Eläinsuojeluun ilmoittaminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Eläinsuojeluun ilmoittaminen

Viesti Kirjoittaja PikkuFisu »

Sitä olen jo tässä kauan miettinyt ystäväni kanssa että pitäisikö ravintoloiden yms. huonosti hoidetuista akvaariosta ja kaloista ilmoittaa eläinsuojeluun vai minne?
Oulussa on eräs pitseria jossa on ehkä 300l akvaario jossa on monta kultakalaa jotka ovat aina huonossa kunnossa ja ne vaihtuvat aika nopeaa koska kalat kuolevat aika nopeaa tahtia siellä.. Kyseisessä akvaariossa on myös ollut en tiedä onko se sitten vieläkin sellainen yksinäinen tetra. Akvaariossa on myös en muista tarkalleen lukumäärää mutta ehkä n.3 leväbarbia.
Akvaariossa on keskellä yksi suuri (miekkalehti?) kasvi.
Suodatin on myös huonossa kunnossa, hyvin likainen. Sisäsuodatin siis kyseessa.
Lämmitintä en muista nähneeni.

Kaloista näkee että ne ovat sairaita ja niillä on hyvin huono olla.
Mitä siis täytyisi tehdä? Voiko jonnekin eläinsuojeluun soittaa tai lähettää sähköpostia ja ilmoittaa tällaisista asioista?

Inhottavaa kun akvaarioita pidetään näin komistuksina vain eikä niitä pidetä sitten edes hyvin. :frown:
¤*PikkuFisu*¤
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Ilmoita ihmeessä. Samanlailla ne ovat eläimiä kuin muutkin ja kärsivät huonoissa oloissa.

Itse pelastin juuri ravintolasta akvan itselleni.
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Mitenpäs asian hoidit? Olisi mukava saada hieman ohjastusta tällaiseen uuteen asiaan.. :)

Mites sinä sen itsellesi? ostit vai?
¤*PikkuFisu*¤
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Eläinsuojelulaki suojaa myös kaloja

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Sydäntä painaa... :cry:

Eräässä lemmikkieläinliikkeessä tällä paikkakunnalla pidetään eläviä miljoonakalan poikasia VIISI senttiä syvässä altaassa sukkanauhakäärmeen 'mahdollisina' makupaloina. Ei se käärme kuulemma niistä ole ollut kiinnostunut, ne ovat jo kuukauden olleet siinä käärmeen kylpyammeessa.
Siellä ne poloiset värjöttelivät yhdessä nurkassa ja seurasivat kylpevän käärmeen liikkeitä. Siis... allas: n. lev.20cm, pit.30cm syv.5cm, eikä mitään muuta kuin vettä (tuskin on kylpyvesikään paranneltu vedenparannusaineella).

Olin niin järkyttynyt, etten osannut toimia. Huomenna on toisin. Kun koko viikonlopun olen noita poloisia muistanut. Aion käydä hankkimassa (ostamassa) ne itselleni hoitoon, sen ne ovat urhoollisuudellaan ansainneet. Lisäksi aion huomauttaa kalojen oikeuksista. Jos kieltäytyy yhteistyöstä kieltäydyn poistumasta liikkeestä. Kutsukoon poliisin, poliisia siinä oikeasti tarvittaisiinkin ja eläinsuojeluviranomaista.
Eläinrääkkäyksestähän saa eläintenpitokiellon. Sen luulisi pistävän ajattelemaan noin kun eläintenpito on oma leipäpuu ja ammatti.

Ihmisten pitäisi oikeasti olla aktiivisempia kohdatessaan väärinkäytöksiä. Ei tämä maailma muuten mihinkään muutu, ei edes hitaasti.
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eläinsuolelulaissa ja -asetuksessa on selvät pykälät, mutta valitettavasti ei lakia kalojen osalta valvota. :frown:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Voikos siitä tulla jotain kun ilmoittaa asiasta eläinsuojeluun? Jos asia menee käräjille tms?
Voiko asian ilmoittaa nimettömänä?

Miten asiasta voi edes ilmoittaa?

Apua?
¤*PikkuFisu*¤
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

PikkuFisu kirjoitti:

Apua?
Itse etsin aikoinaan paikallisen eläinsuojeluvalvojan yhteystiedot ja ihan soitin ja kysyin miten minun pitäisi menetellä. Nuo yhteystiedot luulisi löytävänsä vaikka puhelinluettelosta, paikalliselta eläinlääkäriltä tms.

