Muutto + uusi allas + hiekat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Muutto + uusi allas + hiekat

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Eli kaikkea tässä on nyt luvassa. Me olemme muuttamassa ja samalla ostamme uudemman altaan tuon ison vanhemman tilalle. No huomenna tulee allas ja kalat on jo tulossa sinne ensi viikon viikonloppuna eli joskus 20 päiväkö se olikaan... Noh, miten voin olla 100% varma, että nitriittiä ei tule. Viimen, kun tuli tuo 100 litrainen niin laitoin sorat pohjalle, jotka olivat olleet altaassa aiemmin entisellä omistajalla. Sitten toisesta altaasta kiviä, somisteita, kasveja, suodatin ym. ja nitriittiä EI tullut ollenkaan missään vaiheessa. En kaloja sinne laittanut vaan odotin noin kuukauden ennen kuin uskalsin kalat laittaa ja silloinkin vain ensin pari ja sitten lisäillen ja ei se nitriirri vaan noussut.

Mites nyt, kun tämän uuden altaan mukana tulee hiekat ja soramme aiomme siihen vaihtaa. Voinko luottaa siihen, että altaaseen ei tule nitriittiä jos toimin samoin kuin viimeksi, eli siirrän ulkosuodattimen tuosta nykyisestä altaasta uuteen ja kasveja, somisteita, kiviä ym... Vai pitääkö minun laittaa vanha sora pohjalle??

Eihän vanhasta akvaarion vedestä ollut mitään hyötyä tässä tilanteessa, kun se ei periaatteessa bakuja paljoa sisällä vaan somisteet. pohjamateriaali ym...??!!

Olen selannut noita vanhoja keskusteluita vaan en tähän hätään löytänyt saman tapaista keskustelua.

Anteeksi sekava teksti, mutta väsymys meinaa jo painaa. Kirjoittelen aamulla lisää ne mitä on unohtunut nyt.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Muutto+uusi allas+hiekat

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Mervi* kirjoitti: Vai pitääkö minun laittaa vanha sora pohjalle??

Eihän vanhasta akvaarion vedestä ollut mitään hyötyä tässä tilanteessa, kun se ei periaatteessa bakuja paljoa sisällä vaan somisteet. pohjamateriaali ym...??!!
Vanhasta vedestä ei tosiaan ole hyötyä. Mitenkäs jos laittaisit sitä vanhaa soraa vaikka sukkahousuissa altaaseen. Bakteereita tulisi siten siirrettyä mutta sora ei leviäisi pitkin allasta.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Juu pitää tehdä niin ja toivoa, että kaikki menee hyvin... Kaloja en halua menettää enkä vahingoittaa...
Kapa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kapa »

Kah, meillä edessä juuri sama homma, eli muutto ja samalla isomman akvaarion laittaminen pinemmän tilalle :P

Uutta hiekkaa tarvitsee pestä paljon, mutta eikös se kannata se uusi hiekka laittaa alle ja vanhasta akvaariosta hiekka siihen päälle? Riittääkö tuosta pienemmästä n. 70l laitetut hiekat ja somisteet, kasvit sekä suodatin tuomaan riittävän bakteerikannan uuteen, n. 240l akvaarioon?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Tätä samaa itsekin olen miettinyt, ensi vuoden puolella hankintaan tulee meillekin 240-litrainen johon siirretään pikkuruisen 60-litraisen hiekat + kasvit sekä tietysti täytyy ostaa lisää hiekkaa ja hankkia kasveja enemmän.

Ajattelin varmuudeksi kypsyttää ison akvaarion ihan "alusta", käyttäen pienen akvaarion hiekkaa ja suodatinlietettä ymppinä. Katsellaan sitten myöhemmin kuinka akva kypsyy vanhoilla hiekoilla + lietteillä, vai voiko olla jo "puoliksi" kypsä kun kaikki vanhat tarpeet on laitettu akvaan?

No kuitenkin, ammoniakkia lisäilemään kun aika on ja vesiarvoja mittailemaan jottei tulisi isoja mokia. Pienestä akvasta aion asukit lahjoittaa pois ja hommata isompaan uudet asukit kun akva todetaan varmasti kypsäksi. :)
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Meillä on siis vanha hiekka siellä joka edellisellä omistajalla oli käytössä, en pessyt sitä ollenkaan siksi josko bakteereja olisi säästynyt. Laitoin pari pussia vanhaa soraa sukkahousuissa pohjalla, mikähän olisi se sopiva määrä, en hirveästi sitä laittanut, mutta vähän kuitenkin. Tuosta omasta akvasta laitoin sisäsuodattimen ilman pesua pörräämään ja vien sitten ilman pesua tuon ulkosuodattimenkin sinne, luulisi siitä tulevan bakuja, kun en ole pessyt sitä nyt lähiaikoina.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Kirjoitanpas tähän vanhaan ketjuun niin ei uutta tarvitse avata. Eli en löytänyt ainakaan nyt heti tietoa tästä, että kuinka kauan sorapussien pitää olla altaassa. On ollut nyt kolme viikkoa ja haluisin jo päästä niistä eroon niin olisi nätimpi allas vaan onko vielä kerenneet bakteerit siirtyä uuteen hiekkaan?
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Sinuna heittäisin jo sorapussit pois, jos ei kolme viikkoa riitä niin ei sit mikään, varsinkin jos pussukoita möyhii välillä.

Viisaammat korjatkaa jos olen väärässä.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse olen tehnyt niin, että olen sorasta huuhtonut kaiken sonnan + puristellut suodatinpatruunat. Sekin on riittänyt, joten jos vielä huuhdot pusseista kaiken irtoavan lietteen altaaseen niin eiköhän se riitä. Oletko mittaillut onko allas kypsä?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”