keittiön pöydälle vaan ja kunnon humautus isolla veitsellä. Jos tuntuu ettei tehoa, niin lyöntiä voi koittaa tehostaa erinäisillä "HAI-JAA!"-tyylisillä huudoilla
Kookospähkinä helposti akvaarioon
Valvoja: Moderaattorit
Palkkaat jonkun pitämään sitä kookosta paikallaan ja voit itekki sitte toisella kädellä pitää sitä ja toisella sahata!mariana kirjoitti:Kyllä kokeilin mutten saanut pähkinää pysymään paikallaan, saha meinasi livetä koko ajan enkä saanut kookokseen kuin pienen naarmun aikaiseksi.jaba kirjoitti:Rautasahalla saa pähkinän sahattua parissa minuutissa(kokemusta on!)![]()
Tästä ketjusta voi melkeen päätellä että miehet saavat kookoksen halki vaikka voiveitsellä mutta naiset tarvitsevat moottorisahan.Ainakin minä.
Näin ainakin pitäisi pysyä paikoillaan!
Kookospähkinöitä mulla tässä on, dam dam damNermal kirjoitti:Ja täältä http://www.plussa.com/?_tp=69,79&_sp=ka ... 0405039071 lisätietoa. Taidanpa kysyä kaupasta tänäänAgua kirjoitti:Tuote on Pirkka kookossorbetti ja löytyi ainakin täällä paikallisesta K-supermarketista. Maksoi jotain 4 euroa ja risat. Paketissa on kaksi puolikasta jotka on pitkittäin halkaistu ja sorbetilla täytetty. Kaiken lisäksi se oli tosi hyvää vaikka en kookoksen ylin ystävä olekaan!
Ootteko keitelleet vielä nämä jädekookoksetkin? Että eikö pelkkä kuumavesihuuhtelu riitä?
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
- Nalle Puh
Tuon voi myös tehdä toisin päin, eli ensin keittää ja sitten ottaa sisukset pois. Lähtee kuulemma helpommin pois. Itse tuossa alkuviikosta tein ensimmäiset kookospähkinäluolani... Rautasahalla ensin halki, sitten keitin, koversin mällit pois ja keitin vielä uudestaan ihan varmuuden vuoksi. Sitten puolikkaisiin reiät ja eikun vaan akvaarioon.Teuski kirjoitti:sitten vaan kaikki pahanmakuinen (lue: kaikki mikä irti lähtee) pois, keittäminen ja eikun altaaseen.
Mullapa on tässä jutussa vähä omaperänen tapa
Ensin korkkiruuvilla ruuvaan ne kolme reikää auki ja valutan maidon pois. Tämän jälkeen laitan lattialle paksun leikkuulaudan, sen päälle kookoksen ja sellaisella pihvivasaralla (vai mikä onkaan) pamautan. Pääsee ainakin purkamaan stressiä jos ei ekalla lyönti kerralla halkea 
Iloinen sydän pitää ihmisen terveenä
Hinta :frown:
Paljonko tavallinen kookospähkinä maksaa suunnilleen marketista?
kookossorbetti
Minä ahersin sitten eilen Pirkka kookosorbettien kookosten kanssa. Nätit puolikkaat oli (OT: minullekin kävi näin: en ole aiemmin voinut sietää mitään kookosta, mutta niin se sorbetti upposi
). Keitin niitä vähän niin kuin varmuuden vuoksi, viilapenkkiin kiinni ja rautasaha käteen. Santapeperilla terävät reunat veks. Oi, että miten mm. piikkisilmät niihin rakastuivat 
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
- Nalle Puh
- Nalle Puh
-
salla_ketola
- Junior Member

Minulla oli pitkään ollut ajatuksena hankkia kookospähkinänkuori akvaarioon, kun monnit ja akarat eivät välittäneet keramiikkaluolasta (joka ei todellakaan ollut mitenkään halpa). Sitten eilen sattumalta luin tämän ja päätin että nyt kookospähkinöitä oli saatava ja heti!
Ulkona tihkutti ja oli kamala ilma. Äiti oli autolla töissä, joten kyytiä ei ollut saatavilla. Pyörä oli aivan märkä, joten se ei liiemmin houkutellut. Bussilla ei sinne päin pääse, joten menin kävellen.
