"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

jellu: syövät kasveja? mitä kasveja?

minulla tuli nimittäin miekkiksiin reikiä, en tiedä ottivatko nokiinnsa kun otin ne pois altaasta, ja ne joutuivat olemaan hetken aikaa kuivilla, vai syövätköhän nuo katkat niitä? Tosin katkoja ei ole näkykyt päivään, ja eilenkin vaan toinen oli näkyvillä :?
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Vesisaniaista narskuttavat kolmeenpekkaan :? Ei kyllä leväkään ole niin varmaan siksi syövät kasveja. Pakko olis siirtää tuohon 60l.
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Kävinpäs tuossa äsken pyllistelemässä ojassa :mrgreen: Sain saaliiksi _vain_ itikantoukkia, tosin ne kyllä kelpas kaloille talven hiutaleruokien jälkeen. Eli nyt vaan kaikki haavimaan ötököitä, kyllä sieltä lätäköistä ja ojista ainakin itikoita löytyy :roll:
jellu88
Member
Member

Sain vihdoinkin laitettua hunaja pojan uuden tytön luo lääkekuurin takia. Rakkautta heti ensi silmäyksellä :mrgreen: Katkat asustelevat 60l, eivätkö ole vielä kajonneet kasveihin :roll:
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

amh kirjoitti:Kävinpäs tuossa äsken pyllistelemässä ojassa :mrgreen: Sain saaliiksi _vain_ itikantoukkia, tosin ne kyllä kelpas kaloille talven hiutaleruokien jälkeen. Eli nyt vaan kaikki haavimaan ötököitä, kyllä sieltä lätäköistä ja ojista ainakin itikoita löytyy :roll:
Minäkin olen jo viikon ajan haavinut toukkia tuosta takapihalta, mutta vasta tänään löysin kunnon apajat.

Hirmu isoja sammakoitakin pongasin. Semmoisia nyrkin kokoisia. Kovasti kurnuttivat jo.
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Hei missä ihmeessä te kaikki ootte? Mitä Minzkun katkoille kuuluu?
Minä sain uuden akvani kypsymään tänään, kasveja istuttelin ja laitoin mullat & ammoniakin veteen... Saa nyt nähdä mites käy. Eka kertaa elämässäni akvaa kypsyttelen kun eka akvani tuli meille "valmiina", kaverin luota autolla raahattiin n. 3 km matka. Pohjalla lillui 4 cm vettä sorakerroksen päällä! Kalat vaan sankkoon kasvien sekaan ja akva kotiin, täyteen vettä, töpselit seinään ja kalat akvaan. Jos teillä on hyviä vinkkejä akvan kypsytykseen, otetaan vastaan! Ja mulle mahtuu nyt yllättäen kasveja... Satasesta kolmeensataan on yllättävän suuri muutos! 8-)
jellu88
Member
Member

Minäkin haluan isomman altaan tuon purkin tilalle :mrgreen: Vihersamennus on voitettu ja kiekko on paranemassa hyvää vauhtia, taitaa minullekkin elämä hymyillä :) Kultsitkin pitäisi lammikkoon päästä polskuttelemaan..hamsterikin teki äitienpäivänä poikasia :roll:
minzku
Junior Member
Junior Member

Minulla on ollu kone rikki, joten en ole päässyt tänne. Kovat vieroitusoikeet kyllä tuli :mrgreen:
Katkat voi hyvin, tänään toinen uiskenteli edestakaisin etulasin luona [;)]

jellu: mitkä kultsit?
jellu88
Member
Member

Kultakalat tietty :mrgreen:
minzku
Junior Member
Junior Member

Ai sulla on sellasiakin, en tiennykkään :D Minkä kokoisessa sulla on ne, ja montako niitä on?
jellu88
Member
Member

Tällähetkellä 2kpl 200l :roll: Ja kesällä saavat uiskennella reilunkokoisessa ulkolammikossa :mrgreen: Lisää pitäisi ostaa ja isompi allas talveksi.
minzku
Junior Member
Junior Member

Onko ne luonnonmuotoja? Minkäs kokoisia altaita sulla onkaan?
jellu88
Member
Member

Huntupyrstöjä ovat :mrgreen: 317l, 200l, 70l ja 60l ja 20l , mutta otan muutaman pois käytöstä ettei jokanurkassa pyörisi :roll:
minzku
Junior Member
Junior Member

Hitsi kun mulla tekis mieli toista allasta, ja siihen tuliliskoja tai sitten ihan kaloja. Nyt kyllä alkaa operaatio "minnalle toinen akvaario" [;)] :mrgreen:
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

kiva kuulla teidänkin kuulumisia, minzku ja jellu88! Ekaa kertaa kypsyttelen ja jarvij:n mukaan kalattomassa kypsytyksessä voi kasvit olla akvassa jo ihan alusta asti, mutta ainakin mun kasvit alkoi pudottaan lehtiä... Mistä tämä voi johtua, tietääkö teistä kukaan? Nitriitti ei ole vielä noussut. En malttais millään odotella sitä nitriitin nousua, mutta jospa se vielä tulee. Välillä ärsyttää suunnattomasti kun tuo vesi on niin sameaa multaympin takia. Muka kodin kaunistus! 300 litrainen pönttö täynnä liejuvettä :roll: Mutta jospa tämä tästä.
höntti
Senior Member
Senior Member

Minullakin kone ollut taas vähän aikaa pois käytöstä.

amh: joillakin kasvit ovat todellakin oireilleet kypsytyksen aikana, jos tuntuvat menevät koko ajan pahemmaksi niin pelasta ne sieltä pois. Mutta jos eivät kuole niin virkonevat kyllä nitriitin lähdettyä.

