Kyllä tää on ihan hullun hommaa! :D

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

patu kirjoitti:Monellakohan kanssa akvaristilla on mennyt sukset ristiin siipan kanssa altaiden takia :roll:
:mrgreen: Paljon olen tuota itsekin miettinyt. Kun yksi ilta allasta (325 l akvastabil) tuijoitellessa innokkaana selitin miehelle että näitä samanlaisia saa myös 900 litraisena ja että saa valita kaapin värin monesta eri vaihtoehdosta yms., niin mies tuijotti minua järkyttyneenä ja sanoi että meinaanko tosissani joskus hankkia sellaisen. Onhan se julmaa kun harrastusta ei ymmärretä, mutta toisaalta kumppanit pitää järjen rajamailla ettei muuta koko kämppää akvaarioksi! Mitähän tulisi kahden akvaristin yhteiselosta 8O
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

1500L+ ulkolampi karpeille? :mrgreen:
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

pakko vastata.. :)

Mä otin äitin akvan 60l hoitoon ja totesin jäämäkalaston olevan sellainen, että jos mielin hyvät olot niille tarjota tartten 450l.. (poishan niitä ei voinut antaa/ muutakaan tehdä).

Niimpä oli 60+450l. Nyt vuoden päästä tilanne on lisäksi 128+15+20 (seepraleväkotiloiden oma murtovesipurkki). :mrgreen:

harmitus on suuri kun pitäis toinen 60l johonkin saada mahtuu kun haluisin 60 litrasen katkiset ja pikkumonniset laittaa omiin purkkeihinsa. Makkariin mahtuis moooonta allasta, mutta koska mies on yötöissä niin ei sitä voi kotoakaan ajaa pois harrastuksen vuoksi :roll:.

tiger
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

patu kirjoitti:Monellakohan kanssa akvaristilla on mennyt sukset ristiin siipan kanssa altaiden takia :roll:
Onneksi ei meilläkään, kun tuo siippa on nimenomaan se, joka mulle näitä akvaarioita kantaa :mrgreen: alunperinhän mulla oli vain n.50-litranen, jonka ostin kierrätyskeskuksesta ja laitoin kuntoon, siitä on jo luovuttu jokunen aika sitten. Nyt löytyy 2x63L, 240L ja 300L. Yksi erikoisemmanmuotoinen ((tavallista matalampi)) 60L odottelee tuolla, että sille löydetään paikka, että saa tuon marmoriravun omaan yksiöön tuhoamasta kaikki akvaariokasvit :mrgreen:
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Onneksi ei meilläkään, kun tuo siippa on nimenomaan se, joka mulle näitä akvaarioita kantaa
Voi kun meilläkin olisi noin :mrgreen: . Avokki on tässä jotenkuten sopeutunut siihen, että meillä on akvaarioita. Näistä asioista neuvotellaan aina välillä enemmän tai vähemmän rakentavassa hengessä ja meillä on sellainen sopimus, että tässä kämpässä (50m2) saa olla korkeintaan kolme allasta + tilapäinen poikasallas. Nyt vaihdoin juuri kaksi allasta isompiin ja kyllä siinä oli poikaystävä tarkkaan mittaamssa, ettei litroja tule liikaa [;)] . Kyllähän sen toisaalta ymmärtää, kun asunto ei ole järin iso ja isoin allas on yli 2 m pitkä.

Kyllä hän ruokkii kaloja päivittäin (kun on opiskelija ja minä lähden töihin varhain) ja tykkää varsinkin käärmekaloista sekä katkaravuista. Ja eilen hän selaili jopa Amanon Nature aquarium-kirjaa ja kyseli uuden altaan sisustussuunnitelmasta 8O .
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

sani kirjoitti:Mitähän tulisi kahden akvaristin yhteiselosta 8O
No tuota... niin :roll: :mrgreen:. Ei seinää ilman akvaariota. Paitti yläkerrassa ja toistaiseksi kellarissa.

300l, 400l, 484l, 675l, 960l. Tulossa reilu tonninen, joka korvannee tuon nelisatasen.

