Taisto käy jo vanhaksi?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
Taisto käy jo vanhaksi?
Taistelukalani taitaa jo käydä vanhaksi. Se on paljon paikallaan, hakeutuu paikkoihin jossa virtaus on todella pieni, syö hyvin vähän edes surviaiset eivät maistu kunnolla. Se siis syö "näykkien". Minkään taudin oireita en ole huomannut, laitoin silti lääkekuurin menemään. Se on Waterlifen Myxazin, muuta bakteerilääkettä minulla ei ole. Vaihdoin tänään n. 10L vettä, alkoi näyttää siltä että kuukahtaa tänään. Veden vaihdon jälkeen se vähän piristyi. Tuo sen käytös saattaa toki jo olla vanhuutta, minä ainakin arvelen. Se oli jo kaupassa aikuinen ja saman kokoinen kuin nyt ja se on ollut minulla n. 3-4 kuukautta.
Minkälaisia kokoemuksia teillä on taistelukaloista jotka kuolivat vanhuuteen?
Minkälaisia kokoemuksia teillä on taistelukaloista jotka kuolivat vanhuuteen?
Minusta taistot käyttäytyy aina noin. Siis hakee paikkaa jossa virtaus on pienin (varsinkin jos altaassa on kova virtaus) ja syö nirsoillen. Kannattaako sitä kalaa turhan takia lääkitä? Itse en ainakaan lääkitsisi, jos mitään tautia ei suoranaisesti ole havaittavissa. Varsinkaan vanhuuteen se lääke ei aut ayhtään mitään. 

Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
-
- Senior Member
Mutta taisto on nyt niin erilainen kuin ennen! Ennen se tuli heti etulasille ja söi halukkaasti ruokaa. Kun antoi surviaisia, sillä oli tappelu monnisten kanssa kuka saa eniten. Nyt se on vain paikallaan ja säikkyy minua eikä ole yhtään innostunut ruuasta.. Olen tarjonnut hiutaleruokaa, surviaisia ja sellaisia kuutioita jossa on matoja tms. En ajatellutkaan lääkkeen auttavan vanhuuteen, kunhan kokeilin josko auttaisi edes vähän.. 

-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
- Sukupuoli: Nainen
Kyllä se taitaa vanhuutta olla. Oma taisto ukkoni on nyt puoli vuotta ja kaupassa oli jo aikuinen ja samoja vaivoja meidän Taisto-Herralla esiintyy kuin teidänkin...
; Ruokahaluttomuutta, vetäytyy yksikseen johonkin ei virtaavaan paikkaan, uteliaisuus alkaa hävitä, köllöttää välillä pohjalla kun ei jaksa uida.. jne...

; Ruokahaluttomuutta, vetäytyy yksikseen johonkin ei virtaavaan paikkaan, uteliaisuus alkaa hävitä, köllöttää välillä pohjalla kun ei jaksa uida.. jne...

Phanny
Mutta mun mielestä sitä lääkettä ei siltikään kannata käyttää. Ethän sinäkään syö korvasärkyyn ummetuslääkettä kun muutakaan ei ollut saatavilla.
Kurjaa kuitenkin, että taistot elävät kauniiksi kaloiksi niin vähän aikaa.
Oma Vernu-taisto on hankittu viimevuonna joulun alla. Ja ihan nuorikaan se ei siellä kaupassa ollut. Onhan siihen jo pitäny valmistautua että milloin se Vernu ei enää polskuta, mutta muuten mitään näkyviä vanhuuden merkkejä ei ole näkynyt.
Vesiarvot kannattaa kuitenkin tarkistaa. Ja läpötila. Ja se, että taisto saattaa vetäytyä hiljaisuuteen, jos joku kiusaa sitä altaassa. Eihän ole nyppiviä kaloja?

Kurjaa kuitenkin, että taistot elävät kauniiksi kaloiksi niin vähän aikaa.
Oma Vernu-taisto on hankittu viimevuonna joulun alla. Ja ihan nuorikaan se ei siellä kaupassa ollut. Onhan siihen jo pitäny valmistautua että milloin se Vernu ei enää polskuta, mutta muuten mitään näkyviä vanhuuden merkkejä ei ole näkynyt.
Vesiarvot kannattaa kuitenkin tarkistaa. Ja läpötila. Ja se, että taisto saattaa vetäytyä hiljaisuuteen, jos joku kiusaa sitä altaassa. Eihän ole nyppiviä kaloja?
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Taistojen maksimi ikä on valitettavasti siinä 2 vuodessa....
Itselläni on ollut kaksi koiras taistoa ja nekin kuolivat siinä kahden vuoden iässä...
Mutta minä sanoisin että ei kannata laittaa "Turhia" lääkekuureja
Ne voivat jopa tappaa kalat!
Taistosi taitaa kyllä olla jo tiensä loppupäässä...
Itselläni on ollut kaksi koiras taistoa ja nekin kuolivat siinä kahden vuoden iässä...
Mutta minä sanoisin että ei kannata laittaa "Turhia" lääkekuureja
Ne voivat jopa tappaa kalat!
Taistosi taitaa kyllä olla jo tiensä loppupäässä...

