Ilmapumppu, kiire!

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaario
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Ilmapumppu, kiire!

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Eli olisin joululahjaa itselleni ostamassa (!) ja nyt tarvis tietää, minkälainen pumppu kannattaa ostaa. Olen käsittänyt, että pelkkä ilmapumppu ei riitä, vaan tarvitaan myös hohkakivi ja pala letkua.
1.Mistä sopivaa letkua saa?
2.Kuinka tehokkaan ilmapumpun ostan, jos altaani on 140l? Tietenkin on huomioitavaa, että aion käyttää pumppua myöskin poikasakvaariossa (63l) ja artemian viljelyssä. Eli millaista suosittelette?
3.Entä paljonko arvioitte kustannuksia tällaiselle tsydeemille? Luin jostain, että hinnat vaihtelevat 25-50e!

Pikku-kiirus tällä asialla on, sillä olen lähdössä kaupungille tässä heti, kun vastauksen saan. Se joka viitsii/jaksaa/kerkiää vastata, niin mahdottoman suuret kiitokset! Ja vaikka ei ehtisikään vastata niin anyway, mukavia jouluja kaikille! :mrgreen:
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Ilmaletkua, ja muita kilkkeitä saa hyvin varustelluista akvaarioliikkeistä. :roll:

Ilmapumpun tehosta, en osaa varmemmin sanoa, mutta ilmeisesti sellainen pumppu jonka ilmantuotto teho on litroina tunnissa sama kuin akvaarion vesitilavuus.
Pumpun yliteho ei suuremmin haittaa, mutta käyntiääni voi käydä hermoille, kannattaa kysyä äänestä tai pyytää kauppiasta näyttämään.

Kannattaa myös katsoa onko pumpun teho säädettävissä ja mikä on sen paineensieto, jos esim. laittaa pumpun akvaariokaappiin.
Samassa yhteydessä letkuissa on ehdottomasti oltavat takaiskuventtiilit.

Ilmaletkuna nykyään käytetään silikoniletkua, joka on joustavampaa ja pehmeämpää kuin vanhanmallinen muoviletku.

Pumpun mukana kannattaa kysyä myös letkuventtiilejä ja jakajia, varsinkin kun aijot käyttää pumppua noin monessa kohteessa.
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Katsopa Akvaristin 4/05 takasisäkansi.
Siellä on esittelyssäEheimin uudet ilmapumput. Menin ja ostin sen isoimman (kaksi ulostuloa, ne on tällä hetkellä jaettuna neljään eri osoitteeseen ja 3 niistä nyt käytössä) ja se ON hyvä! Paketissa tuli letkua, takaiskuventtiilit ja kaksi "hohkakiveä".
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minulla puhaltaa Tetratec AP150, josta riittää samanaikaisesti moneen: Tällä hetkellä odottelen munien kuoriutumista 45 sentin vedensyvyydessä, jossa isohko hohkakivi runsaine kuplineen ja pillisuodatin sekä artemiahautomo. Vedensyvyys vaikuttaa siihen suoraan, kuinka paljon pumppu jaksaa ilmaa läpi puhaltaa.

Kokeilla olisi ihan fiksua jo kaupassa puhalluskykyä, niin ei tule yllätyksiä. Jakotukki on tarpeellinen ostos jos ilmaa pitää jakaa useampaan kohteeseen. Kaikki merkit pitävät hurinaa, mutta jotkut täristävät niin, ettei pumppu pysy aloillaan. Omaani olen tyytyväinen, se on suhteellisen painava ja pitää matalaa hurinaa. Ei ehkä makuuhuoneeseen kuitenkaan. =)

(Mainitussa pumpussa on kaksi säädettävää ulostuloa, mutta nuo Tetran mallit ovat tietääkseni uudistuneet. Tiedä sitten onko kaupassa vielä noita.)

edit. Kalvopumpputekniikka on lähtökohdaltaan jo täristävä, sekä erinomaisen kestävä. Äänen suhteen odotukset ovat ilmeisen erilaisia ihmisillä. Seuraavassa yksi kokemus Eheimin pumpusta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 64#3666064
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Eikun viiteen osoitteeseen mulla meneekin.
1. pillifiltteriin 22-litraisessa
2. hohkakiveen (Eheimin muovinen) 22-litraisessa
3. hohkakiveen (muovinen väänneltävä vaahtomuovipötkö) 40-litraisessa
4. hohkakiveen (Eheimin muovinen) 6-litraisessa
5. hohkakiveen (pitkänmallinen hiekkakivi) 310-litraisessa, tää ei ole nyt käytössä koska monniset alkaisivat kutea ja nyt ne ei saa kutea kun lehtikalat vahtii poikasia, saisivat muuten turpaansa.
edit. Kalvopumpputekniikka on lähtökohdaltaan jo täristävä, sekä erinomaisen kestävä. Äänen suhteen odotukset ovat ilmeisen erilaisia ihmisillä. Seuraavassa yksi kokemus Eheimin pumpusta:
Kyllä meillä noista hohkakivistä lähtee isompi surina ja pihinä kuin itse pumpusta. Pumppu pitää sellaista matalaa hurinaa. Ei ole äänetön, mutta on niitä paljonkin kovempiäänisiä nähty (SCHEGO ja Rena).
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eri kokoiset rinnakkaismallit ovat usein myös ihan erilaisia käytössä.