Ja näiden lisäksi aimo liuta pienempiä purkkeja karanteenia ja viljelyä varten. Näitä tällä hetkellä pystyssä 200l, 2x160l, 2x128l, 4x42l. Tyhjillään purkkeja on tsiljardi, tulevat sitten joskus tonne kellariin.
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

patu kirjoitti: Monellakohan kanssa akvaristilla on mennyt sukset ristiin siipan kanssa altaiden takia :roll:
\ 8-)
Ei tuo naaras tajua näitä hommia :roll: Toi 90 litrainen ostettiin yhteistuumin, mutta sen jälkeen ollutkin pientä kamppailua.
Nyt sitten kun ostin 450 litraisen, pitää tuon 250 litrasen lähteä :cry:
700 litraisesta en uskaltanut lopulta edes mainita, olis varmaan tullut turpaan jo ajatuksestakin :| Pitää kuulemma olla tilaa muillekin tavaroille!? En kyllä käsitä mille 8O
Olis vissiin pitänyt miettiä kumppania valitessa, että onkohan sekin innostunut akvaarioista [;)]
Tikruliini93
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tikruliini93 »

Hullujen hommaahan tää on!Itse sain vuosi sitten ensimmäisen avani(96l).Sitten viime jouluna tuli toinen allas sen vierelle(86l)ja nyt sitten säästelen rahaa 325l akvaarioon :mrgreen: Kunhan isukki laajentaa tätä taloa ensi kesänä niin sitten pitäisi mahtua tuo unelmaallas(325l).
Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla homma lähti siitä, että jostakin oltiin muijan kans tulossa (nykyään ex), ja keskusteltiin eläimistä, ja jotenkin jutut meni akvaarioon, ja että levänuoliainen on hauska.
Sitten alkoi akvaarion hommaaminen jossakin vaiheessa kiinnostaa, ja katseltiin käytettyjä. Käytiin katsomassa yhtä käytettyä akvaariota, jossa olisi tullut Hypostomus Punctatus mukana, ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä ;-)
Tuosta ei tosin tullut kauppoja, myyjä meni puihin, eikä halunnutkaan myydä.
Tietoa tuli sen verran etsittyä, että ostettiin jo valmiiksi aika iso akvaario, elikäs 350 litraa, mutta sekin tuli vuodessa pieneksi, ja nyt on sitten tämä 700 litrainen, ja isompaa ei tähän kämppään saakaan, koska pelkään lattian kestävyyttä jo tämänkin altaan kanssa :mrgreen:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Akva_Boy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Akva_Boy »

minulla oli aluksi toissa jouluna saatu pikkuriikkinen 15L akvaario, jossa oli taistelukala :mrgreen: . Sitten tuli huoneeseeni 64L akvaario, jossa oli taistelukala ja 5 tai jotain mustaneontetraa ja pari piikkisilmää. Sitten tuli 124L akvaario, joka ylikansoitettiin(taistelukala annettiin pois. koska siitä tuli mielenvikainen tässä hullunmyllyssä(se leikki mureenaa). Hyvä minusta että annettiin pois. Ja tällä hetkellä minä kirjoitan ja isä vahvistaa kaappia että 320-350L akvaario (130x50x50) tulisi siihen romahtamatta alas. Ja joku voi tieetenkin ystävällisesti laskea akvaarion tarkan koon kiitos. :P

nyt siis on käytössä 124L ja se lähtee ja tilalle tulee 320-350L akvaario ja sitten on se 64L akva karanteenina.
Aina se tyhmäkin oppii.
Untu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Untu »

Ostin aikoinani 15 kesäisenä sellaisen 70l altaan. Kun muutettiin uuteen asuntoon, piti tietty saada uusi allas (128l). Sekin alkoi piruvie tuntumaan pieneltä, kun omaan asuntoon muutin..Niimpä tuli tuo 288l ja huhtikuun alussa odotellaan tulevaksi 725l....

Eläimiäkin on jo 2 koiraa, 3 kissaa ja tuo uima-allas... :mrgreen:
Ihanan kallista...-Elämä on!
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mä sain tuossa juuri vedet ja rehut 128-litraseen. 250-litrasessa on kaikki viimein hyvin, kasvit rehottaa ja sillä tavalla. 54-litrasessa leväkatkaravut voi hyvin. Ja juuri katselin, että hittoako mä tuolla sohvalla teen, sen paikalle mahtuis hienosti sellanen iso iso allas... apua!
"Mä luin jostain..."
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Juuh jotenkin niitä altaita vaan kertyy lisää ja lisää. Itse aloittelin kolmisen vuotta sitten harrastuksen ostamalla ensimmäisen 66l akvaarioni.. Sehän eisitten tietenkään riittänyt, kun pääsin hieman perille asioista, joten hankin kaveriksi 180l altaan. No 180 litraisessa asuvat rihmakalat alkoivat lisääntymään, jolloin piti hankkia poikasakvaario, joka on n. 80l.

No sitten aloin roikkumaan akvaarioliikkeessä ja tein jotain pikkuhommia siellä. No joka päivä niitä altaita katsellessa ja kauppiaan oppeja kuunnellessa lähti harrastus todella alkuun. Välillä menikin omistajalla ja apulaisilla todellisesti hermot, kun kyselin vain jatkuvasti innostuneena kaikkia mahdollisia asioita akvaarioihin liittyen, jotta oppisin lisää..

