Omenakotilon lopettaminen?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

hmm.. vaikea tilanne. itse olisin kyllä tuon pakastamisen kannalla.. sehän vain vaipuu horrokseen ja sen elintoiminnot hidastuvat. pakastimessa se vain lopettaa elintoimintonsa, samalla kun se ei tiedä enää mitään mistään eli on siis tajuton...
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

mjalava kirjoitti:
Sitä pitäisi yrittää olla ymmärtäväinen molempiin suuntiin. Joskus vaan käy niin, että ihminen jolle lemmikin lopettaminen tehokkaalla ja nopealla keinolla on niin vastenmielistä että pitää keksiä jokin "hellävaraisempi" keino, ja "hellävarainen tappaminen" helposti lipsuu muun kuin kivuttoman äkkikuoleman tuottamiseen.

Mika
Viisaita sanoja.

Voisin kuvitella, että yksi vaihtoehto tällaisen kivuttoman äkkikuoleman tuottamiseen voisi olla kävelyretki metsään, jossa voisi murskata kotilon kahden ison laakean kiven väliin (tai vaihtoehtoisesti tiiliskiviä käyttämällä). Kivien avulla iskuun tulisi tarvittava voima, joka myös rikkoisi kuoren.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

liisa14 kirjoitti:... jossa voisi murskata kotilon kahden ison laakean kiven väliin (tai vaihtoehtoisesti tiiliskiviä käyttämällä). Kivien avulla iskuun tulisi tarvittava voima, joka myös rikkoisi kuoren.
Eräs seikkailemaan pyrkivä kotilo putosi akvaarion vierustalla olevalle kalkkikivelle, kivi halkesi ja kotilo elää edelleen ja munii ahkerasti...

Eli en kovin viisaana pidä tiiliskivellä hakkaamista, siinä voi tiiliskivi antaa myöten... Mitä erityisen vastenmielista on ajatuksessa, että kotilo vaivutetaan horrokseen, jossa se kuolee varmasti ja tuskattomasti? Miksi pitää välttämättä murskata ja mätkiä silloin kun se ei todellakaan ole se varma tapa?
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

ParratonMonni kirjoitti:Eli en kovin viisaana pidä tiiliskivellä hakkaamista, siinä voi tiiliskivi antaa myöten... Mitä erityisen vastenmielista on ajatuksessa, että kotilo vaivutetaan horrokseen, jossa se kuolee varmasti ja tuskattomasti? Miksi pitää välttämättä murskata ja mätkiä silloin kun se ei todellakaan ole se varma tapa?
Kyllä siinä on liian hellävaraiset otteet jos ei kotiloa saa rikki. Ihan totta, kokemusta on, meillä on kasvanut ja kuollut satoja kotiloita. Tosin useimmat pallokalojen hampaissa, mutta niillä sitä voimaa onkin. Iso, pingispalloa reilusti kookkaampi kotilo jota varmaan saisi kolauttaa tiiliskivellä aika lujasti menee nätisti yhdellä puraisulla kappaleiksi. Eikä kala näytä edes pinnistelevän kummemmin. Hampaat ovat toki terävät, mikä auttaa asiaa.

Miltä tuntuu jäätyminen? En tiedä. Liiskaantuessaan kuolee vähintäänkin nopeasti, sattui se tai ei.

Mika
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

No siis.. tuntuis et kivuttominta ois kossauttaa haulikolla, mikäli on mahdollisuus. Niin kornilta kun se kuulostaakin. :P
----
><////o>
liisa14
Junior Member
Junior Member

ParratonMonni kirjoitti: Eli en kovin viisaana pidä tiiliskivellä hakkaamista, siinä voi tiiliskivi antaa myöten... Mitä erityisen vastenmielista on ajatuksessa, että kotilo vaivutetaan horrokseen, jossa se kuolee varmasti ja tuskattomasti? Miksi pitää välttämättä murskata ja mätkiä silloin kun se ei todellakaan ole se varma tapa?
Kivellä murskaamisella en nyt todellakaan tarkoita mitään hellää kananmunan rikki naputtamsta.