Minzku: ainakin minulla on tiedossa 60 litrainen allas välineineen, joka maksaa "vain" 35 euroa (eli 35 markkaa, samalta se tuntuu) Jalustaa ei ilmeisesti ole mukana. Jos tämmöinen pikkupurkki kiinnostaa niin annan sulle sen numeron, itselläni ei ole nyt varaa. Jostain pitäisi pierasta 50 e tuohon altaan korjaamiseen, 20 € kasassa :roll:

Tosiaankiin akvaariotouhut todella TÖÖT nyt. Sisustusta olen kovasti yrittänyt miettiä, vaikka allas saadaan vietyä vasta huomenna korjaukseen. Vielä pitää ainakin viikko kestää. Kalat selvästikkin ahistuvat tuolla 60 litraisessa, vaikka itikanpoikaset saavatkin kutuhommat vireille. Jaksakaa kalat!

Kasvit kuolee tuonne saaviin, mutta en mahda mitään. LIsäksi kokeet pistää niin kovasti että väsy meinaa tulla. Mutta kyll tää tästä!
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Moi taasen pitkästä aikaa. Olin tässä siskon luona ja kävin Lieksan akvaarioseuran Kiltsin luona kyläilemässä. Oskunkin näin siellä. Kiltsin luona ei kyllä voi kuin huokailla: aivan ihania altaita! Kovasti taas uutta sisustusintoa pukkaa ja tätä meidän "seuratoimintaakin" olisi kiva päästä kehittämään. Olisi se mahtavaa kun saataisiin omat tilat, jossa talkoilla tehdä räkmixiä, saviturvepalleroita, pmdd:tä... Kivasti ovat Lieksan akvaarioseura saaneet toimintansa käytiin, kyllä kai mekin saatais... :)
minzku
Junior Member
Junior Member

Juu, laitetaan ilmoitus lehteen: "muutama hullu akvaristi etsii paikkaa missä voi pyöritellä savipalleroita ja tehdä kalanruokaa" :mrgreen:

höntti: missä kunnossa tuo allas on ja mitä tarvikkeita siihen tulee mukaan? valot (montako loisteputkea), suodatin, lämmitin??? onko miten uusi, missä kunnossa silikoonit on?
höntti
Senior Member
Senior Member

minzku kirjoitti:Juu, laitetaan ilmoitus lehteen: "muutama hullu akvaristi etsii paikkaa missä voi pyöritellä savipalleroita ja tehdä kalanruokaa" :mrgreen:

höntti: missä kunnossa tuo allas on ja mitä tarvikkeita siihen tulee mukaan? valot (montako loisteputkea), suodatin, lämmitin??? onko miten uusi, missä kunnossa silikoonit on?
Ainakin sitä eläinkaupan ilmoitusta voin hiukan päivitää, jotta saadaan lisää kiinnostuneita seurasta. Voin viedä jonkunlaisen lapun eläinkauppaan, kirjottelen sen tässä viikonlopun aikana ja kysyn sitten teidän mielipidettä. Montakos meitä nyt sitten on koossa? Ainakin 6 aktiivia?

Minzka: akvaario on siis se Linta:n kauppaama ja silikonit on uusittu ja allas kai kohtuu kunnossa. Kyseleppä siltä lisää vaikka sähköpostilla ja pyydä puhelinnumeroa. En tiedä saako tätä sähköpostiosoitetta täällä paljon mainostella mutta kyllähän se on tuolla muuallakin esillä eli linta@suomi24.fi
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Minut voi laskea aktiivisiin seuralaisiin :) Kokemusta seurojen toiminnasta on todella vähän ratsastuspuolelta, olin jäsensihteerinä vuoden verran, hallituksessa kaikkiaan 3 vuotta. Akvaarioista en tiedä juuri mitään, ensimmäistä kertaa kypsyttelen allasta :P

Kasvit ovat nyt hieman piristyneet, johtuiskohan siitä että vesi alkaa pikkuhiljaa kirkastumaan niin saavat enemmän valoa. Ainakin rasvalehtien latvoihin on tullut lisää pieniä lehdenalkuja. Kierteisiä olen saanut miljoona-ziljoona ja hyvin ovat kotiutuneet.

Seura-asiaa vielä sen verran, että mulla ei kyllä tule mieleen mitään tiloja savipalleroitten pyörittelyyn, jos jollakin on mitä ehdottaa, huutaa heti hep! Mutta ne tilat ois aika kätsyt, varsinkin jos siellä todellakin tehdä kaikkea kivaa "sotkua"!

