Jokirapu lemmikkinä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Manga
Starting Member
Starting Member

Jokirapu lemmikkinä

Viesti Kirjoittaja Manga »

Millainen on jokirapu lemmikkinä, onko kokemusta?Ajattelin pyydystää sellaisen lemmikiksi akvaarioon (jossa ei ole kaloja).Mitäköhän mieltä rapu olisi veden lämpötilasta, n.25 astetta?Ja muutenkin, pärjäisiköhän? :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuohon mitään osaa sanoa, mutta miten kuitenkin olisi jokin akvaarioissa pidettävä rapu. Sellaiset kun kestävät tuota talvista korkeahkoa lämpöä paremmin kuin kotimainen rapu.
Elintavoiltaan ja käytökseltään ne ovat kuitenkin kaikki "rapuja".
Itse olen innostunut taskuravuista.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Re: Jokirapu lemmikkinä

Viesti Kirjoittaja hannu »

Manga kirjoitti:Millainen on jokirapu lemmikkinä, onko kokemusta?Ajattelin pyydystää sellaisen lemmikiksi akvaarioon (jossa ei ole kaloja).Mitäköhän mieltä rapu olisi veden lämpötilasta, n.25 astetta?Ja muutenkin, pärjäisiköhän? :mrgreen:
Itselläni ei ole noita ollut, mutta eräs tuttuni on noita koittanut akvaariossa pitää. Ravut kuulemma kuolivat aina kevättalvella. Varmuudellahan tuon perusteella ei voi tietää, mihin ravut lopulta kuolivat, mutta korkea lämpötila ympäri vuoden vaikuttaisi aika todennäköiseltä vaihtoehdolta.

Hannu
m94
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja m94 »

Mulla on kyllä on ollut tavallista rapua hyvin noi menesty harmi vaan että toi ite tehty ISO loota oli läpi näkymätön :( .
Joki rapu? öö mikäs se se on enpä oo kuullu koskaan :? [:I]
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

m94 kirjoitti:Joki rapu? öö mikäs se se on enpä oo kuullu koskaan :? [:I]
Jokirapu, eli Astacus astacus
-Sami-
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

mun kaverilla kuoli juuri liian tasaiseen lämpötilaan ja siihen ettei päässyt "talvehtimaan". eli olis tarvinnut sen kylmän kauden kuten luonnossa on.

Eli sijoittaa olis pakko veden viilentäjään tai muuten vahtia että vesi on siis akvassa lähellä luonnon joen talvilämpötilaa.

mä kyllä valitsisin helpomman tien ja ottaisin ravun akvakaupasta. Ne on aivan samanlaisia touhottajia mutta kestävät vaan sitä lämpötilaa paremmin.

Tiia
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

mun kaverilla kuoli juuri liian tasaiseen lämpötilaan ja siihen ettei päässyt "talvehtimaan". eli olis tarvinnut sen kylmän kauden kuten luonnossa on.

Eli sijoittaa olis pakko veden viilentäjään tai muuten vahtia että vesi on siis akvassa lähellä luonnon joen talvilämpötilaa.

mä kyllä valitsisin helpomman tien ja ottaisin ravun akvakaupasta. Ne on aivan samanlaisia touhottajia mutta kestävät vaan sitä lämpötilaa paremmin.

Tiia
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

m94 kirjoitti:Mulla on kyllä on ollut tavallista rapua hyvin noi menesty
"Tavallinen rapu"?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
m94
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja m94 »

Sami kirjoitti:
m94 kirjoitti:Joki rapu? öö mikäs se se on enpä oo kuullu koskaan :? [:I]
Jokirapu, eli Astacus astacus
Ai! tommonen mulla on sitten olluki nuita :mrgreen:
Manga
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Manga »

Siis Suomen vesissähän elää kahdenlaista rapua, joki- ja Amerikasta tuotua täplärapua.Minulla nyt sitten on tuollainen jokirapu elättinä :mrgreen: Ajattelin, että jos sen laittaisi talveksi pieneen vesipurkkiin ja jääkaappiin, siellä olisi edes vähän viileämpää.Miten ravut talvehtii?Menevätkö horrokseen vai elelevät pohjassa koloissaan, syövätkö vai paastoavatko? o.O
Ihan kiinnostuksesta haluan kokeilla pitää jokirapuja :D
m94
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja m94 »

Tee syvä piha allas :) nii ja mulla soi räkmixsiä
jintti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jintti »

Hyvät ihmiset! Suomen lain mukaan luonnonvaraisten elukoiden ottaminen elätiksi [ns. 'lemmikiksi'] on kielletty! Pätee myös jokirapuihin! Jotain voisi päätellä jo siitä, että säännölleen olette onnistuneet tappamaan ravut... Jotain tolkkua sentään! :x
aalha
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aalha »

Lemmikiksi ottamiskielto koskee vain lintuja ja nisäkkäitä! Rauhoittamattomia tätä alkeellisempia eläimiä (esim. kyykäärmeen) saa aivan laillisesti ottaa elätiksi. Kaloja, rapuja jne. saapi pyydystellä ihan vapaasti.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

aalha kirjoitti:Lemmikiksi ottamiskielto koskee vain lintuja ja nisäkkäitä! Rauhoittamattomia tätä alkeellisempia eläimiä (esim. kyykäärmeen) saa aivan laillisesti ottaa elätiksi. Kaloja, rapuja jne. saapi pyydystellä ihan vapaasti.
Saa kyllä mutta kannattaako? Miksi ottaa se rapu kotiakvaarioon kuolemaan kun niitä ei saada altaissa viihtymään? Esimerkiksi sinirapu, marmorirapu tai monet katkaravut olisivat allaselämään sopeutuneita ja varmasti yhtä mielenkiintoisia. Vai pitääkö saada sellainen extremerapu jota ei muilla ole [;)] ?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
aalha
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aalha »

No ei missään tapauksessa kannata, ellei voi asianmukaisia oloja järjestää. Kysymys oli saako; ja saa. Eläinsuojelulaki edellyttää sitten asianmukaiset olot ja hoidon. Jokirapua voi pitää akvaariossa, jos sille pystyy järjestämään vuodenkierroltaan suomalaisia vesistöjä vastaavat olot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”