Se, että jokin tuntuu meistä vastenmieliseltä, ei voi kuitenkaan olla oikeutus kääntää julmaksi tai karkeaksi lopettamiskeinoksi nopeinta keinoa päästää eläin hengestä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

liisa14 kirjoitti:Se, että jokin tuntuu meistä vastenmieliseltä, ei voi kuitenkaan olla oikeutus kääntää julmaksi tai karkeaksi lopettamiskeinoksi nopeinta keinoa päästää eläin hengestä.
Edelleenkään en ole kullut perusteita, miksi horrokseen vaivuttaminen ja sitä kautta lopettaminen olisi ei-hyväksyttävä lopetuskeino?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti: Edelleenkään en ole kullut perusteita, miksi horrokseen vaivuttaminen ja sitä kautta lopettaminen olisi ei-hyväksyttävä lopetuskeino?
En minä tiedä onko se ei-hyväksyttävä, mutta kun tiedän että liiskaamisen voi tehdä nopeasti ja jäädyttämistä ei, niin mieluummin suosittelisin nopeaa tapaa. Ihan sen mahdollisuuden välttämiseksi että se jäädyttäminen olisi jotenkin epämukava tapa kuolla. Ainakin se kestää kauan. Tosin kyllä minä olen myrkyttänytkin kotiloita (kierteissarvia) isoin joukoin kalojen matokuurien yhteydessä elikkä en halua mitään suurta paheksuntaa osoittaa, ihan vaan epäakateemisesta mielenkiinnosta asiaa repostelen. Mulle kotilot ovat pääasiassa kalanruokaa ja hiekanmöyhentäjäolioita. En paheksu matojen käyttöä kalastuksessakaan. Itse asia tässä on sivuseikka, käytetyt perustelut vaan ihmetyttävät.

Mika
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Nyt tässä verrataan jo kananmunan rikkomista ISON kotilon liiskaamiseen... Haloo! Jos ei ole tuon enempää tietoa asiasta, miksi pitää esittää mielipiteitä?

Toistan ainakin kolmannen kerran tässä säikeessä: Ison omenakotilon kuori on yllättävän vahva.

Jotain vaikeuksia suomenkielen ymmärtämisessä? :o Mjalava: puhutaan hieman suuremmista kotiloista, kuin kierteiset.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

ParratonMonni kirjoitti:Nyt tässä verrataan jo kananmunan rikkomista ISON kotilon liiskaamiseen... Haloo! Jos ei ole tuon enempää tietoa asiasta, miksi pitää esittää mielipiteitä?

Toistan ainakin kolmannen kerran tässä säikeessä: Ison omenakotilon kuori on yllättävän vahva.

Jotain vaikeuksia suomenkielen ymmärtämisessä? :o Mjalava: puhutaan hieman suuremmista kotiloista, kuin kierteiset.
Ovat minulle aika tuttuja, kuten mainittua. Yksi kaloistani on sen kokoinen että kananmunan kokoinen omenakotilo menee helposti ruuaksi. Tuo kierteisvertaus koski myrkyttämistä flubenolilla, tokihan isommat kotilot kerätään muualle talteen.

Ihan isonkin omenakotilon kokoluokassa kyllä minusta liiskaamiseen pitäisi keskivertokansalaisen, vaikka vähän pienemmänkin, voimien riittää. Ymmärrän kyllä sen että jos se tuntuu pahalta, voi voimankäyttö olla ylivoimaista. Minun puolestani pakastimeen tai vaikka takkaan jos siltä tuntuu. Perusteluna vaan en ymmärrä sitä että se olisi jotenkin erityisen humaania, jos siitä ei ole selvää tietoa että niin oikeasti olisi. Ainakin se on hidasta, muuta en osaa tutkimatta sanoa.

Mika
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Meikäläisellä ei ole kokemusta omenakotiloista, mutta liialliset touhukotilot ja muunnoslimakotilot yms laitan etikkaliemeen ja heti ovat vainaita. Siis puolet etikkaa ja puolet vettä, vanha hillopurkki käy hyvin. Alunperin isoäidin puutarhatuholaisten tappamiskonsti.
Keittäminen ei ole mielestäni hyvä tapa, koska vedellä saattaa kestää, enne kun se ehtii syvälle vetäytyneen kotilon luokse. Murskaaminen on hyvä vaihtoehto.

Vaikka enhän minä näitä omppuja niin kamalan hyvin tunne :D
Elämä on rankkaa.
liisa14
Junior Member
Junior Member

ParratonMonni kirjoitti:Nyt tässä verrataan jo kananmunan rikkomista ISON kotilon liiskaamiseen... Haloo! Jos ei ole tuon enempää tietoa asiasta, miksi pitää esittää mielipiteitä?

Jotain vaikeuksia suomenkielen ymmärtämisessä?
Huoh. Joskus on itse kullakin vaikeuksia suomen ymmärtämisesssä, mutta ei se mitään. Tavataan yhdessä. Kirjoitin:

Kivellä murskaamisella en nyt todellakaan tarkoita mitään hellää kananmunan rikki naputtamsta.

Eli en VERTAA kananmunan rikkomista kotilon liiskaamiseen, ei ei. Ja jos ei kivellä saa kotilon kuorta rikki, vika on otteissa. Esim. lehtokotilo hajoaa helposti pelkästään astumalla sen päälle.

