Vedensuosikki mätäni

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MKM
Senior Member
Senior Member

Vedensuosikki mätäni

Viesti Kirjoittaja MKM »

Siis apua.

Tuore akvaarioharrastaja täällä taas pulassa.

Ostin pari viikkoa sitten altaaseen kasveja: jaavansaniaista, intianvesitähdikkä, salavavesitähdikkiä, konnanputkea, brasiliankääpiöruohoa, vallisneriaa ja vedensuosikkia. Viikko kasvien jälkeen altaaseen kotiutuivat myös kalat.

Eilen vaihdoin vettä ensimmäistä kertaa (viikko kalojen kotiutumisen jälkeen). Jo aiemmin oli poiminut veden pinnalta joitakin vedensuosikin lehtiä, mutta nyt huomasin, että vedensuosikit ovat kokonaan pilaantuneet. Otin ne pois altaasta. Muutaman kasvin varret olivat niin pilalla, että ne murenivat koskettaessa. Lopuissa oli vain lehdet pilalla, sellaisia läpikuultavia ja myös kosketettaessa mössööntyviä.Siis täysin mätiä minun ymmärrykseni mukaan.
Myös Vallisneriat näyttävät hieman kärsineiltä, otin niistäkin huonoja lehtiä pois.

Muut kasvit sen sijaan voivat erinomaisen hyvin, lehdet ja varret ovat kunnossa ja hyvän näköisiä. Mielestäni intianvesitähdikit ovat kasvaneet jo tässä parissa viikossa pituutta (vai lieköhän kuvittelen?).

Mistäköhän tuo kasvien pilaantuminen voi johtua?
Olivatkohan ne huonoja jo ostettaessa vai olenko nyt tehnyt jotain tosi väärin? Vedensuosikit olivat altaan keskivaiheilla, vallisneriat ovat keskellä ja takana. Kasvilannotetta en ole käyttänyt.

Kalat voivat hyvin, mutta vähän takaraivossa kolkuttaa pelko siitä, että jos kasvit kuolee niin miten käy kaloille...no onneksi suurin osa kasveista voi hyvin ja vesiarvot on ok (ph 7, gh 4, kh 4, nitriitti alle 0,3, nitraatti n. 12,5) Ehkä huolin turhaan noiden kalojen vuoksi...vai ?

:roll:
sinimarja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinimarja »

Minulle kävi samoin, tai siis minun vedensuosikeille. Ne hajosivat, ja olin todella järkyttynyt, kun niiden piti olla helppoja ja vahvoja kasveja aloittelevallekin. Samoin melalehdet harsuuntuivat ja kutistuivat.

Nyt pytyssä (isompi tosin) kasvaa jaavansaniaista, -sammalta, argentiinanvesiruttoa, rusolehteä ja kääpiökeihäslehteä. Vallisneriaakin on ja kyllä se kasvaakin, mutta osa lehdistä ohenee ja hajoaa.

Kasveillakin on omat vaatimuksensa veden suhteen; kuulin juuri, että vallu tykkäisikin kovemmasta vedestä kuin meillä on. Sain ohjeen kokeilla englanninjokisoraa vallujen juurelle, saa nähdä, mitä tykkäävät. Sen vedensuosikin vesivaatimuksia en vieläkään tiedä, olisi kiva kuulla, jos jollain on tietoa asiasta.

Näin ollen saattaa olla, että vesi on ihan ok kaloille, mutta kaikki kasvit eivät siitä tykkää.
Se joka haluaa, keksii keinot. Se joka ei halua, keksii selitykset.
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Minulla parani heti kasvien kasvu kun vaihdoin lampun. Nykyisin yhdessä altaassa on Sylvania Aquastar, toisessa Flora Glo. Tavallisilla kylppärin peilikaapin loisteputkilla eivät kasvaneet kuin anubiakset.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kasvilannoitetta suosittelen käytettäväksi, sekä nestemäistä että juurille savipalloja. Harva kasvi viihtyy pitkään ilman lannoitetta, ja sinne missä kasvit eivät kukoista, ilmaantuu levää.

