Nuoliainen haussa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Nuoliainen haussa

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Meillä tuppaa noita kierteisiä olemaan jo aivan liikaa ja pitäisi päästä eroon suurimmasta osasta, lahjoituksesta ei taida olla apua kun lisääntyvät siinä määrin että varmaan pian on jo sama määrä kotiloita altaassa jos ei ennemmänkin.

Altaalla kokoa 430ltr, kalastona lähinnä monnisia, plekoja ja tetroja. Vesiarvot: pH 6,5 lämpötila 27 ja vesi pehmeä.

Jokin kiltti, eikä niinkään isoksi kasvava nuoliaislaji haussa.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Oliskohan joku pallolaji ihan mahdoton? Kimalaispallo? *villi heitto* :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jyystis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jyystis »

Mitenkäs olisi kääpiönuoliainen? Aikuismitta about 7-8 cm, parvikala, syö kotiloita ja jättää muut kalat rauhaan (myös monniset). Pitää myös lämpöisestä ja happamasta vedestä.

Oikeastaan ainoana huonona puolena kääpiönuoliaisessa on se, että se on luonnossa uhanalainen. En osaa sanoa viljelläänkö sitä myyntiä varten vai ovatko kaikki luonnosta pyydettyjä. :( Tähän varmaan voivat viisaammat vastata.
Jokaisella ihmisellä on hulluutensa -
ja usein se onkin kiinnostavinta mitä hänellä on.
Josh Billings
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Kääpiönuoliainen on poissa listalta ehdottomasti saatavuutensa ja hintansa puolesta, jos se ei sit menestykään mun altaassa niin... :?

Mulla ei oo palloista paljoa kokemusta, mutta muistaisin tavanneeni erittäin kiukkuisia sinipalloja jotka kävivät näykkimään muita kaloja, mulla on altaassa erilaisia tetroja (keisari-, kerri-, mustaneon-, rubiinitetroja ja tapparakaloja) ja kaikenlaisia pohjaeläjiä. Kuinka esim kimalaispallot sitten soveltuu muiden kalojen kanssa? Onko joitain tiettyjä joiden kanssa ei pärjää?

Nuoliainen olis mulle tutumpi laji mutta tosin nuo raita-, verkko- ja tiikerinuoliaiset saa pois sulkea kans joukosta, en halua noin isoiksi kasvavia tai monnisten silmiä syöviä..

Ehdotuksia.... :roll:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Harlekiininuoliainen? Botia kubotai, muistaakseni. Korjatkaa jos olen väärässä. Se on kuulema kiltti tapaus. Harlekiineistä taitaa tulla n. 9 cm.

Itselläni on vyönuoliaisia (botia dario), eikä ne ole kiiltomonnisten silmiä uhanneet. Eikä aiemmat tiikeritkään. Tuo silmien syönti on kyllä ylimainostettua. Mitä tarkoitat lauseella "noin isoiksi" kasvavia? Vyöstä voi tulla 15 cm, mutta niissä on kyllä kasvueroja. Minulla on yksi aika suureksi tullut (11 cm?) ja yksi on jäänyt pieneksi (6 cm?), muut ovat siltä väliltä. Ja yhtä paljon saavat ruokaa. Itse pidän näistä pirteistä ja fiksuista kaloista.

Kääpiönuoliaiset ovat Aasiassa viljeltyjä. Luin jostakin ettei niitä enää luonnosta oikein löydy, kun niiden asuinvedet on tuhottu. Mutta eikö viljeltyjä voi ostaa? Jollei niitä kukaan osta, niin niitä ei enää viljellä ja silloin laji loppuu varmasti. Näin pelkistettynä.

Ja otathan sitten mielellään ainakin viisi kappaletta? Silloin niiden seurallisuus pääsee parhaiten esille. Kolme on ehdoton minimi, mutta ovat silloin vielä arempia kuin isommassa poppoossa. Ja paljon piilopaikkoja, sekin tekee niistä rohkeita.
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Mitä tarkoitat lauseella "noin isoiksi" kasvavia?
Eli sitä etten mieluusti halua yli 10cm kasvavia, ihan siitä koituvan tilanahtauden takia.

Tuo harlekiini kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.. Ovatko kuinka harvinaisia liikkeissä, itse kun en ole aiemmin nähnyt, kuullut kylläkin. Enkä oikein pääse tätä pohojanmaata pidemmälle kalahankintaan jollen tilaa erikseen jonnekin liikkeeseen kalaa.

Mitä muita vaatimuksia tuolla harlekiinilla on?
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Minulla on kolme harlekiininuoliaista ja ovat kyllä oikein rohkeita kolmistaankin eli siis koko ajan esillä. Eivät kiusaa muita kaloja ollenkaan ja ovat innokkaita syömään pinnalta hiutaleita ja pohjalta sinne tippuvaa, siis oikeita suursyömäreitä :mrgreen: . Lämpöä altaassa n. 26-27 astetta.

Ei kai nuo harlekiinit niin kovin harvinaisia ole, vaikka aika uusi tuttavuus taitaa olla kalamarkkinoilla. Akvaariokeskuksessa niitä on ollut tarjolla aika hyvin. Olisin itse asiassa ostanut touhunuoliaisia, mutta niitä taas ei ollut ollenkaan silloin saatavilla ja harlekiini kaiketi on aika lailla samanlainen kuin se.
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Joitakin vastaavia keskusteluita näkyy löytyvän. Niissä on myös mainittu touhunuoliainen (botia rostrata) ja verkkonuoliainen (botia lohachata). Harlekiini tuntuu olevan aika suosiossa.

Lämpötila lienee harlekiinille tuo 26-27 asteen paikkeilla (netistä löytyy vaikka mitä suosituksia...), neutraalia ph:ta ja mielummin hivenen alle, tämä laji ei tarvitse kamalasti virtausta mutta saanee olla kuitenkin. Syö mukavasti kaikkea, alussa kannattaa varmaan antaa myös survareita ettei tulisi ruokalakkoa. En tosin tiedä onko nuoliaiset lakkoilevia, ruoka tuntuu olevan niiden suosikkijuttuja. :D

Ja vinkiksi voisi sitten murskata jonkun kotilon esimerkiksi, että tajuavat metsästää niitä.
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Mikäs olikaan tuon verkkonuoliaisen koko aikuisena? Onko se kuinka vaarallinen monnisten silmille? Mulla oli joskus ennen tiikerinuoliaisia eikä ne kyllä käynyt kenenkään silmien kimppuun mutta haluan silti olla varovaisella kannalla..

Täältä päin akvaarioliikkeistä tuskin vain löytyy tuota harlekiinia tai touhunuoliaista.. Valikoimat sen verran suppeat.. :roll:
tintta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tintta »

Seinäjoen Faunattaressa oli viimeviikolla kahtakin lajia nuoliaisia, en nyt vain muista enää että mitä (veikkaisin että toinen oli raita).. Touhunuoliaisia oli Garvisessa aikoinaan, nyt kun muutti Lapualle, en enää tiedä..
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Itse suosittelsin klovninuoliaisia (Botia histrionica). Hyvinkäällä niitä on ollut kauan aikaa jatkuvassa myynnissä. On todella kiltti kala. Syö ihan kaikkea ja liikkuu reippaasti päivisinkin. On äärettömän nätti ja helppohoitoinen. Kauniimpi mielestäni kuin harlekiini.
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Raitanuoliaiseen tuli sitten päädyttyä kun ei oikein muuta tarjolla ollut tiikerin ja verkon lisäksi. Kiitos kaikille neuvoista :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”