Elikkäs nyt minulla on 2 akvaariota, 120 l ja 300 l. Vesi on pehmeää (pH 6.7-7) lämpötila 26 astetta, kovuus 2 (KH) molemmissa akvoissa. Pienemmässä on sorapohja ja isommassa hiekkapohja. Ostin isomman käytettynä ja mukana tuli kiva "soppa" + tietty mun entiset kalat...
Nyt minulla siis on:
1 partamonni
8 leopardimonnista
1 kuparimonninen (albiino)
1 mustaneontetra
7 kardinaalitetraa
4 keisaritetraa
6 timanttitetraa
4 punatetraa
5 mustatetraa
3 punapääbarbia
Näistä pitäisi 2 akvaariota asuttaa, lisäksi haluan JOKO perhoskirjoahvenia TAI palettikaloja TAI keltakääpiöahvenia. Mitä jätän pois, mitkä kalat minnekin ja kumpaan altaaseen affenia?
Olenko ihan hakoteillä, jos oletan että keisaritetra, timanttitetra, barbikolmikko ja mustatetrat eivät mahtuisi elintapojensa puolesta tuohon pienempään purkkiin. Minua kyllä kiinnostaa valitettavasti nämä kaikki tetrat, kardinaaleja olis jo jonkinlainen parvi... Monniset siis hiekkapohjaiseen, isompaan akvaan, entäs nuo kääpiöahvenet? Meniskö ne pienempään vai voisinko laittaa jonkin noista lajeista max. 10 monnisen kanssa samaan isoon akvaan?
Ehdottakaa kivoja kokoonpanoja, itselleni tämä on todella vaikeaa joten ehdotuksia PLEASE!
Jostakin on pakko luopua, mutta onnistuuko esim. 3 parvikalaparvea + 2 parvikalaparvea? Ja jos onnistuisi, mites muu kalasto? Levänsyöjän tarviin kai kumpaiseenkin akvaan.
Hanki toiseen akvaan levänsyöjäksi esim. albiinopartamonni, kiva ja vähän erinäköinen kuin tavallinen tumma
Niistä monnisista ei sen enempää, ne taitaa olla "selvillä vesillä", ja nuo tetrat... Pienempään vaikka noi kardinaalit ja mustaneonit? Olis hieman kontrastia värien suhteen. Isompaan en osaa ehdottaa kun en noista toisista tetroista hirmuisesti tiedä, samoin kuin noi kääpiöahvenet. Itsekin haluaisin kääpiöahvenia mutta sopiiko monnisten joukkoon... Siinäpä pulma.
Perhoskirjoahvenpariskunta mahtuisi ja sopisi tuohon pienempään.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Meneekö tuo albiinomonninen sorapohjalla? Täältä olen saanut sen käsityksen että pitäisi olla hiekkaa. Muuten tuo kuulostaa kivalta ratkaisulta, jos ei tule vaan kaloille ahdasta? Kiitoksia JukkaV ehdotuksestasi!
No entäs jos luovun ainokaisesta albiinomonnisesta ja hommaan tilalle partiksen, meneekö se perhoskirjoahven tai keltakääpiöahvenpari tuossa pienessä purkissa? (Ja vaihtaisin sen soran hiekkaan jos tarvii)
Iso akva: Jos poistais jonkin parven, niin mahtuisko sinne jokin kääpiö/kirjoahven pariskunta???
Minulla monniset ovat eläneet sorapohjalla ties kuinka kauan...
No, menevät kokonsa puolesta kumpainenkin 120 litran altaassa. Niin menisi jopa upea ruostekirjoahvenkin. Sama pätee isompaankin altaaseen.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Minä itse en laittaisi pienempään kolmea eri tetraparvea. Mielummin kaksi reippaamman kokoista tai yksi oikeen iso parvi. Sekä ne pienet affenet. Mites olisi parvet kardinaali- ja mustaneontetroja.
Vaikka 6 onkin se sallittu parvikoko, niin se on loppujen lopuksi aika pieni määrä. Äkkiseltään kuvittelisi, että jos on kolme pientä parvea, näyttäisi se aika sekavalta.
Isompaankaan en ottaisi kahta-kolmea parvea enempää, etenkin jos sinnekin tulee vielä joku isompi pääkala (sinnehän sopisi varmaan vaikka lehtikala tai avainkirjoahvenkin). Minulla on 343 litraisessa mm. 13 kpl parvi mustaneoneita ja lisää porukkaa on aikessa siihen parviin haalia, näyttää aikas mitättömän kokoiselta.
Toki nää on makuasioitakin. Mutta itse miettisin silti vielä ja yrittäisin karsia jotain lajia poiskin, jotta saisi isommat porukat ja ehkä vähän vähemmän sekavan näköisen kokoonpanon.
Perhoset, ja kardinaalit sekä partis pienempään altaaseen, mustaneonin kanssa, jolle voisit hommata kavereita, tai lahjoittaa sen jollekin jolla on niitä parvi, ja ottaa tilalle vaikka sitruunatetroja tai intiaanin sulkia.
Isompaan laittaisin monniset (albiinolle vaikka 5 ystävää lisää), timanttitetrat (näitä vaikka 4 lisää - suuremmaksi en timanttiparvea kasvattaisi, kun kymmenpäiseksi, koska kyseessä on aika isoksi kasvava vilkas kala..) keisaritetrat (joita 6-11 lisää) ja jonkin vähän isomman kirjoahven pariskunnan, joka jäisi 10-15cm kokoon.
Loput lajit jonnekin muualle, hirmuinen karkkilaatikko muuten, kun on miljoonaa eri lajia jokaista pari... kalojen käytös ja värit ja kaikki tulee paremmin esille kun parvi on iso, vähintään 10 kalaa, ja lajeja vähemmän.
Eli pois laittaisin nämä:
- punatetrat
- punapääbarbit
- (se yksi mustaneontetra)
ja mustatetrat, ellet sitten laita mustatetroja tuohon 300 litraiseesi kolmanneksi lajiksi.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Ja sitten isompi. Sinne muuttavat ainakin monniset, timantit, keisarit ja ehkäpä vielä mustatetrat. Lisäksi alkoi kiinnostamaan isompi kirjoahvenpari, miten sopisi monnisten kanssa avainkirjoahven, lippukirjoahven tai timanttikirjoahven? En halua kuitenkaan ruumiita joten jos on omakohtaista kokemusta, kertokaahan!