Nestemäistä ravinnetta on saatavilla kallista kaupan tuotetta, tai halpaa omatekoista PMDD:tä, jota ainakin itse olen käyttänyt hyvällä menestyksellä. PMDD:tä voi tilata akvaarioseuroilta (vaikket olisi jäsen). Edukkaimaksi tulee tilata PMDD:n ainesosia ja tehdä kotona niistä liuos (helppoa).

Savikuulat voit valmistaa itse punasavesta pyörittelemällä (askarteluliikkestä löytyy savea kilotavarana) tai ostaa esim. täältä palstalta. On myös olemassa kaupallisia lannoitekuulia, mutta ne ovat kalliimpia.
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Mun kierteisvallisneriani sulivat alkuun kokonaan, mutta lähtivät sitten uudelleen kasvuun. Vedensuosikista ei ole kokemusta. Jos lueskelet akvaarioharrastajien nettisivuja, niin monet mainitsevat jonkun helppona pidetyn kasvin, mikä vaan ei omassa akvaariossa ottanut kasvaakseen.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Minäkään en ole toistuvista yrityksistä huolimatta saanut vedensuosikkeja ikinä altaissani viihtymään, sen sijaan vallisneriat, miekkakasvit, arg.vesirutot ja intianvesitähdikit kasvavat riesaksi asti.
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Olisivatko lehdet vahingoittuneet kuljetuksessa tai muussa käsittelyssä?

Vedensuosikkia on kyllä vaikea kuvitella vahingoittumaan...
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Minulla on ollut kanssa ihan sama ongelma, vaikka kaikki muut kasvit ovat viihtyneet loistavasti. Vedensuosikit eivät kestäneet ollenkaan, varret mätänivät pystyyn. Minäkin ihmettelin, kun helpoksi kasviksi mainostetaan.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

*Helpotus.*

Siis minun ei nyt tarvi pelätä kalojen hengen puolesta.

Ehkäpä se vedensuosikki ei sitten menesty minullakaan. Olipa mukava kuulla että muillakin on samantapaisia kokemuksia. Kiitos!

Kasvilannoitetta mulla on, sellaista nestemäistä (Seran). En vain jotenkin uskaltanut sitä käyttää, kun joku sanoi että se sotkee vesiarvot.Ehkä pitää uskaltaa jatkossa.
Taidan silti unohtaa nuo vedensuosikit ja hankkia jotain muuta niitten sijaan, ehkäpä lisää noita kasveja jotka näyttävät tuolla altaassa menestyvän.

Kyllä minusta vielä akvaristi tulee... kiitos teille jotka viitsitte vastata tähän ja aiempiinkin kysymyksiini. :D
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Yleensä kasvit saattavat mätääntyä altaassa jos ovat kuljetuksen aikana saaneet kylmää.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minullakin on ollut tuoreissa altaissa vedensuosikin kanssa ongelmia, mutta tasapainon löydyttyä kyseistä rehua on riittänyt reilusti yli omankin tarpeen. Erittäin helppo ja vähästä kiitollinen kasvi siis kuitenkin ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
SonjaSelena
Member
Member

Siispä en luovu vielä toivosta, vaan ainakin minä yritän uudelleen. Miusta tuntuu, että josko se allas olisi ollut sitten vielä liian tuore? Koetin saada kyseisen kasvin viihtymään vasta kuukauden toiminnassa olleessa altaassa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Minulla kesti tuossa jossakin vaiheessa vuosikaudet ennen kuin vedensuosikki alkoi kasvaa pytyissäni :mrgreen: Merkitystä on myös "alkukasveilla" - kaupoista saatavat rehut eivät aina ole kovin hyviä, ja suoraan harrastajilta tulleet kasvit ovat useimmiten parempia.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
sjapi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sjapi »

Muistan jostain lukeneeni, että vedensuosikki täytyy istuttaa siten että varret istutetaan yksitellen, muuten se mätänee.
Siis toisinsanoen ei oteta nippua ja tökätä sitä pohjaan, vaan tosiaan erotellaan varret ja istutetaan pienin välein.
Tällä ohjeella istutin vasta äskettäin ostamani vedensuosikit ja kyllä rehottaa.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Hahaa! Mullakin ainoa kasvi jonka olen saanut tapettua on vedensuosikki!
Se kasvoi altaassa monta kuukautta kuin hullu, ja yhtäkkiä alkoi juurista muuttua paunaiseksi ja lopulta pudotti lehdet. Tuli niin hirveän näköiseksi, että nakkasin koko rehun pois. Samaan aikaan intianvesitähdikki riehaantui vallan ja vallisneriat venyivät kymmeniä senttejä viikottain.

