Rikoinpa lämmittimeni

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Rikoinpa lämmittimeni

Viesti Kirjoittaja tellie »

Haavimisen ajaksi poistin lämmittimen, joka tietenkin jäi päälle (kuka hullu päätti että akvaarioissa ja telkkareissa saa olla samanlaiset töpselit...?) Päälle jäänyt lämmitin sulatti vähän muoviämpäriä itseensä, jolloin se oli tietenkin puhdistettava. Ankaran raaputtamisen aikana huomasin lasin olevan hieman halki tuntemattomasta syystä - tämä siis se haavimisen aikana kuulemani vaimea napsahdus.

Putsattuani lämmittimen sijoitin sen astiaan ja laitoin päälle testatakseni sen toimintaa. Pum, sanoi lasi.

Nyt lämmittimeni lasi on siis nätisti keskeltä halki, onneksi paloja ei puutu mainittavasti. Ajattelin liimata sen kasaan lämmönkestävällä kaksoiskomponenttiliimalla ja eristää liiman akvaariovedestä akvaariosilikonilla.

Lämmittimen pinta tuntuu vedessä tuskin lämpimältä, mutta miten kävisi silikonin alla/kanssa? Eihän sitä tarvitsisi mieletöntä kerrosta laittaa ja sauma tulisi varsin ohueksi, mutta miten akvaariosilikoni reagoi mahdollisesti nousevaan lämpöön?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minä en kyllä lakaisi paikkailemaan lämmitintä vaan ostaisin uuden.

Varmaan kannattaa ainakin katsoa että sisälle ei jää yhtään vettä.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Kyllä se on tarkoitus hyvin kuivattaa ennen kuin teen yhtään mitään.

Opiskelijabudletti vaan taas painaa päälle.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Oon 95% varma, että siitä meni samalla termostaatti rikki...
Itse olen rikkonut yhden lämmittimen unohtamalla sen hetkeksi kuivalle maalle. Lämmitys puoli kyllä toimi, mutta termostaatti ei toiminut, eli oli kokoajan aivan hothothot.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Korva kirjoitti:Oon 95% varma, että siitä meni samalla termostaatti rikki...
Hmm... Jos siis päädyn korjaamaan/yrittämään korjaamista, niin pitääkin testata huolellisesti tuo puoli. Kiitos varoituksesta!
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Suosittelisin myös uuden ostamista ;). Ei ne nyt niin kovasti ne lämppärit maksa ja Jägerin sellaisilla on muistaakseni 3 vuoden takuu. En usko että millään saa korjattua sellaiseen kuosiin, että voisi turvallisesti pistää akvaan. Vain mun mielipide!
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Tietenkin kannattaa myös tarkkailla Myydään-palstaa. Nimim. (lähes) kaikki lämmittimeni a-w:n kautta ostanut, melko edullisia olivat ja hyvin pelaavat! :)
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Tämä taitaisi sopia paremmin jonnekin niksipirkkaan, mutta minä olen laittanut joka ikisen akvaariovempeleen ja muiden vempeleiden, jotka edes ovat suhteellisen lähellä akvaarioita töpseleihin pienen maalarinteipin palasen, johon olen kirjoittanut pienellä esim: läm (lämmitin), p (kiertovesipumppu), e (eheimin sisäsuodatin) ja vielä lisäksi esim. vasemman puoleiseen eheimin suodattimeen evas ja oikean puoleiseen eoik. Eipä ole sen jälkeen mennyt sekaisin töpselit.

Monet kerrat aiemmin onnistuin käynnistämään kiertovesipumppuja niiden ollessa akvaarion ulkopuolella jne. , mutta nytten on vahingoilta vältytty.
Ainoa, jonka meinaan aina unohtaa irroittaa on poikasakvaarion lämmitin vettä vaihtaessa, kun koko pönikän olemassaoloon ei ole vielä tottunut.

