Vitamiini räkmixiin.

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Vitamiini räkmixiin.

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Ostin apteekista vitamiinivalmistetta (Orion Pharma: Multivita Plus).

Tunteeko joku tämän vitamiinivalmisteen? Voiko sitä käyttää räkmixin vitamiinina?

Just äsken kirjoitin romaanin valmisteen sisältämistä vitamiineista ja muista aineista, mutta sitten minä tyhmä painoin jotain nappia ja koko teksti katosi! Enkä jaksaisi enää kopioida koko listaa tänne... :(
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

1 tabletti sisältää: A-vitamiinia 300 mikrog, C-vitamiinia 60 mg, magnesiumia 120 mg, E-vitamiinia 10 mg, niasiinia (B3-vitamiinia) 18 mg, sinkkiä 10 mg, mangaania 2,5 mg, pantoteenihappoa (B5-vitamiinia) 4 mg, B12-vitamiinia (syanokobalamiini) 3 mikrog, B6-vitamiinia (pyridoksiinia) 2,2 mg, D-vitamiinia 5 mikrog, riboflaviinia (B2-vitamiinia) 1,6 mg, tiamiinia (B1-vitamiinia), foolihappoa 300 mikrog, seleeniä 50 mikrog, kromia 30 mikrog ja biotiinia 30 mikrog. Ei sisällä sokeria, laktoosia, gluteenia eikä hiivaa.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo kiitos tuosta. Mutta et tiedä käykö se? Löysin netistäkin jo ainesisällylistan:

C-vitamiini 60 mg 100 %*

tiamiini(B1) 1,4 mg 100 %*

riboflaviini(B2) 1,6 mg 100 %*

niasiini(B3) 18 mg 100 %*

pantoteenihappo(B5) 4 mg 66,6 %*

pyridoksiini(B6) 2,2 mg 110 %*

kobalamiini(B12) 3 µg 300 %*

biotiini 30 µg 20 %*

foolihappo 220 µg 110 %*

D-vitamiini 5 µg 100 %*

E-vitamiini 10 mg 100%*

magnesium 90 mg 30%*

sinkki 15 mg 100%*

kromi 30 µg

seleeni 50 µg

mangaani 2,5 mg

Mutta tossa listassa ei ollut ollenkaan A-vitamiinia, jota minun ostamani vitamiinivalmiste sisältää.

Kuinka paljon tuota pitää laittaa räkmixiin, jos se nyt edes käy siihen?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Höh? Eikö kukaan tiedä? No voi sun...

Ennen en voi aloittaa räkmixin tekoa, kun tiedän että voiko tuota käyttää (ovatko vitamiinimäärät liian suuret?) ja miten sitä sitten annostellaan?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Veikkaan, että kalojen tarvitsemia vitamiineja ei ole paljoakaan tutkittu, varmaa tietoa ei löytyne ihan helpolla. Mutta ihmisten monivitamiiniseoksia ovat ihmiset käyttäneet sujuvasti. En ole kuullut vitamiinimerkistä/-valmisteesta jota ei voisi käyttää, vai onko kukaan muu?

Itse käytän kaloille tehtyä Waterlifen vitamiinivalmistetta siitä yksinkertaisesta syystä, että se sattuu löytymään kaapista ja se on nestemäisenä helppo käyttää :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mutta kuinka paljon tuota vitamiinia pitää laittaa? Mulla ne on tabletteina, joten murskaan ne ensin, vai?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Murskaat ne juu, tai vielä paremmin, liotat ne pikkuruiseen vesitilkkaan. Määrää on aika mahdoton arvioida, se pitää melkein näppituntumalla laittaa... :|
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mutta on sitten parempi että laittaa vähän vähemmän kuin että laittaa vahingossa liikaa?

Kiitos neuvoista, pitääkin alkaa tehdä tuota sössöä.

Mitäs muuten, kun ei sijaisäiti anna lainata lihamyllyä, kun kysyi että mihin sitä tartten ja pakko oli selittää? Voisinhan mä mun isältä kysyä kun sillä voi olla (se on kokki).

Mut jos ei saa lihamyllyä, niin millä muulla saa tarpeeksi pientä mössöä aikaiseksi? Ruoka tulee piikkisilmille, joten melko pientä sössöä saisi olla.
marko.markkanen
Member
Member

kirjoplaty kirjoitti:Mitäs muuten, kun ei sijaisäiti anna lainata lihamyllyä, kun kysyi että mihin sitä tartten ja pakko oli selittää? Voisinhan mä mun isältä kysyä kun sillä voi olla (se on kokki).
Tee salaa yöllä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No en tiedä. Eikö siitä tule ääntä? Entäs jos päättääkin käydä keskellä yötä vessassa ja näkee mut tekemässä sössöä? Sit tulee häätö! 8O

Mieluummin teen luvanvaraisesti, niin ei tartte salakähmäisesti hiippailla keskellä yötä keittiössä! :roll:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuota vielä sen verran, että riittääkö että laitan yhden tabletin tuohon määrään, mikä on jarvij:n sivuilla?
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

no kysy häneltä, että saatko jauhaa herneitä? entä banaania? entä porkkanaa?

