Kalojen kuljettaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
akvaariokalat
- Junior Member

Kalojen kuljettaminen
Miten kalat kuljetetaan paikasta toiseen? Pienemmat kalat saa laittaa kalapusseihin, entäs isommat? Voiko isopurjepleko ja tulisuut kuljettaa muualla kuin pussissa esim. kannellinen sanko? Mistä saan ne kalapussit? Akvaariokaupasta? Pärjäävätkö kalat tunnin tai kahden tunnin muuttomatkassa ilman lisähappea? Kaipaan tietoa kalojen kuljettamisesta!
Kuljetuksesta
En ole asiantuntija tässä asiassa, mutta seuraavassa hiukan omia kokemuksia.
Kyllä, kalat voi laittaa joko pusseihin tai kannelliseen sankoon (jossa ilmareiät) kuljetuksen ajaksi.
Lämmöstä kuitenkin huolehdittava, varsinkin näillä pakkasilla!
Muutkin pussit käyvät kun akvaarioliikkeistä saatavat, tosin liikkeiden pussit varmasti kestävimpiä. Itse olen sijoittanut kaloja ihan tavallisiin pakastepusseihin (useampi päällekäin, vuotamisen varalta).
Kaikkia kaloja (varsinkin jos niitä on monta) ei tarvitse survoa samaan pussiin/ sankoon -> kannattaa jakaa tasaisesti, näin turvataan myös hapen säilyminen.
Ja tuohon aikaan.
Itse olen tuonut kaloja toiselta paikkakunnalta esim. vasta seuraavana päivänä ostosta ja hyvin ovat pusseissa säilyneet, ilman lisähappea siis.
Kun pussissa on tarpeeksi vettä sekä iso ilmatila (eikä liian montaa yksilöä) onnistuu muuttomatka varmasti mutkitta.
Kyllä, kalat voi laittaa joko pusseihin tai kannelliseen sankoon (jossa ilmareiät) kuljetuksen ajaksi.
Lämmöstä kuitenkin huolehdittava, varsinkin näillä pakkasilla!
Muutkin pussit käyvät kun akvaarioliikkeistä saatavat, tosin liikkeiden pussit varmasti kestävimpiä. Itse olen sijoittanut kaloja ihan tavallisiin pakastepusseihin (useampi päällekäin, vuotamisen varalta).
Kaikkia kaloja (varsinkin jos niitä on monta) ei tarvitse survoa samaan pussiin/ sankoon -> kannattaa jakaa tasaisesti, näin turvataan myös hapen säilyminen.
Ja tuohon aikaan.
Itse olen tuonut kaloja toiselta paikkakunnalta esim. vasta seuraavana päivänä ostosta ja hyvin ovat pusseissa säilyneet, ilman lisähappea siis.
Kun pussissa on tarpeeksi vettä sekä iso ilmatila (eikä liian montaa yksilöä) onnistuu muuttomatka varmasti mutkitta.
Ja tuolla j.järven sivuilla onkin sitten kirjoitettu kaikki oleellinen kalojen muutosta http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/muutto.php
-
akvaariokalat
- Junior Member

Juu hyvin pärjäävät parituntia tai pidempääkin ilman tuota lisähappea, mutta näin talvella on kuitenkin huomioitava ettei kalat vaan jäädy jääkalikoiksi kuljetuksen aikana! Tollaisen pienen kalapussin lämpötila tippuu yllättävän nopiasti näillä pakkasillaPärjäävätkö kalat tunnin tai kahden tunnin muuttomatkassa ilman lisähappea?
Joo kuten aquasol mainitsi kannattaa käväistä jukan sivulla kuikuilemassa erinäisiä ohjeita . ( sieltä löytyy tietoa niin aloittelijoille kuin kokeneille konkareille ) Suosittelen lämpimästiaquasol Lähetetty: 19:50, 28.02.2005 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Ja tuolla j.järven sivuilla onkin sitten kirjoitettu kaikki oleellinen kalojen muutosta http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/muutto.php
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.