Hienoa että tykästyit. Omenakotilot ovat vallan kiintoisia seurattavia ja niin kauniita. Itse hihkuin onnesta kun yksi omenakotiloni käveli kädelläni ja maistoi kämmeneni ihoa. Eli varoituksen sana, kotiloihmiset ovat vähän omituisia, mutta niin taitavat akvaristit muutenkin olla.
Oma allas omenakotiloille on kyllä ihan hyvä, pääsee hyvin seuraamaan niitten touhuja ilman että kukaan häiritsee veikkosia. 40-litraiseen laittaisin itse 3-4 kotiloa ja kyllä minä suosittelisin ihan hyvää suodatusta, ovat semmoisia kakkikoneita että voittavat melkein varmaan kultakalatkin. Loisteputkivalaisin olisi ideaalisin valaistus, että kasvitkin sitten kasvaisivat. Yksi putki riittää ihan hyvin jos et mitään vaativia kasveja hommaa. Auringonvalo taas innostaa leviä enemmän kuin kasveja, joten se ei ole kovin hyvä vaihtoehto.
Jos tuo allas olisi minun, niin laittaisin pohjalle vaikka Optirocin hiekkapuhallushiekkaa, kasveiksi ainakin kääpiömiekkakasvia ja sitten kovassa vedessä viihtyvää kierteisvallisneriaa. Molemmat noista hyötyvät kovasti pohjalannoituksesta, mutta nestemäinen lannoituskin tekee hyvää. 3 omenakotiloa ja jokunen katkarapu. Veden lämpötila noin 24 astetta, pH 7-7,5 ja kokonaiskovuus 8-10, noilla arvoilla pärjäävät ihan hyvin. pH:n saa tuohon nostettua ruokasoodalla ja kokonaiskovuutta voisi hilata ylöspäin kipsillä. Jos veden kovettaminen ja pH:n nostaminen on vielä tuntematonta aluetta, niin kokeile vähän lueskella vanhoja aiheita täältä.
Ja tokikin tiivis kansilasi, sillä omenakotilonaaraat tuppaavat kiipeilemään altaasta ulos etsiessään munimispaikkaa. Ja jos niitten haluaa munivan rauhassa, niin ilmatilaa olisi hyvä olla ainakin seitsemisen senttiä kansilasin ja veden pinnan välissä. Koska sinulla on vain noin vähän tilaa, niin ilmestyvät munaryhmät kannattaa antaa eteenpäin tai sitten kerätä roskiin, sillä kasvavat poikaset tarvitsevat aika reippaasti tilaa. Säännölliset vedenvaihdot viikottain, ruoaksi kelpaa tosiaan kaikki sama kuin kaloillekin, mutta myös vihannekset, lempiruokaa omillani näyttää olevan tällä hetkellä tölkitetyt vihreät pavut (ovat suolavedessä, joten ne on hyvä huuhdella kunnolla ennen tarjoamista) ja ylimääräiset voi pakastaa.
Onkos jotain vielä mielessä?