Ja vielä. Kenellä on etuoikeus esittää mielipiteitä?
zaana
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zaana »

Anteeksi vain ku änkeydyn keskusteluun, mutta mullakin ois toi omenakotilon lopetus kohta edessä. :( Kyselisin tosta jääkaapin kautta pakkaseen tavasta sen verran ,että pitääkö kotilo olla vedessä " jäädytyksen" ajan ja että saako samassa laatikossa olla useampaa kotiloa kuin yksi.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Nopeaa tapaa kannatetaan täälläkin...
Miksi kaloja ei sitten "pyörrytetä/tainnuteta" kuivalla maalla ja sen jälkeen lopullinen tappaminen?
Siinäkin asiassa suurinosa kannattaa nopeaa pään poikkasua (kyse kun pienistä kaloista).
Kotiloitani en ole lopettanut, mutta minun mieltä kalvaisi jääkaapissa liikkuva eläin,jota olen rakkaudella ruokkinut ja hoitanut ja, jonka tiedän kohta pikkuhiljaa hidastavan tahtiaan ja kuolevan. En itse siihen kykenisi.
simo12
Junior Member
Junior Member

moi

Viesti Kirjoittaja simo12 »

Sanon vaan että nopein ja kivuttomin on murskaus tai kuumaan veteen tiputtaminen.Jos ei kestä katsoa eika viitsi tappaakkaan niin menet joelle,merelle tai järvelle ja heität sen niin kauvas kuin pystyt ja unohdat koko kotilon kotiloilla on niin pienet aivot ettei ne tajua niin miten ne muka vois kärsiä ja tajuta sen ite että ne kärsii.No keksikääpäs sitte parempi selitys :mrgreen:
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Onko tuo nyt varmaa tietoa että omenakotilo vaipuu horrokseen kun sen laittaa jääkaappiin.Vai kuoleeko se vaan tuskallisen hitaasti pois.En ainakaan ole mistään lukenut että omenakotilo olisi horrostava olio/eliö.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: moi

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

simo12 kirjoitti:Sanon vaan että nopein ja kivuttomin on murskaus tai kuumaan veteen tiputtaminen.Jos ei kestä katsoa eika viitsi tappaakkaan niin menet joelle,merelle tai järvelle ja heität sen niin kauvas kuin pystyt ja unohdat koko kotilon kotiloilla on niin pienet aivot ettei ne tajua niin miten ne muka vois kärsiä ja tajuta sen ite että ne kärsii.No keksikääpäs sitte parempi selitys :mrgreen:
Kysyn vaan, että mistä tiedät tuon olevan kivuttomin tapa. Vaikutat siltä, että tietäisit sen aivan varmasti, eikä muuta oikeaa tapaa olisi olemassa. Jos sen heittä jonnekin "jorpakkoon" niin siellä se omppu varmasti kärsii. Ajattele jos sinutkin heitettäisiin jonnekin niin kauas kuin pystyy niin olisko kivaa?
96l+38l+20l
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Repe Sorsa kirjoitti:Onko tuo nyt varmaa tietoa että omenakotilo vaipuu horrokseen kun sen laittaa jääkaappiin.Vai kuoleeko se vaan tuskallisen hitaasti pois.En ainakaan ole mistään lukenut että omenakotilo olisi horrostava olio/eliö.
Selkärangattomien elintoiminnot hidastuvat viileässä. Ja omenakotilot ihan oikeasti menevät horrokseen jos elinalueensa kuivuu tai vesi viilenee kovasti ja ruokavarannot hupenevat. Lisää tietoa löytyy www.applensnail.net -sivustolta.

Ihan aikuisten oikeasti tuo jääkaappi+pakastin -vaihtoehto on todettu omenakotiloharrastajien ja -eksperttien toimesta parhaaksi tavaksi kotikeinoin lopettaa omenakotilo. Että se kylmä jakaantuu parhaiten, olisi paras pitää kotilo vesipurkissa tuon käsittelyn ajan.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Mun mielestä ehdottomasti paras tapa on tarjota se riittävän isolle kalalle ateriaksi. Ei välttämättä kotilon mutta kokonaisuuden kannalta 8O (tää on selvästi pallokala)

Mika
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Niin jos miettii omalta kohdalta miten haluaisi kuolla...joutumalla pakastimeen vai kertaheitolla :roll:

Täällä kuitenkin usein vertaillaa kalojen ym elättien kuolemaa ihmiskuolemaan niin eikös jääkaappi ja pakastin ym ole paljon enemmän kiduttamista kuin esim murskaaminen?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Ongelma tuossa ajatusketjussa on se, että me ihmiset emme ole nilviäisiä, meillä on pitkälle kehittynyt keskushermosto ja jos onnistut liiskaamaan aivot, niin sitä ollaan aika selvästi kuolleita, eikä tunneta mitään. Kotiloilta ei tuollaista päähermokasaa löydy, iso osa tyvitumakkeista (ganglia) löytyy pään alueelta, mutta ne ovat jakautuneet kuitenkin ympäri kotilon ruumiin.

