Kalastoremontti
Valvoja: Moderaattorit
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Kalastoremontti
Elikkäs kalastoremonttia.
Tahtoisin vaihtaa vähän kalastoa. Nythän minulla on 3 aikuista platyä ja kymmenet jälkikasvunsa, 5 inkkaria ja partis. Platyt olisivat lähdössä ensimmäisenä jos joku ne huolii... Tahtoisin akvaani jonkun pienen monnislajin, korumonnista lähinnä ajattelin. Ja sitten: Tahtoisin kalastooni kuuluvan noi inkkarit (ja kaupasta 2inkkaria lisää) partis, 5 korumonnista ja jokusen värikkään kalan. Olisiko kääpiörihmat ihan mahdoton ajatus?
Kalasto ehdotuksia kehiin...! 
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

-
Anzku
- Senior Member

- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Platyt pois ensimmäiseksi, kuten suunnittelitkin, ja inkkareille lisää kavereita (kyllä niitä enemmänkin mahtuu kuin kaksi). Pienehkön monnisparven voit pohjalle mielestäni ottaa, lajeista kertokoon joku kokeneempi.
Rihmakaloista minulla ei ole kokemusta, eli joku muu saa jatkaa tästä
Rihmakaloista minulla ei ole kokemusta, eli joku muu saa jatkaa tästä
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Hei?
Eikö oikeesti kukaan tiedä kääpiörihmakaloista?
Kertokaa nyt joku pliis!!
Partis jäi! Se tulee _varmasti_ kalastoon. Se on ollu aivan ensimmäinen monnini ja tuli ensimmäisinä kaloina neonien kanssa ensimmäiseen akvaariooni. Varmaan tajuatte miksen halua siitä luopua.
Onko sulla Mymmeli81 kuvia ehdottamistasi kaloista? Joku aavistus on niiden koosta, mutta en ihan ulkonäöltä muista. Voisitko kertoa lisää töyhtökääpiöahvenesta? Kiinnostavan kuuloinen.. 
Kertokaa nyt joku pliis!!
Partis jäi! Se tulee _varmasti_ kalastoon. Se on ollu aivan ensimmäinen monnini ja tuli ensimmäisinä kaloina neonien kanssa ensimmäiseen akvaariooni. Varmaan tajuatte miksen halua siitä luopua.
Anteeksi, toki partis tulee ottaa mukaan uuten kalastoon.
Töyhtökääpiöahvenen kuva;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=11
Perhoskirjoahvenen kuva;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=24
Koru-, panda- ja naamiomonnisten kuvat;
http://koti.phnet.fi/monea/hakemisto.htm
Yllä mainituista linkeistä löytyy myös tietoja kys. polskuttelijoista.
Töyhtökääpiöahvenen kuva;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=11
Perhoskirjoahvenen kuva;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=24
Koru-, panda- ja naamiomonnisten kuvat;
http://koti.phnet.fi/monea/hakemisto.htm
Yllä mainituista linkeistä löytyy myös tietoja kys. polskuttelijoista.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Muistuttaisin, että kääpiöahvenilla on pahana tapana höykyyttää monnisia, etenkin jos ryhtyvät kutuaikeisiin.
Rihmakaloista kääpiörihmaa sävyisämpi ja myöskin todella kaunis, olisi hunajarihmakala.
Lisäksi täytyy mainita korurihmakalat, jotka nimensä mukaisesti ovat todellisia koruja, kuin jalokiviä, viihtyessään. (kaupoissa usein aika värittömiä)
Rihmakaloista kääpiörihmaa sävyisämpi ja myöskin todella kaunis, olisi hunajarihmakala.
Lisäksi täytyy mainita korurihmakalat, jotka nimensä mukaisesti ovat todellisia koruja, kuin jalokiviä, viihtyessään. (kaupoissa usein aika värittömiä)
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