Kävelin kaupalle ja sinne tultuani olin litimärkä ja kammottava ajatus käväisi päässäni -mitä jos siellä ei olisikaan kookospähkinöitä. Onneksi siellä kumminkin oli.
Minua todella hieman katsottiin, kun punnitsin kookospähkinöitä litimärkänä hiukset liimautuneina päänahkaa myöten, mustan takin kiillellessä märkyyttään. Maksettuani kahdesta pähkinästä yhteensä n. 2,60 € lähdin kävelemään takaisin kotiin.
Kotimatkalla olin hyvällä tuulella, kookopähkinöitä -vihdoin! Matka sujui nopeammin rallatellessani mielessäni laulua "kookospähkinöitä tässä mulla on... Laita riviin kaikki pähkinät... Suuret, pienet ja pääsi kokoiset..."
Kotona sitten vaihettuani kuivat vaatteet päälle aloitin taistelun kookospähkinöitä vastaa. Ensin hioin niistä karvat pois. Sitten yritin korkkiruuvi -tekniikkaa. Pitkien ponnistelujen jälkeen niissä oli reijät, jippii! Tartuin sahaan, mutta isä vähän aikaan katseltuaan, nappas sahan ja sahasi pähkinät puolestani. Ovat muuten ihmeen kovia. Valutin litkun pois ja ketin niitä pariin kertaan. Rapsuttelin sisälmyksiä pois (eivät pehmenneet, vaikka keitin) Vastaa viime hetkillä keksin oikean tekniikan ja silloin sujui nopeammin.
Siivottuani jäljet (äiti oli juuri tullut kotiin) Ihana isäni ilmoitti lähtevänsä kauppaan autolla. Ei sitten aiemmin voinut asiaa ilmoittaa
Koko uurastukseen meni n. 2 ½ tuntia. Puoli tuntia kävelemiseen.
Nyt pähkinät ovat akvaariossa ja kääpiö akara ukko on ihastunut niihin. Toinen monneista ei luovu simpukankuorestaan ja toinen on missä milloinkin. Kääpiö akara akka pitää enemmän kannosta
Ja mitä pähkinänkuoret minulle antoivatkaan... Koristuksen akvaan, luolia kaloille, hauskaa tekemistä, hyötyliikuntaa ja kurkkukivun -en sentään onnistunut kunnolla vilustumaan![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ulkona tihkutti ja oli kamala ilma. Äiti oli autolla töissä, joten kyytiä ei ollut saatavilla. Pyörä oli aivan märkä, joten se ei liiemmin houkutellut. Bussilla ei sinne päin pääse, joten menin kävellen.
Kävelin kaupalle ja sinne tultuani olin litimärkä ja kammottava ajatus käväisi päässäni -mitä jos siellä ei olisikaan kookospähkinöitä. Onneksi siellä kumminkin oli.
Minua todella hieman katsottiin, kun punnitsin kookospähkinöitä litimärkänä hiukset liimautuneina päänahkaa myöten, mustan takin kiillellessä märkyyttään. Maksettuani kahdesta pähkinästä yhteensä n. 2,60 € lähdin kävelemään takaisin kotiin.
Kotimatkalla olin hyvällä tuulella, kookopähkinöitä -vihdoin! Matka sujui nopeammin rallatellessani mielessäni laulua "kookospähkinöitä tässä mulla on... Laita riviin kaikki pähkinät... Suuret, pienet ja pääsi kokoiset..."
Kotona sitten vaihettuani kuivat vaatteet päälle aloitin taistelun kookospähkinöitä vastaa. Ensin hioin niistä karvat pois. Sitten yritin korkkiruuvi -tekniikkaa. Pitkien ponnistelujen jälkeen niissä oli reijät, jippii! Tartuin sahaan, mutta isä vähän aikaan katseltuaan, nappas sahan ja sahasi pähkinät puolestani. Ovat muuten ihmeen kovia. Valutin litkun pois ja ketin niitä pariin kertaan. Rapsuttelin sisälmyksiä pois (eivät pehmenneet, vaikka keitin) Vastaa viime hetkillä keksin oikean tekniikan ja silloin sujui nopeammin.
