Kuvia akvaarioon sopimattomista kasveista

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Kuvia akvaarioon sopimattomista kasveista

Viesti Kirjoittaja rain- »

Etsiskelin äsken rönsyliljalajin, Chlorophytum bichetii, kuvaa ja törmäsin tämmöiselle foorumille ja tähän aiheeseen: Aquatica-Forum - Ungeeignete Pflanzen fuers Aquarium, eli akvaarioon sopimattomat kasvit. Sieltä löytyy kuvia, nimiä ja myös arvioita siitä, että miten nopeasti kyseinen kasvi lahoaa akvaariossa. Ehkäpä tästä olisi jollekulle hyötyä. Noita kaikkia voisi ehkä kuitenkin pitää akvaariossa juuret vedessä ja lehdet pinnan yllä.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Kiitoksia paljon tuosta linkistä!
Selvisipä mullekkin muutaman kasvin äkillinen lahoaminen... [;)] Ja nyt tietää, kun menee Ikeaan ostaa kasveja, mitkä kannattaa jättää hyllyyn. Sieltä meinaan ostin juuri saman näköisiä kasveja kun ko. linkissä.
Voiko olla mahdollista että akvaariokauppa on myynyt myös minulle noita ei akvaariokasveja? :roll:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

On mahdollista, esimerkiksi Akvaariolaakson tukkusivuilta löytyy kasvilistasta montakin tuollaista. Kaikki kauppiaat/tukut tuskin edes tietävät myyvänsä huone/terraariokasveja akvaariokasveina.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Voi kun hienoa :x . Ostin juuri jokunen vko sitten toisiksi ylimmän kasvin tuolta: http://aquatica-forum.de/viewtopic.php?p=87

Täytyy siirtää sen kannon päälle, juuret veteen. :(
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Tässä suomenkieliset nimet noille linkissä olleille kasvisuvuille:

Acorus = kalmojuuret
Ophiopogon = käärmeenparrat (japaninruoho)
Pelioanthes = ?
Aglaonema = laikkuvehkat
Caladium = kirjolehdet
Chlorophytum = rönsyliljat
Cyperus = kaislat
Dieffenbachia = kirjovehkat
Dracenae = traakkipuut, lohikäärmepuut
Fittonia = pitsilehdet
Hemigraphis = pronssilehdet
Spathiphyllum = viirivehkat
Syngonium = aasinkorvat

Ajattelin kaivella tähän myös vähän vanhoja keskusteluja ei-akvaariokasveista, jos joku muukin bongaisi lisää, niin tästä voisi tulla kovinkin hyödyllinen ketju (ja ehkä olisi siirrettävissä tuonne kasvipuolelle):

Vesikaktus akvaariossa - keskustelua esimerkiksi piilokukasta, rönsyliljasta ja traakkipuusta.
Kasvin tunnistusta - keskustelua kalmojuuresta ja traakkipuusta.
Akvaariokasvi lainkaan? - keskustelua rönsyliljasta ja kalmojuuresta.
Ophiopogon jaburan variegatus - keskustelua käärmeenparrasta/japaninruohosta.
Akvaariokasvi? (Fittonia Argyronanta) - keskustelua pitsilehdestä.
Hemigraphis spec. / Mitä olen ostanut ? - keskustelua pronssilehdestä.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Oujee, hyvä linkki. Cyperus alternifolius asui aikoinaan kyllä useamman kuukauden ihan hyvävointisesti akvaariossa, voi kyllä olla yksittäistapauskin. Jotkut kasvistit sanovat, että se pärjää hyvin kunhan "pää jää pinnalle". Tosin mainitussa purkissa varren riittävyys pinnalle (60 senttiä syvä kippo) oli vähän hiinä ja hiinä.

Kuva
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Juu, itsekin olen pitänyt kaisloja akvaariossa, kun akvaario on ollut tarpeeksi matala ja lehdet ovat yltäneet pinnalle :)
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Mulla ovat nuo kaislat tuottaneet myös rönsyjä. Kyseessä siis tämä Cyperus helferi eli sädekaisla jota usein akvaariokaupoissa näkee. Korkeissa altaissa nämä ovat kuolleet nopeasti mutta tuossa matalassa (35 cm) menestyvät ihan hyvin. Tosin aika usein tiputtelevat kellastuneita lehtiä mutta tuottavat niitä sitten lisää.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Save kirjoitti:Mulla ovat nuo kaislat tuottaneet myös rönsyjä. Kyseessä siis tämä Cyperus helferi eli sädekaisla jota usein akvaariokaupoissa näkee. Korkeissa altaissa nämä ovat kuolleet nopeasti mutta tuossa matalassa (35 cm) menestyvät ihan hyvin. Tosin aika usein tiputtelevat kellastuneita lehtiä mutta tuottavat niitä sitten lisää.
C. helferi mainitaan veden alle sopivaksi. Minä olen tyytyväinen että ne ovat hyvinvoipina selvinneet jo noin vuoden, uusia lehtiä kasvaa. Altaalla on syvyyttä 50 cm, vettä hiekan päältä pintaan noin 40. Valona luonnonvaloa ja kaksi 30w putkea.