-
iiputti
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Kääpiörihmakaloista sanon sitten minä
. Tuo satalitraa on aika alarajoilla haaremin suhteen kääpiörihmoilla, mutta näillä kuten kovin monilla muillakin kaloilla persoonallisuudet ratkaisevat kuinka tulevat juttuun. Tuossa mittakaavassa liikuttaessa tekisin itse kääpiörihmojen kanssa niin, että hommaisin ensin parin ja katsoisin miten menee.Jos on liikaa höykytystä kolmas pyörä voisi olla hyvä, mutta tuntuvat viihtyvät pareinakin mainiosti jos vaan sopivat persoonat kohtaavat.
Kääpiörihmakalojen altaassa tulee kiinnittää huomiota piilopaikkoihin ja runsaaseen kasvillisuuteen. Koiras pesää vartoidessaan voi hyvinkin vallata koko purkin ja muut asukkaat saavat viettää hiljaiseloa muutaman päivän.
Erinomaisen värikkäitä ja kauniita kaloja ovat suurista egoistaan huolimatta. Kääpiörihmakaloja hankkiessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tuontikalat ovat usein valitettavan herkkiä _kaikelle_ ja erityisen herkkiä ovat muunnosväriset, joiden ostamista kannattaa harkita useampaankin kertaan.
Olen itse saanut seurata tällä viikolla, kuinka koiraskääpiörihma antaa lähtöpassit liki 20 senttiselle tonkijalle..Tonkijat lähtevät kyllä rivakasti pois herrakäppänän pesältä.
Kääpiörihmakalojen altaassa tulee kiinnittää huomiota piilopaikkoihin ja runsaaseen kasvillisuuteen. Koiras pesää vartoidessaan voi hyvinkin vallata koko purkin ja muut asukkaat saavat viettää hiljaiseloa muutaman päivän.
Erinomaisen värikkäitä ja kauniita kaloja ovat suurista egoistaan huolimatta. Kääpiörihmakaloja hankkiessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tuontikalat ovat usein valitettavan herkkiä _kaikelle_ ja erityisen herkkiä ovat muunnosväriset, joiden ostamista kannattaa harkita useampaankin kertaan.
Olen itse saanut seurata tällä viikolla, kuinka koiraskääpiörihma antaa lähtöpassit liki 20 senttiselle tonkijalle..Tonkijat lähtevät kyllä rivakasti pois herrakäppänän pesältä.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Kiitos iiputti! Kuulostavat kivoilta molemmat kalat, affenet ja rihmulit.
Mutta jos pitäisi nyt heti valita, taitaisin ottaa perhoskirjoahvenen. Vaikka tuossa alussa sanoin että olen töyhtöjen puoleen kallistumassa.
Voiko joku kertoa vielä omista kokemuksistaan aiheella: Kuinka paljon pienemmät ahvenet, (kuten perhoskirjoahven ja töyhtökääpiökirjoahven) hätyyttelevät monnisia. Ja hei: Kiitos kaikille vastanneille!!!! 
Mutta jos pitäisi nyt heti valita, taitaisin ottaa perhoskirjoahvenen. Vaikka tuossa alussa sanoin että olen töyhtöjen puoleen kallistumassa.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

-
Mustamolli
- Member

- Sukupuoli: Mies
Kääpiöahvenet ovat yksilöitä. Monnisten retuuttaminen riippuu suureksi osaksi siitä minkä luonteisia ahvenet ovat.
Toinen tilanteeseen vaikuttava juttu on monnisille riittävät piilopaikat ja turvat ahvenien kutuaikana. Vaikka monniset ovatkin hyvin innokkaita ja välillä hölmön rohkeita tutkimaan ympäristöään on suojapaikoilla suuri merkitys.
Toinen tilanteeseen vaikuttava juttu on monnisille riittävät piilopaikat ja turvat ahvenien kutuaikana. Vaikka monniset ovatkin hyvin innokkaita ja välillä hölmön rohkeita tutkimaan ympäristöään on suojapaikoilla suuri merkitys.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

-
Mustamolli
- Member

- Sukupuoli: Mies
Semmoiset pohjaa myötäilevät piilot lienevät hyviä, niin monnisten kuin ahventenkin mielestä. Esim. kiviröykkiöitä, matalia kantoja, ruukun palasia ym.
Mitä ahventen kutemiseen tulee, niin sekin riippuu kalan lajista. Mutta näin pääpiirteittäin ne muistaakseni kutevat tasaisen kiven päälle. Taas esim. lehtikalat kutevat kasvien lehdillekkin..
Mitä ahventen kutemiseen tulee, niin sekin riippuu kalan lajista. Mutta näin pääpiirteittäin ne muistaakseni kutevat tasaisen kiven päälle. Taas esim. lehtikalat kutevat kasvien lehdillekkin..
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Vanhoja ketjuja aiheesta löytyy haulla, mutta kun ensin poistaa maidon avaamalla pari kookoksen päissä olevista 'täplistä' halkaisu onnistuu jo paljon helpommin.
Jos sahaa tms ei ole käsillä kova alusta ja koputtelu vasaralla tuon jälkeen riittää halkaisuun. Itse puolitin niitä parikin muutamassa minuutissa mukaanlukien maidon poisto tuolla tekniikalla.
Mutta tottakai dremel tms puree parhaiten
PH:n pudotus kookoksella on aika pieni. Ennemmin suosittelisin paria kantoa jos pieneen pudotukseen on tarvetta, isompaan tarvitaankin jos sitten vähän enemmän työtä..
Jos sahaa tms ei ole käsillä kova alusta ja koputtelu vasaralla tuon jälkeen riittää halkaisuun. Itse puolitin niitä parikin muutamassa minuutissa mukaanlukien maidon poisto tuolla tekniikalla.
Mutta tottakai dremel tms puree parhaiten
PH:n pudotus kookoksella on aika pieni. Ennemmin suosittelisin paria kantoa jos pieneen pudotukseen on tarvetta, isompaan tarvitaankin jos sitten vähän enemmän työtä..