Niin ja sen lämmittimen minä heittäisin menemään ja ostaisin tilalle uuden. Voithan yrittää vaikka liittyä jonkun saksantilaus kimppaan. Sieltä kun saa noita Jägerin lämmittimiä 1/3 osa hinnalla Suomeen verrattuna.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

teemu7117 kirjoitti:Tämä taitaisi sopia paremmin jonnekin niksipirkkaan, mutta minä olen laittanut joka ikisen akvaariovempeleen ja muiden vempeleiden, jotka edes ovat suhteellisen lähellä akvaarioita töpseleihin pienen maalarinteipin palasen, johon olen kirjoittanut pienellä esim: läm (lämmitin), p (kiertovesipumppu), e (eheimin sisäsuodatin) ja vielä lisäksi esim. vasemman puoleiseen eheimin suodattimeen evas ja oikean puoleiseen eoik. Eipä ole sen jälkeen mennyt sekaisin töpselit.
Mahrottoman kätevän kuuloinen idea. Itseäni aina "ketuttaa" arpoa vedenvaihdoissa mikä johdoista oli lämppärin. Herran Murphyn avustuksella revin aina ensin ulkosuotimet irti, ennenkuin löydän kolmesta johdosta sen oikean :mrgreen:.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

teemu7117 kirjoitti:Tämä taitaisi sopia paremmin jonnekin niksipirkkaan, mutta minä olen laittanut joka ikisen akvaariovempeleen ja muiden vempeleiden, jotka edes ovat suhteellisen lähellä akvaarioita töpseleihin pienen maalarinteipin palasen, johon olen kirjoittanut pienellä
Päädyin itse samanlaiseen ratkaisuun :D Kirjoitin jo ennen viestin lukemistä ostoslistaan tuon teipin :)

Kyllä se on kai uusi lämmitin pakko hankkia, kun ei tuo vesi ikuisesti pysy tuossa 24 asteessa ilmana lämmitintä. Nopeussyistä pitänee hankkia ihan läheltä, pirun kalliita kyllä.

Noh, tekemällä mokaa ja tekemällä oppii - toiste en samaa virhettä tee.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Muistattekos vielä niitä keisarivallanaikaisia vihreitä hiekkatäytteisiä lämmittimiä? Minulla oli muutama sellainen kaapissa (joka altaalle on lämmitin vaikka käyttöä on ollut vain joinain talviviikkoina monta vuotta sitten ennen julkisivuremonttia, jossa laitetttiin talolle uudet eristeet - nykyään kaloilla on 27-28 astetta ympäri vuoden) ja ne kävivät lainassa HAS:n näyttelyssä muiden ylimääräisten romppeideni joukossa. Hyvin toimivat, lämpenivät joka sorkka ja löytyivät vielä purkuvaiheessakin. Olin sitten pessyt kaiken näyttelyssä olleen märän tavaran huolellisesti ja laittanut lämmittimet sängyn päälle kuivumaan kun kuului pieni lasinen "poks" ja yksi näistä oli tuhannen päreinä pienen vihreän hiekkakasan keskellä. Onneksi ei sentään siellä näyttelyssä hajonnut akvaarioon, muistuttipa taas omalta osaltaan ettei mikään ole ikuista.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Mulla oli sellanen apaut viistoista vuotta vanha jägerin vihreä "pötkö", toimi kuin unelma kunnes kerran sitten unohdin piuhan kiinni nostaessani sen kuiville...

Eihän siinä kauaa mennyt kun kuului vähän aikaa sellaista pientä sirinää ja iloinen pieni "poks!" lämmitintä ympäröivän lasikuoren haljetessa.
Vaistomaisesti nappasin härvelistä kiinni kunnes samassa nanosekunninpuolikkaassa aivoni rekisteröivät sen pikku tosiseikan, että keppihän on tulikuuma. Seurasi lisää aivojen primitiivialueiden toimintaa ja ennenkuin kerkesin edes oikein käsittämään mitä oli juuri tapahtunut, aivoparkani, refleksinomaiseen toimintaan ah ja voi niin kovin tottumattomat, tekivät pikaisen loogisen päättelyketjun "au au kuuma, vesi = kylmää, kylmä voittaa kuuman" ja edelleen primitiivireaktioden jyllätessä aivoni luonnollisesti rekisteröivät näppärän vesilähteen ihan siinä käsillä ja siinä samassa kaikkien aivoaluiden yhtäaikaisessa oikosulussa tuo tulikeppi sitten sinkoutuikin takaisin akvaarioon.