No sitten tuli hommattua 317L akvaario, johon sain sitten kaupanpäälle salamanteriplekon. Siinä tulikin sitten viimeinen niitti! Noin puoli vuotta harrastelin tuolla altaalla ja plekoja oli keräilty altaaseen jo useampi. Olin hurahtanut niihin ja koska altaaseen ei mahtunut niitä rajattomasti oli siis hankittava uusi allas..

No tällä hetkellä siis noiden 66, 80, 180, ja 317l akvaarioiden lisäksi seisoo huoneessani myös 780l allas, jonka sain itse hommata pitkän neuvottelun jälkeen. Plekoja onkin nyt sitten kertynyt altaisiin jo aimo määrä ja on vain tulevaisuuden kysymys milloin taloon ilmestyy taas uusi allas.. Lähinnä joku 600l allas olisi hyvä, niin saisi kiekot ja plekot erilleen.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
laarukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja laarukka »

Kuulostaapa lupaavalta/pelottavalta tulevaisuus kalojen parissa! :D
Meille tuli syksyllä eka akva, 189l ja meni noin 3kk kun sain kaverin 112l.n pöntön meille (oli sijaisakvaariona kun isoa kunnostettiin). 112litrasta ei tarvinnutkaan palauttaa..ja visio siitä että siihen tulis vettä ja kaloja alkoi itämään. Nyt on jo saatu taloon kunnon lipasto mikä kestää akvan, vielä kun lamppuun saan rahat on kalusteet kasassa..The Mies jankuttaa ja on kauhuissaan ideasta. :roll: Pitäisi varmaan istuttaa se lukemaan tätä topikkia, joko pyörtyy tai antaa suosiolla toisen akvaarion muuttaa taloon. :mrgreen:
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Hyvä keino lisätä vesimäärää talossa on hivuttaminen. Eli korvaa altaan suuremmalla ja lupaa pyhästi myydä vanhan. Vitkuttelee myymistä "kun ei siitä kuitenkaan mitään saa" ja vaivihkaa täyttää sen "väliaikaisesti" esimerkiksi karanteenikäyttöön. Sitten ostaa muutaman vaimokin mielestä nättiä kalaa (tämä on paha vaihe, monnit eivät yleensä kuulu niihin) ja altaan tulevaisuus näyttääkin jo turvatulta. Ja taas alkaa tuntua suurin allas liian pieneltä.

nimim. 100L->180L->300L->650L . Kaikki tulivat korvaamaan vanhan ja nyt kaikissa paitsi 100L altaassa on vesi. 8-)
/jari
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Helpottavaa, että meitä on paljon. Ja tässä perheessä huolestuttavaa, kun akvaristeja kaksi 8-)

Olisko ollut marraskuu -04, kun mies innostui ostamaan 128 litraisen, jonka kanssa teimme kaikki mahdolliset virheet (olinhan minä niiiin kokenut, kun oli ollut akvaario melkein 20 vuotta). Tietoa kun tuli lisää, tuli lisää myös litraintoa. Tammikuun alussa teimme reissun Turku-Espoo-Vantaa ja mukaan tarttuivat 348l, 180l, 112l ja 156l, kaikki ihanilta aw:läisiltä.

Mutta eihän yksi yli 300-litrainen mihinkään riittänyt, vaan mies halusi vielä toisen. Joten taloon ilmestyi tammikuun loppupuolella 320-litrainen. Muutama viikko sitten hommasimme vielä 56-litraisen, josta piti tulla karanteeniakvaario. Kas, siellä uiskentelee yliviriilit millisurokset rauhoittumassa :P

Eikä vieläkään meillä ole niitä haaveilemiani huulirihmakaloja... eli joskos vielä yksi... :mrgreen:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

JJVi kirjoitti:Hyvä keino lisätä vesimäärää talossa on hivuttaminen. Eli korvaa altaan suuremmalla ja lupaa pyhästi myydä vanhan. Vitkuttelee myymistä "kun ei siitä kuitenkaan mitään saa"

nimim. 100L->180L->300L->650L . Kaikki tulivat korvaamaan vanhan ja nyt kaikissa paitsi 100L altaassa on vesi. 8-)
Heh juu itse olen käyttänyt tätä samaa tekniikkaa :D 180L ---> 317L ---> 780L ja joka kerta olen luvannut muunmuassa myydä vanhan ja, että uutta en enään sitten hanki, mutta altaat ovat kuitenkin jääneet.. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Tikruliini93
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tikruliini93 »

