Lentokoneella kalasten kanssa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merililja
Starting Member
Starting Member

Lentokoneella kalasten kanssa?

Viesti Kirjoittaja merililja »

Tiedän, että kaloja voi lentokoneessa kuljettaa, mutta haluaisin tietää, tuleeko lisäkustannuksia, jos minulla on kalat käsimatkatavaroissa? Siis perivätkö siitä jotain maksua ja saako niitä edes "kässäriin" ottaa? Itse siis olisin lennolla mukana. Ja ihan kotimaanlento olisi kyseessä.
Merililja
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Saa ja pitääkin ottaa ihan käsimatkatavaroihin. Pakkaa kalat niin että saat nostettua pussin sisältöineen nähtäväksi siten, ettei kaloja tarvi läpivalaista turvatarkastuksessa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Styroksinen kylmäkassi on kätevä kalojen kuljetuksissa. Pussit sellaisenaan vain samomalehtiä välissä. Pussit ovat helposti turvatarkastuksissa näytettävissä.
Afrikasta, Lusakasta asti olen pisimmillään kalojani käsimatkatavarana tuonut. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Ja voi ihan huoletta laittaa kassissa läpivalaisukoneeseen. Läpivalaisukoneessa saa vähemmän röntgensäteilyä, kuin lentokoneessa tunninaikana matkakorkeudessa. :twisted:

Jos taas laittaa ruumaan, niin pussin vuotaminen on aika todennäköistä..
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Ifigeneia kirjoitti:Saa ja pitääkin ottaa ihan käsimatkatavaroihin. Pakkaa kalat niin että saat nostettua pussin sisältöineen nähtäväksi siten, ettei kaloja tarvi läpivalaista turvatarkastuksessa.
Läpivalaisu niitä mitenkään haittaa. Joutuvat sinne sen verran harvoin elämänsä aikana. Siitä en tiedä, miten suhtautuvat pusseihin, joissa on tuntematonta nestettä, mutta elävä kala sanonee, ettei se kovin myrkyllistä voi olla.

Toisaalta, lentomatkustamisen turvatarkastukset ovat enemmin näytelmä, jolla lisätään enemmän koettua kuin oikeaa turvallisuutta.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

dsl kirjoitti:Läpivalaisu niitä mitenkään haittaa. Joutuvat sinne sen verran harvoin elämänsä aikana.
Läpivalaisu mitään haittaa, mutta on järkevää aina välttää tarpeettomia säteilytyksiä silloin kun siitä ei ole mitään vaivaa, niinkuin tässä tapauksessa.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minä pakkasin vuonna -90 kalat mukaan, kun menin Skåneen hommiin. Sinne menin lentäen, takaisin autolla. Lupa oli tullut kaloille Ruotsista, joten kaikki oli luvallista. Akvaario ja sen kilkkeet menivät rekalla, kalat kanssani matkustamoon. Kalat oli pakattu omiin akvaariopussukoihin, pussukat styroxlaatikkoon, joka oli vuorattu lehdillä ja vielä teipattu umpeen hyvin monella teippimetrillä.

Lentokentällä turvatarkistuksessa tarkistajat kiinnostuivat tietenkin laatikosta ja kohta oli varmaan puolet kentän tarkistajista kurkistamassa röntgenkuvaa! Kalat olivat ihan hiljaa paikallaan pussukoissaan. Eniten kiinnostusta herätti veitsikala, joka ihan liikkumatta oli oikeasti veitsen näköinen! :mrgreen: Siinähän tarkistajat tuijottivat ja mumisivat että pitääköhän tuota laatikkoa avata... Minä olin ihan onneton ajatuksesta, kun kansi olisi avauksen jälkeen ollut mahdoton saada pysymään kiinni. Mutta sitten veitsikala sattui liikkumaan ja tarkistajat antoivat luvan mennä. HUH! Taisi olla tarkistajien huippuhetki sinä päivänä.

Laatikko oli sopivan kokoinen jalkatilaan, tosin sain sellaisen paikan koneesta että sinne ei jalkatilaan saanut mitään laittaa (hätäuloskäynti). Ja antoivat sen sisääncheckauksessa nimenomaan, koska siinä olisi paras tila laatikolle... Onneksi oli vapaa paikka, minne laatikon sai laitettua.

Kalat pääsivät hyvin perille, mutta valitettavasti en tajunnut että perillä olisi erilainen vesi kuin mitä meillä oli Helsingissä... Erittäin kalkkinen vesi ja hyvin kloorinen. Eli veitsikala kuoli klooriin ennen kuin tajusin tilanteen. Oli onneksi ainut tappio, herkät kalat kuten tiikerinuoliaiset selvisivät ilman mitään pahempia oireita. Jopa melalehdet pärjäsivät.

