Hahaa tiedän, että ei tästä hyvä seuraa, mutta vastaanpa taas kumminkin, kun on pakkomielle..
Tämä bakteerivalmistejupakka on iänikuinen kiistely siitä, voivatko nitrosomas ym. typpi bakteerit pysyä hengissä kyseisten valmistajien purkeissa..
Itse olen kypsyttänyt kyseisillä valmisteilla sekä omia altaitani, että muiden altaita enemmänkin.. Kaikissa on tapahtunut samalla tavalla, eli kas kummaa vaikka kalat on laitettu kolmen päivän päästä Junglen Startzyme:n ja Startright:n lisäämisestä ei ole nitriittiä tulevien viikkojen aikana ilmestynyt altaaseen, vaan nitraattia on alkanut näkyä hyvin selvästi seuraavan viikon aikana.. Kyseisten valmisteiden kanssa ei saa kalojen tuontia pitkittää mielellään yli 4päivän, koska bakteerit tarvitsevat myös ruokaa elääkseen.. Ja mikäli kyseisillä aineilla kypsyttää on sanomattakin selvää, että kaloja voi ottaa aluksi vain muutaman ja ruokinnan on oltava reippaasti alakanttiin vähintään ensimmäisten parin viikon ajan..
Olen myös seurannut lukuisten ihmisten kypsyttämisen onnistumista haastattelemalla ja käytännössä aina kaikki on sujunut hyvin.. Muutamia, poikkeuksia on tullut kun on säästetty jättämällä vedenparannusaine kauppaan ja bakteerit eivät ole ilmeisesti selvinneet puhtaassa raakavedessä.. Tiedä sitten, mutta onneksi tapauksia on vähän..
En voi kuitenkaan kiistää ammoniakkikypstytyksen kannattavuutta, omastakin mielestä se on ehdottomasti parempi vaihtoehto.. Aikaa ja työtä se vain vie paljon enemmän, mutta, jos ei ole kiire, niin miksi ei.. Itse tekevät ihmiset omat valintansa..
Tiedän mistä liikkeestä puhut ja en lähtisi sitä täysin tämän vuoksi tuomitsemaan.. Tampereelta kun löytyy karmeampiakin liikkeitä, mistä saat ostettua vaikka mitä kaloja "sopivina" altaaseesi.. Muutaman kerran on [sensuroitu] oikein kunnolla kun on kysynyt ihmisiltä, että mitä kaikkea ovat onnistuneet ostamaan akvaarioihinsa täysin vastuuntunnottomilta kauppiailta Tampereeltakin.
Bakteerivalmisteista voin olla varma, että käytännössä jokaisessa akvaaroliikkeessä suomenmaalla tökätään asiakkaan käteen nuo helpoimmat kaupalliset "ihmeaineet" akvaarion kypsyttämiseksi.
Parhaan tuloksen tuo pidempiaikanen tutkailu liikkeitä kohtaan.. Paras esimerkki tuomitsemisesta on kun, joka vierailee jonkun muun kuin kotipaikkakuntansa akvaarioliikkeessä ja näkee siellä kuolleen kalan, taikka akvaarion lääkityksessä.. Sitten tietty kailottaa kaikille, että huono liike kun on altaassa kuolleita ja sairaita kaloja..
Todellisuudessa on hyvin mahdollista, että kalat ovat sairastuneet tullessaan Tukusta liikkeeseen ja liikkeen omistaja ei voi sille valitettavasti mitään, vaikka koskaan ennen ei esimerkiksi liikkeessä tälläistä olisi tapahtunutkaan..
Suosittelisin kaikille akvaristeille edes muutaman viikon työskentelyä asiantuntevassa akvaarioliikkeessä.. Se avartaisi paljon minkälaista tämä homma todellisuudessa on.. Otetaan vaikka esimerkiksi Ruoholahden Akvaariokeskus, jota asiantuntevana liikkeenä ylistetään täälläkin, niin olen aivan varma, että Petri on kokenut välillä ongelmia altaissaan, joka on ihan normaalia, eikä morkata hänen liikettään sen vuoksi..
Hammaskarpeista puheenollen: Tampereella on paljon pehmeään veteen kasvatettuja hammaskarppeja. Muunmuassa Tedde (akvaario ja lintuliike) viljelee itse niitä tampereen veteen.. Kannattaa ottaa aina selvää kysymällä millaisesta vedestä juuri nämä kyseiset fisut ovat.
Nykyään jopa sinihuulimalaveja on viljelty pH 6-7 ja kovuus alle 5 veteen sopiviksi..