Biltema puhallushiekka (kiireellinen)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Lukittu
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Biltema puhallushiekka (kiireellinen)

Viesti Kirjoittaja paul »

Olen kohtapuolin lähdössä hakemaan biltemasta hiekkaa, mutta kun katsoin sivuilta niin sielä on 2 erinlaista 25kg pussia?!?!

Toinen on tuplasti kalliimpaa.

Mitä eroa noilla on?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Olisiko toinen on puhallusHIEKKAA ja toinen puhallusAINETTA (alumiinisilikaattia). Hiekka on näistä kahdesta tietysti se akvaarioon sopiva.

Lisäksi hiekkaa on kahta eri raekokoa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Pitäisi olla kolmea hiekkapuhallusainetta siellä, kahta hiekkakarkeutta ja yhtä sopimatonta mustaa ainetta. Taitaa olla niin että hiekka on pakattu ruskeisiin säkkeihin ja se toinen valkoiseen.

Hiekoissakin lukee 'hiekkapuhallusaine'. Lisäksi 'blåsesand' tms.
paul
Advanced Member
Advanced Member

liina kirjoitti:Pitäisi olla kolmea hiekkapuhallusainetta siellä, kahta hiekkakarkeutta ja yhtä sopimatonta mustaa ainetta. Taitaa olla niin että hiekka on pakattu ruskeisiin säkkeihin ja se toinen valkoiseen.

Hiekoissakin lukee 'hiekkapuhallusaine'. Lisäksi 'blåsesand' tms.
kyllä noissa kaikissa lukee aine.

Ilmeisesti tuo kalliimpi on sitä sopimatonta?
111na
Elite Member
Elite Member

No niin lukee, niin kuin kirjoitin! :D Lisäksi siinä luki blåsesand ja taisi olla muutama muukin kieli lisäksi. Hintaeroa en tiedä, enkä muista enää hiekankaan hintaa. Jos sellaista vaaleaa tasaväristä hiekkaa haluaa, sinne vain hakemaan.
paul
Advanced Member
Advanced Member

Ostin aikaisemmin akvaarioliikkeestä hienot hiekat isoon altaaseen, mutta tuo hinta on tyyristä. 10e 10 kiloa.

Nyt on tiekempi budjetti ja kun kyyti on tiedossa niin pitäis hakea.

Eli ihan hienoa olis takoitus laittaa.
111na
Elite Member
Elite Member

Taisi se hinta olla 2-3 euroa 25 kilolta. Vai olikohan sittenkin jopa 5-6 ? En millään muista.
jape
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jape »

Biltemasta 6,5 ekee 25 kg säkki,ostin itse viimeviikolla 4 säkkiä
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

biltema oli sen 25kg 6e viimeksi.. Mulla on kumpaakin hienoutta mitä niistä ruskeista säkeistä löytyy altaissa. Se hienompi on tooosi hienoa. mutta monniset diggaa myös tuosta karkeammasta,jota vahingossa isoon altaaseen ostin.

Eli ei tuota vissiin väliä kumpaa niistä ruskeista pusseista ostat. Itse tykkään kyllä hienommasta.. tulee biitsifiilis ja matkakuume kun sitä valuttelee akvaa ;)

Tuleekohan fisuille 8O
tiger
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Mä ostin joskus aikojen alussa puutarhaliikkeestä 10 eurolla 25 kg semmosta tosi huonoo soraa...Kyllä nyt harmittaa, mutta eipä sitä sillon tienny et olis muitaki vaihtoehtoja.. :?
Oon nyt sitten kans ostamassa sitä bilteman hiekkaa, mutta onko niitä minkä väristä? haluisin enemmänki semmosta tummempaa. toi nykynen on tommosta aika vaaleeta, ja siinä näkyy kaikki kakat ja muuta. ja kun se menee heti ihan tukkoonki...on kyllä tosi huonoa, ihan ahistaa ku näkee... :|
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
paul
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos kaikille avusta.

Nyt on hiekat haettu ja kohta ovat altaassa.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Kannattaa aina hienoa hiekkaa pohjalle laittaessaan muistaa tukkeutumisriski ja se, että pohja alkaa käymään. Erityisen tärkeää on olla laittamatta hienoa hiekkaa pohjalle liian paksua kerrosta.

Tuossa yksi aihe jota kannattanee lukea:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2A&start=0

Haulla kannattaa etsiä monia aiheita käyvistä pohjista, joita on kirjoiteltu ihan viimeistenkin kuukausien aikana.

Itseäni ärsytti se kun laitoin Bilteman hienointa laatua akvaariooni ja kyselin siitä täältä ja kukaan ei kertonut mitään negatiivista. Sitten kun pohja 6 viikon jälkeen perustamisesta oli käynyt pahasti niin vasta silloin moni muukin kertoi, että heillä on ollut vastaavia ongelmia.