Terveisin: Vedetto
-
- Senior Member
Lääke tuskin auttoi, mutta kun vaihdoin vettä se vähän piristyi ja nyt se jo syökin halukkaammin. Olen antanut tavallisia hiutaleita sekä kasvispohjaisia hiutaleita. Annan kerran viikossa surviaisia kaikille kaloilleni, joten ruoka on minusta monipuolista. Näykkiviä kaloja ei ole koska ei ole muita kaloja kuin monniset ja taisto. Monnisetkin muuttavat pian isompaan altaaseen. Taistoni ui enemmän kuin silloin "masennuksen alaisena" toivottavasi parempaan päin.
Mutta olen kyllä huomannut sen vieläkin pari kertaa pusikosta paikallaan mököttävänä.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Jokohan olisi aika laittaa tietoa vesiarvoista ja hoitorutiineista? Jos kala piristyy aina vedenvaihdon yhteydessä, niin kyse voi olla muustakin kuin valmiiksi vanhana myydystä kalasta. Itse en ainakaan menisi syyttämään vanhuutta mikäli minkäännäköistä tietoa kalan olosuhteista ei ole. Eli akvaarion koko, pH, KH, GH, nitriitit, nitraatit, lämpötila, vedenvaihtojen tiheys, vaihdettavan veden määrä ja kaikki allastoverit. Näistä pitäisi ainakin osa olla mahdollista luetella.
Oma taistelukalani pyöri vanhuuttaan viimeisillä voimillaan puolta tuntia ennen kuolemaansa ahmimaan ruokaa.. Ahnas kaveri viimeiseen asti siis.
Oma taistelukalani pyöri vanhuuttaan viimeisillä voimillaan puolta tuntia ennen kuolemaansa ahmimaan ruokaa.. Ahnas kaveri viimeiseen asti siis.
-
- Advanced Member
Veit sanat näppikseltäni! Tuo kuulostaa juuri siltä, että vedessä on jotain pielessä, jos muutos tapahtuu veden vaihdon jälkeen parempaan.tikkuhirviö kirjoitti:Jokohan olisi aika laittaa tietoa vesiarvoista ja hoitorutiineista? Jos kala piristyy aina vedenvaihdon yhteydessä, niin kyse voi olla muustakin kuin valmiiksi vanhana myydystä kalasta.
Komppaan edellisiä. Jollet jo seuraa, niin on korkea aika ryhtyä seuraamaan vesiarvoja. Jos taisto käy hiljaiseksi ja piristyy vedenvaihdon yhteydessä, oli vika todennäköisesti vedessä. Jos näin käy uudelleen, tarkasta vesiarvot ja mikäli olet niitä aiemmin jo mitannut, niistä saattaa näkyä huonon voinnin syy.
-
- Senior Member
No2: 0
No3: 10
GH: 6-10
KH: 3
pH 6.8-7.2
Siinä ovat vesiarvot ennen vedenvaihtoa. Ne ovat olleet aina samat.
Nitraatti laskee vain vähän vedenvaihdon jälkeen, muuta muutosta ei juuri tapahdu.. En käytä vedenparannusainetta mutta se on ostoslistalla ykkösenä.
Akvaario on 60L. Vaihdan 35-60% vedestä kerran viikossa. Joka toinen viikko imuroin pohjan.
Käytän nestemäistä kasviravinnetta vedenvaihdon jälkeen.
-Tanja-
No3: 10
GH: 6-10
KH: 3
pH 6.8-7.2
Siinä ovat vesiarvot ennen vedenvaihtoa. Ne ovat olleet aina samat.
Nitraatti laskee vain vähän vedenvaihdon jälkeen, muuta muutosta ei juuri tapahdu.. En käytä vedenparannusainetta mutta se on ostoslistalla ykkösenä.
Akvaario on 60L. Vaihdan 35-60% vedestä kerran viikossa. Joka toinen viikko imuroin pohjan.
Käytän nestemäistä kasviravinnetta vedenvaihdon jälkeen.
-Tanja-