Avainkirjoahvenen sukupuolierot
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Avainkirjoahvenen sukupuolierot
Minkä kokoisesta avaimesta te olette erottaneet "varmasti" että onko tyttö vai poika?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Starting Member
Koirailla selkä- ja peräevän jatkeet ovat hyvin terävät ja pitkät ja ulottuvat taemmas kuin pyrstöevän perä. Naarailla evien kärjet jäävät lyhyemmälle kuin pyrstöevän kärki. Erot tulevat esiin siinä 3-6kk ikäisinä riippuen tietysti kasvuvauhdista. Itse olin jo ehtinyt iloita siitä, että mulle oli sattunut kaksi koirasta ja kaksi naarasta, kunnes se pienempi "naaras" alkoi kasvattelemaan liian pitkiä evien kärkiä.
Ostin kaikki avaimeni kerralla ja muut kaksi urosta paljastuivat uroksiksi jo reilusti yli puoli vuotta sitten. Täällä olisi siis uroksia heille, jotka niitä kaipaa... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mä en kauheesti luottais noihin evien tutkiskeluihin. Koirailla on lähes aina kyllä upeat pitkät evät, mutta myös naarailla saattaa näin olla. Ainut lähes varma konsti on kudun aikana katsoa genitaalipapillan muoto; naaraalla paksu munanasetinputki ja koiralla PALJON pienempi 'värkki'. Vuoden ikäisten avainten pitäisi kyllä kutea jo säännöllisesti, joten seuraavan kerran kun hommailevat, tutkiskelet tarkasti. 

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä sen ventingillä näkee milloin vain sukukypsistä kirjoahvenista 100% varmuudella.
Googleen:
cichlids venting
Googleen:
cichlids venting
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Täytyy sitten miettiä nimenvaihtoa
Olen itsekin vähän kattellut, että josko olisi tyttö.
Tuolla toisella ei ole taipuisia eviä. Yritän saada siitä napattua kuvan. Kunhan kalanen vähän saisi rohkeutta.
Voiko tämä Rohmuli kosia tuota toista? Kosiiko tyttöavaimet ukkojaan?

Olen itsekin vähän kattellut, että josko olisi tyttö.
Tuolla toisella ei ole taipuisia eviä. Yritän saada siitä napattua kuvan. Kunhan kalanen vähän saisi rohkeutta.
Voiko tämä Rohmuli kosia tuota toista? Kosiiko tyttöavaimet ukkojaan?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Varmasti voi. Kyllä meillä tyttö on melkeimpä innokkaampi pullistelija kuin poika. Ja ensimmäisen pariskunnan aikana (molemmat siis tyttöjä kuitenkin) molemmat kosiskelivat toisiaan, kutivat yhdessä molemma mätimunia laskien ja sitten yhdessä ihmettelivät missä poikaset ovat?nallu80 kirjoitti: Voiko tämä Rohmuli kosia tuota toista? Kosiiko tyttöavaimet ukkojaan?
Arvaamattomat ovat ahventen tiet

Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Täälläkin on sukupuolia kovasti yritetty erottaa kolmen avaimen kesken..ja nyt näyttää kutupuuhat alkaneen innostaa, joten yksi pariskunta on selvinny. Tyttöahven on kasvanu hitaammin kuin pojat, se on jonkinverran pienempi ja pulleampi MUTTA sillä on joukon kauneimmat evät. Tooosi pitkät ja liehuvat. Molemmilla pojilla (pojiksi luulemillani) on lyhyemmät, nekin tosin komeat.
Tyttö+isompi poika on valinneet kookoksen asuinpaikaksensa ja ympäriltä ne häätää kaikki muut eläväiset. Tytöllä on putki työntynyt selvästi näkyviin, pojalla ei näy juuri mitään, pienen piikin olin erottavinani. Mutta kyseessä lienee pariskunta, koska jos molemmat olis tyttöjä, niin eikö molemmilta se munaputki tulisi kuitenkin näkyviin?? Kolmas affen saa niin kovaa kyytiä, että sille olis uusi koti hakusessa. Poika siis luultavimmin vaan ei varmasti.
Tyttö+isompi poika on valinneet kookoksen asuinpaikaksensa ja ympäriltä ne häätää kaikki muut eläväiset. Tytöllä on putki työntynyt selvästi näkyviin, pojalla ei näy juuri mitään, pienen piikin olin erottavinani. Mutta kyseessä lienee pariskunta, koska jos molemmat olis tyttöjä, niin eikö molemmilta se munaputki tulisi kuitenkin näkyviin?? Kolmas affen saa niin kovaa kyytiä, että sille olis uusi koti hakusessa. Poika siis luultavimmin vaan ei varmasti.