Äärimmäisen pian tämän jälkeen joku hieman ylempi aivolohko muistuttelikin jo rääkättyä mieltäni siitä, että taisinpas juuri nakata mahdollisesti avoimen sähkölähteen kohtuullisen hyvin sähköä johtavaan molekyylimassaan jossa lilluu orgaanisia olentoja ja samalla joku kaukainen kolkka mielessäni nalkutti minulle kohtuulisen suurten sähköjännitteiden vaikutuksista orgaanisten olentojen yleiseen vitaliteettiin.

Seurasi jälleen aivojen primitiivialueiden toimintaa joka manifestoitui luultavasti parhaiten siinä keuhkojeni tyhjentymisen yhteydessä äänijänteistäni pärähtäneestä äänähdyksestä joka on luultavasti parhaiten kuvailtavissa eräänlaisena örähdyksen, vingahduksen, karjaisun ja älähdyksen sekasikiönä.
Käytännössä samaan aikaan tämän epäpyhän örähdyksen kanssa tapahtui akrobaattinen loikka kohti tuon demonisen tulikepin kytkentää yleiseen sähköverkkoon, loikka joka olisi saanut antiikin kreikan atleetitkin valahtamaan kateudesta vihreiksi pelkästään puhtaan eleganttiutensa ansiosta.
Läpimärät kourani pyrkivät pakonomaisesti kohti pistoketta mieleni jonkin kaukaisen kolkan edelleen nalkuttaessa tämän infernaalisen molekyylilitkun sähköäjohtavista ominaisuuksista.

Sain kun sainkin kiskaistua töpselin seinästä ja katsoessani akvaarioon, huomasin helpotuksekseni, että kaikki kalat olivat vielä hengissä. Joskin olen vahvassa uskossa, että jos kalat osaisivat puhua ja elehtiä, minua takaisin tuijottavan mustaneontetraparven yleinen habitus em. skenaarion jälkeen olisi luultavasti parhaiten ollut kuvailtavissa internetin käyttäjien keskuudessa yleisesti tunnetun akronyymiparin kautta; "OMG WTF!?"

Minä ja Akvaariot Extremeharrastuksena, osa 25 :mrgreen:
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eivät kalat missään vaarassa ollet, sillä eihän sähkö niiden läpi kulkenut. Lämmitin oli edelleen myös maakontaktissa ja lyhytsulussa olisi sulake mennyt.
Oma kätesi akvaariossa, jos olisit ollut johtavalla lattialla olisi ollut jo hengenvaarallista, tai jos vaikka olisit lämpöpatterriin tms. nojannut.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

JustinSane, aivan loistava kielellinen ilmaisu tapahtuneesta. Olipa mukava lukea tuollaista tajunnanvirtaa. :D
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

jarvij kirjoitti:Eivät kalat missään vaarassa ollet, sillä eihän sähkö niiden läpi kulkenut. Lämmitin oli edelleen myös maakontaktissa ja lyhytsulussa olisi sulake mennyt.
Oma kätesi akvaariossa, jos olisit ollut johtavalla lattialla olisi ollut jo hengenvaarallista, tai jos vaikka olisit lämpöpatterriin tms. nojannut.
Tuo ja monet muut yleisen sähköopin seikat olisivat luultavasti tulleet aikanaan mieleeni, mutta valitettavasti juuri tuolla hetkellä minulla oli hieman liian kiire suodakseni niille niiden ansaitsemaa huomiota, sillä tulikuuma lämmittin soi juuri mukavan rentouttavaa lämpöään sormilleni, suorastaan vaatien huomiotani. ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Mja
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 17:54, 19.03.2004
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mja »

Vastaavaa lämmittimien/pumppujen kuiville jääntiä estääkseni olen laittanut ne sähkölaitteet, jotka pitää sammuttaa vedenvaihdon yms. ajaksi, omaan kytkimellä varustettuun jatkojohtoonsa. Tarvitsee vain napsauttaa katkaisijasta, niin lämmittimet, sisäsuodatin ja maton takana ylempi pumppu sammuvat. Ja noissa valmiissa jatkojohdoissa on jopa merkkivalokin tuossa kytkimessä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sama systeemi täälläkin: lämmitys ja suodatus katkeavat. Johdon päässä olevassa jakorasiassa on katkaisin. Kyseisessä jakorasiassa ovat verneet kiinni.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”