Kalastoremontti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Kalastoremontti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Elikkäs kalastoremonttia. :) Tahtoisin vaihtaa vähän kalastoa. Nythän minulla on 3 aikuista platyä ja kymmenet jälkikasvunsa, 5 inkkaria ja partis. Platyt olisivat lähdössä ensimmäisenä jos joku ne huolii... Tahtoisin akvaani jonkun pienen monnislajin, korumonnista lähinnä ajattelin. Ja sitten: Tahtoisin kalastooni kuuluvan noi inkkarit (ja kaupasta 2inkkaria lisää) partis, 5 korumonnista ja jokusen värikkään kalan. Olisiko kääpiörihmat ihan mahdoton ajatus? :? Kalasto ehdotuksia kehiin...! :)
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Kerrohan ihan ensimmäisenä ainakin akvaarion koko ja vesiarvot, siitä lähdetään liikkeelle.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Hitsi! Unohtu vaikka piti heti ensimmäiseksi laittaa! :roll:
Akva 95L pH 7-7.2 GH 6 KH 3-6 ja lämpö 24-25 (lämpöä voi nostaa)
1-2mm hiekka pohja.. Kasvipoheikköjä, kiviä ja kanto suojina.

Vieläkö tarvitaan lisätietoja? Kysykää, ehdotelkaa kaloja..!
Anzku
Senior Member
Senior Member

Platyt pois ensimmäiseksi, kuten suunnittelitkin, ja inkkareille lisää kavereita (kyllä niitä enemmänkin mahtuu kuin kaksi). Pienehkön monnisparven voit pohjalle mielestäni ottaa, lajeista kertokoon joku kokeneempi.

Rihmakaloista minulla ei ole kokemusta, eli joku muu saa jatkaa tästä :)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

OK, tässähän jo alkuun pääsee! Jos joku osais vielä kertoa niistä rihmuleista? Ne korumonniset kiinnostaisivat pienen kokonsa takia. Myös pandamonniset on OK!
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Altaaseesi mahtuisi mielestäni mm. seuraava kokoonpano;

*6 koru/panda/naamiomonnista
*10-12 intiaaninsulkaa
*töyhtökääpiöahven/perhoskirjoahven pariskunta

Korvasin kääpiörihmat pienikokoisilla ahvenilla, sillä rihmat vaativat lämpimämpää vettä, mitä esim. monniset.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Hei? :frown: Eikö oikeesti kukaan tiedä kääpiörihmakaloista? 8O
Kertokaa nyt joku pliis!! :|

Partis jäi! Se tulee _varmasti_ kalastoon. Se on ollu aivan ensimmäinen monnini ja tuli ensimmäisinä kaloina neonien kanssa ensimmäiseen akvaariooni. Varmaan tajuatte miksen halua siitä luopua. [;)] Onko sulla Mymmeli81 kuvia ehdottamistasi kaloista? Joku aavistus on niiden koosta, mutta en ihan ulkonäöltä muista. Voisitko kertoa lisää töyhtökääpiöahvenesta? Kiinnostavan kuuloinen.. 8-)
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Kääpiörihmat sopivat kyllä tuon kokoiseen akvaarioon hyvin.... 1 uros ja pari naarasta voisi sopia. Kauniita kaloja ja antavat varmasti väriä.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Anteeksi, toki partis tulee ottaa mukaan uuten kalastoon. [;)]

Töyhtökääpiöahvenen kuva;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=11

Perhoskirjoahvenen kuva;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=24

Koru-, panda- ja naamiomonnisten kuvat;
http://koti.phnet.fi/monea/hakemisto.htm

Yllä mainituista linkeistä löytyy myös tietoja kys. polskuttelijoista. :D
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Kiitos linkeistä! Tässä olen vähän noiden töyhtökääppäreiden puoleen kääntymässä. Ovat kyllä tosi hienoja. :) Entäs, onko sinulla omakohtaista kokemusta? Olisi kiva tietää vähän "oikeasta" luonteesta.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Muistuttaisin, että kääpiöahvenilla on pahana tapana höykyyttää monnisia, etenkin jos ryhtyvät kutuaikeisiin.

Rihmakaloista kääpiörihmaa sävyisämpi ja myöskin todella kaunis, olisi hunajarihmakala.
Lisäksi täytyy mainita korurihmakalat, jotka nimensä mukaisesti ovat todellisia koruja, kuin jalokiviä, viihtyessään. (kaupoissa usein aika värittömiä)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Kiitos jälleen! Onko jompi kumpi noista ahvenista (perhoskääpiö tai töyhtökääpiö) ns. rauhallisempi? Tahtoisin kyllä ne monniset. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta että kuinka paljon ahvenet hätyyttelevät monnisia? En tietenkään tahtoisi ajaa monnisia hulluuden partaalle.. :roll:
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Pistänpä lusikkani soppaan minäkin :) Itse olen aivan ihastunut perhoskirjoahvenen "kulta" värimuotoon. Todella sievä ja suloinen.

