Kalojen muisti
Valvoja: Moderaattorit
Kalojen muisti
Hei!
Onko kellään tietoa kalojen muistista? Kaverini kävi kylässä ja kertoi kuulleensa joskus, että pikkukalojen muistin pituus on 20 sekuntia. Kalojahan on montaa sorttia ja kokoa, mutta todellakin...
Millainen muisti on kaloilla ja onko tuossa 20 sekunnissa mitään perää?
Jäi kiinnostamaan.
P.S. Kyllä minun "pikkukalani" tulevat aina kärkkymään akvaarion ylänurkkaan sapuskaa, jos ohi kulkee, joten kai ne jotain muistaa...
Onko kellään tietoa kalojen muistista? Kaverini kävi kylässä ja kertoi kuulleensa joskus, että pikkukalojen muistin pituus on 20 sekuntia. Kalojahan on montaa sorttia ja kokoa, mutta todellakin...
Millainen muisti on kaloilla ja onko tuossa 20 sekunnissa mitään perää?
Jäi kiinnostamaan.
P.S. Kyllä minun "pikkukalani" tulevat aina kärkkymään akvaarion ylänurkkaan sapuskaa, jos ohi kulkee, joten kai ne jotain muistaa...
-
Tikruliini93
- Junior Member

-
tuikituiki
- Junior Member

Kuinka pitkä tikruliini?
Jotkut kalat oppivat tuntemaan ihmisiä ja se on minusta muistia.
Jos kalat muistavat ihmisen sitä luulisi muistiksi.
Ja jenzu luulisi kalojen OPPIVAN, että ruoka tulee ylhäältä mistä se ei yleensä luonnossa tule. Ja tietääkseni oppiminen on suurelta osin muistamista. (viittaan P.S kohtaan )
Jotkut kalat oppivat tuntemaan ihmisiä ja se on minusta muistia.
Jos kalat muistavat ihmisen sitä luulisi muistiksi.
Ja jenzu luulisi kalojen OPPIVAN, että ruoka tulee ylhäältä mistä se ei yleensä luonnossa tule. Ja tietääkseni oppiminen on suurelta osin muistamista. (viittaan P.S kohtaan )
Aina se tyhmäkin oppii.
Ja lisään tunteminen: esim. jos laitat kädellä akvaarioon ruokaa ja kalat tulevat (huom. älylliset kalat
) syömään kädestä ruokaa, koska tuntevat ihmisen ja on nälkä
. Taas jos vieras ihminen tulee katselamaan akvaariota tai ruokkimaan kädellä, niin kalat tulevat kiinnostuksesta taikka että on nälkä ottamaan ruokaa. Mutta jotkut kalat pelkäävät vierasta ihmistä ja menevät piiloon. Tämän minä olen huomannut.
Aina se tyhmäkin oppii.
Kyllä niiden täytyy aika hyvinkin muistaa asioita ja hahmottaa ympäristöään, tänään katselin kun kalat laumoittuivat akvaarion toiseen päätyyn ja alkoivat kierrellä siinä kuumeisesti. Muutaman minuutin kuluttua ruoka-automaatti kääntyi joten sitä ne kyttäilivät, oli vissiin ruoka-aika! Tai no, täytyy myöntää että järkevämpi selitys ko. käytökselle on se että automaatti pitää jotain ääntä jo hyvän aikaa ennenkuin se toimii, mutta itse en ole sellaista huomannut.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Vaihdoin tuossa 9 pv sairaslomalla ollessani sisustusta 468-litraiseeni, jossa on mm. pieniä antennimonneja Brachyrhamdia meesi. Tyypit ovat selkeästi erittäin huononäköisiä, koska uivat ensimmäisenä päivänä suoraan päin somisteita ja kasveja elleivät pitkät sivulle osoittavat viikset osuneet niihin vaan somiste oli suoraan edessä. Tämä jokseenkin vaarallisen näköinen urheilu loppui kuitenkin jo vuorokauden sisällä eikä törmäyksiä ole sen koommin sattunut, joten ainakin nuo oppivat ja muistavat ympäristönsä hyvin nopeasti ja tarkasti.
Edit. Oikolukiessani tätä yksi B. meesi törmäsi kesäkurpitsanpalaan...
Edit. Oikolukiessani tätä yksi B. meesi törmäsi kesäkurpitsanpalaan...
-
Tikruliini93
- Junior Member

Kyllähän kaloilla varmaankin on jonkinmoiset korvat... Ainakin luulisintuikituiki kirjoitti:en muistista tiiä, mutta onko kaloilla korvia? tai kuuleeko ne yleensäkkään mitään? jos vaikka akvaarion ulkopuolella joku huutaa, niin voiko ne kuulla sen?
It's true, we're all a little insane.
