Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Kyllä noi partikset on NIIN mainiota että! Ennen en pitänyt niitä korkeassa arvossa mutta nyt sen huomsin; laitoin isoon altaaseeni partiksen koska seinään ja kasveihin oli tullu ruskeaa levää. Noin 5 minuutin päästä menin katsomaan kun partamonni veti lasia pitkin rouskuttaen levää samalla tavalla kuin pyyhkisi rätillä pölyä!
Kyllä partamonnit ovat taivaanlahjoja!
"Valitettavasti en ole täydellinen...sillä minulta puuttuu vikoja"
Partamonneille kunnia sanon minä myös! N. puolen vuoden aikana en ole altaassani levää nähnyt, kiitos partamonnin. Sitäpaitsi on myös erittäin symppis otus.
Meillä on käynyt niin, että partamonnien kasvaessa, ne tulee laiskoiksi eikä enää viitti putsata laseja.. mutta on partis silti tosi hyvä tyyppi ja luultavasti suosituin monni?! tai ainakin monella on sellainen
On se kyllä totta että pienemmät on pirteämpiä ja aktiivisimpia kuin isot. Tälläkin hetkellä miulla on 200 litrasessa noin 5 cm pitkä partis ja silti pitää levät kurissa!
"Valitettavasti en ole täydellinen...sillä minulta puuttuu vikoja"
Partamonnit on ihan kivoja jos miekkakasveissa on liikaa lehtiä tai lehdet tuntuvat liian hyväkuntoisilta.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että plekot ja kasvit eivät sovi yhteen. Noh, kai tuhdilla ruokinnalla saa kauhun tasapainoa pidettyä yllä, mutta minulla ei ole koskaan akvaarioissa saaneet kasvit olla täysin rauhassa plekoilta. Aina on jotain kasvilajia raastettu.
Jos partamonni ei olisi niin mahdoton kutemaan, niin se olisi todennäköisesti todella haluttu akvaariokala. Nykyäänhän se on lähinnä sellainen, että "akvaariossa pitää olla talonmies"
Kun unohtaa sen yleisyyden, ja tarkastelee partista niinkuin sadan euron plekoa, niin se alkaa tuntua ihan eri kalalta.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Joo, tuo yleisyys ilmeisesti kolhii sen mainetta. Minä vein kolem partistani kauppaan kun ne "söivät" kasveja. Oikeasti sitä tekivätkin kierteiset ja nyt hävettää. Jos vielä ne eläinkaupasta erottaisin niin varmasti ottaisin takaisin.
Kierteisillä on tapani nakerrellä juuri miekkakasveja ja anubiasta, muihin eivät koske. Kandee sitten harkita tarkkaan että kumpi niitä syö jos partamonneja on kiikuttamassa kauppaan.
Mulla on ollut partamonni ja oli se hyvä, nyt isompi akvaario eikä partista, koska haluan pitää akvaarion lajiakvaariona. Ainoa levä mikä kiusaa on piilevä, muttei sekään enää, koska laitan lannoitetta säännöllisemmin joka päivä enkä kerralla kaikkia.
Itselläni on neljä nuorta (noin 4-5 cm pitkää) partamonnia 250 litran seura-
akvaariossa. Täytyy sanoa, että kyllä ne ovat omalla tavallaan söpöjä ja mukavia kaloja. En voisi oikein kuvitella akvaariota ilman partamonnia (paitsi tietty esim. merivesiakvaariota). Partamonni on hieno kala
Hetki tulee ja nyt jo on että kuolleet saavat kuulla Jumalan Pojan äänen ja jotka sen kuulevat ne saavat elää
Hommasin ekan altaan (100-l) 1997 syyskesällä - ensimmäisten asukkaiden joukossa (tai se eka asukas) oli ... partamonni, kuinkas muuten. Tuolloin innostuin partiksista (ja sitä kautta plekoista), innostui kasvoi myöhemmin poikastehtailuilla, eikä innostus / partiksen ihailu ole ainakaan pienentynyt vuosien varrella. Sopeutuvainen otus, rohkea kuin mikä, hauska seurattava - ja voi sentään sitä imuttelua ... Kaikki kunnia partiksille, joiden "hinta-laatu suhde on kohdallaan", jos näin voi sanoa.
Pikku hiljaa mieleen nousee partisvastainen mieliala. Meidän Vallu on laiska, kärttyisä, huligaani. Riitelee avaimien kanssa ja mellastaa akvaariossa kasvit irti ja mutustaa miekkakasveja. Mittauksessa kooksi sain noin 12 cm.