Siivottuani jäljet (äiti oli juuri tullut kotiin) Ihana isäni ilmoitti lähtevänsä kauppaan autolla. Ei sitten aiemmin voinut asiaa ilmoittaa
Koko uurastukseen meni n. 2 ½ tuntia. Puoli tuntia kävelemiseen.
Nyt pähkinät ovat akvaariossa ja kääpiö akara ukko on ihastunut niihin. Toinen monneista ei luovu simpukankuorestaan ja toinen on missä milloinkin. Kääpiö akara akka pitää enemmän kannosta
Ja mitä pähkinänkuoret minulle antoivatkaan... Koristuksen akvaan, luolia kaloille, hauskaa tekemistä, hyötyliikuntaa ja kurkkukivun -en sentään onnistunut kunnolla vilustumaan
...ja sen silmät
ovat kaksi kosteaa kysymystä, kaksi märkää
liekkiä jotka pyytävät vastausta...
-Pablo Neruda
ovat kaksi kosteaa kysymystä, kaksi märkää
liekkiä jotka pyytävät vastausta...
-Pablo Neruda
Heh, johan oli reissu
Kävimpäs tossa toissapäivänä ostamassa kookoksen ja yritin tehdä siitä jonkun laisen kyhäelmän.. No, onnisuimpahan olemaan tumpelo ja halkaisemaan sen aivan väärin
No ei siinä mitään vahingon kautta siitä tuli kuitenkin aivan loistava! En olisi ikinä keksinyt sellaista muuten kuin vahingossa 
Minä sain sahattua kookospähkinää sen verran, että siihen tuli pieni kolo. Sitten saha jumittui. Noh, näppäränä likkana hain teräväkärkiset pihdit työkalupakista ja aloin vääntää niillä kuorta rikki. Edistystä tapahtui pikkuhiljaa, ja sain lovettua pienen palan kerrallaan. Sittemmin möin sen huutokaupassa jaavansaniaismyssy päässään.
Tilanteeseen sopiva M.A. Nummisen Kookospähkinämarssi:
Kuinka saisin rikki kookospähkinän?
minä ryhdyin kuorta särkemään
kirves murtui, tartuin puntariin
puhelin hajos ja lattia vajos ja putos kellariin
ei moukari, ei taltta auta lain
katso seiniä, on niissä reikiä
mut kookospähkinä on aivan ehjä vain
Kookospähkinä on aivan ehjä vain
uutta tehokkaampaa menetelmää hain
kun hieno kitara on täysin pirstana
tuumin katolta sen alas lennätän
vaikka koetin lujaa paiskata
pähkinänkuori oli kuin vuori
se lensi ikkunaan
naapurista hakea sen sain
nyt äijä naapurin ei kuulu ystäviin
ikkunat ei kestä kosketteluain
lasinsirpaleet on talon täyttäneet
Päätin dynamiitilla se särjetään
täysin oikein kaiken latasin
kumisi pääni kun kamala ääni kiiri käytäviin
Pettikö mun räjähdystekniikkain?
On talo pilalla ja kuoppa tilalla
ei nykytalot kestä harrastuksiain
on siitä helppoa ettei tartte raivata
Tilanteeseen sopiva M.A. Nummisen Kookospähkinämarssi:
minä ryhdyin kuorta särkemään
kirves murtui, tartuin puntariin
puhelin hajos ja lattia vajos ja putos kellariin
ei moukari, ei taltta auta lain
katso seiniä, on niissä reikiä
uutta tehokkaampaa menetelmää hain
kun hieno kitara on täysin pirstana
tuumin katolta sen alas lennätän
vaikka koetin lujaa paiskata
pähkinänkuori oli kuin vuori
se lensi ikkunaan
naapurista hakea sen sain
nyt äijä naapurin ei kuulu ystäviin
ikkunat ei kestä kosketteluain
lasinsirpaleet on talon täyttäneet
Päätin dynamiitilla se särjetään
täysin oikein kaiken latasin
kumisi pääni kun kamala ääni kiiri käytäviin
Pettikö mun räjähdystekniikkain?