Minun betta pugnaxit ovat hyvin arkoja. Ovat esillä vain jos minä olen akvaariota katselemassa, ja silloinkin epäilevällä mielin. Mutta jos joku vieras tulee allasta katsomaan, ei yleensä näy yhtään pugnaxia, ei niin missään, niin hyvin ne piiloutuvat.
Poikkeuksena kun ovat kuteneet - silloin koiras hautoo jossain paikoillaan kököttäen ja naaras kyttää pari päivää vieressä, vahtii. Silloin ne reagoivat oikeastaan vain oman lajinsa edustajiin jotka naaras ajaa pois, eivätkä kiinnitä juurikaan huomiota ihmisiin.
Samoin kesken kudun ne eivät juurikaan keskity altaan ulkopuolella tapahtumaa töllöttävään silmäpariin.
Poikkeuksena kun ovat kuteneet - silloin koiras hautoo jossain paikoillaan kököttäen ja naaras kyttää pari päivää vieressä, vahtii. Silloin ne reagoivat oikeastaan vain oman lajinsa edustajiin jotka naaras ajaa pois, eivätkä kiinnitä juurikaan huomiota ihmisiin.
Samoin kesken kudun ne eivät juurikaan keskity altaan ulkopuolella tapahtumaa töllöttävään silmäpariin.
Opetin kalat siihen, että tulevat syömään, jos koputan kevyesti sormenpäällä akvaarion kehykseen. Muistaakseni noin viikossa - parissa oppivat yhdistämään koputuksen ruokaan ja ampaisivat paikalle heti koputuksen kuultuaan. Reagoiminen ruokaan oli selvästi hitaampaa silloin kun en antanut "varoitusta". Nopeimmin asian oppivat avainkirjoahvenet, sitten haarniskamonnit. Tetroilla kului huomattavasti kauemmin mutta kyllä se parvi sitten lopulta jotain oppi. Tällaista tuli harrasteltua yli puoli vuotta sitten, joten en kaikkia faktoja muista.
-
Fisu
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tiede-lehden mukaan kaloilla on pään sisäinen luultavasti kylkiviiva-aistista kehittynyt korva, joilla kala aistii veden värähtelyt.Salla_~~ kirjoitti:Kyllähän kaloilla varmaankin on jonkinmoiset korvat... Ainakin luulisinEikös niiden kuulo ole aika hyvä? Luulisin koska jos esim. akvaarion ulkopuolelta tulee musiikkia, jotkut kalat voivat reagoida siihen... Korjatkaa jos olen väärässä!
Kari
-
Raffu
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Muistista puheen ollen oma taistelukalani Torsti on ainakin tyhmä kuin saapas. Kun annan pohjatabletteja ruoaksi, se menee näykkimään niitä iloisesti. Kun nyt labyrinttikala on, se käy välillä haukkaamassa happea pinnassa ja sillävälin se on jo unohtanut missä se tabu on ja joutuu etsimään sitä hetken aikaa.
Tämän kokemuksen perusteella taistolaisilla ei ainakaan ole kovin pitkä muisti tai sitten omani on tosiaan tyhmä yksilö.
Tämän kokemuksen perusteella taistolaisilla ei ainakaan ole kovin pitkä muisti tai sitten omani on tosiaan tyhmä yksilö.
-
Malys
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Pari päivää sitten aloitin oman kokeiluni. Nuo kalat on aikoja sitten oppineet tulemaan syömään kun kansilasiin kopauttaa kevyesti (kyllähän ne ryntää ruokinta-aukolle kun altaan lähelle tulee, mutta luovuttavat jonkin ajan päästä kun ruokaa ei tipu, koputus saa vipinää taas aikaiseksi), mutta nyt ajattelin että oppisikohan ne tulemaan syömään kun näytän niille ruokapurkkia lasin läpi ja tiputan saman tien sapuskaa.
Olen laittanut ruukunpalasen plekonpoikaselle piilopaikaksi ja ruokinta-aikaan laitan sinne myös pohjatabletin. Äkkäsipä tuo yksi vanne sitten kun siinä oli vähän isompi rako, että jotain syötävää siellä taitaa olla ja kun vaakatasossa änkee väliin, niin tablettiherkku odottaa. Kerranhan se tuossa onnistui ennen kuin painoin rakoa vähän pienemmäksi ja sen jälkeen kävi vain haaveilemassa suuaukon luona. Nyt ovat kalat uudessa altaassa ja tuo ruukunpalanen myös, niin keksipähän tuo vanne alkaa kaivaa tuota aukkoa suuremmaksi, että jospa se "smarties" taas siellä olisi. Vähän aikaa sitä seurailin, mutta pakkohan siihen sitten oli kivi laittaa pienentämään suuaukkoa, että ei plekopoijjan ruokia viedä. Kai tuo jotain oppimista on.
