Kalastoni 240 tai 317 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulipuli
Member
Member

Kalastoni 240 tai 317 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Moi!

Nyt vihdoinkin olen keksinyt itselleni uudenlaisen kalaston! Hahaa! Olen siis hankkimassa 240 tai 317 litrasen akvan kesän lopulla ja olen paljon miettinyt kalastoa.. Mutta tässä lopputulos! Tadaa! :)

-2 tai 4 seeprakirjoahventa
-6-8 platya tai miekkapyrstöä
-partamonni pariskunta tai jokin muu kovempaakin vettä kestävä pleko (alle 20 cm)

Miltä kuullostaa? Veden PH olis 7-7,5 ja kovuus noin 10 luokkaa.. Ajattelin, että seeprat ja suomessa kasvatetut platyt ja miekkapyrstöt menestyis tällaisessa vedessä, samoin kuin partamonnit..

Mitä muita kovempaa vettä kestäviä plekoja on? Ei sais olla yli 20 senttiä..

Miten veden sais kovemmaksi kun tuo vesijohtovesi on melkoisen pehmeätä.. Olen nähnyt akvaariokaupasta saatavia vedenkovetus-pulvereita, paljonko ne maksaa? Olisko muuta vaihtoehtoa? Mistä aineita saa ja paljon maksaa? 8O
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalastoni 240 tai 317 litraseen..

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pulipuli kirjoitti: -2 tai 4 seeprakirjoahventa
-6-8 platya tai miekkapyrstöä
-partamonni pariskunta tai jokin muu kovempaakin vettä kestävä pleko (alle 20 cm)
Seeprakirjot kyllä vetävät kitaansa platyt ja muutkin kalat... Tappelevat keskenään ja lisääntyväk kuin rotat, edes akvaariokaupat eivät yleensä huoli näiden terroristien jälkikasvua.

Parempi vaihtoehto voisi olla vaikkapa...
Sateenkaarikirjoahven tai haaremi perhoskirjoahvenia?
Lisätietoa ahvenlajeista.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Pulipuli
Member
Member

Ei ei, kyllä mä nyt välttämättä haluan niitä seeprakirjoahvenia.. Onko niin, että seeprat (max.15 cm) söis muka partamonneja (tietty ei ihan poikasia samaan altaaseen :roll: ) tai miekkapyrstöjä? Miekkapyrstötkin tulee yli 10 senttisiksi.. Hmm..

Pitäskö mun nyt sit harkita lajiakvaariota seeproille? Eikö muka partikset käy allaskamuiks? Ja miekkapyrstöt.. Kyllä nyt tahtoo jo epäillä äsköstä väitettä.. [;)]
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Jos välttämättä seeproja tahdot niin pariskunta niitä ja seuraksi vaikka partamonni. Kaiken vapaassa vedessä uivan syövät kyllä, platyt eivät 10cm mittaa tule näkemään seeprojen seurassa, valitettavasti.

Minulla seeprapoika pelotteli hyökkäyksillään agressiivisen partamonnikoiraan (melkein 15cm lotko) ja aikuisen, vihaisen sinirapukoiraan melkein hengiltä. Näiltä ahvenilta kun ei löyty ensinnäkään tajua siitä minkä kokoisia ovat (käyvät vaikka minkä kokoisten päälle) tai siitä ettei ihan kaikkea mikä kitaan menee kannata syödä.

Muistaakseni jollakulla täällä (avainko se oli, huhuu? [;)]) seeprat tuhosivat jopa aikuisia tiikeribarbeja ja kyseessä on sentään reilusti rajumpi ja korkeaselkäisempi kala kuin "pitkulanmallinen" platy.

Kannattaa todella harkita jos seprakirjoja haluaa, ovat agressiivinen ja räjähdysmäisesti lisääntyvä laji.
Pulipuli
Member
Member

No kyllä olen niitä seeprakirjoaffenia haluamassa.. Sun seeprakirjot on ollu kyllä sitten aika äärimmäisen agressiivisia, Andrianna.. Olen itse nähnyt paljon rauhallisemman oloisia seeproja, ja vielä kutuaikana. Toinen kiinnostava laji olisi tulisuu, mitenkäs se pärjäisi seeprojen kanssa jos hankin sen yli 300 litrasen altaan? Sitä en kyllä vieläkään ymmärrä, että miten esim. 12 senttinen miekkapyrstönaaras voi mahtua 15 senttisen seeprakirjoahvenen suuhun.. Luulis, että 15 senttinen kala syö korkeintaan alle 5 senttiset kalat.
kettricken
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kettricken »

