Kynsisammakon poikasista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pupunakisu
Starting Member
Starting Member

Kynsisammakon poikasista

Viesti Kirjoittaja pupunakisu »

Olen itse Tampereella kurssilla ja avomies kotona Äänekoskella hoitaa akvojani. Tietysti nyt kun olen itse reissussa on akvaan ilmestynyt kynsisammakon pienen pieniä nuijapäitä!

Ihanaa ja itku meinaa onnesta tulla!

Mutta:: Mitenkäs niitä ovat muut hoitaneet? Ruokinta? Laittaako eri altaaseen kuin vanhempansa vai antaako olla? Taitavat aikuiset sammakit pistellä poskiinsa? Käykö kalanpoikasten ruoka, kun kuulema aikuisten hiutale käy kuulema sammakeille. En kyllä ole anatnut mutta....

Kokemuksia kehiin! :D
120 L miekkapyrstöjä, partis ja peruskotilot sekä 98L kaksi kynsisammakkomöllöttäjää
Mintel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Mua kiinnostaisi myös kuulla tästä aiheesta... Huomasin nimittäin meidänkin sammakkoaltaassa äsken pienenpieniä Sampovauvoja! Edellisyönä oli kova kurnutus ja aamulla huomasin, että oli ilmestynyt kutua. Äsken sitten keräsin niitä pieniä nuijapäitä haavista väsäämääni poikasaltaaseen. Mulla ainakin on tossa pienessä 50-litrasessa altaassa niin tehokas suodatin, että pienet sammakkovauvat menevät nopeasti sinne, jos niitä ei kerää turvallisempaan paikkaan. Ja luulenpa, että noi isommat sammakot voisivat syödäkin niitä pikkusia.
Elikkä täälläkin nyt sitten odotellaan pikaisesti Sampovauvojen hoito-ohjeita!
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Varmastikin sivuilta www.herppi.net ja www.sammakkolampi.net saa paremmin tietoa kuin täältä. Siellä on sammakoihin erikoistunut porukka, jotka osaavat takuulla vastata näihinkin kysymyksiin. :)

Onnittelut perheenlisäyksen johdosta! :D
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Pikku sammakonpoikasia on myös meille ilmestynyt. Tietoa en ole löytänyt - ainakaan nuista linkeistä, mitä annettiin. Siirsin isompia poikasia toiseen altaaseen, mutta en tohtinut laittaa suodatinta päälle, etteivät joudu sinne. Miten olette tämän ongelman ratkaiseet? Kait kuitenkin veden virtauksesta ja suodatuksesta tulisi huolehtia?

Poikaset jotka siirsin,oli vielä niin pieniä, että pelkäsin niiden tippuvan haavin silmukoiden läpi, niinpä kalastin niitä ihan lasipurkilla. Sitten huomasin kannossa myös elämää, juuri ja juuri silmälle erottuvia pikku sinttejä sinkoili edestakaisin - onkohan nämäkin tulevia sammakoita? Nämä ovat kymmenen kertaa pienempiä mitä ne, joita olen jo siirtänyt ja nekin ovat tosi pieniä!

Kertokaa kokemuksianne miten teillä on menny -ovatko poikaset vielä hengissä ja miten olette ruokkineet yms.?

Minusta ei kyllä pitänyt mitään sammakon kasvattajaa tulla, mutta näin tämä vie mennessään ku on niin mielenkiintoista hommaa. :D
Liekki
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liekki »

Kun käyttää herppinetissä hakusanoja: kynsisammakon AND lisääntyminen saa vastauksen ja ohjeet ruokintaan :)

Aluksi hiivaa, artemiaa ja siitä sitten koon kasvaessa änkyrimatoihin ja surviaisiin.
Mintel
Starting Member
Starting Member

Mitäs teidän muiden sammakkovauvoille kuuluu nykyään? Ovatko vielä hengissä? Onko tullut lisää vauvoja?
Mulla ne ensimmäiset kääpiökynsisammakkovauvat kuolivat silloin, mutta ei kulunut kauaa, kun sain uuden mahdollisuuden! Siinä välissä ehdin hankkia vauvoille erillisen noin 15-litrasen poikasaltaan, mihin sitten aina siirrän kutua sitä mukaa, kun sitä tulee.
Poikasaltaassa on pieni suodatin, josta otin sienen pois sisältä ja viritin sen siihen suodattimen ulkopuolelle. Siihen vielä sukkahousu päälle niin sieni pysyy paikallaan ja poikaset eivät pääse suodattimeen. Homma toimii!
Vanhimmat sammakkovauvani ovat nyt vähän vajaan kolmen viikon ikäisiä ja noin 5-7 millimetrin pituisia. Loput ovat siitä nuorempia. Yhteensä niitä on kymmeniä pikku nuijapäitä. Viime yönä tuli taas lisää kutuakin.
Olen tähän asti syöttänyt pikkuisille JBL:n Nobil fluidia (nestemäinen poikasruoka) noin 4-5 kertaa päivässä. Vasta eilen kokeilin antaa isommille myös murennettua hiutaleruokaa ja vesikirppuja. Kyllä nekin jo kelpasivat...
Nyt odottelen kovin toiveikkaana, että jospa niistä pikkusista joku kasvaisi ihan aikuiseksikin... Näyttää mielestäni aika lupaavalta tällä hetkellä. Olisihan se ihanaa, jos akvaariossani uiskentelisi ihan oma kasvattamani aikuinen kääpiökynsisammakko (ja mielellään vaikka useampikin).
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Itselläni ei ole enää sammakoita - ei pieniä eikä isoja...
Mintel
Starting Member
Starting Member

Kaksi vanhinta sammakkovauvaani täyttää ensi lauantaina viisi viikkoa. Viime viikonloppuna niille oli ilmestyny pienet takajalat ja nyt niissä näkyy jo varpaatkin! Kovin pikkuiset yrittää jo potkia vauhtia niillä pikkujaloillaan.
Eilen huomasin, että etujalatkin on alkanu kehittymään... Tosin ne on vasta sellaset pienet nystyrät vaan siinä sivuilla, mutta nopeasti ne siitä varmaan kasvaa.
Jalkojen ilmestymisen jälkeen poikaset ovat alkaneet viettää enemmän aikaa altaan pohjalla, kun taas ne pienemmät on vallan siinä pinnalla.
Voi tätä ihanaa perheonnea!
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”