Pää pehmeenä kovasta ja pehmeästä....

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pvp250
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:04, 13.08.2002
Paikkakunta: Vantaa

Pää pehmeenä kovasta ja pehmeästä....

Viesti Kirjoittaja pvp250 »

Kertokaahan nyt, että tarvitsevatko mustamollit, miekkapyrstöt, millikset ja platyt pehmeää vai kovaa vettä? Vai ne kaikki jotain muuta? 8O

Mulla on allas (250 l)ja siihen olis tarkoitus perustaa hammaskarppiallas. Mulla on jo mustamolleja ja miekkapyrstöjä, ne on vasta hankittuja(saatuja). Ph on 6.

Huom, olen vasta-alkaja tällä saralla 8-)
NK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 155
Liittynyt: 19:33, 10.08.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NK »

Kovaa vettä tarvitsevat nuo kaikki. Ja emäksistä veden pitäisi myös olla, tuo pH 6 on aivan liian alhainen. Pahoin pelkään että altaassasi on liian pehmeää vettä, oletko mitannut kovuutta?

Ainakin noiden mollien kanssa voi tulla äkkiä ongelmia, ellet koveta vettä. Kokonaiskovuutta saat nostettua ihan askartelukipsillä.
pH:ta puolestaan saat nostettua nostamalla karbonaattikovuutta, mikä onnistuu lisäämällä veteen ruokasoodaa.

Kipsistä ja ruokasoodasta löytyy haulla varmasti paljon lisää juttua. Onnistuuhan noiden arvojen säätely myös akvaariokaupan aineilla, mutta kotikonstein pääsee halvemmalla yhtä hyvään lopputulokseen. Eikä ole juuri sen vaikeampaa.
Zirona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 18:53, 03.06.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Zirona »

Luin itse juuri tuosta aiheesta... :D
Miljoonakalojen vesi pitäisi olla keskikovaa eli. ph-arvo n.6,5-8
Toivottavasti oli apua.
Voisit kokeilla nostaa hieman, mutta minusta se on ihan oikein tällä hetkellä.
Aina ei voi onnistua, mutta aina voi yrittää.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Zirona kirjoitti:Miljoonakalojen vesi pitäisi olla keskikovaa eli. ph-arvo n.6,5-8
Toivottavasti oli apua.
pH-arvo kuvaa veden happamuutta. pH-arvo ei liity millään tavalla veden kovuuteen vaikka korkea pH-arvo usein korreloikin korkeaa kovuuutta. pH-arvoon vaikuttaa oksonium- ja hydroksidi-ionien keskinäinen määrä ja kovuuteen maa-alkalimetallien määrä.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
pvp250
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:04, 13.08.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvp250 »

Kiitos vastauksista :) Mulla oli sekaisin ph ja kh, varmaan aika yleistä alussa, kun haluaa kaloja jotka ovat herkkiä vesiarvoille ja alkaa opiskelee aihetta. Tää on niin uutta ja ihmeellistä, kun mulla on ollu isoja ahvenia ennen ja ne eivät eväänsä hetkauttaneet vesimuutoksille :roll:

Ph oli 6 ja nyt se on 7, kh oli surkeat 1 ja nyt 4. Nostin arvoja ruokasoodalla. Tarkoitus on nostella vielä, mutta pikkuhiljaa :D

Olenko nyt paremmin kärryllä asiasta?
648
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

pH kertoo happamuuden (alle 7), neutraaliuden (7) tai emäksisyyden (yli 7). KH (alkaliniteetti, karbonaattikovuus) on sidoksissa pH-arvoon siten, että mitä korkeampi KH, sitä korkeampi ja vakaampi pH.
Olet nyt muuttanut noita edellämainittuja arvoja.

Jos/kun vielä haluat kovettaa vettä (nostaa GH-arvoa), käytät esim. askartelukipsiä tai magnesiumkloridia/sulfaattia.
NK kirjoitti:Kovaa vettä tarvitsevat nuo kaikki.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jotta nuo käsitteet pysyisivät hanskassa, niiden lyhenteet kannattaa oppia kirjoittamaabn oikein: pH, KH ja GH
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
pvp250
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:04, 13.08.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvp250 »

Siinä olisikin seuraavan kysymyksen aihe. Eli nyt kun olen pH- ja KH-arvoja muuttanut ruokasoodalla niin mihin tarvitsen sitä kipsiä? Tiedän, että se vaikuttaa KH-arvoihin, mutta niin teki myös ruokasooda...
648
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

pvp250 kirjoitti:Eli nyt kun olen pH- ja KH-arvoja muuttanut ruokasoodalla niin mihin tarvitsen sitä kipsiä? Tiedän, että se vaikuttaa KH-arvoihin, mutta niin teki myös ruokasooda...
Ruokasooda on natriumbikarbonaattia. Em. karbonaatit nostavat KH-arvoa, (KH=karbonaattikovuus) ja sitä kautta pH-arvojakin. Kipsi on kalsiumkarbonaattia, joten myös se nostaa KH-arvoa.
Kovuutta (GH) nostetaan yleisimmin magnesiumilla ja kalsiumilla.
Siksi kipsi nostaa GH-arvoa ja KH-arvoa, mutta ruokasooda vain KH-arvoa (natrium ei lisää kovuutta).
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

ups.. niin, kipsi ei nosta karbonaattikovuutta.
(koska kipsi on kalsiumsulfaattia, ei kalsiumkarbonaattia).

Sorry pvp250, jos sekoitin.
Eli:
pH:n ja KH:n nosto ruokasoodalla.
GH:n nosto kipsillä.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”