Vedensuosikki on mystinen....
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

sjapi kirjoitti:vedensuosikki täytyy istuttaa siten että varret istutetaan yksitellen, muuten se mätänee.
Kyllä meikällä vaan rehottaa suosikit, vaikka nipuissa ovatkin. Enkä kyllä usko olevani ainoa tapaus :roll:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jos muut kasvit kasvaa, mutta vedensuosikki ei, niin olisiko mahdollista, että kasvi olisi saanyt kylmää jossain vaiheessa? Onhan nyt kuitenkin ulkona vielä varsin vilposta. Varret vahingoittuneet? (litistyneet, katkenneet)

Vedensuosikin pitäisi olla yksi niistä kasveista, joita saa repiä vielä kuukaisienkin jälkeen pois altaasta, kun on luullut, että kaikki yksilöt on tullut jo hävitettyä kertaalleen ;) nim. kokemusta on

Vedensuosikin ei pitäisi vaatia mitään erikoisolosuhteita tai liiemmin kypsää akvaariotakaan. Valoa sen sijaan kyllä ja ravinteita. Vsuosikissa ravinteiden puute näkyy helposti kellastuvina/vaalean vihreitä lehtinä. Valon puute taasen pieninä alalehtinä ja pitkänä "varsikasvuna". Tarkoittaa sitä, että kasvi kasvaa pituutta enemmän kuin pukkaa uutta lehteä varteen. Näyttää harvalta...
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Hei taas ja kiitokset vastauksista!

Istutin jokaisen vedensuosikin varren erikseen, joten siitä ei liene nyt kyse.

Vaikea uskoa että kasvi olisi myöskään paleltunut - se pakattiin hyvin ja joutui olemaan "ulkona" vain hyvin lyhyen matkan kun vein se kaupasta lämpimään autoon. Ostin muita kasveja samaan aikaan, ne(kään) eivät paleltuneet. Mutta aina kai se on periaatteessa mahdollista, että kylmä ehtii puraista.

Oli miten oli, taidan nyt vähän aikaa antaa altaan olla ilman vedensuosikkia - ehkäpä se joskus myöhemmin menestyy.

Olipa tosiaan helpottavaa kuulla, etten ole ainoa joka on joutunut vedensuosikin kuoleman kohtaamaan. :mrgreen:
monni78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja monni78 »

Minunkin vedensuosikki lahosi viikon sisällä ostamisesta. Kenties vaurioituivat juurista istuttaessa? Laitoin heti uuden kasvamaan ja nythän tuo näyttäisi kasvavan...

eli älä luovu toivosta. On se niin kaunis kasvi! :)
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Minulla vedensuosikki suuttui muutosta ja aloitti mököttämisen, lopuksi jäljellä oli vain yksi varsi pituudeltaan n. 5 cm ja meinasin heittää senkin pois, mutta kuitenkin olin sitkeä ja ajattelin " ole nyt siellä" ja toivoin pientä ihmettä. Ihme tapahtuikin, muuteman kuukauden kituuttamisen jälkeen se lopulta piristyi ja nyt rehottaa ja karsia saa suht usein.
SonjaSelena
Member
Member

Lueskelin tuossa Akvaristeja,kun silmiini sattui artikkeli karkeaviuhkalehdestä (Cabomba caroliniana) joka näyttää erehdyttävästi vedensuosikilta (Limnophila sessiliflora), mutta jonka ongelmana on herkästi mätänevät varret... ((Akvaristi 1/2005)) Voisiko olla, että kyseessä olisikin sitten tämä kasvi heillä, joitten 'vedensuosikki' mätänee pystyyn?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”