Tämä johtaa siihen, että jos et onnistu liiskaamaan ihan kaikkea kerralla, niin kotilo saattaa olla vielä hengissä. Monesti näin on myös käynyt ja sen takia väki on todennut vasaralla paukauttamisen huonoksi tavaksi omenakotiloitten lopettamisessa.

Ja koska kotilot ovat vaihtolämpöisiä ja me ihmiset tasalämpöisiä, niin myöskään lämpötilan alentuminen pakastumiseen saakka ei toimi meillä samoin. Ihmisten ruumis yrittää nostaa lämpötilaa, kotiloitten ei.

Koska kukaan meistä ei ole kuollut, emme pysty sanomaan, että onko oikeasti olemassa kivutonta kuolemaa. Ja vaikka pystyisimmekin, olemme niin erilaisia kotiloitten kanssa, että se, mikä on ihmiselle kivutonta, saattaa olla ihan erilaista kotiloille.

Murskaaminen saattaa toimia jos kyseessä on pieni ja ohutkuorinen kotilo ja voimaa käytetään riittävästi (ne sormella lasiin liiskatut kotilot muuten lähtevät aina joskus liikkeelle, ilman kuortaan ja ruumis mössönä, mutta vielä elossa). Mutta kokeilkaapas murskata tyhjä merikotilon kuori, joka vastaa "seerpraomenakotilon"/tiikerikotilon kuorta. Mitä isompi kotilo, mitä paksumpi kuori, sitä vaikeampaa on tehdä hommaa siististi.

Joillekin on varmasti yksi hailee, miten kotilo lopetetaan, koska ne ovat "vain" kotiloita, mutta itse olen sitä mieltä, että kun omistamme jonkin eläimen, oli se kotilo tai hevonen, on meillä velvollisuus kykyjemme mukaan tarjota niille mahdollisimman hyvä elämä ja hyvä kuolema, jos on pakko.

Paras olisi, jos niitä kotiloita ei tarvitsisi lopettaa.

Ja jos vieläkin epäilyttää, niin menkää etsimään sitä tietoa applesnail.netin sivustolta, jossa on pitkät pätkät omenakotiloitten anatomiasta ja jossa myös suositellaan kylmäkäsittelyä ja mainitaan tuo liiskaaminen vasta toisena, ei yhtä hyvänä tapana.
zaana
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zaana »

Mä en tiiä onko toi jääkappi + pakastamis keino paras, mutta ajattelin sitä nyt kuitenkin yrittää. Onko asia niin, että kotilot laitetaan vaan rasiaa kansi päälle ja vettä sekaa, sen jälkee jääkaappiin ja sit parin tunnin päästä pakkaseen? Joku mainitsi ton toisille kaloille syöttämisen. Mua kyl kuhistuttaa muille syöttäminen, mutta niinhän se menis luonnossakin. Käyköhän syöjä kaloiksi tiikerinuoliaiset ta verkkonuoliaiset? Sitäkin vois koittaa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Isoa kotiloa en syöttäisi nuoliaisille, voisi kestää kuolema kauan ja olla tuskaisaa. Pienempi kotilo menee alas nopeasti, isompaa maistellaan pala kerrallaan.

Ja juu, kotilo rasiaan veden kanssa, jääkaappiin ja sieltä pakkaseen. Kaksi tuntia jääkaapissa saattaa olla vähän turhan lyhyt aika. Ainakin puoli päivää ehkä olisi parempi.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Joo en nuoliaisten syöntitavoista tiedä, mutta iso pallokala pistelee kyllä sellaisen reilun golfpallon kokoisen ompun naamaansa että pamahtaa. Parhaimmillaan nyt ainakin sen vasarakonstin veroinen loppu, lisäksi eipä lähde kävelemään ilman kuoria. Pienet palloset sen sijaan saattavat jäädä nakertelemaan.

Mika
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Onneksi löysin tämän keskustelun. Minulla on nyt hirveä tilanne. Joudun lopettamaan ison määrän pikkuisi omppuja :cry:
Annoin pariskunnan kutea rauhassa kun eräs liike lupasi niitä vauvoja ottaa. Kävikin niin, ettei niitä huolita. Eikä niitä huoli kukaan muukaan. Vaihtoehdot ovat siis vähissä.
Vaikka kyseessä on "vain" kotilo, ottaa koville. En pysty olemaan ajattelematta asiaa. Tiedän sen kokemuksesta.
Joka päivä oppii jotain uutta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”