Mun seepra myös ahdisteli partista. Litroja oli 400 eikä muita kaloja (koska se seepra oli jo syönyt ne muut kalat). Joten ole varovainen niitten seeprojen kanssa, niistä ei voi tietää millaisen yksilön saa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Pulipuli kirjoitti:No kyllä olen niitä seeprakirjoaffenia haluamassa.. Sun seeprakirjot on ollu kyllä sitten aika äärimmäisen agressiivisia, Andrianna..
Adrianna vaan :mrgreen:
Ei tuo kovin äärimmäinen ollut, vasta lapsikin vielä. Ihan normaalia käytöstä seeprakirjolta.
Pulipuli kirjoitti:Sitä en kyllä vieläkään ymmärrä, että miten esim. 12 senttinen miekkapyrstönaaras voi mahtua 15 senttisen seeprakirjoahvenen suuhun.. Luulis, että 15 senttinen kala syö korkeintaan alle 5 senttiset kalat.

Väännäkö rautalangasta? Tarkoitin että kun ostat sen pienen seeprakirjon/seeprakirjot, ostat varmaan samalla pienet miekkapyrstöt. 5cm miekkis meneekin 10cm venyvät seepran kidasta alas että hupisi vaan. Seeprakirjon poikasilla kasvuvauhti kun on huima.

Ihan ahvenista yleisesti, kaikki samankokoinen ja itseään pienempi on ruokaa. Eivät ne luonnolleen mitään voi, joten pienempää kalaa sinne en suosita. Kokeillahan voi ja saattaa olla että toimiikin. Jos ei, seepra saa kalliin lounaan kanssa-asujista.

Ps. Missä näit rauhallisesti kutevia seeproja? Altaan koko & muu kalasto?
kettricken
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kettricken »

Pulipuli kirjoitti: Sitä en kyllä vieläkään ymmärrä, että miten esim. 12 senttinen miekkapyrstönaaras voi mahtua 15 senttisen seeprakirjoahvenen suuhun.. Luulis, että 15 senttinen kala syö korkeintaan alle 5 senttiset kalat.
Mun kiva seepra myös repi kavereitaan hengiltä... Eli siis nyppi suurempiaankin niin pahasti että olisivat kuolleet vammoihinsa jos en olisi siirtänyt kaloja pois.

Mukavia katsellahan seeprat ovat, mutta minun kokemuksieni mukaan turhan raakoja.
mai
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mai »

Oiskohan toi ph/kh plussa sitä millä sitä vettä saa kovemmaks, ainaki phn saa nousuun, ostin sitä nimittäin juuri kun altaan ph laski alle viiden... kyllä vaan niin alas jostain syystä meni 8O Toi aine makso 12 euroo, ja kestää varmaan aika tosi kauan toi yks purkki.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jotkut ovat kovettaneet vettä kipsillä ja ruokasoodalla.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Pulipuli
Member
Member

Adrianna kirjoitti:Ps. Missä näit rauhallisesti kutevia seeproja? Altaan koko & muu kalasto?
Ei Suomessa, mutta Tanskassa.. Allas oli varmaan jotain yli 300 litraa.. alle 450 litraa.. Seurana oli joitakin muita samankokoisia tai pienempiä kirjoahvenia (muutama).. Kävin siellä joskus viisi vuotta sitten, mutta kyllä seeprakirjoahvenen tunnistin jo silloin.. Se oli sellasen hotellin akva.. Ei ollu hälinäpaikalla ja kalat oli rauhallisia. Ei näyttäny seeprat siellä olevan moksiskaan seurasta, mitä nyt ajoivat reviiriltään muut pois. Kutupuuhat oli varmaan menossa, koska kaivelivat pohjaa innoissaan. :|

-----------

Hei tuon kipsijutun tiedän, mut miten paljon sitä ruokasoodaa pitää laittaa?
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Adrianna...minä se olin jolla oli seeproja, tikruja ja partamonneja samassa. Voit laittaa yksärillä lähettämäni selityksen niistä tähän jos haluat. Kyllä pienimmät tikrut menevät parempiin suihin. :roll: :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”