Meilläkin kaikki valittelee kaikenlaista,kun ei mahdu sitä ja tätä huonekalua kun on akvat.Vaikka niitä on vasta 2 ja kolmanteen rahat keruussa....Pitää äiti pyytää lukemaan tätä palstaa niin ei tarvii ennää altaista valitella, kun joillakin on 5 tai jopa 6 allasta ja pien 30 neliön kämppä.... :mrgreen: [;)]
Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla ei pääse homma karkaamaan käsistä, oli aikamoinen homma saada vanhemmat suostuteltua jo siihen, että sain hankkia omilla rahoillani 180-litraisen akvaarion. Nyt olen miettinyt, että josko tonne akvaarion alapuolelle, siis jalustan alle, mahtuisi yksi tai kaksi akvaariota, vaikka karanteeniksi toinen ja toinen poikasaltaaksi, kun ei noista piikkisilmistä oikein tiedä koska ne kutevat. Mätiä kuitenkin löytyy. Ja parempi varmaan kasvattaa ne erillisessä altaassa, jo ihan ruokinnan vuoksi. Kyllä tekisi mieli enemmän altaita, mutta esteeksi muodostuu tilanpuute ja vanhemmat.
Eenokki-setä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eenokki-setä »

Kyllä se vain niin on, että kun kerran tähän harrastukseen innostuu, niin ei sille loppua näy. Itse huomasin tuossa sattumalta, että minulla tuli 7 vuotta akvaarioharrastusta täyteen, eikä kiinnostunut ole osoittanut minkäänlaisia vähentymisen merkkejä kaloja kohtaan. Tuossa selän takana on tuo 250 litran seura-akvaario ja vanhenpien luona olisi toinen akvaario, 63-litrainen, johon haluaisin perustaa pienen lajiakvaarion tai seura-akvaarion. Tuo akvaario olisi mukava laittaa keittiössä olevan hyllykön päälle ja tuohon television ja vaatekaapin väliin olevalle hyllykölle
mahtuisi kivasti myös kolmas, pieni akvaario. Valitettavasti rahavarat eivät oikein salli toisen, saati kolmannen akvaarion ylläpitoa ja tämä asuntonikin on sen verran pieni (reilu 30 neliötä), että ei tänne ainakaan kovin montaa akvaariota mahdu.
Hetki tulee ja nyt jo on että kuolleet saavat kuulla Jumalan Pojan äänen ja jotka sen kuulevat ne saavat elää
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Niin ne altaat vain salaperäisesti lisääntyvät. Odotan mielenkiinnolla, että miten minun käy kun neljäs akvaario (jonka hankintaa on lykätty kerta toisensa jälkeen) nyt vihdoinkin saapuu. Kaksi pienintä allasta olen luvannut tyhjentää sen tieltä. [;)]

Muutenkin tuon neljännen altaan piti olla ensin 200 l, sitten 300l ja nyt hakusessa on jo 400 - 500l. Yritin tuossa vihjaista 700 litraista allasta, mutta sen saan vain siinä tapauksessa, että kannan sen itse tänne.
Hullua ei sinänsä kannattaisi yllyttää. On kai niitä akvaarioita ennenkin tuotu parvekkeen kautta kotiin. :mrgreen:
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Minulla tämä juttu on karannut myös käsistä. Aluksi omistin ylpeänä vain yhden 85-litraisen purkin. Hetken päästä meille muutti 63 litraa ja 52 litraa, kun lapsetkin halusivat omat altaansa. Piti tietenkin saada se "paraatiallas; 250l. Avomies innostui asiasta ja muutamassa kuukaudessa oli asuntoon ilmestyneet 120 litraa ja 325 litraa ja muutto oli käsillä :roll: [}:)]

Päätettiin myydä altaita, heh...120:sestä raaskittiin luopua. Ja heti muuton jälkeen teetettiin tilalle 450 litraa..*huokaus* ja jotenkin huomaamattomasti asuntoon oli hiipinyt 100 litrainen. Nyt olen raa'asti myynyt altaita pois ja jäljellä enää 4 allasta (+yksi työpaikalla [;)])

Tuohon alakertaan mahtuisi kyllä vielä loistavasti 200-300 litraa... 8-)
muuriset
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Vaikkakin tuo isompi allas on vielä kypsymässä ja 128 litranen pulputtaa tuossa takana, mies on "muka kiusallaan" höpötellyt jotain iiiiisosta altaasta.... :? Minä itse taas voisin kelpuuttaa jonkin pienen pienen pöntön tuonne alakertaan, makuuhuoneeseen tv-tason päälle *hys, hys - tämä oli salaisuus*...

Nimittäin, tuo isompi allas tuli meille "minun ja minun suuren suuni takia": puhuin yks ilta miehelle, että olispa kiva toinenkin allas. Mies kysymään, että minkälainen ja sanoin, että isompi. Kun seuraavana aamuna heräsin, oli rakkaani tulostanut Keltaisesta pörssistä löytämiään varteen otettavia ilmoituksia.... 8-) Ja kun sopiva löytyi läheltä, se haettiin jo samana päivänä.... :? :D
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”