Annoin pikkusormen, se vei koko käden

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Rvanirppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:30, 25.03.2005
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Nyt olen jo todella pienen askeleen päässä altaasta! Sain nimittäin vuoden työpestin!! :mrgreen: Nyt taitasin raskia ostaa jopa sen liki 400 litrasen.



Ou jeee!!! 8-)
Pulipuli
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 09:26, 07.04.2005

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Mä suosittelisin sulle seeprakirjoahvenia! Niillä on tiikerimäinen väritys, niillä on luonnetta ja ne kasvaa melkein 15 senttisiksi näyttäviksi kaloiksi. Itsekin niitä aion hankkia. Tosin tämä laji on niin vilkas ja territoriaalinen, että herkimpiä kala-lajeja en suosittele allastovereiksi. Kavereiksi seeproille käy partamonnit+muut kestävämmät plekot ja monnit (ei monniset!) ja muut vilkkaat ja äksyt kirjoahvenet ja esim. jotkin barbit. En saanu sulle kuvaa tänne kun olen niin tyhmä, mutta käy ihmeessä googlettamassa niin johan löytyy. Englannin kielinen nimi on convict cichlid (seeprakirjoahven). mainittakoon lisäksi, että laji lisääntyy helposti ja on hyvin kestävä, eli sallii pienet virheet hoidossa. :mrgreen:
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Pulipuli kirjoitti: Englannin kielinen nimi on convict cichlid (seeprakirjoahven). mainittakoon lisäksi, että laji lisääntyy helposti ja on hyvin kestävä, eli sallii pienet virheet hoidossa. :mrgreen:
Hieman varoituksen sanaa, laji todellakin lisääntyy helposti, jopa liiankin ja jossain vaiheessa voi olla ongelmia päästä jälkikasvusta eroon, kun allas alkaa ylikansoittua :|
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:30, 25.03.2005
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Nyt väki alkaa mua viimeistään pitään hulluna ja päättämättömänä.

Kirsikkabarbeja, ja monnisia?? Luulisin menevän :roll:
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Rvanirppu kirjoitti:Nyt väki alkaa mua viimeistään pitään hulluna ja päättämättömänä.
Niin alkaaki :mrgreen:
Kirsikkabarbeja, ja monnisia?? Luulisin menevän


Menee toki. Noiden seuraan voisi ajatella avainpariskuntaakin :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:30, 25.03.2005
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Nyt oon sitten saanu lisää infoa altaasta joka tulee olohuoneeseemme. Allas on kokoa 209l.

Tässäpä nämä tekniset vempeleet, riittäkö suodatin? Kuulemma ku paketeissa pakkaa olemaan aika alimitoitetut noi vehkeet. :roll:

suodatin resun 700 ( 700 litraa/h)
Lämmitin 200w resun

Kalastoksi näillänäkymin parvi tetroja tai barbeja sekä pohjalle monnisia.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Onko tuo resuni ulko- vai sisäsellainen?

Jos ulkosuodatin niin mielestäni piisaa hyvin alkuun, jos taas sisä- niin sitten vähän siinä ja siinä. Voi olla aika tiuhaan tukkosena.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

luulisin tuon kokoiseen tulevan sisäsuodatin, siis jos akvaario ollaan ostamassa kaupasta. Itse lisäisin ulkosuodattimen pyörimään ja pitäisin tuon sisiksen varalla, tai mikäpä estää laittamasta kumpaakin akvaarioon.
Lyhyesti siis. jos paketissa tulee sisäsuodatin niin osta jostakin halvalla ulko sellainen myös.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:30, 25.03.2005
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Akvaario on todellakin tulossa kaupasta, ja pakettina. Ja sisäsuodatin on kyseessä. Löytyy Kalajutun sivuilta.

Pitää varmaan lähteä tutkailemaan ulkosuodatin tarjontaa, ja tutustua siihen vempeleeseen muutenki. Tutumpia ovat noi sisäjutut. Lomareisulla tuli tietty käytyä lemmikkiputiikkeja ja slagin olin saada noista suodattimien hinnoista. :?


Tietysti voisin koittaa saada vaihtaa tuohon pakettiin suodattimen suurempi tehoiseen :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”