itse olin ajatellut jonkun tetraparven, nuolimonneja, monnisia (sysievä) ja katkarapuja. Sanokaa ihmeessä jos tuossa on liikaa tms, mutta ainakin katkarapuja sinne haluaisin ja niistä saa sitten ehdotella lajeja ja määriä [;)]

Tekniikasta sen verran, että millainen suodatin olisi hyvä? Ulko, sisä, matto? Entä millainen valaistus, eli monta loisteputkea ja wattimäärä, millä saisi kasvit kasvamaan hyvin. Sitten vielä hiilidioksidi jutut, eli jos teen kiljupullon, niin millainen levitin olisi must?

Toivottavasti edes joku jaksoi lukea tämän ihanan litanian kysymyksiäni ja jaksaisi myös ehdotella ja neuvoa minua, kun olen itse ollut vain sellainen perus akvaarioharrastaja, mutta nyt olisi kiva mennä vähän "syvemmälle" harrastukseen :D
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Jos olisi minua allas laittaisin katkarapuja tai monnisia ja jotain vätikkäitä tetrojaa. Laittaisin ulkosuodattimen Eheim 2211 tai 2213. Jos olisi vähän kansoitettu ei tarvitsisi putsata niin usein. http://coryan.exblog.jp/ tuolla on kuvia rapualtaista, napsuttele niitä vasemmassa laidassa olevi kysymerkkejä ja muita hässäköitä, sieltä löytyy kuvia ja tietoa.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Minulla itselläni on (vois sanoa ehkä että oli sillä nyt se on muuttunut ja on vielä ihan sekaisin ja luvassa on ehkä tehdä siitä tangajika akvaario). Kuitenkin: Tuo ulkosuodatin kuulostaa liioittelulta kasviakvaarioon. Mieluummin sisäsuodatin jonka päätehtävä on vedenkierrättäminen akvaariossa. [;)] Varmaan olet nähnytkin tuon akvaarioni tuolla kuukaudenallas osiossa riccia matolla peitettynä. Hiilidioksidin levitin kuulostaa kasviakvaarioon aivan "must" jutulta ja mieluiten se saisi olla ns. aktiivilevitin jossa kuplat nousevat ylöspäin vesivirtaa vasten. jos laitat vain pari riccialla peitettyä kiveä, ei niiden uusiminen ja kunnossapitäminen ole homma eikä mikään. :mrgreen:

Kannattaa mielestäni suosia juuria paria oikein valittua kasvilajia jotka ovat tuuheita. Jos aiot laittaa papukaijalehteä saa valoa olla runsaasti ja ravinteita myös. Oletko varautunut tähän? Itsessäänhän tuo on sama mitä kasveja tuonne laittaa maanosista välittämättä, kunhan sisustuksesta tulee kaunis.

Loisteputkina kannattaa olla vähintään 2x18 wattia jos meinaat vaativampia kasveja, vielä parempi jos valoa olisi 3-4x18 wattia niin kasvi kuin kasvi alkaisi pärjätä.

Ja vielä ravuista: Itselläni on 54 litraisessa akvaariossa noin 10-20 red cherryä (lisääntyvät hiemat, aluksi niitä oli 4) ja akvaario näyttää todella tyhjältä. Jos tuonne yhdistelisi rapuja ja ne syömättä jättäviä kaloja olisi akvaario mielestäni tasapainoinen.
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Enhän minä pakottanut sitä ulkosuodatinta laittamaan, mutta itse laittaisin, kun en oikein noita sisäsuodattimia puhistella( minäkö laiska, eii :mrgreen: ).
Affen
Junior Member
Junior Member

Enpä ole vielä käynyt katsomassa sitä allasta, joten pitääpi käydä [;)]

Ajattelin juuri itsekin, että ricciaa voisi laittaa vain parin kiven tai kannon päälle, kun ei siinä ole iso homma..... eli siis ricciaa tulee :D Taidan kääntyä punarotalan tai ruosteärviän puoleen ennemmin kuin papukaijalehden, kun niissä on kiva rusehtava sävy 8-)
Minkä merkkinen aktiivilevitin olisi sitten hyvä ja millainen hinta tällä vehkeellä on? Entä onko lämmitin tarpeen kasviakvaariossa?
Loisteputkia aijonkin ostaa 3. Olisiko kaksi kasvilamppua ja yksi päivänvalolamppu hyvä, vai mitä olette mieltä? Ainiin se sisäsuodatin siis tulee. Mitä merkkiä ja mallia suosittelette?

Niitä kalojen ja rapujen määriä ja lajeja saa ehdotella! Kävisikö sinne sinineon- tai neontetraparvi?

