Mies alkaa innostua akvaarioista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Mies alkaa innostua akvaarioista

Viesti Kirjoittaja doriani »

Yhä enemmän miestä alkaa akvaariot kiinnostamaan ja nyt hän keksi että laittaa yhdestä altaasta rapualtaan. Myös isot kalat kiinnostavat ja jo innolla odottaa että milloin haemme lehtikalat. Tarkoitus olisi vielä hankkia pitkänmallinen allas mihin saisi leväbarbeja ja nuo tiikeribarbit sinne samaan altaaseen.

Nyt on sitten isompi asuntokin haussa jotta saadaan kokoajan suuremmiksi vaihtuvat akvaariot mahtumaan... Parin hiljaisen harrastusvuoden jälkeen hankin viime syyskuussa 189-litraisen altaan ja siitä homma on nyt levinnyt niin että kotona on 360-litrainen, 240-litrainen, 189-litrainen, 102-litrainen ja 40-litrainen. tosin 102-litrainen ei ole vielä käytössä eikä sen kohtalo ole vielä varma.... Keittiön lattialla on yksi 240-litrainen mistä olen eilee illalla kaapinut silikonit irti ja tänää laitan uudet tilalle.

Mutta sen olen nyt päättänyt että altaita saa olla maksimissaan jatkuvassa käytössä 4 kpl plus miehen rapuallas. Ei se haittaa vaikka allaskanta vaihtuukin kokoajan suuremmaksi :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Meillä tuo kauniimpi osapuoli ei välitä yhtään akvaarioista. :|
Aina kun tuon jotain akvaarioharrastukseen liittyvää kotin niin saan kuulla: mitä sä olet nyt taas ostanut?

Nooh, toivotaan että ajan myötä hän rupeaa olemaan kiinnostumaan akvaarioharrastuksesta niinkuin minä. :roll: Itse olen ollut jo pitempään hurahtanut ja taas laittamassa isompaa allasta(kohta ei mahdu enään isompi taloon.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
WBK
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja WBK »

Aikoinaan (noin vuosi sitten jotain kai) sain päähäni ostaa kaverilta 100 litraisen pikkualtaan, ja mamma oli että tollasta ei meille tule.

Mutta siitä se kuitenkin samantien innostui, ja kaikki on nyt hyvin :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kun muutin avokkini luokse, yli vuosi sitten, mukanani tuli 98- ja 180-litran altaat. Pitkään olin miettinyt ison altaan ostoa ja kun varat vihdoin riittivät, sijoitin 560-litran altaaseen. Miekkonen ei vastustellut harrastukseeni sijoitusta(Niinkuin exäni teki) ja kun uusi allas kannettiin kotiin, mieskin innostui harrastuksesta. Puolenvuoden päästä hän perusti oman altaan johon hän valitsi vaativia Plekoja ja siitä asti avokki on ollut harrastuksessa mukana, melkein yhtä tiiviisti kuin minäkin, jopa tuli mukaani äskettäin olleeseen huutokauppaan. Mukavaa kun on toinen yhteinen harrastus. Eka yhteinen harrastuksemme on tietokoneet ja netti, jonka kautta tapasimmekin. :mrgreen:
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Ääh, miten te teette ton? Mun avokkia ei akvaariot kiinnosta juurikaan, tosin olen saanut sen altaat jotenkuten hyväksymään sillä että harrastus tämä on siinä kuin sen omatkin ja rahaa menee siinä kuin niihinkin. Toisaalta en tiedä haluaisinkokaan hänen tästä liikaa kiinnostuvan, tämä on kuitenkin sellainen minun oma juttuni. Eipä kai se ihme ole että sillä hermot menee kun eka allas tuli vajaa vuosi sitten ja nyt kinuan lupaa hankkia neljännen (tiedä sitten mihin se tulee, mutta kyllähän 60 neliöiseen kämppään pitää 4 pientä akvaa mahtua!)... Eka altaan sain ehdolla että hankitaan kolmas kissa, nyt pitää sitten saada uusi kirjahylly, noh, eipä nuo ehdot mitenkään vaikeasti suostuttavia ole... [;)]
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Olihan nikitan mies jo talvella varsin innokkaan näköinen akvaarion hakija. [;)] :mrgreen:

Minun mieheni, joka ei tosin asu täällä, eikä hänellä niin ollen ole sananvaltaa vaikka hommaisin tänne mitä, ei alkujaan voinut käsittää kaloja lasilaatikoissa. Lähti kyllä kiltisti Siilinjärvelle ajamaan käytännössä suoraan töistä eräänä aamuna, kun piti uusi allas saada kotiin. :P

Nyt, kun on kaksi isohkoa plekoa, olen usein löytänyt hänet tuijottamasta illalla kannon taakse ja kyttäämästä pientä oranssia vilkahdusta.

Tosin ensimmäinen kysymys verkkopiikkiplekosta oli "Mitä se tekee ja syökö se sitten noita pikkusinttejä?" :roll:
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mies ei ole kovin innoissaan altaista, ei varsinkaan kun tulee kasvien karsintapäivä ja kiskon köynnökset lattialle katkottavaksi. Yleensä hän poistuu paikalta. Vedenvaihdon aikaan usein tokaisee että " Eih...onko sitä TAAS vaihdettava..".

Eilen laitoin altaaseen sinisen "sylvania coralstar" merivaloputken, asettelin "kuplaverholetkun" altaan takaosaan ja laitoin illalla molemmat päälle. Allas hohti sinistä tunnelmavaloa ja mies huokaisi syvään että mitä olisikaan tämä kämppä ilman akvaarioita! :D
Eftu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eftu »

Meillä harrastukset ovat aikaslailla yhteisiä. Tosin minä vietän jonkin verran enemmän aikaa akvaarioiden parissa ja mies tallissa autoa ja prätkää rakennellessa. Apua saa aina kysyttäessä niin uusien ideoiden toteuttamisessa tai kalavalintoja mietittäessä. Ja rahaa menee molempiin harrastuksiin kiitettävästi, sitten pihistellään jostain muualta. Lisäksi vielä muut "sivuharrastukset" musiikki ja muut elukat...
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Meillä se taitaa olla niin, että aika pitkälle ymmärrämme toistemme harrastuksia. Saan hommailla juuri niin isoja altaita tai varmaan useitakin, kun tila mitenkään antaa myöten, kunhan maksan ne itse. No, helppohan se on lupailla vaikka mitä, kun tietää, ettei tällainen köyhä opiskelija saa ostettua kalliita akvaarioita. Enhän se minäkään tosin valita, vaikka mies toi kaksiomme pikkuhuoneeseen sahapenkin ja jyrsimen ja niin päin pois.. Kysyin ihan kiltisti, että onko tuo jyrsin kovin kovaääninen, johon mies vastasi, että ei ole. "Paitsi kun se on päällä.."
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Meillä ensin tutustuttiin ja mieheni ehdotuksesta hankittiin akvaario (oli ollut lapsena hänellä jo) ja siitä minä innostuin myös ja nyt se yhteinen harrastus. Odotamme litramäärän kasvavan laajentamalla omakotitaloa. Tämä hulluus on melkoista, kun kämppää täytyy vaihtaa/rakentaa altaiden koon ja kalojen mukaan :?

Nyt mieheni puuhaa enemmän putsaus- ja hankintapuolella ja minä ruokintapuolella olosuhteiden pakosta. Kummatkin ollaan yhdistystoiminnassa.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Täällä akvaario(t) on täysin minun juttuni. Pahemmin ei tarvinnut suostutella, että saanko miehen asuntoon akvaarion tuoda - kyseli vain parit kerrat, että ihanko tosissasi meinaat kaikki rahat laittaa lasilaatikkoon.

Vedenvaihtoihin saan apua ja kyllähän tuo kaloja katselee ja niistä pitää. En ihmettelisi vaikka yksin kotona ollessaan juttelisikin kaloille. :P Kummallakin kun on selkeästi omat rahansa niin eipä sitä pahemmin tule puututtua toisen hankintoihin.

Olisi se aika jännää jos yhtäkkiä mies alkaisi omaa allasta hankkimaan tai jotain kalahankintoja ehdottelemaan. Varmaan helpompaa näin, että saa ihan itse päättää mitä kaloja yms. ostaa. :)
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Meillä ei miestä kanssa aluksi akvaario kiinnostanu, nykyään haluaa olla se joka ruokkii kalat ja sammuttaa iltaisin niiltä valot. Joskus innostuu katselemaan ja ihmettelemään jo niiden touhuja, on jo listannut jopa suosikkinsa ja "inhokkinsa" myös altaasta..
On ottanut sen kannan että akvaariot on mun harrastus ja pysyy. [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Fisu girl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

mightyblue kirjoitti:Joskus innostuu katselemaan ja ihmettelemään jo niiden touhuja, on jo listannut jopa suosikkinsa ja "inhokkinsa" myös altaasta.. [;)]
Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat mahtaneet päästä "vähemmän suosittujen" listalle? :D
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minua välillä pelottaa tuo mieheni orastava akvaarioinnostus. Käytyämme eräässä pyttyliikkeessä allasostoksilla(!) alkoi jauhanta 720 litraisesta plekotankista. Jösses. Mihin minun altaat kohta mahtuvat, kysyn vaan :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Hmm... Vielä sinkkuna sitä ihmettelee, että kukahan noitakin tankkeja sitten haluaisi katsella :? Mulla on ollut sellainen taktiikka, että kannattaa hankkia kaikki otukset näin varhaisessa vaiheessa, ennen miestä siis. Sitten kun ne on kerran hankittu, ne on jo osa minua ja tulee samassa paketissa :mrgreen: Ihailtavasti nuo kaveripojat on kyllä jaksaneet kalajuttuja kuunnella, joten ehkä tässä vielä on toivoa [;)]
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Toivoa on aina. Kun aloin seukata nykyisen avoni kanssa, akvani oli 240 litrainen ja opiskelija-asunnossa. Mies ei ymmärtänyt muuta kuin, että kaloja ja vettä se sisältää. Sitten pikkuhiljaa tulivat vedenvaihdot tutuiksi ja kalojen luonteet yms...

Nälkä kasvoi syödessä ja hommasin sitten Miikun tapaan ( :mrgreen: ) suuremman pytyn (432 l) pikkuopiskelijasoluhuoneeseeni! Mies oli sitä yllätys yllätys kanssani vaihtamassa! Sen jälkeen onkin sitten kalojen ruokinta kiinnostanut ja muukin.

Nyt asutaan saman katon alla ja talouteemme kuuluu kaksi allasta. Naapurissa asuva akvaarioystäväni ehdotuksesta otimme pienen kaksion keittiön nurkan parempaan käyttöön. 8-) Vieläkin saan tosin kuulla (monen muun tapaan ilmeisesti), että taasko sitä vettä on vaihdettava jne... Kyllä se tästä. Odotan sitä päivää, jolloin muutamme omakotitaloon! :mrgreen:
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Lähinnä pyörittelee päätään, kun kerron mitä 'ängen' akvaarioon:
c-vitamiinia, ruokasoodaa, magnesiumkloridia. Merisuolaa, pakastekatkarapuja. Apua on ollut kemiassa ja sähkö'jutuissa'.
Nyt aikoo ostaa liittimen letkuun, että saan jouhevammin vedenvaihdot
hoidettua. Hienoa - ja ihan pyytämättä!
Kalavalintoihin on saanut vaikuttaa sen verran, että sai valita, mikä
lehtikalauroksista jätetään meille. Se suotakoon.
Joskus tulee kehuja 'onpas kirkas vesi'. Melkein sama kehu minulle kuin
sanoisi 'oletpas tänään jotenkin erikoisen kaunis'.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Meilläkin akvaariot ovat vain ja ainoastaan minun asiani, paitsi tekniikkapuoli. Mies on ollut suureksi avuksi altaiden kasaamisessa, mattosuodattimien ja muiden härveleiden rakentelussa(sitä paitsi on kivempi askarrella yhdessä [;)] ) tekipä pääaltaalle aluskaapinkin (eikä veloittanut latiakaan :mrgreen: ) pelkän kuvailun pohjalta.

Meillä on nyt kotona kolme allasta: pääallas, rapuallas ja poikasallas. Poikasallas aiheuttaa päänvaivaa meille jokaiselle: se vie lähes koko tiskipöydän...Ja ne tiskit on sitten levällään. Samaten poikasaltaan tekniikka vaatii kahvinkeittimelle tarkoitetun pistokkeen..ja mikrolle tarkoitetun....Joten tämä allas aiheuttaa napinaa.

Jostain kumman syystä ei yhtään ole pistänyt hanttiin uusinta vaatimustani lämminvetisestä altaasta...Ehkä se vielä intoutuu 8-)
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Mulla oli akvaario jo ennen kuin alettiin seurustelemaan. Asuin vielä silloin vanhempieni luona, puoliso oli kyllä alusta asti mukana touhussa ja mukana olo lisääntyy koko ajan. Muutin opiskelijasoluun ja akva jäi vanhempieni luokse, muutimme kaksioon, jonne ei vieläkään mukamas akva mahtunut, kunnes viime kesänä työpaikalla huomasin ilmoituksen: annetaan pois 60 l akvaario tarvikkeineen, heti alkoi suostuttelu ja seuraavana päivänä haettiin purkki olohuonetta somistamaan. Eipä mennyt aikaakaan, kun tuttavaperhe ilmoitteli, että heillä on ollut jo pitempään 140 l tyhjillään ja vie vaan tilaa yhdessä huoneessa, seurasi jälleen suostuttelua ja olohuoneessa suoritettua mittausta, minne mahtuisi. Eipä mennyt kuin viikko kun sekin käytiin hakemassa, mutta vain sillä ehdolla että pienempi täytyy tyhjentää. Seurasi jälleen muutto, jonka yhtedessä siirrettiin vanhemmillani hoidossa ollut 250 litrainen meille.
Myydään palstaa seuraan ahkerasti ja lupa on hankkia isompi kunhan rahat on kasassa... :D Puoliso on tosi innostunut plekoista, joten eiköhän meille vielä plekoallaskin jossain vaiheessa ilmesty. :D
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Meilläkin akvaariot ovat vaan mun juttu ja tuntuvat välillä vaan ärsyttävän poikaystävää. Avokki kyllä ruokkii kalat ja ravut aamulla kun lähden aikaisin töihin ja hän opiskelee yhä. Vedenvaihdot ym. hoidan itse. On hän ehkä hieman kiintynyt käärmekaloihin ja katkarapuihin... Kolmea akvaariota enempää ei meillä saa kuulemma olla ja isompaan altaaseen vaihto vaatii hirveitä neuvotteluja (esim. 75l. -85l.). Lisäksi välillä hän on sitä mieltä, että kolmekin on liikaa ja murmuttaa, että touhuan liikaa altaiden kanssa (kerran viikossa vedenvaihdot).

Kun kasvatin mangroverapuja, pienimmät ravut olisi ollut hyvä siirtää toiseen altaaseen (olisi ollut siis kaksi poikasallasta) jotta ne olisivat saaneet riittävästi ruokaa. Tämä ei kuitenkaan käynyt päinsä [}:)] . Kuulemma kämpässä saa olla vaan yksi poikasallas ja sekään ei tulevaisuudessa saa olla pystyssä kerrallaan kuin muutaman kuukauden. Eli tiukkaa on.

No, hän on muutenkin välillä vähän pilkunviilaaja mutta varsinkin akvaarioiden kanssa. Olen jopa miettinyt välillä, että pitäisikö minun lopettaa koko harrastus, kun se tuntuu ärsyttävän toista. Toisaalta, yleensä sitä nalkutusta esiintyy enemmän, jos on opiskelustressiä tai muuta...
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat mahtaneet päästä "vähemmän suosittujen" listalle?
Vähemmän suosittujen listalla yksinäisenä painii tulipyrstö. On miehen mielestä ilkeän näköinen ja etenkin ku ui epäileväisenä keisaritetrojen perässä luullen niitä varmaan leväbarbeiksi.. :roll:

Suosituimpien joukossa on nokkamonnit ja lasimonnit..ja edesmennyt perhoskala.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

No meillä kaikki ilkeät muita kiusaavat kalat ovat juuri niitä avokin suosikkeja. Avo osoitteli akvaariokaupassa taistourosta ja minä selitin että voivat olla aika hurjia ja rökittää eukkonsa, siitä se ukko vasta innostuikin...

Yksi ilta se istui parikymmentä minuuttia tuijottamassa allasta kun osti minulle sellaisen keraamisen hain joka aukoo suutaan ilmapumpun voimalla ja ukko toivoi kovasti että joku kala uisi sen kitaan... Huoh, taas varmaan pakko kinuta lupa pieneen altaaseen johon mokoman hainrumiluksen voi sijoittaa, kerrankin olisi kultakalamaljalle käyttöä, sielläpähän saisi rauhassa yksinään leukojaan louskuttaa... :twisted:

Noh, kyllä se jo nämä altaat hyväksyy, ruokkii kalat tarvittaessa ja myöntää ettei olkkari miltään ilman akvaariota näyttäisi, se että sinne haluaisin toisen änkeä on jo ihan eri juttu...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hehe, mulla on parin kk seukkailun jälkeen jo pullat hyvin uunissa :mrgreen:
Sitten (kahden viikon jälkeen "jos"sista tuli "sitten kun" 8-) ) muutetaan yhteen, varmaan kaksioon, haluaa mies sinne seinän mittaisen altaan olohuoneeseen ja sinne ehdottomasti kuuvalot. Haluaa rakentaa kaiken tekniikan itse, mielellään myös altaan ja kaiken pitää olla parasta. Rahaa saa siis palaa ihan niin paljon kuin on tarvis. Kaloiksi tullee kiekkoja, täyttävät kriteerit "tosi iso" ja "hieno". [;)]

Joo joo, onhan tää tätä alun ihastusta ja huumaa mutta pakko on hehkuttaa. :D
Miehen inhokkilistalla ovat persoonattomat tetraparvet ja suosikkina Cofeingirlin Möhkö-monni eli helmipurjepleko (muistinkohan oikein?).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

VesiEläin kirjoitti:Eka yhteinen harrastuksemme on tietokoneet ja netti, jonka kautta tapasimmekin. :mrgreen:
Hih, sama täällä meilläkin. Ehkä sitten on toivoa saada aviomies mukaan tähän akvaariotouhuiluun. ;) Vielä se on mun juttu, mutta kyllä mies ruokkii kalanpoikasia useamman kerran päivässä kun en ole paikalla ja on tullut mukaan akvaariokauppaan muutaman kerran. Hän jopa jaksaa (yleensä) kuunnella kun innokkaana selitän kaikenlaisia akvaariohaaveita, eikä ole vielä sanonut vastaan vaikka suunnittelen joskus hankkivani jopa tuhatlitraisen. ;)
randy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja randy »

Meillä on kyllä molemmat ihan yhtä innostuneita tästä touhusta. Välillä tuntuu siltä, että mekin vaan oikein ruokitaan toistemme innostusta. Vesiä vaihdellaan usein yhdessä ja akvaarioliikkeet kierretään käsi kädessä. On ihanaa kun on yhteinen mielenkiinnon kohde. Tosin kummallakin on myös omat erikoissuosikkinsa, minulla lehtikalat ja poikaystävällä malawit.
Jo ensitreffeillä käytiin kalakaupassa...ja saatiin parkkisakot kaupan ulkopuolelta.Kalliiksi tulee tämä yhteinen harrastus :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”