Avoallas??

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tora
Starting Member
Starting Member

Avoallas??

Viesti Kirjoittaja tora »

Mulla ois unelma saaha hieno avoallas.. Mutta kun en oikein tiiä mitään sellassia kasveja mitkä sopisi Malawialtaaseen..
Kelluvat kasvit??

Tarkotus ois hankkia n:600l allas ja sinne tehä itse tausta...

Ps. onko mitään parvikalaa jota voisi malawien kanssa ajatella??
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos harkitsisit tanganjikaa, niin sinne sopisi parvi mm. sillikirjoahvenia.
Pintakasviksi kävisi karvalehti, joka kelluu heti pinnan alla.
Muina kasveina mm. vallisneria ja pohjavesirutto.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
MiSt
Senior Member
Senior Member

Re: Avoallas??

Viesti Kirjoittaja MiSt »

tora kirjoitti:Mulla ois unelma saaha hieno avoallas.. Mutta kun en oikein tiiä mitään sellassia kasveja mitkä sopisi Malawialtaaseen..
Kelluvat kasvit??
Mitä tarkalleen tarkoitat "avoaltaalla"? tarkoitatko kattamatta jätettyä allasta vai kenties "avovesiallasta"?
Tarkotus ois hankkia n:600l allas ja sinne tehä itse tausta...
Kuullostaa hyvältä ja oikein kannustettavalta idealta. :mrgreen:
Ps. onko mitään parvikalaa jota voisi malawien kanssa ajatella??
Ilmeisesti tarkoitat jotain muuta, kuin Malawijärven kirjoahventa.? Enpä osaa tuohon vastata, enkä usko sinun mitään tetraparven tapaista kaipaavan "Malawien" kanssa muutenkaan. [;)]

Kuitenkin Malawissakin on kirjoahvenia, jotka jos nyt eivät aivan varsinaisia parvikaloja ole, niin ainakin muodostavat parvia. Tällaisia ovat esim. ns. "utakat" eli Copadichromis -suvun lajit. Nämä ovat hietikoilla ja sen avovedessä eläviä selkärangattomia syöviä kirjoahvenia, joiden koko on hieman +/- 20cm.

Myös monet kivikkojen lajit eli mbunat muodostavat parvia esim., kun planktonia esiintyy runsaasti. Cynotilapia- suvun lajeille tämä on yleistä ja myös ainakin jotkin Metriaclima -suvun lajeista tekevät samoin. Tällainen parvenmuodostus on tyypillistä naaraille ja uroksille, jotka eivät ole vallanneet itselleen reviiriä kivikosta.

Vaikka 600 l on jo mukavan kokoinen allas, voi se silti olla vielä hieman pieni kuvatunlaiselle "parvikäyttäytymiselle" ainakin utakoiden kanssa. Voisi se kuitenkin jossain mittakaavassa onnistuakin ainakin pienemmillä mbunilla. [;)] Kokeile ihmeessä, vaikka jollakin ~40 yksilöllä Cynotilapia afra:aa. :mrgreen:
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”