Ainiin ja nyt katsomaan tuo toivon laittama linkki, kun en sitäkään vielä ehtinyt vilkaista :roll:
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Noita levittimiä on aika hankala saada mistään suomesta ja helpoiten sellaisen tekeminen itse onnistuu.tässä yksi tee itse malli. Jos huoneiston lämpötila on sopiva ja lämpö ei laske yöllä, niin pärjäät hyvin ilman lämmitintä.
Affen
Junior Member
Junior Member

Oolrait, eli pitää ruveta väsäämään itse tai isukin avustuksella :roll:

Oli muuten mahtavan näköinen se sun riccia pusikko! :D Millä se siis on kiinni pohjassa jne ?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Juu antaa mennä vain. :D
Itseasiassa tuo riccia ei ole kiinni pohjassa vaan siimalla kivissä.0 [;)]
Affen
Junior Member
Junior Member

Löysin tällaisen Tunze merkkisen aktiivilevittimen akvaarioon.fi sivulta: linkki

Mitäs olette tuosta mieltä? Kun en kuitenkaan itse uskaltaisi ruveta väsäämään mitään härveliä... Ja en oikeen sisäistänyt tuota Lehtiksen laittaman linkin juttua, kun ei edes kuvia pystynyt katsomaan :?

Lehtis, onko sinulla miten tiiviit kansilasit tuossa kasvialtaassasi, vai onko ollenkaan? Kun eikö ne ravut ole kovia tulemaan yli laidan? :roll:

Edit: Linkki lyhennetty -Yanna
Affen
Junior Member
Junior Member

Kaipaisin vastausta ylläolevaan, levitintä koskevaan kysymykseen, jos jollain on siitä tietoa, niin laitapa vastausta tulemaan!
Muutakin aiheeseen liittyvää saa ehdotella, jos on ideoita! [;)]
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Juu kirjotanpa jällee asiaan vaikka kokemuksia tuosta hiilidioksidinlevittimestä ei olekkaan. Eli: minulla ei ole kansilaseja tuossa akvaariossani ja tuossa on valona 80 watin osmar floraset kasvivalo. Jos halua tarkemmin lukea lue tuo aponogeton juttu kuukaudenaltaasta täältä muistaakseni numerosta 6. Niin ja ainakaan minulla ei ole kertaakaan ravut yrittäneet karkuun altaasta, olisikohan olosuhteet niin hyvät että tarvetta ei ole ollut. [;)] Tällailla tällä kertaa enemmän kunhan kysyt tai keksin jotain kerrottavaa. :mrgreen:
Elvea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elvea »

Kävisikö tämä 160 litraiseeni niin ettei tarvitsisi hiilidioksidilevittimiä kyhäillä?

Laitoin tähän topikkiin, kun kuitenkin sivuaa kysymystäni.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Hmm, toimisikohan tuo :roll: haiskahtaa hieman myyntimiesten mainospuheelta. Ja hintaakin on senverra että sanoisin että kilju menetelmä tulisi halvemmaksi. [;)]
tomduud
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomduud »

Fluorish Exceliä käytetään kasvialtaissa johon ei laiteta muilla tavoin co2:sta (painepullo tms). Kyllä tuo aine on ihan toimivaa on (ei tosin niin tehokasta kuin co2 kaasu), mutta isoissa altaissa käyttö ei hirveän taloudellista ole. Kantsii käydä lukemassa aiheen tiimoilta esim:
http://www.gregwatson.com/NonCO2PlantedAquarium.htm
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=395 tai
http://www.aquaticplantcentral.com ,
jos tuollainen allas mihin co2:sta ei lisätä kiinnostaa.

t: Mikko P.
Affen
Junior Member
Junior Member

lehtis: Kylläpä oli hienon näköinen se sun allas tuolla aponogetonissa! Onnea voitosta! :) Paljonko tuollainen lamppu maksaa? näytti nimittäin hyvältä [;)] Olisi kivaa, jos ei tarvitsisi minunkaan sitten pitää niitä päällyslaseja, koska allas on kauniimpi ilman niitä (mutta saa nähdä millaisia vuorikiipeilijärapuja minulle sitten sattuu :roll: )
Millainen levitin sulla on kiljupullon letkun päässä?

Ja edelleen saa ehdottaa kaikkea aiheeseen liittyvää!
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Ajattelitko kasvialtaastasi sellaista jossa ei ole MITÄÄN muuta kuin kasveja?
Voisiko siellä olla joitain monnisia pohjaa vähän möyhentämässä?