Kun näkisi vielä rönsyjä ja kukkia! Sama toive miekkakasveille. Auttaisiko pohjalannoite? Olen kaikki lannoitukset jättänyt ja tästä näyttää kärsivän lähinnä vesirutot ja vedensuosikit. Pistia ja pikkulimaska hävisi kokonaan.

Papyrus kuuluu myös Cyperus-sukuun.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Minulla on tuossa altaassa pohjalannoite hiekan alla. Kaislat ovat altaan takaosassa, jossa hiekkaa on pengerretty niin, että pintaan on ehkä vain 25 cm matka. Valoa on yhteensä 60 W. Lisäksi aktiivinen hiilidioksidilevitys ja kerran päivässä nestemäinen lannoitus. Jotta aika paljon nuo saavat lannoitteita :D .
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

-sanna- kyllä lähes kaikki akvaariokaupat myy myös sopimattomia kasveja, usein vieläpä suosittelevat niitä sillä perusteella että ovat kovalehtisiä eli kestäviä ja että kalat ei niitä syö. Eli puppua kaikki :cry:
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Minullakin on tainnut olla joskus joitain lajeja tuolta listalta. Ja ihan akvaariokaupasta ostettuja olivat...
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Minulla menestyi hyvin Cyperus helferi. Akvaariolla oli korkeutta 35cm ja putkena yksi 18wattinen. Pohjalannoituksena oli JBL:n seiskapallot ja saviturvepallerot.

Teki useita rönsyjäkin joista sitten sai kasvateltua lisää näitä. Sittemmin olen siirtänyt ko. kasvit isompiin altaisiin joissa korkeutta 60cm. Ei viihdy enää aivan yhtä hyvin kuin edellisessä altaassa, mutta ei nyt riudukaan. Rönsyjä ei ole näkynyt siirron jälkeen.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

kasvit

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Saurama :P :P

Mikä iso kasvi sinulla on tuossa kuvassa ihan takana vasemmalla ??
Tosi hienon näköinen :P
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Korjausta edelliseen, ostamani kasvi taitaakin olla tämä. Istutin sen altaaseen kannon päälle joka tojottaa vedestä, kahdessa päivässä kasvi levitti lehtiään, alkoi versoa ja kasvatti parhaillaan sentin uutta juurta ja alkoi tarraantua kantoon 8O ! Taitaa siis viihtyä. Suunnittelen altaan päälle sille (ja parille muulle altaasta kasvavalle rehulle) omaa spottivaloa, kun eivät paljoa saa irti akvaarion lampusta. Tai parasta taitaisi olla nostaa altaan omaa lamppua ylemmäs...? Normaali 1 putken valaisin siis jossa "lila kasvivalo".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Ja minä ostin vasta kasvin nimeltä Acorus gram. var. pusillus
Akvaariokaupasta, akvaarioon sopivana kasvina. Loistavaa.
No, se on nyt altaassa, olkoon siihen asti että kuolee.

Voi rähmä.
Kalojen suhteen olen (onneksi) varsin tarkka, noita kasviheräteostoja vaan tulee joskus tehtyä. Kantapään kauttaa tämäkin oppi...
:roll:
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

liina kirjoitti:
Save kirjoitti:Mulla ovat nuo kaislat tuottaneet myös rönsyjä. Kyseessä siis tämä Cyperus helferi eli sädekaisla jota usein akvaariokaupoissa näkee. Korkeissa altaissa nämä ovat kuolleet nopeasti mutta tuossa matalassa (35 cm) menestyvät ihan hyvin. Tosin aika usein tiputtelevat kellastuneita lehtiä mutta tuottavat niitä sitten lisää.
C. helferi mainitaan veden alle sopivaksi. Minä olen tyytyväinen että ne ovat hyvinvoipina selvinneet jo noin vuoden, uusia lehtiä kasvaa. Altaalla on syvyyttä 50 cm, vettä hiekan päältä pintaan noin 40. Valona luonnonvaloa ja kaksi 30w putkea.

Kun näkisi vielä rönsyjä ja kukkia! Sama toive miekkakasveille. Auttaisiko pohjalannoite? Olen kaikki lannoitukset jättänyt ja tästä näyttää kärsivän lähinnä vesirutot ja vedensuosikit. Pistia ja pikkulimaska hävisi kokonaan.