Minä olen todennut tuon Bilteman 0.1-0.6 koon täysin käyttökelvottomaksi. Tuossa edellä mainitussa linkissä olleesta keskustelusta voin sanoa, että tein virheen laittamalla liikaa hiekkaa pohjalle. Sitten kokeilin laittaa kyseistä hiekkaa 100 litraiseen kakkosaltaaseen, jossa sitä oli kautta linjan vain n.3 cm, pohjaravinteita en käyttänyt ja kierteisiä oli altaassa alusta lähtien pohja kävi taas pahasti jo parin viikon jälkeen.

Nyt teen empiiristä tutkimusta bilteman seuraavan raekoon (0.2-1.0) toimivuudesta samassa 100 litraisessa. Katsotaan miten käy vai käykö?

Minulla oli vuosia optirockin 0.5-1.2 mm hiekkaa yhdessä altaassa 5-8 cm arviolta pohjalla ilman kierteisiä ja ongelmia ei ollut. Optirockin peseminen sen sijaan on kyllä kieltämättä tuskastuttavaa hommaa.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

teemu7117 kirjoitti:Itseäni ärsytti se kun laitoin Bilteman hienointa laatua akvaariooni ja kyselin siitä täältä ja kukaan ei kertonut mitään negatiivista. Sitten kun pohja 6 viikon jälkeen perustamisesta oli käynyt pahasti niin vasta silloin moni muukin kertoi, että heillä on ollut vastaavia ongelmia.

Minä olen todennut tuon Bilteman 0.1-0.6 koon täysin käyttökelvottomaksi. Tuossa edellä mainitussa linkissä olleesta keskustelusta voin sanoa, että tein virheen laittamalla liikaa hiekkaa pohjalle.
Tuota... kyllä se voi toimiakin. Meillä on tällä hetkellä sitä hienointa neljässä "varsinaisessa" altaassa, ollut elokuusta lähtien. Ei ongelmia. Tosin meikäläisissä altaissa asuu kaikissa hirvittävä kolonna kierteissarvikotiloita ja kahdessa lisäksi kärsänuoliaisia, jotka sukeltelevat hiekassa syvälläkin. Kaikkissa neljässä on lisäksi pintakerrosta hyvänäpitämässä monnisia.
paul
Advanced Member
Advanced Member

Ei minullakaan ole ollut tuon hienon kanssa mitään ongelmia.

Sitä pitää vain kerran viikossa muistaa möyhiä ja olla mielellään kierteisiä tai möyhiviä kaloja.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Tuota... kyllä se voi toimiakin.
Ja kyllä minä sen uskon, että joillain se voi toimia. Ei siinä mitään. Se vain herkästi voi myös olla toimimatta. Aikaisemmalla viestillä tarkoitin vain sitä, ettei kukaan uskaltanut "tunnustaa", että heillä kyseinen hiekka käy vasta sitten kun joku muu (minä) nostin kissan pöydälle. Ainoastaan ne vastailivat noihin pariinkin keskusteluun silloin, joilla ei ole ongelmia ollut. Ihan niinkuin se olisi suurikin häpeä tai akvaristista kiinni, että pohja käy.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla on aika pientä pohja-ainesta pohjalla, siis melkein hietaa, mutta ei se ole mitään käynyt. Tai no en tiedä, kyllä tuolta pohjasta välillä nousee kuplia pintaan, mutta eivät ne haise miltään. Eikä akvaario haise pahalta. Piikkisilmät kyllä liikuttelevat ihan kiitettävästi hiekkaa edestakaisin mutteivät syvältä kuitenkaan eivätkä ne edes kaivaudu hiekkaan, mikä olisi ollut kivaa katsottavaa.

Yön jälkeen pohja näyttää rei`itetyltä.
paul
Advanced Member
Advanced Member

teemu7117 kirjoitti:
Tuota... kyllä se voi toimiakin.
Ja kyllä minä sen uskon, että joillain se voi toimia. Ei siinä mitään. Se vain herkästi voi myös olla toimimatta. Aikaisemmalla viestillä tarkoitin vain sitä, ettei kukaan uskaltanut "tunnustaa", että heillä kyseinen hiekka käy vasta sitten kun joku muu (minä) nostin kissan pöydälle. Ainoastaan ne vastailivat noihin pariinkin keskusteluun silloin, joilla ei ole ongelmia ollut. Ihan niinkuin se olisi suurikin häpeä tai akvaristista kiinni, että pohja käy.
Ihan hyvä että tuli taas aihetta keskusteluun, mutta tällä topicilla oli vain tarkoitus saada äkkiä tietoon mikä on "oikeaa" niistä biltemoiden hiekoista.

Eli tän topicin voi jo unohtaa ja jatkaa keskusteluja noilla muilla puhallushiekka topiceissa.

Kiitos vielä kerran avusta.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Jatkot johonkin miljoonaan olemassa olevaan hiekkathrediin :)
Lukittu

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”