Höntille toivottelen pitkää pinnaa akvaarion kunnostamisessa, jospas saisit rahat nopsasti kasaan.

Nitriittiä yhä vaan odotellen
- Anne -
höntti
Senior Member
Senior Member

amh kirjoitti:Minut voi laskea aktiivisiin seuralaisiin :) Kokemusta seurojen toiminnasta on todella vähän ratsastuspuolelta, olin jäsensihteerinä vuoden verran, hallituksessa kaikkiaan 3 vuotta. Akvaarioista en tiedä juuri mitään, ensimmäistä kertaa kypsyttelen allasta :P

Seura-asiaa vielä sen verran, että mulla ei kyllä tule mieleen mitään tiloja savipalleroitten pyörittelyyn, jos jollakin on mitä ehdottaa, huutaa heti hep! Mutta ne tilat ois aika kätsyt, varsinkin jos siellä todellakin tehdä kaikkea kivaa "sotkua"!
- Anne -
Ensinnäkin, amh:lla on varmaan meistä kaikista eniten tietoa seuroista ja niiden virallisesta toiminnasta joten jos saahan kymmenenkin kasaan niin amh voisi varmaan ryhtyä johtamaan? (amh:n laskinkin aktiiviksi, laskin siis itseni, minzkun, minnin, jellun, amh:n ja hanbuktun. Puuttuko joku jota en huomannut?)

Nyt kesällä turvepalluroita voi hyvin pyöritellä pihallakin. (vältetään isolta sotkulta) Saattaisi meidän kotona onnistua.
höntti
Senior Member
Senior Member

höntti kirjoitti:
amh kirjoitti:Minut voi laskea aktiivisiin seuralaisiin :) Kokemusta seurojen toiminnasta on todella vähän ratsastuspuolelta, olin jäsensihteerinä vuoden verran, hallituksessa kaikkiaan 3 vuotta. Akvaarioista en tiedä juuri mitään, ensimmäistä kertaa kypsyttelen allasta :P

- Anne -
Ensinnäkin, amh:lla on varmaan meistä kaikista eniten tietoa seuroista ja niiden virallisesta toiminnasta joten jos saahan kymmenenkin kasaan niin amh voisi varmaan ryhtyä johtamaan? (amh:n laskinkin aktiiviksi, laskin siis itseni, minzkun, minnin, jellun, amh:n ja hanbuktun. Puuttuko joku jota en huomannut?)

Nyt kesällä turvepalluroita voi hyvin pyöritellä pihallakin. (vältetään isolta sotkulta) Saattaisi meidän kotona onnistua.
Vanhemmathan tuon altaan korjausen saavat osittain maksaa kun eivät luota korjaustaitoihini, mutta iteppä menin lupaamaan että maksan 30€ [;)]
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Minä voin HARKITA sitä pj:n hommaa, jos ei ketään muuta titteli kiinnosta :roll: Niin enkä muistanut mainita että olen yhden toisen klubin rahastonhoitajana ensi kauden, jos minut tänään siihen pestiin valitaan. Eli jonkinmoista "kokemusta" on, vaikka ei tuo meidän klubi mikään varsinainen seura olekaan...

Hyvä Höntti että saat porukoiltasi avusta, jospa saisit sen akvan pian kuntoon *pitää peukkuja*!

Mites Minzkun ja Jellun katkat jakselee?

Olen ostanut Kiltsiltä joitain kasvipaketteja ja todella hyväkuntoisia kasveja olen saanut. Senkin perusteella voi vain olettaa miten hyvässä kunnossa altaat ovat :D. Nyt minulla alkaa vaan olla sellainen tilanne että on tosi monta eri kasvilajia, kunhan alkavat kunnolla kasvaa niin täytyy sitten osa lajeista karsia. Multa löytyy tällä hetkellä kurttumelalehteä, kääpiö(?)melalehteä, intianvesitähdikkiä, salavavesitähdikkiä, jaavansaniaista, ricciaa, pistiaa, limaskaa, vesisaniaista, karvalehteä, hapsuruohoa, argentiinanvesiruttoa, hentorotalaa, punarotalaa, rasvalehteä, karttulehteä, vallisneriaa, jotain punaista kasvia ja jotain hidaskasvuista matalaa kovalehtistä kasvia (nimeä en tiedä)... Jos en meinaa viidakkoa perustaa niin joistain täytyy luopua 8O

Ellei sitten osa kuole tuon akvan perustamisen yhteydessä. Nyt ekaa kertaa havaitsin pienen pienen nitriitin nousun, jospa se kypsyminen tästä alkaa!

Lämmintä viikonloppua toivotellen Anne
minzku
Junior Member
Junior Member

Katkat voi hyvin [;)]

Minä kannatan Annea puheenjohtajaksi :D
jellu88
Member
Member

Kyllän nuo minunkin katkat hyvin ovat jakselleet ja moneen otteeseen jo kuorenkin ovat vaihtaneet :roll: Pikkuveljeni oli tampereella luokkansa kanssa käymässä eläinkaupassa ja joku mokoma sai hänelle ujutettua pari tummaleväplekoa mukaan..hoh hoi altaaseen taitvat nekin päästä :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”