Papyrus kuuluu myös Cyperus-sukuun.
Mulla on Cyperus helferi ollut altaassa jo kohta kolme vuotta ilman minkäänlaista tuskaa, ja ei ole missään matalassa altaassa kasvanut, nyt on 60cm korkeas altaas jossa on hiekkaa pohjalla paikoitellen 5-10cm. Edellinen allas oli 65cm korkea jossa saman verran hiekkaa. Ja hyvin on voinut, olen pitänyt sen ruukussa joka on myös upotettu hiekkaan niin että reunoja näkyy 2cm (suojelua riehuvilta plekoilta [;)] ) kaislan lehdet ovat pisimmillään olleet 50cm jos ei enemmänkin.

Valona myös luonnonvaloa ja loisteputket 3x36W ja 1x40W, silloin tällöin lannoitus ruukkuun saviturvapallerolla ja joskus harvoin olen nestemäisellä lannoittanut. Mut olen sitäkin vähentänyt tupsulevän innostuttua.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Aija
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aija »

Riikka70 kirjoitti:Saurama :P :P

Mikä iso kasvi sinulla on tuossa kuvassa ihan takana vasemmalla ??
Tosi hienon näköinen :P
Akvaarion vasemmassa takakulmassa on Aponogeton ulvaceus eli poimuverkkolehti. Tuossa altaassa poimuverkkolehtiä oli useampikin, jotka täyttivät altaan valitettavan tehokkaasti.
saurama kirjoitti:Oujee, hyvä linkki. Cyperus alternifolius asui aikoinaan kyllä useamman kuukauden ihan hyvävointisesti akvaariossa, voi kyllä olla yksittäistapauskin. Jotkut kasvistit sanovat, että se pärjää hyvin kunhan "pää jää pinnalle". Tosin mainitussa purkissa varren riittävyys pinnalle (60 senttiä syvä kippo) oli vähän hiinä ja hiinä.
Cyperys alternafolius sopii paremmin paludaarioon kuin akvaarioon, juuret vedessä ja pää pinnalla. En ole vielä törmännyt akvaariokauppaan Helsingissä, joka ei myisi kyseistä lajia paludaariokasvina. Sauraman kuvassa näkyvä kaisla jaksoi puolisen vuotta voida hyvin veden alla, ennen kuin alkoi mädäntyä. Nostin kaislan tämän jälkeen pinnalle kasvamaan (juuret vedessä), jossa se viihtyi menestyksekkäästi pari-kolme vuotta ennen myyntiään. Jäljelle jääneet Cyperus helferit jaksavat edelleen kasvaa veden alla kohta kolmatta vuottaan.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Onko kirjovehka myrkyllinen, vai voiko sitä yrittää pitää paludaariossa?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Pallokala kirjoitti:Onko kirjovehka myrkyllinen, vai voiko sitä yrittää pitää paludaariossa?
Miksi myrkyllisiä kasveja ei voisi pitää akvaariossa tai paludaariossa? Mitä kaloille myrkyllisiä kasveja tiedätte? Ainakin rotenonia kerrotaan saatavan Derris elliptican juuresta, vaan en minä tiedä onko myös kasvi jotenkin ja millä tavoin myrkyllinen ennen myrkyn valmistamista siitä.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

No eikö esim. kissoille myrkylliset kasvit ole kaloillekin myrkyllisiä, jos ne maistelee niitä?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kalsiumoksalaattia sitä kirjovehkassakin on, samoin kuin esimerkiksi peikonlehdessä. Ja jos lehden katkaisee, niin se vuotaa kovasti, joten semmoiset huoltotoimet kannattaa sitten tehdä varovasti ja akvaarion ulkopuolella. Mutta näillä tiedoilla sanoisin sen olevan ihan yhtä sopiva kuin peikonlehti.

Ensimmäisen viestini linkki ei enää näytä toimivan, tässä nyt vaikkapa yksi samantyylinen lista kuvien kera: http://www.altwasser-aquarium.de/beitra ... /index.php.
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hooonolulu »

Nostelen tätä vanhaa ketjua, kun kiinnostaisi tuo kuvassa oleva vasemman puoleinen kasvi sekä siitä heti oikealla puolella oleva kanssa, osaisiko joku ystävällinen kertoa, mitkä kasvit ovat kyseessä?
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."

"Ai mää vai?"
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Terve hooonolulu :D Varmaksi en tietysti voi sanoa koska kysymäsi kasvi ei ole omassa altaassani mutta voisin epäillä kasvin olevan Aponogeton ulvaceus

Käyppä vilaseen kuvia [;)]
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hooonolulu »

Terve toukopouko :D

Näyttää muuten melko oikealta veikkauksesi! Ainakin niin lähelle, että kelpaa :mrgreen:
Kiitos!
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."

"Ai mää vai?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”