Valaisimesta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*delffiini*
Starting Member
Starting Member

Valaisimesta

Viesti Kirjoittaja *delffiini* »

Minkälainen valaisin tulisi hankkia 160 litraseen akvaan joka on 100cm pitkä? Olen hankkinut tuollaisen akvan ja nyt kaikki muut tarvikkeet kasassa paitsi valasin..auttaakaa! Minkälaisia kaloja tulisi ensiksi akvaan hankkia, entä kasvit? Kiitos jo etukäteen.
Nermal
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Uusi porilainen harrastaja, kivaa :mrgreen: Varo sitten, tämä harrastus vie mukanaan hehe.
Itse laittaisin tuohon kyllä 2 putkisen loisteputkivalaisimen. Paljonkos on korkeutta ja leveyttä altaalla?
Mitäs kaikkea muuta ja millaiset (suodatin, lämmitin jne) olet jo hankkinut? Entäpä pohjamateriaali (vaikuttaa kalaston valintoihin)?
Tiedäthän oikeanlaisesta kypsytyksestä? http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php Sivuilta löytyy muutenkin kaikkea hyödyllistä luettavaa.

Kasveja kannattaa hankkia heti alkuunsa riittävästi ja mieluiten nopeakasvuisia ja helppohoitoisia, kuten vesiruttoa, karvalehteä, miekkakasveja, vallisneriaa jne. Jos lontoo murre taipuu, niin tropican sivut auttaa. Myös Satun sivut kannattaa katsoa.

Liisan linkkejä kannattaa selata ja sieltä pääset alkuun kalastopohdinnassakin. Löytyykö jo lajihaaveita? Kypsytyksen aikana sinulla on hienosti aikaa miettiä sopiva kalasto ja kysele ihmeessä tältä plastalta vinkkejä. Kun muuten mietit kalastoa, muista vesiarvojen ja käyttäytymisen yhteensopivuus ja kalojen koko.
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
*delffiini*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja *delffiini* »

Leveyttä akvalla on 40cm ja samoin korkeutta 40cm! Pohjamateriaalia en ole vielä hankkinut, juuri siksi kun en tiedä mitä kaloja/kasveja akvaan on tulossa. Suodattimia hankein kaksi sisäsuodatinta, kummatkin ovat eheim (tai joku vastaava) merkkisiä ja tehoja en juuri muista mutta alskettu siten että riittää tuohon akvaan! Lämppärinä mulla säädettävä lämpötikku (tai miks lie kutsutaan) joka myös mitoitettu tuohon akvaan! Valaisinta ei vaan tahdo löytyä käytettynä mistää ja uudet maksaa huikeasti, ei näin opskelijan tuloilla heti hankita! minkä kokoinen lampun tarttis olla,tarviiko olla päädystä päätyyn? Kaksiputkista olen myös itse ajatellut että valoa olisi riittävästi...
Nermal
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Valaisimesta laitoin sulle myös yv:tä, mutta mielestäni tuohon menee oikein hyvin 2-putkinen. Valaistuksesta ei kannata tinkiä, joten kyllä se saisi mielellään olla altaan pituinen. Jossain vaiheessa kummiskin haluat kasveja, jotka vaativat enemmän valoa ja sitten harmittaa...

Kahdella sisäsuodattimellakin pärjäät varmaan, jos kerran ovat hyviä Eheimiä ja tehot piisaa. Pohjasta ollaan kahta mieltä: toiset vannovat soraan toiset hiekkapuhallushiekkaan. Puhalluspohjaahan ei tartte lapota ja sen sisällä pysyvät myös lannoitteet. Lisäksi se on ehdoton edellytys monnisille ja piikkisilmille. Itse vaihdoin viime keväänä soran hiekaksi, enkä kadu...
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”