Hunajarihmuleita minulla on myös ja ne on kohtuullisen helppo saada kutemaan. Jos vauvahommelit kiinnostaa, siinä mielenkiintoinen kala.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Kääpiörihmakaloista sanon sitten minä :mrgreen: . Tuo satalitraa on aika alarajoilla haaremin suhteen kääpiörihmoilla, mutta näillä kuten kovin monilla muillakin kaloilla persoonallisuudet ratkaisevat kuinka tulevat juttuun. Tuossa mittakaavassa liikuttaessa tekisin itse kääpiörihmojen kanssa niin, että hommaisin ensin parin ja katsoisin miten menee.Jos on liikaa höykytystä kolmas pyörä voisi olla hyvä, mutta tuntuvat viihtyvät pareinakin mainiosti jos vaan sopivat persoonat kohtaavat.

Kääpiörihmakalojen altaassa tulee kiinnittää huomiota piilopaikkoihin ja runsaaseen kasvillisuuteen. Koiras pesää vartoidessaan voi hyvinkin vallata koko purkin ja muut asukkaat saavat viettää hiljaiseloa muutaman päivän.

Erinomaisen värikkäitä ja kauniita kaloja ovat suurista egoistaan huolimatta. Kääpiörihmakaloja hankkiessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tuontikalat ovat usein valitettavan herkkiä _kaikelle_ ja erityisen herkkiä ovat muunnosväriset, joiden ostamista kannattaa harkita useampaankin kertaan.

Olen itse saanut seurata tällä viikolla, kuinka koiraskääpiörihma antaa lähtöpassit liki 20 senttiselle tonkijalle..Tonkijat lähtevät kyllä rivakasti pois herrakäppänän pesältä. 8O
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Kiitos iiputti! Kuulostavat kivoilta molemmat kalat, affenet ja rihmulit.
Mutta jos pitäisi nyt heti valita, taitaisin ottaa perhoskirjoahvenen. Vaikka tuossa alussa sanoin että olen töyhtöjen puoleen kallistumassa. :roll: Voiko joku kertoa vielä omista kokemuksistaan aiheella: Kuinka paljon pienemmät ahvenet, (kuten perhoskirjoahven ja töyhtökääpiökirjoahven) hätyyttelevät monnisia. Ja hei: Kiitos kaikille vastanneille!!!! :)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Niin, voisko joku kertoa siitä kuinka paljon nuo kääpiöahvenet hätistelevät monnisia? Myös muuta tietoa ahvenista kelpaa. Olen etsinyt kaikenlaista jo haulla ja googlella. :)
Mustamolli
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Kääpiöahvenet ovat yksilöitä. Monnisten retuuttaminen riippuu suureksi osaksi siitä minkä luonteisia ahvenet ovat.
Toinen tilanteeseen vaikuttava juttu on monnisille riittävät piilopaikat ja turvat ahvenien kutuaikana. Vaikka monniset ovatkin hyvin innokkaita ja välillä hölmön rohkeita tutkimaan ympäristöään on suojapaikoilla suuri merkitys. :roll:
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Akvaariossa on runsaasti kasvipoheikköjä, isokokoinen miekkakasvi ja kanto. Ahvenet sekä monniset pääsisivät hyvin piiloon. Olen ajatellut tehdä vielä kookospähkinäluolia pari. Muistelen että ahvenet kutevat joihinkin luoliin tai kasvipöheikköihin...? :?
Mustamolli
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Semmoiset pohjaa myötäilevät piilot lienevät hyviä, niin monnisten kuin ahventenkin mielestä. Esim. kiviröykkiöitä, matalia kantoja, ruukun palasia ym.

Mitä ahventen kutemiseen tulee, niin sekin riippuu kalan lajista. Mutta näin pääpiirteittäin ne muistaakseni kutevat tasaisen kiven päälle. Taas esim. lehtikalat kutevat kasvien lehdillekkin..
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

kookospähkinäluola on hyvä piilo/kutu paikka itse ostin kookospähkinän juuri vähän aikaa sitten ja kaavin luolaksi, haarniska monnin lempipaikka :D
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Okei, pitäisi varmaan sitten ostaa yksi kookospähkinä, halkaista se ja kaapia sisälmykset pois.. Toinen puoli kasvipöheikön viereen ja toinen vähän näkyvämmälle paikalle. Kiitos! :)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Muuten, onko kookosluolan tekeminen vaikeaa teistä jotka olette tehneet?
Laskeeko kookosluolat pH:ta? Saisi kyllä oikeastaan vähän laskeakkin... 8-)
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

kuori on kova, ja vaikea saada rikki, itse hakkasin puukolla aika kauan.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Puukolla varmaan meneekin ikä ja terveys, olen kuullut että jonkin sortin saha toimii parhaiten. Itselläni ei kuitenkaan kokemusta tästä ole.
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Vanhoja ketjuja aiheesta löytyy haulla, mutta kun ensin poistaa maidon avaamalla pari kookoksen päissä olevista 'täplistä' halkaisu onnistuu jo paljon helpommin.

Jos sahaa tms ei ole käsillä kova alusta ja koputtelu vasaralla tuon jälkeen riittää halkaisuun. Itse puolitin niitä parikin muutamassa minuutissa mukaanlukien maidon poisto tuolla tekniikalla.

Mutta tottakai dremel tms puree parhaiten 8-)

PH:n pudotus kookoksella on aika pieni. Ennemmin suosittelisin paria kantoa jos pieneen pudotukseen on tarvetta, isompaan tarvitaankin jos sitten vähän enemmän työtä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”