Paluu Suomeen sitten oli toinen surullinen tarina, silloin meni melalehdetkin ja sitten tuli samettitauti... :(

Mutta muuten meni matka kalojen kanssa oikein hyvin ja vieläkin hymyilyttää tuo turvatarkistusmuisto.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Akvaariokaloja saa EU:n sisällä kuljettaa vapaasti, joten mitään lupia ei tarvita. Tämä on tilanne ainakin nyt.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Ifigeneia kirjoitti:Läpivalaisu mitään haittaa, mutta on järkevää aina välttää tarpeettomia säteilytyksiä silloin kun siitä ei ole mitään vaivaa, niinkuin tässä tapauksessa.
Mitähän järkeä tässä on? Se kala elää 0.1 sekunttia pidempään ennen kuin saa syövän? Ottaen huomioon, että se masiinan säteilyannos on merkityksetön, niin miksi se tulisi välttää? Sitä paitsi, minä kokisin kyllä kentän jonossa huomattavaksi vaivaksi, jos edellä olevan matkustajan 20 kalapussia alettaisi tutkia yksitellen.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Demi kirjoitti:Jos taas laittaa ruumaan, niin pussin vuotaminen on aika todennäköistä..
minä taas väittäisin, että jäätyminen... Jos ulkolämpätila on -70, ei ruumassakaan kovin lämmintä liene?
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

jarvij kirjoitti:Akvaariokaloja saa EU:n sisällä kuljettaa vapaasti, joten mitään lupia ei tarvita. Tämä on tilanne ainakin nyt.
CITES-sopimuksen alaiset kalat tarvinevat sen luvan EU:n sisälläkin. Meri-ihmiset osannevat selittää tarkemmin. Mutta siis jos se kala on tuotu laittomasti EU:n alueelle, se on edelleen laiton ylittäessään valtioiden rajoja.

Pistin toisen viestin, kun phpbb esti editoinnin vanhaan.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Niin, miksi merkityksettömäksi tiedettyjä säteilyannoksia tulee välttää... Korjaan aikaisempaa kommenttiani siten että itse vältän merkityksettömiäkin ylimääräisiä säteilyannoksia aina kun se on mahdollista, ja teen niin myös vastuullani olevien lemmikkieläinten kohdalla. Jos joku tekee myös näin, niin huomioikoon ettei tee sitä kuljettaessaan kahtakymmentä kalapussia käsimatkatavarana, jotteivät takana odottelijat hermostu :D
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

ParratonMonni kirjoitti:minä taas väittäisin, että jäätyminen... Jos ulkolämpätila on -70, ei ruumassakaan kovin lämmintä liene?
Luuletko akvaariokaupan myytävien kalojen matkanneen tänne käsimatkatavarana?
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Mitenkäs ne kalasten valmistelut matkaa varten? Vähennetään ruokintaa, happipilleri pussiin ja menoksi? Kiinnostaa lähinnä siksi, kun olen luultavasti muuttamassa Englantiin ensi vuoden puolella ja olen pohtinut noiden kalojen ottamista mukaan :mrgreen: Sen verran jo tarkistin, että maahan saa vapaasti tuoda kaloja, kunhan eivät ole kylmistä vesistä kotoisin - eivätkä siis pärjäisi sikäläisessä luonnossa jos vaikka saisin päähäni molskauttaa ne paikalliseen järveen. Matka erittäin todennäköisesti autolla eikä lentäen, mukaan kun tulee koira ja kissa, joita en suostu ruumaan laittamaan..

Eli miten pitkälle 1 happipilleri riittää? Mistä niitä voi kysellä? Pitäisikö vettä vaihtaa välillä vai pärjäävätkö muutaman vuorokauden samoilla vesillä? Olisiko parempi hankkia 12 V:lla toimivia suodattimia ja muovilaatikoita vai pakata kalat yksitellen pusseihin?

Auttakee avutonta :roll:
Life's way too short to stay on topic.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

dsl kirjoitti:
ParratonMonni kirjoitti:minä taas väittäisin, että jäätyminen... Jos ulkolämpätila on -70, ei ruumassakaan kovin lämmintä liene?
Luuletko akvaariokaupan myytävien kalojen matkanneen tänne käsimatkatavarana?
No eivät ainakaan pelkissä pusseissa ruumassa.
Ifigeneia kirjoitti:Niin, miksi merkityksettömäksi tiedettyjä säteilyannoksia tulee välttää... Korjaan aikaisempaa kommenttiani siten että itse vältän merkityksettömiäkin ylimääräisiä säteilyannoksia aina kun se on mahdollista, ja teen niin myös vastuullani olevien lemmikkieläinten kohdalla. Jos joku tekee myös näin, niin huomioikoon ettei tee sitä kuljettaessaan kahtakymmentä kalapussia käsimatkatavarana, jotteivät takana odottelijat hermostu :D
Voisiko olla mahdollista, että kun välttää usemamman kerran monta pientä säteilyannosta, tulee niistä yhteensä yksi suuri vältetty annos? minä olen ainakin joutunut säteilyttämään saman reissun aikana useammankin kerran käsimatkatavaroitani lentokenttävirkailijoiden oikkujen takia...
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
epeli2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja epeli2 »

Kaloja ei kyllä kannata laittaa laittaa läpivalaisuun. En nyt tarkoita säteilyä vaan sitä, että kalapusseja joutuu varmasti näyttämään läpivalaisun jälkeenkin ja vie tietenkin enemmän aikaa. Sen varran oudoilta pussit näyttävät turvatarkastajan tietokoneella.

Pakko vielä kehaista että kun olin tulossa Portugalista niin muistin juuri ennen turvatarkastusta että perhana, pieni leatherman jäi reppuun. En halunnut luopua rakkaasta linkkuveitsestä joten pakkasin sen kännykän ja mp3 soittimen taakse niin että päällä olisi mahd. paljon tiiviistä ja pieniä sekavia osia. Läpi meni! :roll: Olin onnesta soikea.. hymyilin vielä nätisti turvatarkastajalle. Se niistä turvatarkastuksista.
Don't be a crab. Eat one.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

epeli2 kirjoitti:Se niistä turvatarkastuksista.
Joh. Työllistäviä näytelmiä, joilla on tarkoitus nostaa turvallisuudentunnetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”