Vaahdottimen toiminnasta.
Valvoja: Moderaattorit
Vaahdottimen toiminnasta.
Kuinka usein tai miten olette säätäneet vaahdottimenne. Olen kuullut säädöistä noin yleensä että pitäisi saada sinne kuppiin sitä tummaa mömmöä. Ttselläni sitä tulee vasta kun säätö on ihan pienellä(hohkapuu systeemi.) Onko haittaa jos vaahdottimen säätäisi isommalle,muuta kuin veden kulutus ja tyhjennys lisääntyisi. Onko yleensä haittaa noin muuten ? 

-
- Senior Member
- Viesti:
ykä,
Ei ole haittaa. Tämän suhteen on kahta koulukuntaa, toiset säätävät vaahdottimensa tummalle ja toiset vetiselle. Itselläni akvaario on aina näyttänyt puhtaammalta kun vaahdotin on ollut säädettynä tummalle paahdolle mutta epäilemättä tämä on jossain määrin vaahdotin- ja akvaariokohtaista.
Eli summa summarum, kannattaa itse koettaa löytää se oikea asetus juuri omaan akvaarioon sopivaksi.
Ei ole haittaa. Tämän suhteen on kahta koulukuntaa, toiset säätävät vaahdottimensa tummalle ja toiset vetiselle. Itselläni akvaario on aina näyttänyt puhtaammalta kun vaahdotin on ollut säädettynä tummalle paahdolle mutta epäilemättä tämä on jossain määrin vaahdotin- ja akvaariokohtaista.
Eli summa summarum, kannattaa itse koettaa löytää se oikea asetus juuri omaan akvaarioon sopivaksi.
Vaahdottaja on sandersin piccolo mutta olen vähän modifoinut sitä ,pidensin putken pituutta(n .15cm) saman halkaisijan akryyliputkella.
Mielestäni vaahdottaja toimii paremmin enemmän vaahtoa, isompi myllytys putkessa . Eräs toinenkin kysymys joskus mietityttää näistä hohkapuista. Sanovat sen tuottavan vaahtoa noin kuukauden päivät , vaikutti kuitenkin siltä että mielestäni hyvää kuplakokoa mahdollisimman pientä ei muodostunut kuin noin ehkä päivä pari, sen jälkeen se vakiintui tiettyyn kupla kokokoon. Ei sen puoleen näyttää se (ehkä) toimivan näinkin. Näyttäisi vähän siltä ,mitä enemmän pienikuplaista myllytystä sitä enemmän vaahtojätettä.Kai se järki tässäkin asiassa,ettei pursuisi yli liian usein.
Mielestäni vaahdottaja toimii paremmin enemmän vaahtoa, isompi myllytys putkessa . Eräs toinenkin kysymys joskus mietityttää näistä hohkapuista. Sanovat sen tuottavan vaahtoa noin kuukauden päivät , vaikutti kuitenkin siltä että mielestäni hyvää kuplakokoa mahdollisimman pientä ei muodostunut kuin noin ehkä päivä pari, sen jälkeen se vakiintui tiettyyn kupla kokokoon. Ei sen puoleen näyttää se (ehkä) toimivan näinkin. Näyttäisi vähän siltä ,mitä enemmän pienikuplaista myllytystä sitä enemmän vaahtojätettä.Kai se järki tässäkin asiassa,ettei pursuisi yli liian usein.

Harmittaa aina välillä se että tässä alittelijana menee moni asia kantapään kautta tai tietämättömyydestä. Lähinnä sen puolesta mitä olen allastani tarkkaillut ja näen mitä elämää siellä nyt on ja mitä siellä olisi voinut olla . Kaikesta huolimatta suuri kiitos näistä sivuista ja kaikille alan harrastelijoille suuresta avusta. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vaahdottaja yleensä on nähtävästi ihan ehdoton näis puuhissa.
Kysyin sen pakollisuutta aloittaessani lokakuussa. Sain suosituksia myyjältä ja täältä mut en ihan ehdotonta pakkoa. Hankin sen viikko sitten.
Levät katos ja kalatkin tuntuu aktiivisemmilta ( terveiltä). Viikossa
Aika säätelyä se oli eka päivä ja yö. mut hyvin tummaa paahtoa tulee.
Niin kuinkas usein sen puuklapin joutuu uusiin. Eikä varmaan käy mun takapihan tammen oksa.
Kysyin sen pakollisuutta aloittaessani lokakuussa. Sain suosituksia myyjältä ja täältä mut en ihan ehdotonta pakkoa. Hankin sen viikko sitten.
Levät katos ja kalatkin tuntuu aktiivisemmilta ( terveiltä). Viikossa
Aika säätelyä se oli eka päivä ja yö. mut hyvin tummaa paahtoa tulee.
Niin kuinkas usein sen puuklapin joutuu uusiin. Eikä varmaan käy mun takapihan tammen oksa.
A.S.