Kalastoehdotuksia aloittelijalle

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Camomilla
Starting Member
Starting Member

Kalastoehdotuksia aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Camomilla »

Akvaarion kypsymistä odotellessa otetaahn ilomielin vastaan kalastoideoita. Olen juuri toteuttanut pitkäaikaisen unelman ja ostin ensimmäisen akvaarioni. Akvaarion koko on 275 l ja koko 120x40x50 cm. Suodattimena on Rena Filstar xP2 (1050l/h) ja akvassa on sauvalämmitin. Vesilaitoksen mukaan veden pH on n. 8, kokonaiskovuus 1 mmol/l, karbonaattikovuudesta ei ollut tietoa, nitriittiä ei ole ja nitraattia 2 mg/l. Sitixillä olen saanut seuraavanlaisia arvoja hanavedestä: pH 7.6, GH 3´d, KH 3´d.

Pohjalla on akvaarioliikkeestä ostettua 2-3 mm vaaleahkoa soraa (pohjalannoitteella), akvaarioliikkeen juurakko ja joitain kiviä. Vesiarvot 10 pv (koristeet olleet aalusta asti)kyspytyksen jälkeen pH 7.2, KH 6 ja GH 3-6. Kasveja ajattelin laittaa melko paljon. Ja veden lämpötila asettuu sitten kalojen toivomusten mukaan.

Toivoisin jotain helppohoitoisia ja sitkeitä kaloja :roll:
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Altaasi on oikein hyvän kokoinen, onnittelut hyvästä valinnasta ja uudesta altaasta. Siitä se lähtee! :D

Olet varmaan perehtynyt kypsytyksen saloihin, missäs vaiheessa prosessi on menossa? Joko nitriittiä on muodostunut, entä nitraattia?

Kalastopohdinnoissa auttaisi hieman, jos osaat antaa edes jonkinlaisia suuntaviivoja sille, millaisia kaloja haluaisit altaaseesi. Tai onko sinulla jotain tiettyä "tuon ainakin tahdon"-lajia mielessäsi? Kun osaat antaa jonkinlaisen lähtökohdan sille, minkälaisia (ulkonäkö, vesikerros, väri...) kaloja voisit harkita, saat varmasti paremmin ehdotuksia kalastoksi.

Tuon kokoiseen altaaseen on niin paljon vaihtoehtoja. Jos ei mitään lajia ole mielessä, katsole vaihtoehtoja vaikkapa täältä http://www.varusteleka.fi/laura/index.php tai täältä http://lisa.aqua-web.org/frame.html
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

juu. Hyvä olisi sivun antaa vähän osviittaa minkä kalan sinne ainankin haluaisit. Sen ympärille on helpompaa alkaa kalastoa suunnittelemaan.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Camomilla
Starting Member
Starting Member

Ei minulla oikeastaan ole mitään erityisiä toivekaloja. Kaikkiin tottuu ajan kanssa. Esim. vielä vähän aikaa sitten seeprakalat näyttivät mun mielestä tosi tylsiltä mutta nyt nekin on ihan kivan oloisia. Tietysti olis kivaa jos jonkun vähän värikkäämmän kalan sais joukkoon ja partamonni on ihan must :mrgreen: Lisäksi ottaisin mielelläni jonkun monnisen ja sit varmaan joku kotilonsyöjäkin. Keski- ja pintakerroskalojen suhteen en ole osannut päättää ollenkaan mitä haluaisin. Tosi helppo ehdottaa jotain. Tetrat ovat kyllä kivoja ja värikkäitäkin. Käykö tällainen suht neutraali vesi niille?

Kypsyminen tuntuu etenevän aika hyvin, nitriittiä rupeaa olemaan vähän, ei vielä nitraattia.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mikä on sitix? Miten ruokit bakteereita, kun kerroit, että nitriittiä alkaa olemaan?

Akvaariosi vesi käy monille kaloille, mutta sitä valinnan vapautta onkin niin paljon, että olisi mukava, jos jonkun kiinnikepisteen saisi. Sitä paitsi olet paljon tyytyväisempikin kalastoon, kun altaasta löytyy ainakin yksi sellainen kala, minkä halusit :)

Monniset voi olla vähän niin ja näin, koska altaassasi on soraa. Millaista soraa? Sileää vai karkeaa?
Camomilla
Starting Member
Starting Member

Liuskoilla (eli stixillä) olen siis testannut vettä . Ihan kalanruokaa olen laittanut akvaan. Sen suhteen ei kysyttävää ainakaan vielä. Sora ei terävää.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Suosittelisin kirjoahventa, vaikkapa avain-, lippu- tai rusokirjoahventa. Edellisin isoin & isoin reviiri. Sitten vaan tetraparvi - tai miksei vaikka kaksikin?

Tai sitten tuohon voisi änkeä jotain labyrinttikalaa, ehkä huulirihmakalaa pääkalaksi.

Itse ottaisin mielelläni jonkun kuvatun laisen "puuharikalan" pääkalaksi, jos olisin tuommoista akvaa sisustelemassa.

Tai sitten toinen vaihtoehto on ostaa jotain pienemmän pään barbia, ja pohjalle vaikka nuoliaisia. Vauhtia ainakin riittäisi.

Niin, tietysti mikään ei estä väsäämästä pelkkää tetra-akvaariotakaan, jos tykkää rauhallisemmasta meiningistä!

Mutta jos olet liuskatesteillä mittaillut, niin osta ainakin pH nestetesti. Oman kokemukseni mukaan nuo liuskat saattavat näytellä mitä sattuu.

Tetrat (itse asiassa suurin osa trooppisista kaloista) viihtyvät happamahkossa vedessä. Menevät kuitenkin myös lievästi emäksisessä.

Jos toisaalta vesi tarkemman testauksen jälkeen osoittautuu selvästi emäksiseksi, voi harkintaan ottaa vaikkapa sateenkaarikirjoahvenen, sateenkaarikalan parvikalaksi tai synnyttävät hammaskarpit, jos niistä tykkää.
saram
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saram »

Vaikka sora ei ole terävää niin hieno hiekka olisi monnisille luontainen ja hyvä, koska tykkäävät kaivella pohjaa syvemmältäkin ._.
Mielipuoli - se puoli joka mielii (:
saram.aamukaste.org
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”