Eli tilanne on nyt tämä:
Laitoin viime perjantaina (6 pvä sitten) akvaarioon vedet ja hiekat + pari juurakkoa. Akvaarion koko 98 litraa. Sinne lisäsin samana päivänä sukkahousujen sisässä pienen ympin vanhan akvaaioni hiekkaa. Myöhemmin luin täältä että mustamulta olisi myös hyvä ymppi. Siispä laitoin melko ison kukkamultamäärän (ehkä pari pientä kourallista) sukkahousun sisään ja huljuttelin sitä reippaasti akvaariossa niin, että vesi meni melko sameaksi ja pohjalle sekä juurakoiden päälle muodostui lietekerros. Laitteistosta sen verran, että akvaariossa on (sisä)suodatin ja lämmitin. Lämpötilan olen säätänyt 26*C.
Tällä hetkellä minulla ei ole muuta kuin JBL:n nitraatti NO2-testi, sekä pH-testi. Hankin lisäksi ainakin NO3 testin tänä viikonloppuna. Täälla Haapajärvellä kun ei eläinkauppoja ole
Tänään sain ostettua apteekista 10% ammoniakkiliuosta. Olenko pitänyt akvaariota turhaan käynnissä viikon, kun en ole laittanut siihen ammoniakkia (eli voiko kypsyminen alkaa ilman ammoniakin lisäystä, kun olen laittanut ympin)? Onko nitriitti jo mahdollisesti lähtenyt kasvamaan kohti piikkiä, kun pientä muutosta on ollut nitriitissä havaittavissa?
Niin ja kannattaakos tässä nyt suosia sitä kypsytystapaa, että lisää joka päivä ammoniakkia, kunnes nitriitti lähtee nousuun (ja sen jälkeen vähentää määrää). Vai onko se tapa parempi, että lisätään vain kerran se suurempi ammoniakkimäärä, minkä jälkeen odotellaan että nitriitti lähtee kasvuun ja sitten laitetaan päivittäin pienempi annos? Kummasta on enemmän parempia kokemuksia? Ja kumpi tapa mahtaa olla nopeampi
Olen seurannut nyt esillä olevia kypsytysketjuja aika tiiviisti, sekä haulla hakenut lisää tietoa. Ei vain ole ihan tämänkaltaista tapausta löytynyt. Ajattelin että on parempi varmistaa täältä mitä pitää tehdä, etten mene pilaamaan koko hommaa
Kiitoksia kaikille, jotka vielä jaksavat vatvoa tätä samaista kypsytysasiaa