Fosfaattien vähentäminen
Valvoja: Moderaattorit
Fosfaattien vähentäminen
Miten fosfaattipitoisuutta saa laskettua? 
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen mitä altaaseen viskoo. Eli fosfaatithan tulevat ruuan mukana. Esim. survarit ja katkarapupelletit näyttävät olevan fosfaattipommeja. Kasvisruuassa taas on suhteessa enempi typpeä. Tietysti se riippuu kalastostakin miten paljon kasviksia ruokavalio voi sisältää.
Tein mielenkiintoisen havainnon, noh ehkäpä se olikin odotettavissa.
Eli tuossa heinäkuussa altaassa oli fosfaattia vielä 1,0 mg/l, aloin lannoittamisen PMDD:llä ja nyt altaassa on vain hieman alle 0,25 mg/l tuota fosfaattia. Hanavedessäkin on jo tuon 0,25 mg/l verran, joten ilman poppaskonsteja vaikea laskea tuota alemmaksi.
Mun kokemusten mukaan vedenvaihdot ei alenna fosfaattipitoisuutta vaikka vaihtaisi 50%/päivä sitä vettä. Kaupallisena löytyy fosfaatinsitojia sekä nestemmäisenä että kiinteinä (ulkosuodattimiin lisättävinä), en kylläkää ole kokeillut.
Eli tuossa heinäkuussa altaassa oli fosfaattia vielä 1,0 mg/l, aloin lannoittamisen PMDD:llä ja nyt altaassa on vain hieman alle 0,25 mg/l tuota fosfaattia. Hanavedessäkin on jo tuon 0,25 mg/l verran, joten ilman poppaskonsteja vaikea laskea tuota alemmaksi.
Mun kokemusten mukaan vedenvaihdot ei alenna fosfaattipitoisuutta vaikka vaihtaisi 50%/päivä sitä vettä. Kaupallisena löytyy fosfaatinsitojia sekä nestemmäisenä että kiinteinä (ulkosuodattimiin lisättävinä), en kylläkää ole kokeillut.
NPK kirjainyhdistelmä on monissa kasvilannoitteissa pakkauksessa suurella ja tämän perässä numeroyhdistelmä esimerkiksi 10-15-20. Tämä tarkoittaa typen (N), fosforin (P) ja kaliumin (K) osuutta lannoitteesta. Nämä alkuaineet kuuluvat kasvien pääravinteisiin, joita myös makroravinteiksi kutsutaan. Akvaariolannoitteissa ei pääsääntöisesti ole fosforia eikä typpeä lainkaan.
Kyllä eli fosforia sitoutuu kasviin ja näin se on itse veden fosforipitoisuudesta pois. Vasta otettaessa kasvi tai kasvia pois akvaariosta, akvaarion fosforipitoisuus vähentyy. Kasvin hajotessa akvaariossa sen aineet vastaavasti vapautuvat siitä.Aino-85 kirjoitti:Eli kasvien kasvaminen nopeammin vähentää fosfaatteja