Eivät möyhisi ihan juurien luota mutta hiekan pitäisivät "kuohkeana". :mrgreen:
Affen
Junior Member
Junior Member

Pelkkä aloittelija kirjoitti:Ajattelitko kasvialtaastasi sellaista jossa ei ole MITÄÄN muuta kuin kasveja?
Siis kyllä sinne tulisi katkarapuja ja ehkä jokin tetraparvi.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Itselläni on samankokoinen allas jossa pääsääntöisesti kasvattelen kasveja, omenakotiloita ja erilaisia katkarapuja.

Altaassa on saviturvepatja hiekan alla, valaistuksena on 2*18W (Philips aquarelle ja osram 965 Biolux-putket, joka minusta toimii loistavasti yhdessä.)

Kasveina on tällä hetkellä vähän turhan montaa lajia kuten:

Tuoksuvedensuosikki

Ludwigia inclinata

Ludwigia inclinata var. verticillata''Cuba''

Rusolehti

Hentorotala

Suippomiekkakasvi

Brasilian kääpiöruoho

Näiden lisäksi altaassa uiskentelee isohko määrä red cherry-, "green" ja Zeylanica-katkarapuja.
Parvi intiaaninsulkia, "tähtipartamonni" (ei tarkkaa määritelmää lajista, muistaaksein ihan alunperin Yannan altaasta lähtöisin) ja sekä omenakotiloita isohko poppoo eri väreillä.

Suodattimena on Shark 2 joka on minusta ollut aivan riittävä.
Vettä vaihdan puolet viikoittain, ei lämmitintä ja lämpötila on noin 22-24 astetta eli hieman viileätä.
Lannoituksena muuten on joko PMDD tai Seran floranette (tms.) nestemäisinä ja lisänä pohjalla saven lisäksi on JBL 7 balls kuulia.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Affen
Junior Member
Junior Member

Valmont, olisiko sinulla kuvia akvaariostasi? Olisi kivaa nähdä muiden ihmisten aikaansaannoksia [;)]
Mitä hyötyä tuosta saviturvepatjasta on ja mistä sellaisia saa?
Kasvaako sinun brasiliankääpiöruoho hyvin ja tekeekö se ruohomattoa? :)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Affen kirjoitti:lehtis: Kylläpä oli hienon näköinen se sun allas tuolla aponogetonissa! Onnea voitosta! :) Paljonko tuollainen lamppu maksaa? näytti nimittäin hyvältä [;)] Olisi kivaa, jos ei tarvitsisi minunkaan sitten pitää niitä päällyslaseja, koska allas on kauniimpi ilman niitä (mutta saa nähdä millaisia vuorikiipeilijärapuja minulle sitten sattuu :roll: )
Millainen levitin sulla on kiljupullon letkun päässä?

Ja edelleen saa ehdottaa kaikkea aiheeseen liittyvää!
Kiitos, kiitos, onhan sitä monet kehunut. Uutena tuommoisen hinta liikkuu varmaankin noin 100-150€ tienoolla. Itse löysin omani sähköliikkeestä käytettynä josta sain sen ostettua tajuttoman halpaan hintaan 12€! itsessään poltinmaksaa siihen noin 20-30€ ja sekin siinä oli valmiiksi. [;)] Mulla ei oo tuossa systeemissä mitään levitintä vaan letkun päässä on vaahtomuovipalanen ja siinä vaahtomuovin yläpuolella juwelin suodattimen yläosaan on kiilattu vaahtomuovi pala joka hidastaa hiilidioksidikuplien nousua vedestä. Se on aika hankala selittää pitäs olla kuva. [;)]
Affen
Junior Member
Junior Member

No kyllä oli halpa, jos 12€ maksoi! Taidan itse sitten tyytyä vain tavallisiin valaisimiin, ellei tuollainen satu joskus tuurilla eteen.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Affen kirjoitti:Valmont, olisiko sinulla kuvia akvaariostasi? Olisi kivaa nähdä muiden ihmisten aikaansaannoksia [;)]
Mitä hyötyä tuosta saviturvepatjasta on ja mistä sellaisia saa?
Kasvaako sinun brasiliankääpiöruoho hyvin ja tekeekö se ruohomattoa? :)
Ei ole nyt kuvia, mutta voin tänään tai huomen yrittää ottaa muutamia kuvatuksia.

Brasilian kääpiöruoholla kesti jonkin aikaa, että suostui juurtumaan mutta nyt on lähtenyt kohtuullisen hyvään kasvuun.
Saviturvepohja hiekan alla on vain lisäravinteena. Siinä on vain tavallista savea ja lannoittamatonta turvetta sekaisin, aiheesta on kirjoiteltu vaikka kuinka täällä foorumilla ainakin Sauraman toimesta.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”