Tämä askarruttaa minua sen takia koska lukiessani tätä foorumia olen huomannut että kysyjillä on aina saman tehoiset lamput esim. 2*30W tms.
Loisteputkien tehon yhteensopivuus?
Valvoja: Moderaattorit
Loisteputkien tehon yhteensopivuus?
Olen vaihtamassa yksipaikkaisen valaisimen kaksipaikkaiseksi. Minua kiinnostaa tietää voinko laittaa siihen kaksipaikkaiseen valaisinkoteloon vanhan loisteputkilampun, joka on ollut noin vuoden ja on 18W, ja laittaa uuden 30W loisteputken. En nimittäin haluaisi että kalat saavat shokin kun yhtäkkiä tuleekin huomattavasti kirkkaampaa.
Vai onko odotettavissa kentiessä "räjähdystä" valojen syttyessä?
Tämä askarruttaa minua sen takia koska lukiessani tätä foorumia olen huomannut että kysyjillä on aina saman tehoiset lamput esim. 2*30W tms.
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
Kuinka pitkä sitten 30W putki on? Ovatko ne kenties standardi pituisia eli kaikki 30W:n loisteputket ovat 1 metrin pituisia (tämä pituus on pelkkä esimerkki) vai vaihteleeko pituus valmistajan mukaan?
Tai paremminkin pitäisi kysyä, mitkä lositeputket ovat 80 cm pituisia?
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
Näin ne tavallisissa putkissa taitaa mennä:Widness kirjoitti:Kuinka pitkä sitten 30W putki on? Ovatko ne kenties standardi pituisia eli kaikki 30W:n loisteputket ovat 1 metrin pituisia (tämä pituus on pelkkä esimerkki) vai vaihteleeko pituus valmistajan mukaan?
15 w = 45 cm
18 w = 60 cm
25 w = 74 cm
30 w = 90 cm
36 w = 120 cm
38 w = 105 cm
58 w = 150 cm
-
mariana
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Tämmösen keskustelun löysin jossa tulee ilmi nuo putkien pituudetkin.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7287
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7287