Huvitti kerran yhdessä liikkeessä, kun satuin kuulemaan myyjän kertovan ilmapumpun ostajalle, kuinka siihen toiseen ulostuloon ei tarvitse mitään laittaa, jos ei sitä tarvitse. =) Silloin siitä kyllä taas omanlaistansa ääntäkin suoraan lähtee. Nehän voi vaikka yhdistää T-kappaleella, tai kokeilla hohkakiveä kuivillaan.
JP70
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JP70 »

Millia : Olen huomannut saman , että itse kivi äänehtii enemmän kuin pumppu.
Onkohan noissa kivissä eroja, siis pitääkö erikokoiset kivet eri suuruista ääntä ? vai onko kiven mallilla vaikutusta?
olisi kiva saada hieman äänettömämpi kivi , koska hieman haittaa olohuoneessa tv:n katselua, nimenomaan kivestä tuleva ääni, joka tulee kansilasin raosta ikävästi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

JP70 kirjoitti:Millia : Olen huomannut saman , että itse kivi äänehtii enemmän kuin pumppu.
Onkohan noissa kivissä eroja, siis pitääkö erikokoiset kivet eri suuruista ääntä ? vai onko kiven mallilla vaikutusta?
olisi kiva saada hieman äänettömämpi kivi , koska hieman haittaa olohuoneessa tv:n katselua, nimenomaan kivestä tuleva ääni, joka tulee kansilasin raosta ikävästi.
Puinen kivi on ihan hiljainen (pistin vaan viime siivouksen yhteydessä viimeisen kappaleen kahteen osaan :mrgreen: ). Se tavis hiekkakivi on ok ja pitkä hiekkakivi pitää hirveän pulputuksen. Muovinen pötkö sijoittuu johonkin puoleen väliin, se enimmäkseen sirisee.
JP70
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JP70 »

Kiitos vinkistä millia , täytyypä kysellä, jospa löytäs paikallisesta alan liikkeestä noita puisia , ja kokeilis jos olis hiljasempia kuin hohkakivet...
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Tuleeko tuosta puisesta kivestä hienoja kuplia? Olen ajatellut tilata Saksasta noita puisia ja siellä luvattiin todella hienoja
kuplia (vai pieniäkö sitä pitäisi sanoa).
https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/ ... Sf2gAluryg
96l+38l+20l
akvaario
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaario »

JÄTTI-suuret kiitokset kaikille jotka vastailivat ystävällisesti kysymyksiini; paketoin juuri (itselleni :roll: ) Seran ilmapumppu-systeemin venttiileineen :mrgreen: ! Enpä olisi osannut ostaa ilman neuvojanne, ootte oikeita tekniikan ihmeneroja! Tosi mukavaa joulua ja paukkuvaa uutta vuotta 2006!
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Jatkanpa tähän:

Meinasin hankkia noita Eheimin pumppuja altaisiin, nyt sitten mietin, että mitä tapahtuu jos pumpun teho on vähemmän kuin altaassa on litroja? Eikö se jaksa puhkua kuplia?
"Mä luin jostain..."
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Pumpun tuottamalla ilmamäärällä ja altaan tilavuudella ei ole riippuvuutta.
Ainoastaa sillä kuinka suuren paineen pumppu tuottaa -> jaksaa pumpata ilmaa syvemmälle.

Ilmapumpun teholla on vaikutusta siihen kuinka suuren määrän ilmaa aiot altaaseesi pumpata.
Suurempi litrateho -> enemmän kuplia -> voimakkaampi virtaus.
Suuremman pumpun antamaa ilmamäärää voi rajoittaa ohivirtausventtiilillä (huom. ilmavirtaa ei ikinä pitäisi kuristaa, vaan päästää liiat ohi).

Itse suosittelisin tarkistamaan ensiksi pumpun käyntiäänen ja sitten vasta sen tuottaman ilman määrän.
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

millialla, joka tuolla ylempänä kirjoitteli, on juuri noita pumppuja joita olen aikeissa hankkia, luotan nyt häneen kuin pässi suuriin sarviinsa, ettei niiden tuottama ääni ole hermoille käypää. Jos on, niin myyntipalstalla sen sitten huomaa. [;)]
"Mä luin jostain..."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”