Ihan rohkeasti vain yhteystietoja etsimään ja ammattilaiselta itseltään kysymään.
Dixi et animam levavi.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

No. Minä osoitin suurta kiinnostusta akvaa kohtaan. Ja kiinnostunut olinkin. En vain pelastaakseni sitä vaan muutenkin ollut kauan haaveena akvaario. Omistaja sitten kertoi, että he lahjoittavat akvaarion haluavalle ja minä tietty otin sen itselleni. Halvalla sain akvan itselleni ja sen tarvikkeet ja jäljellä olevat asukit.

Asiakkaat olivat monet kerrat sanoneet, että kannattaisi pitää huolta akvasta ja neuvoneet akvan hoidossa, mutta ei omistajilla riittänyt aikaa siihen ja päätyivät antamaan sen pois.

Harva akva vaan saa näin hyvän pelastuksen.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

mysli kirjoitti:
PikkuFisu kirjoitti:

Apua?
Itse etsin aikoinaan paikallisen eläinsuojeluvalvojan yhteystiedot ja ihan soitin ja kysyin miten minun pitäisi menetellä. Nuo yhteystiedot luulisi löytävänsä vaikka puhelinluettelosta, paikalliselta eläinlääkäriltä tms.
Kaikissa kaupungeissa/ kunnissa ei ole eläinsuojeluvalvojaa, mutta kaupungin/kunnan eläinlääkäri pitää lain mukaan löytyä. Hänen vastuullaan on sitten viimekädessä eläinsuojelun valvonta. Tämän henkilön numero löytyy puhelinluettelosta kaupungin/ kunnan numeroiden joukosta.

Soitto riittää, ja vaikka eläinlääkäri (tai eläinsuojeluvalvoja jos sellainen on) kysyykin ilmoittajan henkilötiedot, ei niitä koskaan kerrota ilmoituksen kohteelle. Henkilötiedot kysytään vain pila-ilmiantojen määrän minimoimiseksi (niitä tulee muuten yllättävän paljon :roll: ).

Rohkeasti vain ilmoittamaan jos joku asia epäilyttää.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Agua
Starting Member
Starting Member

Re: Eläinsuojelulaki suojaa myös kaloja

Viesti Kirjoittaja Agua »

Merenneito kirjoitti:

Eräässä lemmikkieläinliikkeessä tällä paikkakunnalla pidetään eläviä miljoonakalan poikasia VIISI senttiä syvässä altaassa sukkanauhakäärmeen 'mahdollisina' makupaloina.

.....

Olin niin järkyttynyt, etten osannut toimia. Huomenna on toisin. Kun koko viikonlopun olen noita poloisia muistanut. Aion käydä hankkimassa (ostamassa) ne itselleni hoitoon, sen ne ovat urhoollisuudellaan ansainneet.
Eikös laki kiellä kaikenlaisten eläinten elävänä syöttämisen toisille? Koskee ainakin nisäkkäitä.

Kerrothan miten tuo tarina päättyy. Alkoi vähän verenpaine nousta itselläkin [}:)]. Raivostuttaa kaikenlainen välinpitämättömyys eläviä olentoja kohtaan.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

Miten käärme pystyisi saamaan edes kiinni vilkkaita millejä?
Eihän käärmeillä niin hyvä näkö, tuota en tiedä syövätkö kalaa siis luonnossa pyydystämällä,tulee enemmän mieleen että syövät kuolleita kaloja,tai niiden mätiä, eihän käärme nyt niin nopea ole,etenkään vedessä.. :roll:

korjatkaa jos olen väärässä.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Kuule sttl suomessakin kyy-ja rantakäärme pyydystävät kaloja vedestä. Ja muualla maailmassa on paljon käärmeitä jotka pyydystävät kaloja. Olen melko varma että tuon kokoisesta purnukasta miljoonakalat ovat helppoa ruokaa.Se on totta että monilla käärmeillä on huono näkö. :mrgreen:
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

"kyy-ja rantakäärme pyydystävät kaloja vedestä"

Syökö kyy kalaa??? 8O ...no jaa,en kyllä muutenkaan tiedä paljon matelijoista,enemmän kaloista.. :roll:
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

"kyy-ja rantakäärme pyydystävät kaloja vedestä" 8O ..... Kyykäärmeet eivät kyllä syö rantakäärmeiden tapaan kaloja. Kyykäärmeitten ruokavalioon kuuluu, myyriä,päästäisiä,hiiriä,linnunpoikasia ja sammakkoeläimiä.....
"tulee enemmän mieleen että syövät kuolleita kaloja,tai niiden mätiä"..sttl, olisihan tuo aika hienoa nähdä kuinka käärme puristaisi kuoleesta kalasta ulos mätiä ja sen jälkeen söisi sitä :mrgreen: ....No, joo ehkei kuitenkaan.. 8-)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

akvaariossa kirjoitti: Kyykäärmeet eivät kyllä syö rantakäärmeiden tapaan kaloja.
Joo sorry lipsahti tuo kyykäärme tuonne (Vaikka veikkaan että kyy söisi kalaa jos vain saisi kiinni.)
siruli
Starting Member
Starting Member