On talo pilalla ja kuoppa tilalla
ei nykytalot kestä harrastuksiain
on siitä helppoa ettei tartte raivata
-
salla_ketola
- Junior Member

Tänään sitten lähdin omaan taistooni kookospähkinää vastaan ja helpolla selvisin! Ainut ongelma oli, että lähikaupasta ei kookosta löytynyt, joten piti vähän kauempaa hakea... Kotona sitten ensin henkisesti valmistauduin taistelemaan kookosta vastaan, mutta helpostihan se sitten loppujen lopuksi sujui. Isukin kanssa otettiin suunta kohti autotallia ja sen loputonta työkaluarsenaalia. Istutettiin pähkinä viilapenkkiin ja isä otti jonkun sahansa ja sahasi pähkinän tosta vaan... Oli niin yksinkertaista että tuli vähän sellainen olo että kohta tapahtuu jotain kamalaa, ei tämä nyt voinut olla näin yksinkertaista... Mutta ilmeisesti oli. Kaapisin rasvan pois ja nyt enää pitäisi hiekkapaperilla hiota kuori ja keittää se. Huomenna saavat sitten kalat sellaisen piilokolon josta olisivat vain voineet uneksia 
Kävin muuten eläinkaupassa katsomassa mitä vastaava pähkinänpuolikas olisi maksanut. Hintaa oli 6.30 ja itse maksoin kokonaisesta 1.50! Eli aika halvalla päästiin :>
Kävin muuten eläinkaupassa katsomassa mitä vastaava pähkinänpuolikas olisi maksanut. Hintaa oli 6.30 ja itse maksoin kokonaisesta 1.50! Eli aika halvalla päästiin :>
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Epäilen vahvasti että M.A. Numminen on hieman liioitellut tai kookospähkinät ovat sittemmin pehmentyneet. Entinen avomieheni ei nimittäin saanut edes asfalttiin reikää kun tiputti kookospähkinäni neljännestä kerroksesta.
Älkääkä hyvät ihmiset heittäkö sitä "litkua" viemäriin, sehän on paras osa. Tehkää vaikkapa kalkkunaa thaimaalaisittain à la maisu:
Tarvitaan
-kalkkunafile
-sipuli
-voita tai vastaavaa
-kookosmaitoa
-punaista currytahnaa
-riisiä
-suolaa
Pilkottu sipuli, voi ja kuutioitu kalkkunafile (n. 3x3 cm) asetetaan pannulle ja paistetaan lähes kypsäksi. Lisätään kookosmaitoa ja pari reilua teelusikallista currytahnaa, sekoitellaan ja jätetään kiehumaan hiljalleen. Laitetaan levy pois päältä ja kansi pannun päälle kun alkaa näyttää valmiilta, saa hautua riisin kypsymisen ajan. Mitataan riisi kattilaan ja keitetään paketin ohjeen mukaan suolalla maustettuna. Syödään.
Älkääkä hyvät ihmiset heittäkö sitä "litkua" viemäriin, sehän on paras osa. Tehkää vaikkapa kalkkunaa thaimaalaisittain à la maisu:
Tarvitaan
-kalkkunafile
-sipuli
-voita tai vastaavaa
-kookosmaitoa
-punaista currytahnaa
-riisiä
-suolaa
Pilkottu sipuli, voi ja kuutioitu kalkkunafile (n. 3x3 cm) asetetaan pannulle ja paistetaan lähes kypsäksi. Lisätään kookosmaitoa ja pari reilua teelusikallista currytahnaa, sekoitellaan ja jätetään kiehumaan hiljalleen. Laitetaan levy pois päältä ja kansi pannun päälle kun alkaa näyttää valmiilta, saa hautua riisin kypsymisen ajan. Mitataan riisi kattilaan ja keitetään paketin ohjeen mukaan suolalla maustettuna. Syödään.
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Heh, hetken luulin näkeväni omiani kun ensimmäiseksi huomio kiinnittyi viestin keskivaiheille, jossa luetellaan kalkkunaa ja muita ruokajuttuja.maisu kirjoitti:kalkkunaa thaimaalaisittain à la maisu
Itse kuulun niihin, jotka nakkaavat kookokset sisällön menemään. Liian omituisen makuista ja tuntuista.
-
Major Jullli
- Starting Member