Virtausta vähemmälle?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuska
Starting Member
Starting Member

Virtausta vähemmälle?

Viesti Kirjoittaja Tuska »

Minulla on akvaariossani yleensä vähemmän virtaavista vesistä kotoisin olevia kaloja, kuten taistelukala ja rihmakaloja. Mietin, että miten saisi akvaarion virtausta vähemmälle, kun varsinkin putsauksen jälkeen (suoritan n. kerran kuussa, yleensä siinä vaiheessa vielä toimii mutta ei täysillä (sienen jätän rauhaan)) tuntuu siltä että kalat eivät viihdy kun vesi virtaa niin että meinaavat joutua virran vietäväksi. Etenkin taistelukalat koiraat, jotka eivät eviensä kanssa ole mitään mestariuimareita.. Onko teillä jotain vinkkejä, millä virtauksen saisi pienemmäksi edes osassa akvaariota? Olen laittanut säätönnapista virtauksen pienimmälle, mutta eipä se kovin hiljaa silti virtaa. Lisäksi olen koittanut laittaa suodattimen puhaltamaan sivuseinään kovimmat "höyrynsä". Suodattimeni on Fluval 4. Sain akvaariokauppiaaltani ymmärtää, että "puoliteholla" toimiva suodatin kuluttaa moottoria ja vähentää käyttöikää. Totta vai tarua?
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Fluval 4 kieltämättä on aika tehokas puhallin... Voit ostaa akvaariokaupasta suihkuputken suodattimen nokkaan, se tasoittaa virtausta melko paljon. Ellei sekään riitä suoraan, voit kääntää suihkuputken reijät kohti lasia eikä avovettä. Minä en keksi, miksi tehoa ei voisi vähentää ja miksi se kuluttaisi moottoria. Ko. vipstaakihan vain vähän kuristaa imupuolta eli tekee ihan saman kuin jonkin verran tukkeentunut suodatinpatruuna. Jos suodattimen läpi minimissään virtaava vesimäärä ei riitä moottorin jäähdyttämiseen, on vehje todella huonosti suunniteltu.

Ymmärsinkö oikein, sinulla on useampi taistelukalakoiras altaassa? Ilmeisesti keskenkasvuisia vielä. Aikuiste taistoäijät ottavat toisistaan mittaa siihen asti, että toinen kuolee. Yleensä toinen kuolee hetken päästä saamiinsa vammoihin... Niitä ei voi pitää kuin yhtä per akvaario ellei tilaa ole uima-altaallista.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Se suihkuputki kannattaa siis sovittaa suodattimen ulostuloon letkunpätkän avulla, letkua kääntämällä hieman mutkalle saa suihkuputken altaan lasiin kiinni parilla imukupilla. Jos virtaus on edelleen liian kovaa, voi virittää toisenkin suihkuputken perään. Olen kiekkoaltaassa nähnyt jopa kolmen suihkuputken jonon...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

-Alix- kirjoitti:Olen kiekkoaltaassa nähnyt jopa kolmen suihkuputken jonon...
Meillä oli 189 litraisessa kyhmyaltaassa 950 l/h puhaltavan Eheim 2026:n kanssa takaseinän pituudelta suihkuputkia. Siinä oli vain se huono puoli että pikkulimaska tempautui pinnasta etulasia myöden alas ja takertui kasveihin. Muuten oikein hyvä ratkaisu, nopeaa virtausta ei ollut kuin ihan pinnassa ja etulasin yläosassa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

RPekka kirjoitti:Meillä oli 189 litraisessa kyhmyaltaassa 950 l/h puhaltavan Eheim 2026:n kanssa takaseinän pituudelta suihkuputkia. Siinä oli vain se huono puoli että pikkulimaska tempautui pinnasta etulasia myöden alas ja takertui kasveihin.
Pikkulimaska ei elä uppeluksissa. Jos sitä on ja virtaus kasvaa niin, että limaska joutuu veden alle, se kuolee melko pian. Riesa on siis vain hetkellinen.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

saurama kirjoitti:Pikkulimaska ei elä uppeluksissa. Jos sitä on ja virtaus kasvaa niin, että limaska joutuu veden alle, se kuolee melko pian. Riesa on siis vain hetkellinen.
Niin minäkin luulin. Kyllä se viikon-pari siellä upelluksissakin pärjää ja pinnalla kasvaa koko ajan lisää. Vedenvaihdon yhteydessä tai muuten kasvien heilahtaessa sitten koko allas pölähtää vihreäksi kun limaska lähtee liikkeelle lehtien alta.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Uuh! Minä haluaisin kokeilla tuota vesiota. Minä kuulun siihen kummaan kastiin joka on jopa yrittänyt kasvattaa limaskaa eikä onnistunut siinä :roll: Syyn olen aina heittänyt kovan pintavirauksen piikkiin...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”