Kaloilla ei ole korvia vaan ne kuulee kylkiraidan avulla.tuikituiki kirjoitti:en muistista tiiä, mutta onko kaloilla korvia? tai kuuleeko ne yleensäkkään mitään? jos vaikka akvaarion ulkopuolella joku huutaa, niin voiko ne kuulla sen?
Kalat muistaa tunteet vähän aikaa, mutta oppinen tulee vaistoista.
Tietenkin on kaloja jotka ovat tutkitusti viisaita, kuten oskarit ja monet plekot
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Meillä ahvenet ainakin tunnistavat minut eivätkä säntää piiloon kun tulen lähelle akvaariota tai teen sen päällä jotain, aikojen alussa kaikki piiloutuivat paniikissa kun vaan näkivät jonkun hahmon.
Sen lisäksi olen totuttanut ahvenet siihen, että AINA siivouksen jälkeen saavat kastematoja kädestä suoraan suuhun kukin yhden kappaleen. Eli altaan täytön aikana kun vesimäärä on jo melkein kohdallaan tulevat ahvenet vedenpintaan ja seuraavat kiinteästi kättäni. Jopa nappaavat sormesta kastematohimossaan. Siis ovat ihan selvästi oppineet tämän rituaalin. Välillä saa pelätä että ottavat ja loikkaavat käteni perässä kun siivoilen - ja varmasti niin tulee jossakin vaiheessa käymään...
Tässä välissä jouduin valitettavasti luopumaan muutamasta kalasta ja kun pyydystys oli suoritettu, pelkäsivät ahvenet selvästi touhujani muutamia viikkoja (Oskarit leikkivät aina "kuollutta", eli makoilivat hiekalla kyljellään ja heti kun siirryin kauemmaksi altaasta, Oskarit suoristui normaaliin asentoon välittömästi) ja muut säntäilivät päättömästi edestakaisin. Nyt olen tuon episodin saanut anteeksi, eikä kuollutta jakseta enää esittää. Siivouksen aikana ahvenet eivät liiku normaalilta reviiriltään vaan niitä saa hellästi tuuppiakin ennen kuin pääsee pohjaa imppaamaan.
Olen myös ajatellut että kaloillakin (ainakin isoilla ahvenilla) on jonkinlainen sisäinen kello joka kertoo että nyt on ruoka-aika. Kyllähän nuo kalat aina seuraavat tiiviisti mitä huoneessa tapahtuu, mutta kun kello on tullut viisi iltapäivällä, on liikehdintä selvästi erilaista; ruoankerjuu tanssi näyttää ihan toisenlaiselta kuin pelkkä uteliaisuus.
Mutta tiedä häntä - kovasti vain näyttää että kalatkin oppivat asioita, varsinkin niitä mitkä ruokaan liittyy...
-Nani-
Sen lisäksi olen totuttanut ahvenet siihen, että AINA siivouksen jälkeen saavat kastematoja kädestä suoraan suuhun kukin yhden kappaleen. Eli altaan täytön aikana kun vesimäärä on jo melkein kohdallaan tulevat ahvenet vedenpintaan ja seuraavat kiinteästi kättäni. Jopa nappaavat sormesta kastematohimossaan. Siis ovat ihan selvästi oppineet tämän rituaalin. Välillä saa pelätä että ottavat ja loikkaavat käteni perässä kun siivoilen - ja varmasti niin tulee jossakin vaiheessa käymään...
Tässä välissä jouduin valitettavasti luopumaan muutamasta kalasta ja kun pyydystys oli suoritettu, pelkäsivät ahvenet selvästi touhujani muutamia viikkoja (Oskarit leikkivät aina "kuollutta", eli makoilivat hiekalla kyljellään ja heti kun siirryin kauemmaksi altaasta, Oskarit suoristui normaaliin asentoon välittömästi) ja muut säntäilivät päättömästi edestakaisin. Nyt olen tuon episodin saanut anteeksi, eikä kuollutta jakseta enää esittää. Siivouksen aikana ahvenet eivät liiku normaalilta reviiriltään vaan niitä saa hellästi tuuppiakin ennen kuin pääsee pohjaa imppaamaan.
Olen myös ajatellut että kaloillakin (ainakin isoilla ahvenilla) on jonkinlainen sisäinen kello joka kertoo että nyt on ruoka-aika. Kyllähän nuo kalat aina seuraavat tiiviisti mitä huoneessa tapahtuu, mutta kun kello on tullut viisi iltapäivällä, on liikehdintä selvästi erilaista; ruoankerjuu tanssi näyttää ihan toisenlaiselta kuin pelkkä uteliaisuus.
Mutta tiedä häntä - kovasti vain näyttää että kalatkin oppivat asioita, varsinkin niitä mitkä ruokaan liittyy...
-Nani-