Re: Eläinsuojelulaki suojaa myös kaloja

Viesti Kirjoittaja siruli »

Agua kirjoitti: Eikös laki kiellä kaikenlaisten eläinten elävänä syöttämisen toisille? Koskee ainakin nisäkkäitä.

Eläinsuojeluasetuksessa kielletään
4) elävän linnun tai nisäkkään taikka muun selkärankaisen syöttäminen hoidossa olevalle eläimelle, ellei se ole välttämätöntä hoidossa olevan eläimen myöhempää luontoon palauttamista varten tai muutoin sille ehdottoman välttämätöntä;
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

"olisihan tuo aika hienoa nähdä kuinka käärme puristaisi kuoleesta kalasta ulos mätiä ja sen jälkeen söisi sitä ....No, joo ehkei kuitenkaan.. "

ei kun tarkoitin noita käärmeitä jotka uivat vedessä,jos esim. kalat kutua söisivät kasveista,kivenkolosta...
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Puolustetaan me niitä, jotka eivät itse siihen pysty!

Hei kaikki,
kiitos kovasti kommenteistanne. Olette kaikki oikeassa!

Tänä aamuna pakkasin mukaani kalankuljetuskalustoni ja pussiin laitoin vettä omasta isosta akvaariostani. Töitten jälkeen menin liikkeeseen ja kerroin, että haluan ostaa muutaman miljoonakalan. Altaille mennessämme sanoin, mutta haluan ostaa ne tästä terraariosta. Myyjä totesi, että sieltä hän ei taida myydä. Johon ihmeissäni kysyin: miksei? No kun siellä on käärme. Vastasin tyynesti: tiedän, mutta mitenkäs ne sinne on kuukausi sitten saatu? Ja taisin jatkaa samaa rataa muutakin... sanoin, että mielestäni on aika lopettaa niiden kärsimykset, näytin sormillani veden syvyyttä, eihän tämä ole kaloille sopiva ympäristö, eihän? (Purkkiin oli muuten lauantain jälkeen heitetty pieni silkkikasvin oksa.)

No siinä myyjä totesi saman kuin minä, ettei se ole sopiva ympäristö, mutta hän ei ollut asiaa huomannut, sillä kaloista vastaa toinen henkilö.
Käärme oli iltapäivänokosilla kannon alla, joten vitriini vedettiin auki ja purnukka sisältöineen saatiin ulos. Vitriini tiukasti kiinni heti perään.
Sanoin, että minulla on pussi niille, ja vesi, ei tarvitse kuin haavia. Poloiset 6 kpl 1-1.5 kokoiset millikset tulivat ilolla yhteen haaviin ja sitten kotimatkalle.

Kauppias tuntui olevan pahoillaan. Totesi vielä, että onpa niiden vatsat solakoita ja kidukset turvonneet. Sanoi itse, että kärsineet ovat. Mutta on niiltä vielä kakkaa tullut. Huh! Siis kohta ei olisi tullut sitäkään varmaan.
Ei huolinut maksua, mutta suostui antamaan kalat hoitooni. Josta olen iloinen.

Lyön satasen ja sukset vetoa, että kaloilla alkoivat juhlat jo kuljetuspussissa, jossa oli enemmän vettä senteissä kuin siinä kylpyammeessa. Ja voi sitä ihmetystä, kun akvaarioon pääsi, siinä ruokahiutaleiden ahkeran napsimisen lomassa käytiin ihmettelemässä lämmitintä, suodatinta, isoa miekkalehteä ja pohjalla käytiin tutustumassa soraan. Sitten taas takaisin ylös syömään. Olen koko illan niitä seurannut, ja pienen alkupatsastelun jälkeen ne liikkuvat aivan pirteästi ja minusta tuntuu, että ne todella osaavat arvostaa nykyisiä olojansa oikeassa akvaariossa.

Siinä kylpyammeessa ne vaan apaattisesti olivat paikoillaan, lepäsivät, kun käärme ei ollut kylpemässä. Ja valkoisia ne ovat, tummat silmät loistaa värittömästä kehosta. Kaikki taitavat olla naaraita, pienimmästä en ole varma.