Siis sehän tehdään iha ihmistenelintarvikkeistä. dooh.

Ja se on niin hyvän tuoksusta, että mun teki itekki mieli syödä sitä kun tein viimeks =D
marko.markkanen
Member
Member

Ei se aina niin helppoa ole. Antakaa toisen yrittää.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Mietinkin eilen, että pitäisikö tehdä räkmixiä, mutta eipä meillä noita lemmikkien vitamiineja ole. Eli siis ihmisten vitamiinitkin käy? Täältä löytyisi jotain ADE -vitamiininestettä ja ehkä MultiTabseja 8-) Mahtavatkohan käydä..? Voiko räkmixiin laittaa hunajaa?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin mulla on tollasta Multivita Plus -vitamiinivalmistetta, eikä se ole mikään kalojen tai lemmikkien tabletti tai litku. Kyllä se on ihan ihmisten tabletti, mutta luulen että se käy?

Tänään kysyin uudestaan saanko käyttää lihamyllyä. Saan käyttää, mutta täytyy tosi hyvin putsata jälkeenpäin. En vaan tajunnut aluksi kielteistä vastausta kun tuossa räkmixissä on ihan kaikkia sellaisia aineita joita mekin syömme! :roll:

Mutta laitanko yhden tabletin? Vai enemmän? Tuossa jarvij:n ohjeessa on vitamiiniannostuksessa 5 tippaa, mitä se sitten tarkoittaa jauheena?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt sitten äsken tein sitä räkmixiä. Kyllä se kai hyvin onnistui. Vitamiinista en ollut varma, mutta liuotin sen viiteen milliin vettä ja otin siitä sitten milliruiskuun litkua ja mittasin 5 tippaa. Spirulinaa tuli varmaan jotain 3 ml, koska minulla ei ollut muitakaan aineita niin paljon.

Mössö on nyt pusseissa jäähtymässä jääkaapissa, jonka jälkeen niiden matka jatkuu pakastimeen.
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Nostanpas tätä aihetta vähän kun tuli mieleen juttu Akvaristi-lehden numerosta 2/2005. Siinä olleessa kiekkokalojen ruokaohjeessa laitettiin vitamiiniksi Sanasolia. Onko joku käyttänyt? Ilmeisen helppo ainakin annostella kun on nestemäinen valmiste.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Helmi1978 kirjoitti: Akvaristi-lehden numerosta 2/2005. Siinä olleessa kiekkokalojen ruokaohjeessa laitettiin vitamiiniksi Sanasolia.
Eikö Sanasol ole se appelsiinin makuinen vitamiinilitku?
http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2309 kirjoitti:SANASOL®-MIKSTUURA

Myrkyllisyys
Kerta-annoksena melko vaaraton valmiste. Sisältää makeutusaineena sorbitolia, joka aiheuttaa ripulia.

Ensiapu
Pidä juotua määrää vastaava tauko mikstuuran antamisessa. Lääkehiiltä voi antaa sorbitolin aiheuttaman ripulin estoon tai sen hoitoon.
Kuinka herkästi kiekoille tulee ripuli? [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Helmi1978
Member
Member

Adrianna kirjoitti:Kuinka herkästi kiekoille tulee ripuli? [;)]
Heh... liekö tästä tutkittua tietoa :mrgreen:

Mut joo, ihan tosissaan, mitenhän kalat siihen reagoivat? Artikkeli, jossa ko. ruokaohje oli, kertoi mikkeliläisestä Kari Väinölästä, joka hoitaa luonnosta pyydystettyjä viherkiekkoja. Ruokaohje oli naudansydänpohjainen, mutta sillä kai ei ole merkitystä suhteessa tuohon Sanasoliin. Sanasolin määrä suhteessa koko annoksen kokoon on aika pieni, 3kg naudansydäntä (josta käytettäväksi jää 1,5kg) ja 1kg lohta nuo pääraaka-aineet ja siihen lisäksi muut ainekset, joita yhteensä n. 1kg. Tähän määrään Sanasolia laitetaan ohjeen mukaan 1rkl. Appelsiinin maku varmaan häipyy tuohon massaan. Jos jollain olisi kokemusta, niin mielelläni kuulisin kommentteja :)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Laita vaikka se 1 tabu, niin ei ainakaan tule yliannostusta. Huomaa, että raaka-aineetkin sisältävät jo vitamiineja itsessään, eli teollisen vitamiinin lisääminen ei liene ihan välttämätöntä [;)]

Itse olen murskannut 5 multivita-tabua /reilun kilon satsi massaa, spirulina-tabuja saman määrän.

edit: Hups, olitkin jo näköjään tehnyt sen evään [:I]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Helmi1978
Member
Member

John D kirjoitti:edit: Hups, olitkin jo näköjään tehnyt sen evään [:I]
En ollut vielä tehnyt mitään :D Kiitokset vinkeistä!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin siis minä olen jo aikoja sitten tehnyt sen ruoan. Pakastettu on ja pakastearkussa.

Koitin yks päivä syöttää sitä, mutta ei se ainakaan vielä kelvannut..harmi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”