Hei kaikki,
kiitos kovasti kommenteistanne. Olette kaikki oikeassa!
Tänä aamuna pakkasin mukaani kalankuljetuskalustoni ja pussiin laitoin vettä omasta isosta akvaariostani. Töitten jälkeen menin liikkeeseen ja kerroin, että haluan ostaa muutaman miljoonakalan. Altaille mennessämme sanoin, mutta haluan ostaa ne tästä terraariosta. Myyjä totesi, että sieltä hän ei taida myydä. Johon ihmeissäni kysyin: miksei? No kun siellä on käärme. Vastasin tyynesti: tiedän, mutta mitenkäs ne sinne on kuukausi sitten saatu? Ja taisin jatkaa samaa rataa muutakin... sanoin, että mielestäni on aika lopettaa niiden kärsimykset, näytin sormillani veden syvyyttä, eihän tämä ole kaloille sopiva ympäristö, eihän? (Purkkiin oli muuten lauantain jälkeen heitetty pieni silkkikasvin oksa.)
No siinä myyjä totesi saman kuin minä, ettei se ole sopiva ympäristö, mutta hän ei ollut asiaa huomannut, sillä kaloista vastaa toinen henkilö.
Käärme oli iltapäivänokosilla kannon alla, joten vitriini vedettiin auki ja purnukka sisältöineen saatiin ulos. Vitriini tiukasti kiinni heti perään.
Sanoin, että minulla on pussi niille, ja vesi, ei tarvitse kuin haavia. Poloiset 6 kpl 1-1.5 kokoiset millikset tulivat ilolla yhteen haaviin ja sitten kotimatkalle.
Kauppias tuntui olevan pahoillaan. Totesi vielä, että onpa niiden vatsat solakoita ja kidukset turvonneet. Sanoi itse, että kärsineet ovat. Mutta on niiltä vielä kakkaa tullut. Huh! Siis kohta ei olisi tullut sitäkään varmaan.
Ei huolinut maksua, mutta suostui antamaan kalat hoitooni. Josta olen iloinen.
Lyön satasen ja sukset vetoa, että kaloilla alkoivat juhlat jo kuljetuspussissa, jossa oli enemmän vettä senteissä kuin siinä kylpyammeessa. Ja voi sitä ihmetystä, kun akvaarioon pääsi, siinä ruokahiutaleiden ahkeran napsimisen lomassa käytiin ihmettelemässä lämmitintä, suodatinta, isoa miekkalehteä ja pohjalla käytiin tutustumassa soraan. Sitten taas takaisin ylös syömään. Olen koko illan niitä seurannut, ja pienen alkupatsastelun jälkeen ne liikkuvat aivan pirteästi ja minusta tuntuu, että ne todella osaavat arvostaa nykyisiä olojansa oikeassa akvaariossa.
Siinä kylpyammeessa ne vaan apaattisesti olivat paikoillaan, lepäsivät, kun käärme ei ollut kylpemässä. Ja valkoisia ne ovat, tummat silmät loistaa värittömästä kehosta. Kaikki taitavat olla naaraita, pienimmästä en ole varma.
Olin valmistautunut tilanteeseen, etsimällä käsiini eläintensuojelulain ja listan eläinsuojeluvalvojista. Kahdelle paikkakunnan valvojalle lähetin sähköpostia aamupäivällä ja kerroin tilanteen, kysyin neuvoa. Sain toiselta vastauksen, jossa oli liitteenä Maa- ja Metsätalousministeriön (
www.mmm.fi) asetuksen lemmikkieläinten kohtelusta, kohta Kalat. Ja vielä lopuksi neuvo: Ellei tilanne muutu ota yhteyttä kaupungineläinlääkäriin, joka tulee tarkastamaan olosuhteet. Kaupungin eläinlääkäri kuulemma tarkistaa kerran vuodessa kaikki paikkakunnan lemmikkieläinliikkeet.
No, tilanne muuttui. Tällä kertaa.
Itse aion tästä lähtien jatkaa valppaana oloa ja lupaan puuttua HETI kaikkiin väärinkäytöksiin.
Lopuksi vielä tuo säädöksen Kalat kohta:
----------------------------------------------
F23
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ
Päätös nro 2/EEO/1998
Päivämäärä 18.3.1998
Dnro 1094/00-97
Voimaantulo- ja voimassaoloaika 1.4.1998 - toistaiseksi
Kumoaa / Muuttaa
Valtuutussäännökset
Eläinsuojeluasetus (396/1996) 49 §
Vastaavat EY-säädökset
Asia
KOIRIEN, KISSOJEN JA MUIDEN PIENIKOKOISTEN SEURA- JA HARRASTUSELÄINTEN
PIDOLLE ASETETTAVAT ELÄINSUOJELUVAATIMUKSET
Liite 10 Kalat
Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että
kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on
oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna
kaloille riittävää suojaa. Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan,
vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji,
kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava
säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on
poistettava akvaariosta välittömästi.
Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva.
Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.
Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja
ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja
kalojen parvikäyttäytymiseen.
Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.
Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa
kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa
kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa.