Allergioita akvaariosta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Alex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alex »

Sillipurkki kirjoitti:Kaveri joskus kertoi, että akvaarion lopettamisen myötä väheni myös sairastelut: että se suuri ilmankosteus olisi aiheuttanut jotain häikkää.

Liekö tuossa sitten mitään perää?
Astmaatikkoperheessä vaikutus on ollut päinvastainen. Astmasairastelut vähentyneet ilmankosteuden noustua.
''It's like two monkeys in a spaceship''
Juuson veli luonnehtii liiketuttavalleen Peltsin ja Juuson aamuohjelmaa YleX:ssä.
KirsiK
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KirsiK »

En itse ole allerginen, mutta tassa muutama aleergisille mahdollisesti ongelmia tuottava juttu akvaarioissa:

-surviaisentoukat - allergisoivia, jos epailet olevasi naille allerginen, asian voi tarkistaa allergiatestilla
-sinilevat - osa lajeista ja kannoista on myrkyllisia ja aiheuttaa iho-oireita. Esiintyyko myrkyllisia kantoja akvaarioissa, en tieda? ja kaikki sinilevat eivat todellakaan ole myrkyllisia...
-kalat - toiset ovat auttamattoman allergisia kaloille kaikissa muodoissa
-homeitiot - naita varmaan loytyy lahes kaikista kosteista tiloista, ehka siis myos akvaarion laseista ja muilta pinnoilta
-eruokapoly - jos olet allerginen jollekkin em. voit saada allergisen reaktion myos hienojakoisesta ruuasta.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Täällä ilmenee kanssa ihottumaa käsissä jos joutuu pidempään liottamaan, mutta se menee kyllä ohi muutamassa minuutissa, onneksi. No, itse pidän kyllä kissojakin vaikka todistetusti olen niille altistunut (fiksua...) mutta onneksi on lääkkeet keksitty :?
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a_n_u »

Itse tajusin juuri äskettäin olevani mitä todennäköisesti allerginen akvaariolleni. Oireina kuiva yskä, silmien punotus, nuha ja aamulla on kurkku kipeä. Allas ei ole makuuhuonessa.
Myös sairastelut on lisääntyneet.

Samat oireet oli kolmisen vuotta sitten kun altaani oli 200 litrainen. silloin ajattelin vain että silloisessa asunnossa saattoi olla jotain vikaa.

Tuossa välissä kun ei allasta ollut, katosivat lähes kaikki oireet, esim. astmapiippua en enää tarvinnut. Myöhemmin otin kissan josta en myöskään saanut oireita. Allergia testissä on todettu homepölyallergia.

Tuo surviaisjuttu oli mulle ihan uutta tietoa, täytyy kokeilla josko oireet helpottaisi jos sen jättää kokonaan pois. vaikken sitä kyllä nyttenkään ole antanut kuin kerran viikossa. Lisäksi täytyy kokeilla tuota kansilasia.

Olisiko kellään antaa vielä lisävinkkejä? vai laitanko altaan suosiolla myyntiin.. :cry:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Akvaario sinällään ei liene allergeeni, mutta surviaiset ja sinilevät kyllä. Saattaa kosteassa varsinkin yläkehyksen alareunassa esiintyä homeitakin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Niinkuin joku jo mainitsikin, sinilevä aiheuttaa kutinaa ja punoitusta. Eräs tuttu kävi vuosia takaperin uimassa Terijoella, ja sinilevää veden pinnalla. Mies joutui sairaalaan mätäpaiseiden takia. 8O
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Sillipurkki kirjoitti:Kaveri joskus kertoi, että akvaarion lopettamisen myötä väheni myös sairastelut: että se suuri ilmankosteus olisi aiheuttanut jotain häikkää.

Liekö tuossa sitten mitään perää?
En lukenut kaikkia vastauksia läpi. Mutta kerronpa omasta elämästä:
Pojallamme (14 kk) todettiin alkuvuodesta astma, lähinnä rasitus- ja infekstioastma(t). On sairastellut koko pienen ikänsä, ensimmäisen vuoden aikana sairaalareissuja 5. :(
Viime vuoden loppupuolella juttelimme jälleen sairaalassa lääkärin kanssa mahdollisesta kosteus/homeongelmasta ja lääkäri kirjoitti meille terveystarkastajaa varten todistuksen (saimme siis terveystarkastuksen ilmaiseksi asuntoomme).

Terveystarkastajan lausunto oli "tyly": akvaarion hävitys suotavaa. Hän ei suoraan näin meille sanonut, mutta rivien välistä suositteli. (Samoin suositteli, ettei koiraa saa laskea samoihin huoneisiin (= pojan huoneeseen), missä poika majailee.)
Syy tähän tuomioon oli jo alunperinkin huono huoneilma, jonka ilmankosteutta akvaario(t) ennestään nostavat. Ehdotti myös, että kannattaa päivittäin pitää "avoimet ovet", eli muutaman minuutin läpiveto. Ilmankosteus ei saisi nousta 20-30 %:tia korkeammaksi. Myös ikkunoita on pidettevä auki päivittäin, mielellään koko päivän.

Akvaariosta emme luopuneet, hankimme jopa toisenkin. Ja koira saa edelleen nukkua pojan huoneen sohvalla päivisin. Mutta muuten kyllä noudatamme terv.tarkastajan suosituksia, eli tuuletamme päivittäin kunnolla.
Olen kuullut, että akvaario olisi jopa pahin allergisoija siinä muodostuvien ja huone ilmaan leviävien homeitiöiden takia, mutta mene ja tiedä... Suosittelen, että kysyt asiaa ihan joltain allergialääkäriltä.

Niin ja tosiaan, pojan sairastelussa emme ole huomanneet juurikaan muutosta, korkeintaan ehkä sairaalareissut harventuneet. Nämä talot, jossa asumme, ovat 80-luvun alkupuolella rakennettuja ja kuin vakuumipakkauksia - pirun tiiviitä joka puolelta, eikä ilma tahdo vaihtua edes ikkunoita auki pitämällä. Poikamme ei myöskään ole allerginen koiralle, hänet on testattu. :)
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Muuriset: Nuo terveystarkastajat tuppaavat löytämään syitä ongelmille mistä tahansa muualta kuin siitä talosta....
Meidän talossamme, myös -80 luvun alun, on todistetusti ollut hometta eri asunnoissa jo 20 vuotta, mitkä vanhemmat asukkaat ovat kirjanneet ylös.
Aloimme sairastaa heti tänne muutettuamme, ilma on tunkkaista jne.
Tilasin terveystarkastajan, joka tulikin isännöitsijän kanssa. Juttu on uskomaton. Meillä oli 250 l akvaario sekä 2 pientä terraariota, jossa pieniä aavikkoliskoja kuivalla hiekalla.
Olin kuullut näistä akvaarion syyttämisistä, joten sanoin heti että tuo akvaariohan ei voi tähän homeasiaan vaikuttaa mitenkään, kun siinä kansilasit jne. Tarkastaja vastasi, että juu ei vaikuta, ei sieltä mitään tule ulos, kyllä hän sen tietää.

No, hän huomasi nämä kaksi terraariota, ja ilmoitti, että NIISTÄ nämä ongelmat johtuvat. Että täällä on kuumaa ja kosteaa kuin trooppisessa eläintalossa, haju on aivan sama kuin sellaiseen mennessä! Terraariot aiheuttavat terveysongelmat, ei täällä ole hometta. Tuijotin suu auki, että terrat ovat rutikuivia eikä niiden lämpö ulotu edes terran toiseen päähän, miten tämä niistä voi johtua? Juu, juu, siitä se johtuu, trooppisen eläintalon haju. Ööö...eikös se kuumuus ja kosteus nimenomaan liity homeeseen, ei pariin pieneen purkkiin??
Ja selvyyden vuoksi, terraarioeläimet eivät haise millekään, eivätkä niiden sisusteet. Kysyin asiaa noin miljoonalta tutulta, osa sellaisia jotka vihaavat eläimiäni, eivätkä he koskaan ole huomanneet niiden haisevan millekään. Mutta terveystarkastajan mukaan siis terrat haisevat ja matelijat haisevat ja muuttavat koko asunnon ilmaston.
Btw, asunnon kosteusprosentti oli vain n.25. Ongelmat olivat jatkuneet 2 vuotta, eläimiä oli meillä ollut 6kk.

En tosiaan siis luottaisi mihinkään, mitä nämä taloyhtiön puolesta toimivat yleiset terveystarkastajat sanovat. Aina löytyy vika asukkaasta tai jostakin eläimestä, eikä mitään homeita kannata edes tutkia. Olen jopa kuullut joskus, kuinka katossa ja seinässä olleella vesiläiskällä ei ollut mitään väliä, kun asunnossa oli se akvaario.
Enkä ikinä, ikinä enää muuta -80 luvun alun taloon tämän jälkeen. Minunkin lapseni sai astman em. syystä.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

eipä mitään, olinkin kirjoittanut jo, en jakanut heti lukea kaikkia vastauksia läpi ja vasta huomasin.. [:I]
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
medu
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja medu »

Itselläni tuli käsivarteen punoittava kämmenenkokoinen lämpäre joka välillä kutisi ja hilseili, siitä läträämisestä ja olisko sitten huolimattomasti tullut pestyä kädetkin. Tavallisilla rasvoilla en saanu paranemaan mutta avitcid-(syöpävoiteella) läiskä hävis viikossa. Sittemmin ei ole uusinut ja kädet on tarkemmin pesty. Tämä tiedoksi niille jos puhkeaa ihottuma :? .
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kirjo: Meidänkin taloyhtiössä joistakin asunnoista on löytynyt hometta. Tämä oli syynä, että lääkäri kirjoitti meille todistuksen terveystarkastajaa varten.

Terveystarkastajan pointti oli se, että kun huoneistossa on jo ennestään huono huoneilma, kannattaa miettiä ja pois sulkea kaikki, mikä huoneilmaa voisi huonontaa, mm. akvaario. Meidänkin altaissa on kansilasit, mutta ei ne akvoista vesi- ja ilmatiiviitä tee. Eli kyllä kosteutta altaista haihtuu, samoin huoneilmaan leviää homeitiöitä.

Hometta meidänkään asunnosta ei löytynyt, mutta tarkastaja sanoi heti sisään astuessaan, että täällä on kuin trooppinen ilmasto: liian lämmintä ja kosteaa. Hän ei suinkaan kosteudesta tai lämmöstä syyttänyt allasta (joita tarkastushetkellä oli vain yksi) vaan tätä 80-luvun rakennustyyliä: taloista tehtiin niin tiiviitä. Tästä syystä meitä kehoitettiin tuulettamaan päivittäin kunnolla, jotta lämpötila pysyisi kurissa, samoin ilmankosteus.

Selvisiköhän tämä mun pointti nyt...? :roll:
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Allergiaa akvaariosta? Mun huoneessa on kaksi akvaariota, pieni 50 litranen ja suurempi 180 litranen, eikä ongelmia ole. Itseasiassa musta tuntuu, että ilma on jotenkin parempaa, kun on allas huoneessa. Kait se johtuu siitä että on kosteampi huoneilma, ettei ihan kuivaa. Kuitenkaan ei ole liian kosteaa, vaan juuri sopivasti.
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a_n_u »

Allergiaa on niin monen laista. Itse en ole allerginen kissoille, koirille, hevosille tai muille elukoille. Mutta sitten heinäpöly, huonepöly ja homepöly onkin ihan eri juttu.

Edellisessä asunnossani jossa oli neliöitä hurjat 20, oli todella huono ilma, kissa ja suht iso terraario. Tässä asunnossa en saanut mitään oireita.

Mulla nuo oireet tuosta akvaariosta on aika vahvat, joten todennäköisesti siitä tulen luopumaan :( harmittaa kun sen juuri sain toimivaksi ja hienoksi kokonaisuudeksi. Laitoin nyt vielä akvan päälle lasin, mutta eipä se taida ihmeitä tehdä..
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla kun oli kansilasit altaan päällä, niin ne kyllä keräsivät ihan hirveästi pölyä...

Minä olen allergine siitepölyille (en suinkaan kaikille, vaan koivulle ja heinälle), tien pöly on pahasta ja huoneen pöly..homeesta en tiedä kun joskus aikoja sitten talomme remontoitiin juuri homeongelmien vuoksi, mutta minulla ei ollut minkäänlaisia oireita. Ainoastaan pöly aiheuttaa onkelmia. :|
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Outoa kun ilmankosteuden pitäisi olla 20-30 %... Meillä on kosteus tuota luokkaa aina talvisin ja minulle se tekee vain pahaa, iho kutisee ja limakalvot kuivuu... Kotona on ehkä punakorva-altaan takia/ansiosta kosteus talvellakin 50 %:n tietämissä ja siellä tämmösiä ongelmia ei ole...

Allergiasta vielä, että appimuori pisti purkin johon asutettiin taisto... Kala oli hankittu 4 litran purkkiin... Kannoin tyhjillään olleen isomman altaani sinne ja pistin siihen vettä sekä osan tuon purkin sisällöstä kypsytystarkoituksessa... Seuraavana päivänä läträilin veden kanssa kun sisustin allasta, niin käsiin nousi mahtava ihottuma... Siis parista viilipurkillisesta taistovettä! Kunnon käsienpesu ja rasvaa niin ihottuma onneksi laski pois päivän aikana...

Saa nähä miten allas vaikuttaa nyt kun siinä asuu taiston lisäksi myös 3 nuolimonnia, pääsiäsenä on tarkotus mennä kokeilemaan...
rehtiheppu
Junior Member
Junior Member

allergia

Viesti Kirjoittaja rehtiheppu »

MUURISET:Kyllä totuus on se,että koira veke huushollista jos on astmaa sairastavia taloudessa!
Tuollainen on toisen terveydellä leikkimistä sillä se ei riitä,että
koiraa ei päästetä tiettyyn huoneeseen ja tuuletuskin on hyödytöntä! sillä
eläimen hilse pysyy tosi pitkään huoneistossa...ja leviää tosi hyvin jopa vaatteiden mukana.Se terveystarkastaja ei taida tietää kaikkea!
Kannatta otta asioista selvää!! :frown:
Vielä on kesää jäljellä vai onko ?
Hullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hullu »

Minä en ole juuri millekään allerginen, mutta nyt uuden akvaarion kanssa olen huomannut että vedenvaihdon jälkeen käsivarsi alkaa kutista. Huuhtelen ja rasvaan sen sen takia mikä auttaa. Mietin vaan, että mikä ihme sen aiheuttaa- mullakin on jotain hyppiäisiä siinä pinnalla, ja ilmeisesti myös jotain vesikirppuja tai vastaavia, joista naaraat vetävät kahta munakotelopallukkaa pyrstössään... jännittävää. :P
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Moni on maininnut kosteaa ilmaa, kun tulee kylään. Meillä kun on akvaarion lisäksi iso kasa orkideoita ja muita kasveja. Mutta eipä ongelmia ilmaannu kenellekään. Jos pelkkä ilmankosteus olisi se suuri syyllinen niin ihmettelen miksi pohjoismaissa on eniten allergia/astmaongelmia etelässä oleviin maihin verrattuna, missä ilmankosteus on talvella huomattavasti korkeampi. Talossa olevat homeetkaan eivät tunnu vaikuttavan niinkuin meillä.

Syyllinen on kyllä tuo ilman seisominen/liikkumattomuus. Etelässä kuin tuuppaa olemaan aika huonosti tiivistettyjä taloja. Eli pullotaloissa pitää tuulettaa paljon, parempi olisi tietenkin, jos saisi jatkuvan lisäilmastoinnin/tuuletussyteemin rakennettua. Talon omat ilmastointijärjestelmät tahtovat usein olla tehottomia ja täynnä pöpöjä. Puhumattakaan että kun niitä puhdistetaan niin niihin työnnetään kaikenlaisia puhdistusaineita, jotka nekin voivat olla ongelmia.

Mutta eikö avuksi voisi kokeilla laittaa asiallisen ilmanpuhdistimen? Meillä on Elixair pyörimässä aina kuin sisätiloissa on käytetty maalia/lakkaa t.m.s. meidän lisäksi kalojen ja kasvien takia ja hyvin tuntuu toimivan. Eikö tällaista voisi kokeilla ennen kuin akvaarion pistää myyntiin???
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

kit ja Hullu: mikä hiekka oli kyseessä noissa uusissa akvaarioissanne?
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Englanninjokisoraa siinä on pohjalla, samaa tavaraa kun mitä mulla on punakorva-altaassa ollu 8 vuotta ilman ongelmia...
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: allergia

rehtiheppu kirjoitti:MUURISET:Kyllä totuus on se,että koira veke huushollista jos on astmaa sairastavia taloudessa!
Tuollainen on toisen terveydellä leikkimistä sillä se ei riitä,että
koiraa ei päästetä tiettyyn huoneeseen ja tuuletuskin on hyödytöntä! sillä
eläimen hilse pysyy tosi pitkään huoneistossa...ja leviää tosi hyvin jopa vaatteiden mukana.Se terveystarkastaja ei taida tietää kaikkea!
Kannatta otta asioista selvää!! :frown:
REHTIHEPPU: Pitäisköhän sun a) olla kommentoimatta asioita, joita et tunne ja b) lukea, mitä tähän ketjuun on kirjoitettu?! Kirjoitin ihan selvällä, ymmärrettävällä suomenkielellä, että "Poikamme ei myöskään ole allerginen koiralle, hänet on testattu.". Myös sen kirjoitin ihan selvästi, että poikamme sairastaa RASITUS/INFEKTIOastmaa. Sulle nyt ihan selvennykseksi, että noilla kahdella astmatyypillä EI OLE mitään tekemistä ALLERGISEN astman kanssa.

Jos tiedät sanojen "allergia/allerginen", "infektio" ja "rasitus" merkityksen, tajuat myös, mikä ero näillä astmoilla on.

Ja vielä sanon sen, että lapsemme tilanteesta olemme keskustelleet - kuten senkin olen jo aiemmin maininnut - lääkärien kanssa.

-------------------

Ja rehtihepulle vielä: Selitäpä minulle sitten tämä: anoppini on sairastanut ALLERGISTA astmaa koko ikänsä (pian 70 vuotta). Hän ei voi olla huoneistossa, missä poltetaan kynttilöitä ("käry" käy ahdistamaan), kaikki haju- ja partavedet ym. saavat hänet myös haukkomaan henkeään. Kukista hän sietää ainoastaan muutamia viherkasveja ja ruusuja, häntä ahdistaa mm. seuraavat hajut: vesimelooni, kurkku, kala... Hän on siis TODELLA PAHASTI allerginen ja ennen kaikkea astmainen.

Mutta eläimistä häntä ei käy ahdistamaan muut, kuin kissat ja (elävät) kanalinnut! Ei koira, ei hevonen, ei lehmä.... Kissa käy ahdistamaan niin pahasti, että jos samassa bussissa on ihminen, jolla on kissa, anoppini haukkoo etupenkissä henkeään. Miten selität tämän?

Tiedoksi vielä, että anoppiani on tutkittu monet, monet kerrat keuhkosairauksien erikoissairaalassa, jossä hänestä on otettu myös yhtä monta kertaa allergia testit. Testit näyttvät joka kerta samaa, yksikään allergia ei ole hävinnyt, eikä yhtään ole tullut lisää.

Kuulen miellelläni selityksesi tähän. [;)]
Hullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hullu »

Tavallista 3-5mm soraa sekä 1-2 millistä mustaa soraa, ei sen kummempaa... vaikuttaako pohjamateriaalikin allergioihin?
rehtiheppu
Junior Member
Junior Member

astma

Viesti Kirjoittaja rehtiheppu »

Sori jos vedit nerneet nenään! :(
Onkos anopillasi koira?
Allerginen ihminen saattaa herkistyä sellaisellekin eläimelle jolle ei ole aikaisemmin ollut allerginen.
Itse olen sairastanut allergiaa viisivuotiaasta saakka ja oli aikoja jolloin testien mukaan en ollut allerginen hevoselle mutta nyt uusien testien mukaan olenkin. Allergia ei ole muutumaton sairaus vaan voit herkistyä koska tahansa jollekin herkistävälle "aineelle"
Itse sairastuin noin kuutisenvuotta sitten astmaan.
Lääkäreitten mukaan kyseessä on tuollainen RASITUS/INFEKTIO tyyppinen astma,jonka pohjalla on sairastamani allergia.Näin ainakin minulle kerrottiin mene ja tiedä.
Oireena on esim,hengenahdistus rasituksessa etenkin talvella ja helvetellinen tukkoisuus aamuisin.
Toivon,että lapsesi astma pysyy aisoissa :|
Vielä on kesää jäljellä vai onko ?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Luotatteko johonkin ihotesteihin allergian selvittämisessä? Itselläni iho ei reagoinut mihinkään kun testejä tehtiin, ei edes koiraan vaikka tiedän että olen 100% varmuudella koiralle allerginen (=sen verran pahoja oireita). Siskon miehellä taas ihotestit näyttivät että hän on koiralle allerginen, mutta kas vain, ei saa yhtikäs mitään oireita mistään koirasta ja heillä on koira. Lapsuudenystäväni taas perui suunnitelmansa eläinlääketieteen opinnoista koska ihotesteissä esiintyi vaikka mitä allergioita. Lähes 10 vuotta myöhemmin sama henkilö kävi uudelleen testeissä ja tällä kertaa ei mukamas ollut mitään allergioita.

Itse pyysin lääkäriltä lähetettä muunlaiseen allergiatestiin (verikokeeseen) mutta tuhahti vaan että ei sellaisia tarvita jos tietää olevansa jollekin allerginen :?
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

medu kirjoitti: punoittava kämmenenkokoinen lämpäre joka välillä kutisi ja hilseili, siitä läträämisestä ja olisko sitten huolimattomasti tullut pestyä kädetkin. Tavallisilla rasvoilla en saanu paranemaan mutta avitcid-(syöpävoiteella) läiskä hävis
Kääk...Mulla pamahti vissiin kuukausi takaperin kummallinen punainen läiskä kahden sormen väliin, ja se ei ota parantuakseen millään. Lääkäri raapii päätään ja määrää aina kokeilemaan kaikkea outoa rasvaa(joista ei tiettävästi ole ollut muuta kuin haittaa...). Ehdotti se jotain vesibakteeriakin aiheuttajaksi...Pian on taas lääkäriaika tuon kanssa, täytyy muistaa kertoa tapauksestasi 8O
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”