jarvij kirjoitti:Minä en jaksa tätä enää.
Uudelleen ja uudelleen. Ei mitään kehitystä.
Karanteeniakvaario kypsytetään ja sitten todetaan
Flavoacterium columnare. Sitten tuhotaan kaikki hyödylliset bakteerit lääkkeellä ja sitten....
Ajatelkaa nyt
Viittaan vielä tuonne eväruttosäikeeseen, jossa on asialliset ohjeet myös bakteerien varalta.
Kypsä suodatin on helppo vetää irti seinästä, pestä suodatinpatruuna hanan alla ja heittää se takaisin altaaseen pyörimään ilman hyviä bakteereita. Missä mentiin metsään? Miten se nyt pillifiltteristä eroaa millään tavoin? Ei mitenkään. Yhtälailla ne bakteerit siitä pillistäkin kuolee, jos on kuollakseen kuin suodattimestakin ja muualta karanteenia.
Ja millä tavoin karanteenin kypsyttäminen vaikeuttaa kalojen karanteenausta? Eiköhän suuremmat ongelmat ole epävakaissa vesioloissa, jossa vettä joudutaan vaihtamaan kaiken aikaan lisäten kaiken maailma kemikaaleja, jottei kalat kuole hanaveteen ym. tai esimerkiksi emäksisessä vedessä ammoniakkiin. Miten vähennät ammoniakkipitoisuutta emäksisessä vedessä? Kypsytetyssä karanteenissa ei ammoniakki tuota ongelmia, sillä se hapetetaan nopeasti nitriitiksi ja edelleen nitraatiksi - kalat eivät joudu kärsimään kummastakaan, toisin kuin kypsyttämättömässä altaassa.
Jos joudutaan lääkitsemään karanteeniakvaario siten, että hyvätkin bakteerit kuolevat suodattimesta, niin miten kummasti erotaan siitä tilanteesta, ettei allasta oltaisi lainkaan kypsytetty? Ollaan joka tapauksessa samassa tilanteessa - suodattimesta bakteerit kuolevat, on allas kypsytetty tai ei. Ainoastaan ollaan nähty kolme viikkoa turhaa vaivaa - suomeksi sama: annettu siis akvaarion olla omassa rauhassa, lisätty vain ammoniakkia veteen silloin tällöin. Hui, kun kauhea vaiva!? Suurempi vaiva, kuin vaihtaa joka päivä vettä - jopa useastikin päivän aikana?
Mä en nyt käsitä lainkaan - mitä ihmeen vahinkoa sillä saadaan aikaan, että karanteeni kypsytetään? Minä en keksi kuin positiivisia asioita. Kertokaa edes pari negatiivista, niin harkitsen sitä, etten jatkossa kypsyttele allastani, jos sillä saadaan vain pahaa aikaiseksi.
Kokemukseen perustuen kypsytän altaani. On aika turhauttavaa siinä tilanteessa, kun todetaan, että kala näyttää voivan huonosti ja mitattaessa nitriitit karanteenista huomataankin, että nitriittiähän siellä altaassa on. Fiksu tietysti keksii vaihtaa vettä, mutta entäs kun sieltä hanasta tulee sitä nitriittiä? Tässä vaiheessa menee varmasti itse kunkin sormi suuhun.
Viimeksi juuri pelastin kalan (todennäköisesti varmalta kuolemalta) sillä, että nappasin sen karanteenista ja heitin sen pääaltaaseen - nitriittiä en karanteenista voinut vähentää, koska hanavesi sisälsi sitä yhtälailla. Kypsässä karanteenissa ei tuota nitriittiongelmaa olisi ollut. Tuolloin ei myöskään esiintynyt tarvetta lääkitä karanteenia - kuten näin nopeasti laskettuna ja mietittynä valtaosassa karanteenauksia, joita olen suorittanut. Parin viimeisen vuoden aikana olen ainakin kerran joutunut lääkitsemään pilkkutaudin, muita lääkityksiä ei ole ollut. Eli miksi ihmeessä kypsytetty karanteeni on pahasta?
Olkaa hyvät, jatkakaa lausetta: "Karanteenin kypsyttäminen on pahasta, koska ...." ja samalla lausetta, jonka jarvij aloiti: "Sitten tuhotaan kaikki hyödylliset bakteerit lääkkeellä ja sitten.... "
Koska?
Sitten?