Vaahdottimen toiminnasta.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ykä
Junior Member
Junior Member

Vaahdottimen toiminnasta.

Viesti Kirjoittaja ykä »

Kuinka usein tai miten olette säätäneet vaahdottimenne. Olen kuullut säädöistä noin yleensä että pitäisi saada sinne kuppiin sitä tummaa mömmöä. Ttselläni sitä tulee vasta kun säätö on ihan pienellä(hohkapuu systeemi.) Onko haittaa jos vaahdottimen säätäisi isommalle,muuta kuin veden kulutus ja tyhjennys lisääntyisi. Onko yleensä haittaa noin muuten ? :|
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

ykä,

Ei ole haittaa. Tämän suhteen on kahta koulukuntaa, toiset säätävät vaahdottimensa tummalle ja toiset vetiselle. Itselläni akvaario on aina näyttänyt puhtaammalta kun vaahdotin on ollut säädettynä tummalle paahdolle mutta epäilemättä tämä on jossain määrin vaahdotin- ja akvaariokohtaista.

Eli summa summarum, kannattaa itse koettaa löytää se oikea asetus juuri omaan akvaarioon sopivaksi.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Kuulostaa siltä, että vedenpinnan korkeus vaahdottajan sisällä on väärä (liian korkea). Normaalisti hohkapuuvaahdottimet säädetään niin, että ilmaa laitetaan niin paljon kuin pystyy (tai on mahdollista) ja säädetään vedenpinnan korkeutta niin, että kuppiin tulee mieluista "paahtoa". :mrgreen:
ykä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ykä »

Vaahdottaja on sandersin piccolo mutta olen vähän modifoinut sitä ,pidensin putken pituutta(n .15cm) saman halkaisijan akryyliputkella.
Mielestäni vaahdottaja toimii paremmin enemmän vaahtoa, isompi myllytys putkessa . Eräs toinenkin kysymys joskus mietityttää näistä hohkapuista. Sanovat sen tuottavan vaahtoa noin kuukauden päivät , vaikutti kuitenkin siltä että mielestäni hyvää kuplakokoa mahdollisimman pientä ei muodostunut kuin noin ehkä päivä pari, sen jälkeen se vakiintui tiettyyn kupla kokokoon. Ei sen puoleen näyttää se (ehkä) toimivan näinkin. Näyttäisi vähän siltä ,mitä enemmän pienikuplaista myllytystä sitä enemmän vaahtojätettä.Kai se järki tässäkin asiassa,ettei pursuisi yli liian usein.:|
ykä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ykä »

Eräs kohta jäi vaivaamaan (ealex) mainitsit [tyhjän tilan] jättämisestä vedenpinnan ja vaahdottajan kapenevan suun välille, olen ehkä tehnyt asennusvirheen. Kuinka korkea (noin arvo) tämä väli pitäisi olla? :)
ykä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ykä »

Harmittaa aina välillä se että tässä alittelijana menee moni asia kantapään kautta tai tietämättömyydestä. Lähinnä sen puolesta mitä olen allastani tarkkaillut ja näen mitä elämää siellä nyt on ja mitä siellä olisi voinut olla . Kaikesta huolimatta suuri kiitos näistä sivuista ja kaikille alan harrastelijoille suuresta avusta. [;)]
Ari S
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ari S »

Vaahdottaja yleensä on nähtävästi ihan ehdoton näis puuhissa.
Kysyin sen pakollisuutta aloittaessani lokakuussa. Sain suosituksia myyjältä ja täältä mut en ihan ehdotonta pakkoa. Hankin sen viikko sitten.
Levät katos ja kalatkin tuntuu aktiivisemmilta ( terveiltä). Viikossa

Aika säätelyä se oli eka päivä ja yö. mut hyvin tummaa paahtoa tulee.

Niin kuinkas usein sen puuklapin joutuu uusiin. Eikä varmaan käy mun takapihan tammen oksa.
A.S.
janneko
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janneko »

Hohkapuun vaihtotarve vaihtelee akvaariosta toiseen. Kun alat huomata että kuplien muodostuminen vähenee niin on aika vaihtaa puut.
Itselläni puut vaihtuvat 3 viikon välein...

Takapihan lehmus saattaisi käydä, mutta miksi nähdä vaivaa [;)]
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minäkin kysyisin vaahdottimesta, mitä edullista mallia suosittelisitte 250 litran kala-altaaseen?
Ja mitä kyseiseen malliin pitää ostaa lisäksi?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”