Olin valmistautunut tilanteeseen, etsimällä käsiini eläintensuojelulain ja listan eläinsuojeluvalvojista. Kahdelle paikkakunnan valvojalle lähetin sähköpostia aamupäivällä ja kerroin tilanteen, kysyin neuvoa. Sain toiselta vastauksen, jossa oli liitteenä Maa- ja Metsätalousministeriön (www.mmm.fi) asetuksen lemmikkieläinten kohtelusta, kohta Kalat. Ja vielä lopuksi neuvo: Ellei tilanne muutu ota yhteyttä kaupungineläinlääkäriin, joka tulee tarkastamaan olosuhteet. Kaupungin eläinlääkäri kuulemma tarkistaa kerran vuodessa kaikki paikkakunnan lemmikkieläinliikkeet.

No, tilanne muuttui. Tällä kertaa.
Itse aion tästä lähtien jatkaa valppaana oloa ja lupaan puuttua HETI kaikkiin väärinkäytöksiin.

Lopuksi vielä tuo säädöksen Kalat kohta:
----------------------------------------------
F23
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ

Päätös nro 2/EEO/1998

Päivämäärä 18.3.1998

Dnro 1094/00-97

Voimaantulo- ja voimassaoloaika 1.4.1998 - toistaiseksi

Kumoaa / Muuttaa

Valtuutussäännökset
Eläinsuojeluasetus (396/1996) 49 §

Vastaavat EY-säädökset

Asia
KOIRIEN, KISSOJEN JA MUIDEN PIENIKOKOISTEN SEURA- JA HARRASTUSELÄINTEN
PIDOLLE ASETETTAVAT ELÄINSUOJELUVAATIMUKSET

Liite 10 Kalat

Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että
kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on
oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna
kaloille riittävää suojaa. Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan,
vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji,
kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava
säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on
poistettava akvaariosta välittömästi.

Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva.
Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.

Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja
ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja
kalojen parvikäyttäytymiseen.

Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.

Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa
kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa
kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa.
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Samat litaniat ovat muuten esimerkiksi täällä: http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/maarays.php
joten olisit selvinnyt linkillä [;)]
Tuolta olisi selvinnyt sekin, mitä noissa määräyksissä on sitovaa ja mikä suositusta (suosotukset kursiivilla).
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Salaman
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Salaman »

Hienoa toimintaa Merenneito!!
Ja jjarvi, kuka on jälkiviisas? Joka viestiin joku vastaavanlainen kommentti "olisit eka kysynyt multa". On akvaario elämää ilman jjarveakin.
Taitaa mennä banniin tämä viesti, jjarvelta ei.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

kiva että kalat pääsivät parempaan paikkaan. :D taitavat ahmia innolla ruokaa,tuskin kukaan niitä edes ruokkinut sinne käärmeastiaan.. :roll:
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Hienoa Merenneito!

Toivottavasti nyt ei sitten laiteta vaan uusia kalanpoikasia samaan astiaan sukeltelemaan. :twisted:

Käythän välillä tarkastamassa tilanteen?
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Seuranta

Juu, kyllä käyn. Tuo sama tuli itsellenikin mieleen. Heti, kun tästä kuumeflunssasta selviän. Olen myös värvännyt pari muuta 'tarkkailijaa'.
Ja yleisesti hei, kun käytte liikkeissä, niin pitäkää silmänne auki, myös muiden eläinten kohdalla. Tämäkin löytyi vahingossa, kun silmäni osuivat siihen käärmeeseen. Hyvää juhannusta kaikille!
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Ihanaa! Kiitos sinulle Merenneito ja muillekin eläinsuojelijoille! Piristi kummasti päivää lukea millisten pelastumisesta. Todella hienoa kuulla, kun kaikkein pienimpienkin eläinten kohtalosta välitetään! Tsemppia Merenneidolle ja pikkufisuille. :D
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Itse arvostan kyllä Merenneidon vaivannäköä tuon viestin suhteen. Monelta jää linkit käymättä läpi, vaikka kieltämättä jarvij:n sivuilta ehdottoman hyvää tietoa löytyykin.

On se outoa, että aina vaan löytyy ihmisiä, joiden mielestä kala ei ole "eläin" siinä missä esim. kissa tai koira. En nyt mielestäni hysteerisyyksiin mene sanomalla, että kalalla on yhtäläiset oikeudet hyviin elinolosuhteisiin, kuin muillakin eläimillä..Olen vaan itsekin törmännyt kommentteihin "no, mutta sehän on vaan kala".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”