Akvaarion sisustus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kheira kirjoitti:Minä tässä tuumailin, että josko mattosuodattimen saisi hyötykäyttöön jotenkin rakentamalla siitä taustan. Koko takaseinän mittainen matto ja siihen kaiverrettuna kuviointia. Juuria ja kiven muotoja. Väri on tietenkin ongelma, mutta ottakaa kantaa. Voisiko toimia?

Miltäs muuten näyttäisi musta pienirakeinen sora akvaariossa?
Mitäs tykkäät.
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... sennus.php
Lisäsin siis vain kasvillisuutta pintaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kheira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Ehkä tuo kasvien laitto voisi onnistua. Onko sinulla, Jukka, kuvaa hieman kauemmin matossa kasvaneista kasveista? Saattaapi näyttää aika upealta. Eipä ole sitten tarvetta korneille taustapapereille. Taidan kyllä silti kokeilla muotoillakin sitä. Tulisiko siitä myrkkyjä mikäli sitä polttaisi muotoon? Voisi kyllä tukkia huokoset tuo polttaminen.

Vain yksi kommentti mustaan soraan.. onkohan sitten niin ettei se valtaosan mielestä olisi mielekästä. Luulisi ainakin, että olisi luonnonmukaisemman näköinen ainakin, koska luonnossa pohja on tumma. Miten tumma pohja vaikuttaa kalojen väriin? Onko kokemusta?

Viikonloppuna vihdoin laitan "patani taas porisemaan" ja eikun kypsymistä odottelemaan. 17 vuoden harrastuksen jälkeen tuli pidettyä parin vuoden tauko ja nyt on aika aloittaa kaikki puhtaalta pöydältä.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

niin, en kyllä osaa sanoa.. kyllähän se varmaan aika hyvin korostaa kalojen värejä, ainakin jos on kirkkaita kaloja eikä esim mustia :D
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Mun mielestä musta pohja on kivan näköinen mutta soran sijasta laittaisin mustaa hiekkaa... [;)]
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

voiko noita kasveja ihan kylmän raa'asti nostaa tuolta pohjalta ja sitten jakaa ne pienenpiin nippuihin? (tarkoitan noita muutamaa etualan kasvia joita ehkä vois jakaa) vai mitä mun oikeen pitäis noille kasveille tehdä? [;)]
hiilidioksidi pullon hommaan mahd. pian kunhan koeviikon stressi helpottaa [:I]
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Hiilidioksidi tekee kummia, älä vielä tee mitään. Jonkin tuuhean puskan voisit myöhemmin lisätä. Itse sain juuri lahjoituksena ämpärillisen karvalehteä ja sain siitä ison puskan, (kun puuhastelin sen kanssa pari tuntia) ja olin tosi tyytyväinen lopputulokseen. Nyt odottelen että joku lahjottaisi Rotalaa, että saisin siitä toisen ison pöheikön.
Vinkkinä muillekin. Karvalehti kun ei kasvata juuria, niin sidoin sitä nippuihin ja laitoin painoksi ison ruuvin. Helppoa siirrellä tarvittaessa ja hyvin kasvaa.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

okei, nyt täytyy vaan jotenki saada se hiilari juttu.. kun semmosen hökötyksen rakentaminen ei ehkä oo ihan mun juttu :?
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Aion nyt sanoa sen, mitä kaikki ajattelevat mutta kukaan ei kehtaa sanoa: Heitä ihmeessä tuo (todella) mauton "antiikkiruukku" menemään! Akvaarion pitäisi näyttää luonnolliselta, eikä miltään muovisen replika-antiikin loppusijoituspaikalta. En ymmärrä. Metikkö on täynnä kiviä ja kantoja, luonnon omaa sisustusmateriaalia ja ihmiset silti tunkevat akvaarioonsa jotain muoviroinaa. Sitten sanotaan, että "on kiva kun olohuoneessa on pala luontoa."

Ja kun aiheesta oli puhe, en ikinä pysty ymmärtämään niitä merirosvolaivoja ja sukeltajia. Vai onko niiden tarkoitus luoda mittakaavaharha, että kardinaalitetrat ovatkin itse asiassa metrisiä silakoita?
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

okei, kiitos että sanoit suoraan! voinko ihan metiköstä hakea siihen jonkun kannon tilalle? vai istutanko vaan kesveja enkä ota siihen tilalle mitään?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Siihen ruukun tilalle sopisi mukavasti joku kohtuullisen kokoinen kanto, se näyttäisi hyvälle. Kantoon voi istuttaa jaavansaniaista tai anubiasta, niin kaikki kasvit ei ole vain pohjalla.
mariana
Senior Member
Senior Member

SP kirjoitti:okei, nyt täytyy vaan jotenki saada se hiilari juttu.. kun semmosen hökötyksen rakentaminen ei ehkä oo ihan mun juttu :?
Ei se mikään vaikea homma ole, tuossa ketjussa hyvät kuvat kuinka semmonen tehdään:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=10446
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

oli tosi selkeitä ja hyviä kuvia!
miläköhän on noihin reijät tehty.. pitäis varmaan olla "tiiviimmäät" kuin vain veitsellä puhjotut ettei tulisi vuotoa..
meneekö ton pesupullon letku niin että se on vaan yhtä letkua vai niin että siinä on kaks eri letkun pätkää? (tajuuko tosta mun höpötyksestä mitään..?)
kun mulla ei ole mahdollisuutta sijoittaa pulloja altaan yläpuolelle niin pitääkö sitten olla se takaiskuventtiili?
ja laitetaanko se letku siis kiinni siihen ilmastinkiveen?

tunnen itteni ehkä vähän tyhmäks ku tuntuu että kaikki muut tajuu ja osaa nää asiat..[;)] mutta ehkä mäki jonkun ajan kuluttua oon taas vähän viisaampi..
mariana
Senior Member
Senior Member

Reijät voi tehdä vaikka poraamalla. Itse kiljupullosta menee erillinen letku pesupullon pohjalle ja pesupullon korkista sitten letku akvaarioon. Letkut voi myös tiivistää silikonilla kuten itse olen tehnyt. Jos sijoitat pullot akvaarion yläpuolelle niin et tarvitse takaiskuventtiiliä.
Kyllä kaikki muutkin ovat nämä asiat joutuneet itse opiskelemaan, kukaan ei ole seppä syntyessään! [;)]
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

en saa laitettua pulloja akvaarion yläpuolelle koska siinä ei ole kauhean paljon tilaa (kalteva katto :?)

sitten täytyykin vaan käydä ostoksilla ja kokeilla sen väsäämistä, enää se ei kuulostakaan niin mahdottomalta :D

sitten kun se aine loppuu niin pitääkö aina tehä uus rakennelma vai voiko sen uuden tehä siihen vanhaan? [:I]
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

SP kirjoitti: sitten kun se aine loppuu niin pitääkö aina tehä uus rakennelma vai voiko sen uuden tehä siihen vanhaan? [:I]
Ai kiljukiisselikö? Joo, siihen vanhaan tietenkin... tai osta varapullo, johon teet seoksen valmiiksi, kun edellinen panos alkaa olla loppu.

Samalla tulee testattua käyntiinlähtö ja alkukuohahduksen voimakkuus ennen järjestelmään kytkemistä. :mrgreen:
-=Rami=-
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

oei, kiitos. ihanaa ku tuntee oppivansa jotakin :D saako akvaariosilikonia ihan tavis rautakaupoista?
lion king
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lion king »

SP kirjoitti:oei, kiitos. ihanaa ku tuntee oppivansa jotakin :D saako akvaariosilikonia ihan tavis rautakaupoista?
Kyllä sitä melkein joka paikasta missä silikoneja ylipäätään myydään, niin löytyy.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

ai nii, eihän siinä kiljupullossa ollukaan muita reikiä ku korkissa eli voi vaikka tehä toiseen pulloon :D mutta mitenkäs se takaiskuventtiili? [;)]
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

SP kirjoitti: mutta mitenkäs se takaiskuventtiili? [;)]
Mitä siitä? Että pitääkö olla vai ei? Pesupullollisessa systeemissä ei ehkä niin must, mutta muuten kyllä... ne muovi/kumiset menee kyllä vähän väliä tukkoon... mistähän löytyisi parempi?
-=Rami=-
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

niin siis pitääkö olla kun en saa pulloja akvaarion yläpuolelle :D ja mistä sellaisen saa ja miten se laitetaan hökötykseen? :mrgreen:
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

SP kirjoitti:niin siis pitääkö olla kun en saa pulloja akvaarion yläpuolelle :D ja mistä sellaisen saa ja miten se laitetaan hökötykseen? :mrgreen:
"Pitää" olla. Semmoisen saa akvaarioliikkeestä eurolla parilla. Katkaiset sen altaaseen menevän (silikoni)letkun ja pökkäät venttiilin siihen katkaisukohtaan, siten että venttiilissä oleva nuoli osoittaa halutun kaasun virtaussuunnan. Laita se vaikka venttiili sinne 'lähemmäs vedenpintaa', niin lappoilmiön sattuessa vesipatsas on mahdollisimman pieni tai kiljun kiehuessa venttiili ei mössöönny.
-=Rami=-
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

Eli siis suunnilleen tuohon kohtaan josta letku tulee pois akvaarion sisältä? Mikä on hyvä kaasun virtaussuunta? Joo, pakko kysyy kaikkee :D
aask
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aask »

Moikka,
Rupesin tätä viestiketjua lueskelemaan ja kuvia katselemaan, niin kumma kyllä - uusi tausta tekee ihmeitä.
Vielä kun saat taka-alalle reilusti kasveja, niin johan alkaa näyttää paremmalle. Ei tuo akvasi siis nytkään mikään huono ole!
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

SP kirjoitti:Mikä on hyvä kaasun virtaussuunta? Joo, pakko kysyy kaikkee :D
Hyvä suunta sille hiilarille on pullosta letkua pitkin altaaseen... jos laitat venttiilin väärin päin, niin toivotaan että jokin letkuliitos pettää ennen pullon kosahtamista. Eli puhalla siihen venttiiliin ennen asennusta, niin hokaat miten se toimii & asennetaan.
-=Rami=-
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

Okei, kiitos! Tarvikkeet saan luultavasti ensi viikolla eli sitten voin alkaa väsäilemään :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”